Klantenservice

Hoe kunnen wij je helpen?

Drukte op onze klantenservice

Momenteel is het erg druk op onze klantenservice en de wachttijden lopen erg op. De maatregelen die op Prinsjesdag bekend zijn gemaakt, zijn nog niet concreet genoeg om te zeggen welk effect het heeft op je energierekening. Zodra hierover meer bekend is, stellen we je op de hoogte.

Top 10 veelgestelde vragen

Jullie communiceren nieuwe tarieven nu 30 dagen voor afloop in plaats van 10, klopt dat?
Ja, dat klopt. Wegens vragen van klanten en de wens om vroegtijdige helderheid te krijgen over tarieven in de huidige energiecrisis, hebben wij besloten om tariefswijzigingen voortaan 30 dagen van tevoren te communiceren. Klanten, voor wie komende maand een nieuw tarief gaat gelden, krijgen deze week daarover bericht. Tariefswijzigingen die ingaan vanaf 29 oktober worden 30 dagen van tevoren gecommuniceerd.
Mijn tarief is per 1 oktober gewijzigd, gaat deze nu pas in op 20 oktober?
Klopt. De wijziging van onze variabele tarieven gaat - anders dan eerder aangekondigd - in op 20 oktober, 30 dagen na de aankondiging. We passen zo vanaf nu voor al onze klanten de termijn voor tariefaankondigingen aan naar 30 dagen. Daarmee doen we recht aan de wens van klanten om eerder op de hoogte te zijn van veranderingen. De aanpassing leidt niet tot een extra verhoging van de eerder gecommuniceerde gewijzigde tarieven.
Wat gebeurt er met mijn termijnbedrag voor oktober nu de ingangsdatum variabele tarieven is gewijzigd?
Je betaalt in oktober hetzelfde termijnbedrag als je in september hebt betaald. Vanaf november betaal je het nieuwe adviestermijnbedrag zoals eerder gecommuniceerd of het bedrag dat je zelf na 14 september hebt ingesteld in Mijn Greenchoice.
Waarom is - zelfs groene - stroom ook duurder geworden?
In de energiemarkt bepaalt de duurste energiebron de marktprijs. Op dit moment is dat de prijs voor stroom uit gascentrales. Duurzame energiebronnen zijn inderdaad goedkoper, maar er is helaas nog te weinig duurzame energie om aan de totale vraag te voldoen. De prijs van alle goedkopere vormen van stroom, waaronder wind- en zonnestroom, volgt dus nog steeds de prijs van fossiele energie. Daarom is het zo belangrijk om te blijven investeren in duurzame energie. Want zolang fossiele energiebronnen nog steeds de overhand hebben in onze energievoorziening, bepalen die bronnen de prijs voor stroom. En dus ook de prijs die wij betalen om energie in te kopen voor onze klanten.
Wat houdt het prijsplafond precies in?
Vanaf 1 januari 2023 stelt de overheid een prijsplafond voor energie in. Tot een verbruik van 2.400 kWh stroom en 1.200 m3 gas betaal je straks een basistarief. Boven dit verbruik betaal je als huishouden de marktprijs. De hoogte van deze tarieven zijn nog niet exact bekend. Lees er meer over in ons artikel.
Wat betekent het prijsplafond voor mijn termijnbedrag?
Op dit moment moeten er nog veel details van het maatregelenpakket worden ingevuld. Greenchoice is samen met andere leveranciers hierover in gesprek met de overheid. Zo snel duidelijk is, wat dit voor jou als klant exact gaat betekenen, stellen we je hiervan op de hoogte. Houd onze pagina over stijgende tarieven in de gaten voor de recente ontwikkelingen. 
Hoe kan het dat mijn termijnbedrag verhoogd is?
Als wij onlangs jouw termijnbedrag hebben verhoogd, komt dit doordat we deze opnieuw hebben berekend vanwege een tariefwijziging. Een stijging van je tarieven betekent ook een stijging van jouw termijnbedrag, omdat je anders moet bijbetalen op je jaarnota.
Door de stijgende tarieven kan ik mijn energierekening niet meer betalen, wat nu?
Als je je energierekening niet meer kunt betalen, lees dan meer op onze informatiepagina over betalen over de mogelijkheden. Ook kun je bij jouw gemeente nagaan of je in aanmerking komt voor een extra energietoeslag.  
Waarom is jullie terugleververgoeding lager dan leveringstarieven?
Het teruglevertarief is niet gebaseerd op het inkooptarief door het gehele jaar, maar op de verkoopprijs van stroom op het moment dat het opgewekt wordt. Energieproducenten verhandelen stroom op de dag van levering op uurniveau. Bij veel duurzame opwekking (als het waait of de zon schijnt) daalt de stroomprijs snel, want een gascentrale hoeft dan niet te draaien om aan de vraag te voldoen; er is vaak meer aanbod dan vraag. De opwekking uit wind en zon blijft altijd onvoorspelbaar, dus moet er een gascentrale standby staan om aan de vraag te voldoen. Kortom: ook de waarde van jouw teruggeleverde stroom fluctueert en dit heeft invloed op de terugleververgoeding.
Hoe past Greenchoice de salderingsregeling toe?
Greenchoice saldeert op jaarbasis. Bij slimme meters salderen we op basis van de slimme meterstanden per tariefperiode. Dit betekent dat als een klant twee verschillende tarieven heeft gehad gedurende een jaar (bijvoorbeeld bij een variabel contract), de eerste helft van het jaar het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd wordt tegen het geldende tarief van het eerste halfjaar. De tweede helft van het jaar wordt het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd tegen het geldende tarief van het tweede halfjaar.

Klantenservice onderwerpen

Klantenservice

Consument

Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 08:30 uur t/m 15:00 uur, op zaterdag zijn we gesloten. Via ons contactformulier kun je ons de hele dag benaderen. 

Momenteel is het erg druk op onze klantenservice en de wachttijden lopen erg op.

Zakelijk

Onze zakelijke klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 09:00 uur t/m 12:00 uur.

Contact met Greenchoice

Stel je vraag online

Thuis

Werkdagen tussen 8:30-15:00 uur
Zaterdag tussen 9:00-15:00 uur
Logo Greenchoice Greenchoice
4,5 5
Greenchoice 4 6702 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg