Wij maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze website te analyseren en om de inhoud van onze website & advertenties af te stemmen op jouw voorkeuren. Lees meer over onze cookies of hoe wij omgaan met jouw privacy. Wanneer je de cookies accepteert plaatsen wij naast functionele & analytische cookies ook marketing cookies. Wil je dit liever niet? Klik dan op sluiten of ga naar Instellingen aanpassen
Akkoord Niet akkoord

Cookie instellingen

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Snel en eenvoudig je meterstanden doorgeven? Wij helpen je! Bekijk hieronder hoe je de meterstanden afleest. Daarna kan je de standen doorgeven via Mijn Greenchoice of de Greenchoice app.

Is je verbruik hoger dan verwacht? In deze 5 stappen kom je erachter wat de oorzaak is.

Analoge enkeltarief stroommeter

Op je meter is slechts een telwerk te zien. Je geeft de gehele meterstand door. Er is doorgaans geen cijfer achter de komma.

Analoge dubbeltarief stroommeter

Een stroommeter met twee telwerken maakt onderscheid tussen het normaal- en daltarief. Telwerk I toont het daltarief, en telwerk II het normaaltarief. Geef altijd beide meterstanden door. Er is doorgaans geen cijfer achter de komma. Zo weten we hoeveel stroom je in totaal hebt verbruikt.

Digitale (slimme) stroommeter

Druk op de knop op de meter om het display op te lichten. Dan verschijnen de meterstanden één voor één op het display. Zo herken je de meterstanden:

  • Verbruik daltarief: telwerk 1 / T1 / 1.8.1
  • Verbruik normaal/enkeltarief: telwerk 2 / T2 / 1.8.2
  • Teruglevering daltarief: telwerk 3 / T3 / 2.8.1
  • Teruglevering normaal/enkeltarief: telwerk 4 / T4 / 2.8.2

Analoge gasmeter

Lees de meterstanden af van het telwerk door naar de cijfers in het zwart te kijken. De cijfers in de rode vakjes hoef je niet over te nemen. Let op: het telwerk van de gas- en watermeter zien er hetzelfde uit. Je houdt ze uit elkaar doordat de gasmeter rechthoekig is en de watermeter rond.

Digitale (slimme) gasmeter

Bij een digitale gasmeter verschijnt de meterstand op het scherm als je op een knop drukt. De cijfers achter de komma hoef je niet door te geven.

Veelgestelde vragen

Ik twijfel welk telwerk normaaltarief is en welke telwerk het daltarief. Wat nu?
Als je, ondanks de aanduidingen, niet zeker weet op welke telwerken het normaal- en daltarief lopen, dan kan je een klein testje doen. Neem op een doordeweeks dag in de ochtend en in de middag de meterstanden op. Het telwerk dat is opgelopen, is het normaaltarief.
Wanneer geldt het normaal- en daltarief?
Het normaaltarief geldt op weekdagen tussen 7.00 en 23.00 uur. Het daltarief geldt ’s nachts tussen 23.00 en 7.00 uur, in het weekend en op officiële feestdagen. In Noord-Brabant en Limburg gaat het daltarief doordeweeks al om 21.00 uur in. Je kunt alleen gebruikmaken van het normaal- en daltarief als je een stroommeter met twee telwerken hebt.
Ik heb een dubbeltarief stroommeter, waarbij slechts een telwerk oploopt. Wat moet ik doorgeven?
Geef altijd de meterstand van het actieve telwerk door. Daarnaast zie je bij het doorgeven van de standen in Mijn Greenchoice hoeveel meterstanden je moet doorgeven.
Wat is het verschil tussen een digitale en slimme meter?
Beide meters zijn digitaal en vervangen de traditionele meter met een draaischijf. Een slimme meter kan op afstand worden uitgelezen door de energieleverancier, zodat je zelf geen meterstanden meer hoeft door te geven. Een digitale niet-slimme meter kan dit niet.
Kan ik zelf een slimme meter aanvragen?
De netbeheerders streven ernaar om uiterlijk in 2020 in ieder huishouden een slimme meter te plaatsen. Op de meeste plekken is dit inmiddels al gebeurd. Heb jij nog geen slimme meter maar wil je er wel een? Dan kun je een slimme meter aanvragen bij je netbeheerder. Houd er rekening mee dat de netbeheerder hiervoor kosten in rekening brengt. Een prioriteitsplaatsing van beide slimme meters kost ongeveer €75. De exacte kosten kun je bij je netbeheerder opvragen.
Bij het doorgeven van meterstanden kloppen de laatst bekende meterstanden niet of zijn ze niet het meeste recent. Is dat erg?
Maak je geen zorgen. De meterstanden die er staan zijn bedoeld als leidraad. Soms staan er meterstanden, die ouder zijn dan de laatst doorgegeven standen. De nieuwe nota start met de eindstanden van de vorige nota. Een overzicht van al je meterstanden vind je bij Verbruik in Mijn Greenchoice.
Ik heb een analoge meter en zonnepanelen. Hoe geef ik mijn standen door?
Een analoge meter loopt vooruit als je stroom afneemt en achteruit zodra je energie teruglevert aan het net. Er is geen aparte stand voor de teruggeleverde energie. Geef de standen door die op je stroommeter staan. Heb je de zonnepanelen nog niet geregistreerd via www.energieleveren.nl? Meldt de zonnepanelen dan aan, en geef je standen door via onze klantenservice. Let op: Op de omvormer (brutoproductiemeter) staat een stand, die laat zien hoeveel de zonnepanelen in totaal opwekken. Dat hoef je niet door te geven.
Ik zie een verschil tussen de standen op mijn slimme en/of digitale meter en die van mijn zonnepanelen. Hoe komt dit?
De brutoproductiemeter meet de totale opgewekte energie van je zonnepanelen. Een deel van deze energie gaat direct naar apparaten bij jou in huis. Het andere deel, wat je niet direct verbruikt, wordt teruggeleverd aan het netwerk. De stroommeter heeft aparte telwerken om de teruglevering vast te leggen. Er is dus altijd een verschil tussen opwekking en teruglevering. De stand van je brutoproductiemeter hoef je niet door te geven.
Ik heb een storing in mijn slimme meter
Slimme meters kunnen last hebben van een storing. Veel storingen zijn binnen een paar dagen vanzelf weer opgelost. Neem contact op met je netbeheerder bij een langdurige storing of als het display van de meter niets doet bij een druk op de knop. Als de netbeheerder het probleem niet op afstand kan oplossen, dan komt een monteur bij je langs om de meter te maken of vervangen. De storingsdienst van de netbeheerder is bereikbaar via 0800 9009. Vragen wij meterstanden bij je op? Laat dan weten dat je meter in storing is.

Vragen? Wij helpen je graag.

010 478 23 26 Lokaal tarief
Op werkdagen tussen 8:30 en 17:30 uur
Op zaterdag tussen 8:30 en 17:00

Waar kunnen we je mee helpen?

Logo Greenchoice Greenchoice
5 5
Greenchoice 4,1 4645 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg