Wij maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze website te analyseren en om de inhoud van onze website & advertenties af te stemmen op jouw voorkeuren. Lees meer over onze cookies of hoe wij omgaan met jouw privacy. Wanneer je de cookies accepteert plaatsen wij naast functionele & analytische cookies ook marketing cookies. Wil je dit liever niet? Klik dan op sluiten of ga naar Instellingen aanpassen
Akkoord Niet akkoord

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Tarieven

Hoe is mijn tarief opgebouwd?

Jouw eenheidstarief per kilowattuur stroom of kubieke meter gas bestaat uit drie onderdelen: het leveringstarief, de overheidsheffingen en de btw.

Leveringstarief
Het leveringstarief is de prijs die Greenchoice als leverancier per eenheid energie aan je vraagt. Deze prijs bepalen wij dus zelf.

Overheidsheffingen
Er zijn twee overheidsheffingen: energiebelasting en Opslag duurzame energie (ODE). Met deze overheidsheffingen worden investeringen gedaan in de Nederlandse energiehuishouding en in duurzame projecten. Op de overheidsheffingen heeft Greenchoice geen invloed en wij rekenen deze heffingen een op een aan je door.

All-in-tarief
Over de bovenstaande posten wordt 21% btw geheven, waardoor het all-in-tarief als volgt is:

All-in-tarief per kilowattuur/kubieke meter = (leveringstarief + energiebelasting + opslag duurzame energie) + 21% btw

De overheid stelt de overheidsheffingen elk jaar opnieuw vast. Het maakt hierbij niet uit of je een vast of variabel contract hebt. Het kan dus voorkomen dat je all-in-tarieven (de tarieven inclusief alle overheidsheffingen) tijdens de looptijd van je contract veranderen.

Wat is energiebelasting?

De overheid heft energiebelasting over je verbruik. Met deze energiebelasting worden investeringen gedaan in de Nederlandse energievoorziening en in duurzame projecten. De overheid stelt de energiebelasting elk jaar opnieuw vast, ongeacht of je een vast of variabel contract met een leverancier hebt afgesloten. Greenchoice heeft geen invloed op de hoogte van de energiebelasting. Wij berekenen de tarieven van de overheid aan je door, net als alle andere energieleveranciers.

Wat is Opslag duurzame energie?

De heffing voor Opslag duurzame energie (ODE) is een overheidsheffing die is verwerkt in je tarieven per kilowattuur stroom en kubieke meter gas. Iedere energieleverancier berekent de ODE in de energietarieven door. De overheid stelt elk kalenderjaar de ODE opnieuw vast.

Het doel van ODE is om subsidies voor het duurzaam opwekken van energie te financieren. Dit soort subsidies wordt betaald vanuit de opbrengsten van de ODE-heffing. Het heffen van ODE draagt dus bij aan de verduurzaming van de energiehuishouding in Nederland.

Ik heb een contract met een variabel tarief. Waarom wijzigt het tarief elk half jaar?

Jouw tarief wijzigt elk half jaar omdat je hebt gekozen voor een variabel contract. Met de keus voor een variabel contract ga je mee met de marktontwikkelingen. Het variabele tarief wijzigt elk half jaar op 1 januari en 1 juli.

Waar kan ik mijn oude en nieuwe variabele tarieven terugvinden?

Het oude tarief vind je in Mijn Greenchoice. Vanaf 1 juli wordt het oude tarief vervangen met het nieuwe tarief.

Hoe kan ik mijn oude en nieuwe variabele tarieven vergelijken?

In de e-mail of brief die je van ons hebt ontvangen over jouw nieuwe tarieven, vind je een PDF. In dit document staan de nieuwe tarieven. In Mijn Greenchoice vind je tot 1 juli de oude tarieven. Je kunt de oude en nieuwe tarieven dus vergelijken door in te loggen op Mijn Greenchoice en de PDF te openen. 

Heb je ook zonnepanelen?

Kijk dan bij de veelgestelde vragen over producten en diensten voor meer info over jouw terugleververgoeding.

Opzeggen

Hoe kan ik mijn contract opzeggen?

Je kunt je groene energiecontract opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 30 kalenderdagen. Neem contact op met de klantenservice of regel je opzegging via Mijn Greenchoice. Je vindt de optie terug bij "Verhuizing doorgeven". Ga je niet verhuizen? Dan kun je opzeggen door over te stappen naar een andere leverancier.

Let op: zeg je je vaste contract op binnen de looptijd? Dan pleeg je contractbreuk en is het mogelijk dat we een opzegvergoeding in rekening brengen. Als dit het geval is, staat dit duidelijk in je contractvoorwaarden vermeld.

Wat moet ik doen als ik overstap naar een andere energieleverancier?

Wanneer je een contract afsluit bij een andere energieleverancier, verzorgt die leverancier de overstap voor je. Je nieuwe energieleverancier geeft de overstap aan ons door en wij beëindigen vervolgens je contract per de opgegeven datum. Hier hoef je zelf niets voor te doen.

Krijg ik een boete als ik opzeg bij Greenchoice?

Als je een vast contract afsluit met Greenchoice, dan kopen wij voor de afgesproken looptijd energie voor je in. Beëindig je het contract binnen deze looptijd, dan pleeg je contractbreuk en lijden wij mogelijk inkoopverlies. Wij mogen je hiervoor wettelijk gezien een opzegvergoeding in rekening brengen. Of jouw contract een opzegvergoeding heeft, staat duidelijk aangegeven in je contractvoorwaarden.

Heb je twijfels over je contract? Neem dan zeker contact op met onze klantenservice op 010 747 02 22. Wij helpen je graag met het maken van een eerlijke vergelijking, zodat je zeker weet dat je de juiste keuze maakt. Voor meer informatie verwijzen wij je naar onze Algemene Voorwaarden op onze website.

Ik stap over naar een andere energieleverancier. Hoe werkt dat?

Wanneer je een contract afsluit bij een andere energieleverancier, verzorgt die leverancier de overstap voor je. Je nieuwe energieleverancier geeft de overstap aan ons door en wij beëindigen vervolgens jouw contract op de opgegeven datum. Hier hoef je zelf niets voor te doen.

Kan ik mijn overeenkomst ontbinden binnen de bedenktermijn?

De bedenktermijn is 14 kalenderdagen na ontvangst van de schriftelijke contractbevestiging. Je kan jouw contract ontbinden/herroepen door contact op te nemen met de klantenservice of door dit formulier aan ons op te sturen. Houd er rekening mee dat als wij al zijn gestart met leveren, wij het reeds geleverde gas en/of stroom bij je in rekening brengen.

Wat te doen bij overlijden?

Wij helpen je graag met het kosteloos opzeggen van het energiecontract van de overledene.

Hiervoor ontvangen we graag de volgende gegevens:
- Naam contractant
- Klantnummer
- Postcode en huisnummer
- Wensdatum van opzegging (in de toekomst)
- Een kopie van de overlijdensakte
- Actief IBAN-nummer
- Gegevens contactpersoon: jouw naam, telefoonnummer, e-mailadres en factuuradres
- Geef aan of de erfenis is aanvaard, verworpen of beneficiair aanvaard

Je kunt deze gegevens aan ons mailen via vragen@greenchoice.nl of opsturen per post naar:

Greenchoice
T.a.v. afdeling Service
Kruisplein 15
3014 DB Rotterdam

Hoe zeg ik mijn zakelijke contract op?

Heb je een zakelijk energiecontract bij ons? Bel ons dan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op 010 850 06 61 (lokaal tarief) of stuur een mail naar zakelijk@greenchoice.nl. Wij nemen dan contact met je op.

Verlengen

Tot wanneer loopt mijn contract?

Bekijk de contractduur en de einddatum van je contract eenvoudig via Mijn Greenchoice.

Wat gebeurt er als ik mijn contract niet verleng?

In dat geval maak je na afloop van de vaste looptijd automatisch gebruik van het variabele Groen&Vrij-contract. Het is dus niet zo dat je na afloop van de vaste looptijd niet langer stroom en/of gas afneemt. Het leveringscontract dat je met Greenchoice bent overeengekomen loopt gewoon door. Het enige wat verandert is je contractvorm (van vast naar variabel).

Een variabel contract houdt in dat de tarieven iedere zes maanden opnieuw worden vastgesteld. Dat gebeurt per 1 januari en 1 juli. Zo krijg je van ons steeds het beste tarief dat op dat moment beschikbaar is. Bij een variabel contract ontvang je geen verlengingsvoorstellen meer en loopt het contract door voor onbepaalde tijd.

Blijft mijn termijnbedrag gelijk als ik verleng?

Ja, wij passen dit niet automatisch aan. Wel kunnen wij door veranderingen in je energieverbruik, prijswijzigingen op de energiemarkt of bijvoorbeeld aangepaste belastingen, je een termijnbedrag adviseren dat hoger of lager is dan het termijnbedrag dat je nu betaalt. Wil je weten welk termijnbedrag wij je adviseren? Kijk dan in Mijn Greenchoice en pas je termijnbedrag direct zelf online aan.

Hoe verleng ik mijn contract?

Vanaf ongeveer drie maanden voor de einddatum van je vaste contract, sturen we je een verlengingsvoorstel per e-mail. Je kunt het voorstel met enkele simpele muisklikken online accepteren.

Heb je nu een variabel contract? Dan sturen we geen verlengingsvoorstellen. Neem contact op met onze klantenservice voor een aanbieding op maat!

Qurrent

Wat merk ik als klant van Greenchoice van de krachtenbundeling met Qurrent?

Voor jou als klant van Greenchoice verandert er niets. Wij blijven jou 100% duurzame energie leveren zoals je dat van ons gewend bent. Dit doen we onder dezelfde voorwaarden. Je kunt al jouw gegevens altijd en overal inzien via de Greenchoice app of Mijn Greenchoice.

Wat betekent dit voor mijn contract? Ga ik nu meer betalen?

Nee, jouw bestaande contract blijft hetzelfde. Met de krachtenbundeling verandert er niets aan de tarieven die jij met ons hebt afgesproken. Je kunt jouw tarieven inzien via Mijn Greenchoice.

Wat is de reden van de krachtenbundeling?

Het samen gaan met Qurrent draagt direct bij aan onze missie om de Nederlandse lokale energietransitie te versnellen. De schaalvergroting en efficiëntie die we hiermee bereiken, zorgt voor extra slagkracht en bereik. Door de krachten met Qurrent te bundelen kunnen we nóg meer Nederlanders groene stroom leveren en helpen energie te besparen. Samen maken we Nederland steeds groener.

Wat betekent dit voor Greenchoice zelf?

Greenchoice blijft zich ook in de toekomst inzetten voor een duurzamer Nederland. De Nederlandse lokale energietransitie versnellen én onze klanten helpen met besparen blijven onze belangrijkste speerpunten. Met de krachtenbundeling groeit ons klantenaantal naar meer dan een half miljoen en ondersteunen we meer dan 100 lokale energieprojecten en coöperaties. In de komende maanden gaan we ons voorbereiden op de integratie en werken zowel Qurrent als wij zoals vanouds en concentreren we ons volledig op onze lopende activiteiten.

Gaat Greenchoice nu Feyenoord sponsoren?

Stichting DOEN (de voormalig aandeelhouder van Qurrent) heeft de sponsorverplichting gegarandeerd tot seizoen 2020/2021. Alleen zal Qurrent in het nieuwe voetbalseizoen niet meer op het shirt verschijnen. En Greenchoice ook niet. Wij kiezen voor een andere aanpak. Namelijk het sponsoren van kleinschalige, missie-gerelateerde projecten en partijen.

Feyenoord heeft de vrijheid om in samenwerking met Stichting DOEN een nieuwe sponsor te zoeken. Voor het Groene Legioen verandert er met deze beslissing niets. Zij blijven gewoon tot het einde van het voetbalseizoen van de voordelen genieten die hen zijn toegezegd.

Zoveel klanten erbij, gaat dat niet ten koste van jullie service?

Naast duurzaamheid is service voor ons het belangrijkst. We zijn trots dat Greenchoice al jaren de klantvriendelijkste energieleverancier van Nederland is. We blijven er daarom hard aan werken om jou als klant de beste service te bieden. 

Ik heb een mail gehad om mijn contract te verlengen. Stap ik automatisch over?

Ja, met ingang van jouw nieuwe contract zal Greenchoice jou de energie leveren. Greenchoice vraagt je om de meterstanden door te geven na de ingangsdatum. We zorgen er dan voor dat Qurrent deze meterstanden ontvangt voor de eindnota. 

Ik heb een mail ontvangen over een verlenging maar het aanbod is al verlopen.

Als het aanbod is verlopen kun je per e-mail of telefonisch contact opnemen met onze klantenservice om jouw contract alsnog te verlengen. Mail of bel ons via vragen@greenchoice.nl of telefoonnummer 010 478 23 26.

Ik ben lid van de Qurrent coöperatie. Wat gebeurt er met mijn lidmaatschap?

Je blijft gewoon lid van de Qurrent cooperatie zoals je gewend bent. Meer informatie vind je hier.  

Qurrent stuurt alle leden een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst op 18 januari. Leden kunnen zich aanmelden via de uitnodiging van Qurrent. Qurrent handelt eventuele vragen af.

Ik neem energie af van een energieproject in mijn buurt van Qurrent. Blijf ik hiervan energie afnemen nadat mijn contract is overgenomen door Greenchoice?

Ja, alle projecten van Qurrent gaan over naar Greenchoice. Je blijft ook via Greenchoice je energie ontvangen via jouw lokale zonnepark, windmolen of Buurtmolen.

Wanneer krijg ik de welkomstkorting als ik mijn contract heb afgesloten bij Qurrent?

Je welkomstkorting wordt normaal gesproken verrekend op je eerste jaarnota. Deze ontvang je van Qurrent uiterlijk 8 weken nadat je eerste contractjaar om is. Als we je echter tussentijds overzetten naar Greenchoice, ontvang je hem op je eindnota van Qurrent. Als je recht hebt op welkomstkorting in het 2e en 3e jaar van je contract krijg je deze uitbetaald bij Greenchoice.

Hoe vergoedt Greenchoice mijn teruglevering met zonnepanelen?

Bij Greenchoice vergoeden wij je teruglevering volgens de salderingsregeling. Je teruglevering trekken we af van je verbruik. Het komt er dus op neer dat je voor je teruglevering hetzelfde tarief ontvangt als dat je betaalt (inclusief overheidsheffingen). Dit geldt voor particulieren en klein-zakelijke aansluitingen tot maximaal 3x80 Ampère. Voor (groot)zakelijke teruglevering gelden andere vergoedingen.

Als je meer stroom teruglevert dan je zelf verbruikt, spreken we over netto teruglevering. Bij netto teruglevering ontvang je van Greenchoice een terugleververgoeding van 8 cent per kilowattuur exclusief btw.

Dit teruglevertarief geldt tot een maximum van 2.000 kWh netto teruglevering per jaar. Bij netto teruglevering hoger dan 2.000 kWh per jaar wordt de vergoeding gelijk aan het kale leveringstarief dat je betaalt voor afgenomen stroom. Daarnaast geldt het terugleveringstarief voor aansluitingen tot maximaal 3x80A. Voor aansluitingen met een hogere capaciteit en (groot)zakelijke teruglevering geldt een andere terugleververgoeding.

Kan ik overstappen naar een andere energieleverancier dan Greenchoice?

Qurrent en Greenchoice bundelen hun krachten zodat we Nederland nog groener kunnen maken. Dat doen we natuurlijk graag samen met jou! Als je er toch voor kiest om een contract af te sluiten bij een andere leverancier, verzorgt deze leverancier de overstap voor je. Je nieuwe leverancier geeft de overstap aan ons door en wij beëindigen vervolgens jouw contract op de opgegeven datum. Hier hoef je zelf niets voor te doen.

 

Ben je niet tevreden met het aanbod dat wij hebben verstuurd en wil je graag de opties bespreken voor een ander contract? We helpen je graag als je benieuwd bent wat voor jou de beste keuze is. In dat geval kun je na 1 maart 2019 telefonisch contact opnemen met 088 – 996 02 22.

Vaste kosten

Wat zijn vaste leveringskosten?

Vaste leveringskosten kun je zien als de vergoeding die je de leverancier betaalt voor het leveren van energie. De vaste leveringskosten staan los van je verbruik. Iedere leverancier bepaalt zelf de hoogte van de vaste leveringskosten. Het is dus de moeite waard om hierop te vergelijken. Vergeleken met andere leveranciers zijn de vaste leveringskosten bij Greenchoice aan de lage kant.

Wat is vermindering energiebelasting?

De overheid ziet een deel van het stroomverbruik als basisbehoefte. Daarom ontvang je een tegemoetkoming in de kosten van je stroomverbruik. Dit heet vermindering energiebelasting. De vermindering energiebelasting geldt alleen voor onroerende zaken met verblijfsfunctie zoals een huis of kantoor en niet voor bijvoorbeeld een garage, schuur of magazijn. Ook moet er sprake zijn van verbruik.

Greenchoice verrekent de vermindering energiebelasting op jouw (jaar)nota’s. In 2020 bedraagt de vermindering energiebelasting €527,17 (inclusief btw) op basis van 366 dagen per jaar. Is de periode waarop de nota betrekking heeft langer of korter dan 366 dagen, dan is de vermindering energiebelasting naar rato hoger of lager.


De vermindering energiebelasting is een vast bedrag op jaarbasis. De overheid stelt dit bedrag jaarlijks opnieuw vast. Je stroomverbruik heeft geen invloed op de hoogte van de tegemoetkoming. Er is geen vermindering van energiebelasting in de kosten van gasverbruik.

Wat zijn netbeheerkosten?

De netbeheerder brengt kosten in rekening voor het gebruik en onderhoud van het netwerk, het transport van de energie en de meterhuur. De netbeheerkosten verrekent Greenchoice op je (jaar)nota’s, zodat je niet een aparte nota hiervoor van de netbeheerder ontvangt. Zo heb je alle kosten voor jouw energieverbruik overzichtelijk bij elkaar. Welke netbeheerder je hebt, is regiogebonden. Je kunt dus niet zelf een netbeheerder kiezen.

Contract check

Waar kan ik terecht voor een contract check?

Heb je een ander aanbod gekregen of heb je misschien meegedaan aan een energieveiling? Dan begrijpen wij dat je graag wilt weten of het contract dat je nu bij ons hebt, nog wel bij je past. En of het aanbod dat jij heeft gekregen echt zo gunstig is als het lijkt. Wij helpen je graag met het maken van een eerlijke vergelijking. Je kunt ons bellen via 010 747 02 22 of hier meer informatie lezen. Ook kijken wij welke andere mogelijkheden Greenchoice voor je heeft. Kortom, we helpen je graag bij het maken van een goede keuze.

Huismerk Energie

Waarom gaan Greenchoice en Huismerk Energie samen?

Door samen te gaan kunnen we de Nederlandse lokale energietransitie versnellen. De schaalvergroting en efficiëntie die we hiermee bereiken, zorgt voor extra slagkracht en bereik. Huismerk Energie en Greenchoice gaan samen verder om aan nóg meer Nederlanders groene stroom te leveren en helpen energie te besparen. Samen maken we Nederland steeds groener.

Ik heb een mail gehad om mijn contract te verlengen. Stap ik automatisch over?

Nee, je verlengt jouw contract nog bij Huismerk Energie als jouw contract een einddatum heeft tot september 2020. Daarna zal jouw contract automatisch verhuizen naar Greenchoice. Hierover ontvang je dan persoonlijk bericht. Mocht jouw contract na september aflopen dan zal éérst je huidige contract verhuizen naar Greenchoice, en vervolgens ontvang je een verlengaanbieding van Greenchoice.

Wat is de betaalwijze van Greenchoice en wat gebeurt er met mijn termijnbedrag?

Er verandert niets aan de manier waarop je momenteel je termijnbedrag betaalt aan Huismerk Energie. Bovendien behoud je ook je huidige termijnbedrag.

Wat gebeurt er met mijn actievoordeel?

Als je gekozen hebt voor een energiepakket met bijvoorbeeld een cashback (vaste klanten voordeel), gratis kilowatturen stroom of een ander voordeel, dan werd dat bij Huismerk Energie, actievoordeel genoemd.

 

Uiteraard blijf jij hier recht op houden! Als je met je huidige energiecontract recht hebt op een actievoordeel, dan wordt dit zoals afgesproken uitbetaald via Greenchoice.

Staat jouw vraag er niet bij?

Als je een andere vraag hebt bekijk dan de veelgestelde vragen op onze klantenservice pagina. We helpen je graag verder. 

Corona

Wat zijn de gevolgen van de corona-uitbraak op je energiecontract bij Greenchoice?

De maatregelen rondom de coronacrisis raken iedereen. Goed om te weten dat ze geen invloed hebben op je energiecontract bij Greenchoice. We zijn er voor je en we staan klaar om al je vragen te beantwoorden. Door aanpassingen vanwege het coronavirus duurt dit langer dan je van ons gewend bent en kunnen wij onze standaard reactietijd niet garanderen. Bekijk onze klantenservice pagina hoe je ons het beste kunt bereiken.

Waar kunnen we je mee helpen?

Logo Greenchoice Greenchoice
5 5
Greenchoice 4,1 4381 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg