Contact met Greenchoice klantenservice vanuit huis

Klantenservice

Hoe kunnen wij je helpen?

Top 10 veelgestelde vragen

Welke financiële toezeggingen zijn er gedaan door de overheid?
Onlangs heeft de overheid verschillende maatregelen bekend gemaakt ter compensatie voor de hoge energieprijzen. Het prijsplafond is er een van, daarnaast komt er voor november en december een korting op de energierekening. Zie alle maatregelen op een rij op deze pagina.
Wat betekent de energiekorting van €190 voor mij?
De energiekorting wordt verrekend met jouw termijnbedrag. Is je termijnbedrag lager dan €190? Dan wordt wordt het resterende bedrag op je rekening gestort in de betreffende maand zelf.
Ik heb een betalingsachterstand, wat betekent dit voor mijn €190 energiekorting?
We verrekenen de energiekorting overheid met het termijnbedrag van de maanden november en december. Hiermee verwerken we geen (andere) betalingsachterstanden.
Ik zie nog mijn oude termijnbedrag, is de energiekorting wel verwerkt?
Je kunt je termijnbedrag inclusief de korting vanaf 3 november terugvinden in Mijn Greenchoice, onder 'Mijn nota's'. Let op: in Mijn Greenchoice zie je de korting voor november en december dus niet terug op de hoofdpagina.
Wat betekent het prijsplafond voor mij?
In december informeren we je over jouw nieuwe termijnbedrag dat geldt per januari 2023. Meer informatie kun je vinden op onze pagina over prijsplafond.
Ik heb op dit moment lagere tarieven dan het prijsplafond, behoud ik deze?
Ja, de tarieven die lager zijn dan de vastgestelde tarieven voor het prijsplafond zijn die van vaste contracten. Heb jij een vast contract? Dan blijven deze tarieven gewoon gelden.
Waarom is - zelfs groene - stroom ook duurder geworden?
In de energiemarkt bepaalt de duurste energiebron de marktprijs. Op dit moment is dat de prijs voor stroom uit gascentrales. Duurzame energiebronnen zijn inderdaad goedkoper, maar er is helaas nog te weinig duurzame energie om aan de totale vraag te voldoen. De prijs van alle goedkopere vormen van stroom, waaronder wind- en zonnestroom, volgt dus nog steeds de prijs van fossiele energie. Daarom is het zo belangrijk om te blijven investeren in duurzame energie. Want zolang fossiele energiebronnen nog steeds de overhand hebben in onze energievoorziening, bepalen die bronnen de prijs voor stroom. En dus ook de prijs die wij betalen om energie in te kopen voor onze klanten.
Hoe past Greenchoice de salderingsregeling toe?
Greenchoice saldeert op jaarbasis. Dit betekent dat wij na een jaar kijken naar je verbruik + teruglevering. Wij trekken de teruglevering van je verbruik af. Uiteindelijk betaal je alleen het netto verbruik. Heb je na een jaar meer teruggeleverd dan verbruikt? Is er dus sprake van netto teruglevering? Je betaalt dan niets voor de afname van stroom en ontvangt voor iedere kWh die netto is teruggeleverd het afgesproken tarief voor netto teruglevering.
Waarom is jullie terugleververgoeding lager dan leveringstarieven?
Het teruglevertarief is niet gebaseerd op het inkooptarief door het gehele jaar, maar op de verkoopprijs van stroom op het moment dat het opgewekt wordt. Energieproducenten verhandelen stroom op de dag van levering op uurniveau. Bij veel duurzame opwekking (als het waait of de zon schijnt) daalt de stroomprijs snel, want een gascentrale hoeft dan niet te draaien om aan de vraag te voldoen; er is vaak meer aanbod dan vraag. De opwekking uit wind en zon blijft altijd onvoorspelbaar, dus moet er een gascentrale standby staan om aan de vraag te voldoen. Kortom: ook de waarde van jouw teruggeleverde stroom fluctueert en dit heeft invloed op de terugleververgoeding.
Door de stijgende tarieven kan ik mijn energierekening niet meer betalen, wat nu?
Als je je energierekening niet meer kunt betalen, lees dan meer op onze informatiepagina over betalen over de mogelijkheden. Voor klanten met geldzorgen werken we ook samen met Geldfit, voor financiële hulp. Daarnaast kun je bij jouw gemeente nagaan of je in aanmerking komt voor een extra energietoeslag.  

Gemakkelijk zelf regelen 

  • Termijnbedrag wijzigen 
  • Meterstanden doorgeven
  • Verhuizing doorgeven

Klantenservice onderwerpen

  1. Aanmelden en verlengen

  2. Mijn contract en tarieven

  3. Termijnbedrag en betalen

  4. Zelf energie opwekken

  5. Besparen en verduurzamen

  6. Mijn Greenchoice, app en wijzigingen

  7. Mijn verbruik en meterstanden

Bij je aanmelding geef je de gewenste ingangsdatum aan ons door. Deze datum houden we in principe aan. Wel houden we rekening met je bedenktermijn en starten de levering daarom ongeveer na 21 dagen.

Heb je nog een vast contract met een bepaalde einddatum? Check de einddatum van je huidige contract goed. Zo voorkom je een eventuele boete van je huidige leverancier.

Heb je een nieuwe woning? Bij je aanmelding geef je de gewenste ingangsdatum aan ons door. Wij starten de levering op die datum.

Je betaalt nooit dubbel voor energie. Niet als het aan ons ligt, tenminste ✅

Bij Greenchoice zorgen we ervoor dat de overstap netjes verloopt, of je je nu aanmeldt of bij ons weggaat.

Het kan voorkomen dat de vorige leverancier nog incasseert na de einddatum van de levering. Bijvoorbeeld omdat er in de betreffende maand nog wel energie geleverd is of omdat je bij die leverancier vooruitbetaalt.

Uiteindelijk worden op de eindnota alle betaalde termijnbedragen verrekend met je energieverbruik. Zo betaal je alleen voor energie die je daadwerkelijk hebt verbruikt. Je ontvangt binnen zes weken na de overstap de eindnota van je oude leverancier.

Met dit aanbod hoef je nu niets te doen. Soms kruist berichtgeving elkaar bij een overstap.

Als je je hebt aangemeld bij Greenchoice, sturen wij je snel een bevestiging. Dan gaan wij voor je aan de slag om de overstap in orde te maken en regelen wij de rest. We houden je op de hoogte van de status natuurlijk!

Stap je over naar Greenchoice, dan zeggen wij het contract bij je huidige leverancier op. Je hoeft daar zelf niets voor te doen 💪

Als je je bij ons hebt aangemeld, kan het zijn dat je huidige leverancier je nog wel een aanbod of ander bericht stuurt. Dit kan gaan over nieuwe tarieven of betalingen. Geen zorgen, zodra je onze bevestiging hebt ontvangen gaat de overstap door en regelen wij alles voor je!

Na je overstap geef je je meterstanden door aan ons (of lezen we deze uit). Binnen enkele weken hierna ontvang je het laatste bericht van je leverancier, een eindnota.

Met het Samen Greenchoice spaarprogramma kun je als klant van Greenchoice punten sparen. Iedere maand bouw je je tegoed op. Met dit tegoed profiteer je van korting op duurzame producten én belevenissen in de Samen Greenchoice winkel. Je kunt zelfs extra punten verdienen met jouw groene keuzes als je bijvoorbeeld besluit je contract te verlengen of te kiezen voor Windvangers. Samen maken we Nederland groener!

Alleen als je voor je stroomaansluiting een andere leverancier kiest dan voor je gasaansluiting, kunnen er twee leveranciers actief zijn. Maar er kunnen niet twee leveranciers tegelijk dezelfde stroom- of gasaansluiting beleveren.

Zodra een nieuwe leverancier begint met leveren, eindigt automatisch de levering van de andere leverancier.

Soms vragen wij je om eerst een borg te betalen voor we de levering kunnen starten. Bijvoorbeeld wanneer we twijfelen aan je kredietwaardigheid of als het gaat om een spoedaansluiting. De borg is €200 per product, dus als je zowel stroom als gas wilt afnemen betaal je €400.

De borg houden we achter de hand voor het geval dat er een betalingsachterstand ontstaat.Hebben we een borg van je nodig? Dan sturen we je na ontvangst van je aanmelding een e-mail waarin we je de borgprocedure uitleggen. Hierin staat ook hoe je de borg na verloop van tijd weer terug kunt krijgen. Als je het niet eens bent met de borg, neem dan contact op met de klantenservice.

Je kunt je aanmelding annuleren binnen een bedenktermijn van 14 dagen. Als we binnen deze termijn al gestart zijn met leveren, brengen we alleen het geleverde stroom/gas in rekening.

Onze groene adviseurs helpen jou graag met alle vragen of als je ergens over twijfelt. Je kunt bellen met 010 747 02 22 of een WhatsApp-bericht sturen.

Vanaf ongeveer vier maanden voor de einddatum van je vaste contract, sturen we je een verlengaanbod per e-mail.

📣  Let op, in verband met de huidige marktsituatie zijn de tarieven enorm gestegen en kan het zijn dat we je nu geen goed verlengaanbod kunnen doen. Meer informatie en wat dit voor jou betekent vind je op onze informatiepagina over stijgende tarieven.

Wil je weten wanneer jouw energiecontract afloopt? Controleer dan jouw einddatum in Mijn Greenchoice.

Het is mogelijk dat je nog geen verlengaanbod hebt ontvangen van ons. Dit kan zijn omdat we je nu geen goed aanbod kunnen doen vanwege de hoge tarieven.

Om meer te lezen over jouw situatie en opties kun je het beste onze informatiepagina bekijken over de huidige marktsituatie. Dan ben je altijd op de hoogte.

In verband met de huidige marktsituatie zijn de tarieven enorm gestegen en kan het zijn dat we je nu geen goed verlengaanbod kunnen doen.

Wel informeren we je voordat je huidige contract afloopt, over wat er gebeurt na afloop hiervan. We blijven je natuurlijk altijd energie leveren.

Meer informatie en wat dit voor jou betekent vind je op onze informatiepagina over stijgende tarieven.

Deze zijn gebaseerd op een schatting van je totale energieverbruik. We ontvangen een historisch verbruik van je adres en dit nemen wij over.

Komt dit niet overeen met je daadwerkelijke verbruik, bijvoorbeeld doordat je energie opwekt of pas bent verhuisd? Pas dan je termijnbedrag aan via Mijn Greenchoice of de app.

Samen Greenchoice is een spaarprogramma, speciaal voor onze vaste klanten. Als klant van Greenchoice spaar je iedere maand een tegoed. Met dit tegoed profiteer je van korting op duurzame producten én belevenissen in de Samen Greenchoice winkel.

En goed om te weten: als je je energiecontract bij ons verlengt, ontvang je als bedankje 2000 extra spaarpunten! Zorg wel dat je bent aangemeld bij Samen Greenchoice.

De hogere stroom- en gastarieven hebben invloed jouw energiekosten. Om te voorkomen dat je later moet bijbetalen bij je jaarnota, adviseren we je daarom een hoger maandelijks termijnbedrag. Je termijnbedrag wijzigt automatisch per de ingangsdatum van je nieuwe contract. Wens je een ander termijnbedrag? Pas het dan daarna zelf aan via Mijn Greenchoice.

Als we je een aanbod doen om te verlengen met een vast contract dan is dat aanbod beperkt geldig. Hiervoor geldt: zo lang de voorraad strekt.

Onder invloed van de huidige marktomstandigheden kunnen de tarieven in het aanbod iedere dag gewijzigd worden of kan het aanbod per direct worden ingetrokken.

De hoogte van de welkomstkorting vind je terug in de bevestigingsbrief. Deze heb je via de mail of per post van ons ontvangen. Ook vind je de hoogte van de welkomstkorting terug bij 'Mijn Producten' in Mijn Greenchoice.

De welkomstkorting wordt na het eerste leveringsjaar binnen drie maanden verrekend op de jaarnota. Lukt het niet om deze op de jaarnota te verrekenen omdat er op korte termijn geen jaarnota opgemaakt wordt? Dan verrekenen we de welkomstkorting op een losse nota.

Bij een energieveiling verenigen consumenten zich in een grote groep, een zogeheten collectief. Ze schrijven zich hiervoor in bij de organisatie die de energieveiling regelt, bijvoorbeeld de Consumentenbond. Deze organisatie vraagt de deelnemende energieleveranciers om een scherpe offerte voor energietarieven.

De leverancier met het laagste bod wint de veiling en mag als enige de deelnemende consumenten een aanbieding doen. De consument beslist vervolgens of hij op de aanbieding ingaat en gebruik wil maken van de leveringstarieven.

Steeds meer veilingen stellen dat duurzaamheid een voorwaarde is en eenmalige welkomstkortingen niet zijn toegestaan. Dat vinden we een goede ontwikkeling. Op deze manier is Greenchoice in 2017 en in 2019 als winnaar uit de bus gekomen bij de Collectieve Inkoop Energie via Vereniging Eigen Huis voor een driejarig contract met Nederlandse windstroom. Wij vinden het een goede zaak als consumentenorganisaties het belang inzien van duurzaamheid, naast een goede prijs.

Bij sommige veilingen wordt er alleen gekeken naar de laagste leveringstarieven voor energie. De goedkoopste leverancier wint dan de veiling, ongeacht duurzaamheid en service. Greenchoice kiest er bewust voor om niet mee te doen aan dit soort veilingen.

Als je een vast contract afsluit met een leverancier en dit voortijdig verbreekt, pleeg je contractbreuk en lijdt de leverancier mogelijk inkoopverlies. Daarom mag deze leverancier je een opzegvergoeding (boete) in rekening brengen.

Wil je jouw contract voortijdig opzeggen? Dan is het mogelijk dat er een opzegvergoeding in rekening wordt gebracht. Dit staat duidelijk in je contractvoorwaarden vermeld.

Greenchoice is een voordelige leverancier. Het kan dus soms de moeite lonen toch jouw huidige contract open te breken, omdat je het boetebedrag met jouw nieuwe contract terugverdient!

Heb je een opzegboete betaald aan je vorige leverancier? Via het webformulier kun je compensatie aanvragen voor de opzegboete. Dit kan tot maximaal drie maanden nadat we bij jou de levering van energie hebben gestart. Je hebt hiervoor de eindnota (of een aparte nota of brief) van je vorige leverancier nodig.

Wij vergoeden de opzegboete van je vorige leverancier tot maximaal €250,00 (€125,00 per product). Als je opzegboete lager is vergoeden we het totale bedrag. Als je opzegboete hoger is betaal je het resterende bedrag zelf. Je kunt in de voorwaarden van jouw energiecontract terugvinden of we je opzegboete vergoeden en met welk bedrag.

Dit zijn de vergoedingen per product met een resterende contractlooptijd:
- van minder dan 18 maanden: €50
- tussen 18 en 24 maanden: €75
- tussen 24 en 30 maanden: €100
- meer dan 30 maanden: €125

Wanneer je naar ons overstapt en je hebt nog een lopend contract, dan kun je van jouw vorige leverancier een opzegboete krijgen. In sommige gevallen vergoeden wij deze boete voor je via onze compensatieregeling. Of je hier recht op hebt, staat vermeld in de voorwaarden van je contract.

De compensatieregeling geldt alleen voor de opzegboete. De volgende kosten vallen niet onder de regeling:
- Kosten voor welkomstcadeaus
- Vervallen kortingen
- Terug te betalen vergoedingen

Zodra wij jouw aanvraag hebben ontvangen krijg je een ontvangstbevestiging. Vervolgens bekijken wij of je in aanmerking komt voor een compensatievergoeding. Binnen 10 werkdagen hoor je van ons of je aanvraag is goedgekeurd met de datum waarop je het bedrag op je rekening kunt verwachten (binnen 3 weken). In de meeste gevallen ontvang je de vergoeding binnen een maand vanaf onze goedkeuring.

In de energiemarkt bepaalt de duurste energiebron de marktprijs. Op dit moment is dat de prijs voor stroom uit gascentrales. Duurzame energiebronnen zijn inderdaad goedkoper, maar er is helaas nog te weinig duurzame energie om aan de totale vraag te voldoen. De prijs van alle goedkopere vormen van stroom, waaronder wind- en zonnestroom, volgt dus nog steeds de prijs van fossiele energie. Daarom is het zo belangrijk om te blijven investeren in duurzame energie. Want zolang fossiele energiebronnen nog steeds de overhand hebben in onze energievoorziening, bepalen die bronnen de prijs voor stroom. En dus ook de prijs die wij betalen om energie in te kopen voor onze klanten.

Op dit moment moeten er nog veel details van het maatregelenpakket worden ingevuld. Greenchoice is samen met andere leveranciers hierover in gesprek met de overheid. Zo snel duidelijk is, wat dit voor jou als klant exact gaat betekenen, stellen we je hiervan op de hoogte. Houd onze pagina over stijgende tarieven in de gaten voor de recente ontwikkelingen.

Wij zijn hierin afhankelijk van de overheid. In december dit jaar ontvang je van ons bericht over de verdere uitwerking van het prijsplafond op jouw energierekening. Momenteel is er nog onduidelijkheid over een aantal details.

Lees alles over deze maatregelen op deze pagina.

Vanaf 1 januari 2023 stelt de overheid een prijsplafond voor energie in. Tot een verbruik van 2.400 kWh stroom en 1.200 m3 gas betaal je straks een basistarief. Boven dit verbruik betaal je als huishouden de marktprijs. De hoogte van deze tarieven zijn nog niet exact bekend. Lees er meer over in ons artikel.

Bij een vast contract staat jouw tarief vast tot het einde van jouw contract. De huidige prijsstijging heeft dus geen invloed op het energietarief van jouw contract. Tenzij je energieverbruik stijgt, hoef je dus niet jouw termijnbedrag te wijzigen om te voorkomen dat je moet bijbetalen.

Wil je weten wanneer jouw energiecontract afloopt? Controleer dan jouw einddatum in Mijn Greenchoice.

In verband met de huidige marktsituatie zijn de tarieven enorm gestegen en kan het zijn dat we je nu geen goed verlengaanbod kunnen doen. We informeren je 30 dagen voordat jouw contract afloopt over het verdere verloop. Uiteraard blijven we je gewoon energie leveren.

Wil je iets aan je contract wijzigen, zoals de looptijd of tarieven? In je contractvoorwaarden vind je terug wat er mogelijk is. Vanwege de huidige marktsituatie is er een beperkt aanbod, kijk op onze pagina over stijgende tarieven wat voor jou situatie van toepassing is.

Wil je de tenaamstelling van je contract wijzigen? In geval van scheiding of verandering van hoofdbewoner beëindigen we eerst het lopende contract, waarna de nieuwe contractant zich kan aanmelden.

Heb je een ander aanbod gekregen of heb je meegedaan aan een energieveiling? Dan begrijpen wij dat je graag wilt weten of het contract dat je nu bij ons hebt, nog wel bij je past. En of het aanbod dat jij hebt gekregen echt zo gunstig is als het lijkt.

Onze groene adviseurs staan voor je klaar voor het maken van een eerlijke vergelijking. Houd het aanbod bij de hand en bel met 010 747 02 22. Je kunt ook een WhatsApp-bericht sturen!

De heffing voor Opslag duurzame energie (ODE) is een overheidsheffing die is verwerkt in je tarieven per kilowattuur stroom en kubieke meter gas. Iedere energieleverancier berekent de ODE in de energietarieven door. De overheid stelt elk kalenderjaar de ODE opnieuw vast.

Het doel van ODE is om subsidies voor het duurzaam opwekken van energie te financieren. Dit soort subsidies wordt betaald vanuit de opbrengsten van de ODE-heffing. Het heffen van ODE draagt dus bij aan de verduurzaming van de energiehuishouding in Nederland. Meer informatie over ODE vind je hier.

De overheid heft energiebelasting over je verbruik. Met deze energiebelasting worden investeringen gedaan in de Nederlandse energievoorziening en in duurzame projecten. De overheid stelt de energiebelasting elk jaar opnieuw vast, ongeacht of je een vast of variabel contract met een leverancier hebt afgesloten. Greenchoice heeft geen invloed op de hoogte van de energiebelasting. Wij berekenen de tarieven van de overheid aan je door, net als alle andere energieleveranciers. Meer informatie over energiebelasting vind je hier.

Leveringskosten zijn vaste kosten die je per maand betaalt aan je leverancier. Dit wordt los van je verbruik berekend.

Je kunt ze vinden op onze tarieven pagina. Of anders in een offerte, bevestigingsbrief of op de pagina Mijn producten in Mijn Greenchoice.

In Mijn Greenchoice vind je altijd de tarieven die op dat moment gelden. De tarieven van je vorige contract kun je vinden in de bevestiging hiervan die wij jou destijds stuurden. Deze tarieven kun je dan met elkaar vergelijken. Om een goede vergelijking te maken tussen tarieven vergelijk je alleen het leveringstarief. De overheidsheffingen die in de e-mail of brief vermeld staan, zijn namelijk nog niet de definitieve overheidsheffingen van 2022. Overigens kun je hierover de meest actuele informatie vinden op onze informatiepagina hierover.

In Mijn Greenchoice vind je altijd de tarieven die op dat moment gelden. De tarieven van je vorige contract kun je vinden in de bevestiging hiervan die wij jou destijds stuurden. Deze tarieven kun je dan met elkaar vergelijken. Om een goede vergelijking te maken tussen tarieven vergelijk je alleen het leveringstarief. De overheidsheffingen die in de e-mail of brief vermeld staan, zijn namelijk nog niet de definitieve overheidsheffingen van 2022. Overigens kun je hierover de meest actuele informatie vinden op onze informatiepagina hierover.

Jouw eenheidstarief per kilowattuur stroom of kubieke meter gas bestaat uit drie onderdelen: het leveringstarief, de overheidsheffingen en de btw.

Leveringstarief
Het leveringstarief is de prijs die Greenchoice als leverancier per eenheid energie aan je vraagt. Deze prijs bepalen wij dus zelf.

Overheidsheffingen
Er zijn twee overheidsheffingen: energiebelasting en Opslag duurzame energie (ODE). Met deze overheidsheffingen worden investeringen gedaan in de Nederlandse energiehuishouding en in duurzame projecten. Op de overheidsheffingen heeft Greenchoice geen invloed. Deze kosten betaal je via je energienota en wij dragen deze af aan de Belastingdienst.

All-in-tarief
Over de bovenstaande posten wordt van 1 juli  tot 31 december 2022 9% btw geheven, waardoor het all-in-tarief als volgt is:
all-in-tarief per kilowattuur/kubieke meter = (leveringstarief + energiebelasting + opslag duurzame energie) + 9% btw

Per 1 januari 2023 is de BTW weer 21% Je totaaltarief is als volgt berekend:  (Leveringstarief + energiebelasting + opslag duurzame energie) + 21% BTW

De overheid stelt de overheidsheffingen elk jaar opnieuw vast. Het maakt hierbij niet uit of je een vast of variabel contract hebt. Het kan dus voorkomen dat je all-in-tarieven (de tarieven inclusief alle overheidsheffingen) tijdens de looptijd van je contract veranderen.

Een deel van je energieverbruik is een basisbehoefte. Daarom krijg je van de overheid elk jaar een soort belastingkorting op je energie. Deze zogeheten vermindering energiebelasting (voorheen heffingskorting) geldt voor alle stroomaansluitingen met een verblijfsfunctie. De korting is een vast bedrag over 365 dagen per stroomaansluiting en verrekenen wij automatisch via de energienota.

Meer informatie over vermindering energiebelasting vind je hier.

De netbeheerder brengt kosten in rekening voor het gebruik en onderhoud van het netwerk, het transport van de energie en de meterhuur. De netbeheerkosten verrekent Greenchoice op je (jaar)nota’s, zodat je niet een aparte nota hiervoor van de netbeheerder ontvangt. Zo heb je alle kosten voor jouw energieverbruik overzichtelijk bij elkaar. Welke netbeheerder je hebt, is regiogebonden. Je kunt dus niet zelf een netbeheerder kiezen.

De overheid heeft per 1 juli tijdelijk de btw op energie verlaagd van 21% naar 9%. De verlaagde btw geldt van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022. De verlaging van btw verwerken wij automatisch in je energiekosten. Per 1 januari 2023 betaal je weer 21% btw over energie.

Vanaf 1 januari gaat het energie prijsplafond in. Bekijk deze informatiepagina voor de laatste ontwikkelingen.

Wil je overstappen naar een andere leverancier, dan zegt je nieuwe leverancier het contract voor je op. Daar hoef jij niets voor te doen.

Het kan wel zijn dat je een opzegvergoeding betaalt als je voor de einddatum het contract opzegt. Wil je toch je energiecontract stopzetten? Bel onze groene adviseurs op 010 747 02 22 of stuur een WhatsApp-bericht! 

Als je een vast contract hebt kan het zijn dat we een boete berekenen. Je kunt dit vinden in je contractvoorwaarden.

Als je twijfels hebt over je contract kun je een van onze groene adviseurs bellen via 010 747 02 22. Wij helpen je graag met het maken van een eerlijke vergelijking, zodat je zeker weet dat je de juiste keuze maakt. Een WhatsApp-bericht sturen mag ook!

Wat jammer dat je wilt opzeggen. We zijn natuurlijk erg blij met jou als klant!

Als je gaat verhuizen kun je het zelf regelen via Mijn Greenchoice bij 'Verhuizing doorgeven'. Ga je niet verhuizen? Dan kun je ook opzeggen door over te stappen naar een andere leverancier. In beiden gevallen kan het zijn dat we een opzegvergoeding berekenen als het gaat om een lopend contract.

Liever willen we je natuurlijk niet kwijt! Daarom denken onze groene adviseurs graag met je mee voor een passend aanbod via 010 747 02 22. Of stuur ons gerust een WhatsApp-bericht!

Je kunt je aanmelding annuleren of terugdraaien binnen een bedenktermijn van 14 dagen. Als we binnen deze termijn al gestart zijn met leveren, brengen we alleen het reeds geleverde stroom/gas in rekening.

Natuurlijk zien we je ons liever niet verlaten! Onze groene adviseurs helpen jou graag met alle vragen of als je ergens over twijfelt. Je kunt bellen met 010 747 02 22 of een WhatsApp-bericht sturen.

Natuurlijk zien we liever niet dat je weggaat. Als je toch een zakelijk contract bij ons wilt opzeggen, kan het zijn dat we een opzegvergoeding berekenen. Hiervoor kun je bellen met 010 850 06 61 of een e-mail sturen naar zakelijk@greenchoice.nl. Vermeld hierin gelijk je klantnummer, dan kunnen we je sneller helpen.

Wij helpen je graag met het kosteloos opzeggen van het energiecontract van de overledene.Hiervoor ontvangen we graag de volgende gegevens:

- Naam contractant
- Klantnummer
- Postcode en huisnummer
- Wensdatum van opzegging (in de toekomst)
- Een kopie van de overlijdensakte
- Actief IBAN-nummer
- Gegevens contactpersoon: jouw naam, telefoonnummer, e-mailadres en factuuradres
- Geef aan of de erfenis is aanvaard, verworpen of beneficiair aanvaard

Je kunt deze gegevens aan ons mailen via vragen@greenchoice.nl of opsturen per post naar:
Greenchoice
T.a.v. afdeling Service
Kruisplein 15
3014 DB Rotterdam

Je welkomstkorting wordt normaal gesproken verrekend op je eerste jaarnota. Deze ontvang je van Qurrent uiterlijk 8 weken nadat je eerste contractjaar om is. Als we je echter tussentijds overzetten naar Greenchoice, ontvang je hem op je eindnota van Qurrent. Als je recht hebt op welkomstkorting in het 2e en 3e jaar van je contract krijg je deze uitbetaald bij Greenchoice.

Net als bij Qurrent wordt de stroom die je teruglevert gesaldeerd met je verbruik.

Met zonnepanelen wek je eigen stroom op. Een deel van de opgewekte stroom wordt direct in de woning verbruikt. Hierdoor hoef je minder van het stroomnet af te nemen, en bespaar je dus direct op de energienota.

Voor de rest van de opwekking trekken we de door jou opgewekte hoeveelheid stroom van je totale stroomverbruik af op je jaarnota. Dit gaat helemaal automatisch als je zonnepanelen zijn aangemeld bij www.energieleveren.nl.

Wij willen de stap naar eigen groene stroom belonen. Daarom biedt Greenchoice voor consumenten een hoge netto terugleververgoeding. Het netto teruglevertarief vind je terug op de contractbevestiging of via Mijn Greenchoice.

Qurrent en Greenchoice bundelen hun krachten zodat we Nederland nog groener kunnen maken. Dat doen we natuurlijk graag samen met jou! Als je er toch voor kiest om een contract af te sluiten bij een andere leverancier, verzorgt deze leverancier de overstap voor je. Je nieuwe leverancier geeft de overstap aan ons door en wij beëindigen vervolgens jouw contract op de opgegeven datum. Hier hoef je zelf niets voor te doen.

Ben je niet tevreden met het aanbod dat wij hebben verstuurd en wil je graag de opties bespreken voor een ander contract? We helpen je graag als je benieuwd bent wat voor jou de beste keuze is. In dat geval kun je na 1 maart 2019 telefonisch contact opnemen met 088 – 996 02 22.

Nee, je verlengt jouw contract nog bij Huismerk Energie als jouw contract een einddatum heeft tot september 2020. Daarna zal jouw contract automatisch verhuizen naar Greenchoice. Hierover ontvang je dan persoonlijk bericht.

Mocht jouw contract na september aflopen dan zal éérst je huidige contract verhuizen naar Greenchoice, en vervolgens ontvang je een verlengaanbieding van Greenchoice.

Als je gekozen hebt voor een energiepakket met bijvoorbeeld een cashback (vaste klanten voordeel), gratis kilowatturen stroom of een ander voordeel, dan werd dat bij Huismerk Energie, actievoordeel genoemd.

Uiteraard blijf jij hier recht op houden! Als je met je huidige energiecontract recht hebt op een actievoordeel, dan wordt dit zoals afgesproken uitbetaald via Greenchoice.

Het samen gaan met Qurrent draagt direct bij aan onze missie om de Nederlandse lokale energietransitie te versnellen. De schaalvergroting en efficiëntie die we hiermee bereiken, zorgt voor extra slagkracht en bereik. Door de krachten met Qurrent te bundelen kunnen we nóg meer Nederlanders groene stroom leveren en helpen energie te besparen. Samen maken we Nederland steeds groener.

Naast duurzaamheid is service voor ons het belangrijkst. We zijn trots dat Greenchoice al jaren de klantvriendelijkste energieleverancier van Nederland is. We blijven er daarom hard aan werken om jou als klant de beste service te bieden.

Door samen te gaan kunnen we de Nederlandse lokale energietransitie versnellen. De schaalvergroting en efficiëntie die we hiermee bereiken, zorgt voor extra slagkracht en bereik.

Huismerk Energie en Greenchoice gaan samen verder om aan nóg meer Nederlanders groene stroom te leveren en helpen energie te besparen. Samen maken we Nederland steeds groener.

Greenchoice blijft zich ook in de toekomst inzetten voor een duurzamer Nederland. De Nederlandse lokale energietransitie versnellen én onze klanten helpen met besparen blijven onze belangrijkste speerpunten. Met de krachtenbundeling groeit ons klantenaantal naar meer dan een half miljoen en ondersteunen we meer dan 100 lokale energieprojecten en coöperaties.

Stichting DOEN (de voormalig aandeelhouder van Qurrent) heeft de sponsorverplichting gegarandeerd tot seizoen 2020/2021. Alleen zal Qurrent in het nieuwe voetbalseizoen niet meer op het shirt verschijnen. En Greenchoice ook niet. Wij kiezen voor een andere aanpak. Namelijk het sponsoren van kleinschalige, missie-gerelateerde projecten en partijen.

Feyenoord heeft de vrijheid om in samenwerking met Stichting DOEN een nieuwe sponsor te zoeken. Voor het Groene Legioen verandert er met deze beslissing niets. Zij blijven gewoon tot het einde van het voetbalseizoen van de voordelen genieten die hen zijn toegezegd.

Je blijft gewoon lid van de Qurrent coöperatie zoals je gewend bent.

Qurrent stuurt alle leden een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst op 18 januari. Leden kunnen zich aanmelden via de uitnodiging van Qurrent. Qurrent handelt eventuele vragen af.

Als je klant bent bij ons, betaal je elke maand een termijnbedrag. De totale kosten baseren wij op het gemiddelde jaarverbruik op jouw adres.

Je kunt je termijnbedrag naar boven of naar beneden bijstellen via Mijn Greenchoice of onze app.

Lees er meer over op onze informatiepagina over termijnbedrag 🤓

In Mijn Greenchoice of onze app kun je je termijnbedrag naar boven of beneden aanpassen, maar niet onbeperkt. Dit om te voorkomen dat je bijvoorbeeld een te laag termijnbedrag instelt en vervolgens veel moet bijbetalen op je jaarnota.

Termijnbedrag verhogen
Is je verbruik veranderd, bijvoorbeeld door meer thuis werken, nieuwe apparatuur of gezinsuitbreiding? Dan is het verstandig je termijnbedrag te verhogen.

Termijnbedrag verlagen
Heb je energiebesparende maatregelen genomen of is je gezinssituatie gewijzigd en ga je daardoor minder verbruiken? Wij zien dit nog niet direct terug in je meterstanden. Je kunt je termijnbedrag in Mijn Greenchoice aanpassen met 20%. Voor grotere aanpassingen vanwege energiebesparende maatregelen kun je dit aanvraagformulier invullen.

Wij baseren het termijnbedrag op het jaarverbruik, omdat het energieverbruik per maand erg verschilt. In de wintermaanden verbruik je veel meer gas dan in de zomermaanden, omdat je dan je huis verwarmt. Om te voorkomen dat je in de winter een veel hoger bedrag moet betalen dan in de zomer, berekenen wij een gemiddeld bedrag per maand. Zie ook deze uitleg.

Het kan gebeuren dat wij een standaard jaarverbruik hanteren die afwijkt van jouw daadwerkelijke verbruik. Vooral als je ergens nieuw bent komen wonen en bij nieuwbouwhuizen wijkt onze berekening van het termijnbedrag vaak af van wat je zelf in gedachten had. Dat komt omdat het standaard jaarverbruik dan gebaseerd is op de vorige bewoners. Bij nieuwbouwhuizen zijn er geen historische gegevens beschikbaar en maakt de netbeheerder een schatting van het standaard jaarverbruik.

Ben je net verhuist en het niet eens met het geschatte jaarverbruik, neem dan contact met ons op. Samen met jou kijken we dan wat voor jouw huishouden een betere inschatting is.

Wij berekenen je termijnbedrag aan de hand van het (historisch) gemiddelde jaarverbruik op jouw adres, in combinatie met je tarieven. Het standaard jaarverbruik stellen we ieder jaar opnieuw vast. Ben je nieuw bij Greenchoice? Dan ontvangen we dit jaarverbruik van je netbeheerder. Alle jaarlijkse kosten bij elkaar opgeteld delen we door twaalf maanden. Lees meer over de berekening van je termijnbedrag op deze pagina.

Als het nodig is berekenen we jouw termijnbedrag opnieuw, bijvoorbeeld bij een tariefwijziging. Wanneer we de schatting voor jouw termijnbedrag aanpassen, informeren wij je vooraf per e-mail. Je kunt je termijnbedrag altijd naar boven of beneden aanpassen, maar niet onbeperkt. Dit om te voorkomen dat je bijvoorbeeld een te laag termijnbedrag instelt en vervolgens veel moet bijbetalen op je jaarnota.

Op de hoofdpagina van Mijn Greenchoice onder kopje Termijnbedrag, kun je vinden wat ons advies is (Geschat) en wat je nu betaalt (Huidig). Het advies is gebaseerd op gemiddelde jaarverbruik op jouw adres, in combinatie met je tarieven. Dit verbruik stellen we ieder jaar opnieuw vast.

Nieuw bij Greenchoice?
Dan is je termijnbedrag gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoner. De netbeheerder voorziet ons van die informatie. Na zes maanden kunnen we jouw verbruik beter meten. We kunnen je dan beter van een advies voorzien. Hou tot die tijd je verbruik in de gaten via Mijn Greenchoice en je verbruikskostenoverzichten.

Elk jaar stellen we een jaarnota voor je op, waarin we berekenen wat je hebt verbruikt, hoeveel dit heeft gekost en hoeveel je al hebt betaald ⚖️

Je ziet precies hoeveel je teveel of te weinig hebt betaald voor je jaarverbruik.

Het verschil krijg je terug of moet je bijbetalen.

Je eindnota maken we op als we stoppen met het leveren van energie op jouw adres. Dat doen we als je verhuist of overstapt naar een andere leverancier.

Op je eindnota zie je precies hoeveel je teveel of te weinig hebt betaald ⚖️

Het verschil krijg je terug of moet je bijbetalen.

Wij vinden het belangrijk dat je alle gegevens op de nota van Greenchoice kunt herleiden. Zo zie je direct hoeveel energie je hebt verbruikt en hoeveel kosten je hebt gehad. Je kunt je nota met de volgende stappen controleren.

Meterstanden

Het verbruik op de nota wordt bepaald aan de hand van het verschil tussen de begin- en eindmeterstanden van de verbruiksperiode waarvoor de nota is opgemaakt. De meterstanden zijn door jezelf doorgegeven, uitgelezen via de slimme meters of geschat (wanneer we geen meterstanden hebben ontvangen).

Tarieven

Je verbruik wordt afgerekend tegen de afgesproken tarieven.Het leveringstarief is het tarief dat je bent overeengekomen met Greenchoice, exclusief belastingen en andere overheidsheffingen. Dit leveringstarief zie je ook staan op een offerte, een verlengaanbod en/of de contractbevestiging. Gedurende de looptijd van je contract staat het leveringstarief vast. Heb je een contract zonder vaste looptijd (‘variabel’), dan verandert het leveringstarief tweemaal per jaar (op 1 januari en 1 juli). De overheidsheffingen (energiebelasting en Opslag Duurzame Energie) brengen wij namens de overheid in rekening over je energieverbruik. Deze overheidsheffingen worden vastgesteld door de overheid en kunnen per kalenderjaar veranderen, ongeacht of je een vast tarief hebt afgesproken met Greenchoice.Mochten er tijdens de notaperiode verschillende tarieven gehanteerd zijn, dan vind je het gemiddeld tarief terug op de nota. Een uitsplitsing van de tarieven per periode vind je terug in Mijn Greenchoice.

Vaste kosten

Daarnaast worden diverse andere (vaste) kosten, waaronder ook de kosten van de netbeheerder, voor de betreffende verbruiksperiode aan je doorberekend. Deze kosten staan los van je verbruik.

Leeswijzer

We hebben een overzichtelijke leeswijzer gemaakt, zodat de nota makkelijker te begrijpen is. Je kunt hier stap voor stap de nota doorlopen met een uitgebreide toelichting. Bekijk de leeswijzer.

Een termijnbedrag is berekend aan de hand van een jaarverbruik gedeeld door twaalf maanden. Maar je verbruikt niet elke maand evenveel. Vooral in de wintermaanden ligt je gasverbruik veel hoger dan in de zomer, omdat je dan je huis verwarmt. Stoppen we in of net na de wintermaanden met leveren, dan mis je vaak een aantal ‘goedkope’ zomermaanden om het hogere winterverbruik mee te compenseren.

Is dit bij jou het geval en moet je (veel) bijbetalen? Neem dan even contact op met de klantenservice. Een betalingsregeling in termijnen is zo geregeld!

Wijkt het tarief op je nota af van het tarief op je contractbevestiging? Dit kan twee redenen hebben:

1. De overheidsheffingen zijn gewijzigd
De tarieven voor energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE) worden door de overheid per kalenderjaar vastgesteld. Als je een nota ontvangt over verschillende kalenderjaren zie je een gemiddelde staan. Dit kun je controleren door de nota op te zoeken in Mijn Greenchoice en te klikken op de notadatum. Daar vind je de uitsplitsing van energiebelasting en opslag duurzame energie per periode.

2. Je hebt gebruik gemaakt van verschillende leveringstarieven
Een notaperiode loopt soms niet gelijk met de periode waarin de tarieven vaststaan. Op je nota staat in dit geval een gemiddelde van verschillende leveringstarieven. Om dit te controleren kun je de nota via Mijn Greenchoice bekijken door te klikken op de notadatum. Vervolgens zie je een uitsplitsing per contractperiode inclusief het bijbehorende leveringstarief.

Je kunt zowel je verbruik als je teruglevering terugvinden op de jaarnota of eindnota. Hier zie je ook precies hoeveel kWh er is gesaldeerd. Lever je meer terug dan je verbruikt hebt? Dan zie je de vergoeding hiervoor ook terug op je nota. Bekijk hier hoe dat eruit ziet!

Heb je nog een conventionele (analoge) meter? Lees dan op deze zonnige pagina hoe salderen dan werkt.

Bij een overstap vraagt de nieuwe leverancier de meterstanden bij je op. Deze worden via de netbeheerder als eindmeterstanden aan Greenchoice doorgegeven. Als de overstapmeterstanden niet kloppen, kan je nieuwe leverancier – onder voorwaarden – een correctie laten doorvoeren. Je moet in dat geval zo spoedig mogelijk contact opnemen met de klantenservice van je nieuwe leverancier.

Bij een verhuizing is het belangrijk om zelf je eindmeterstanden aan ons door te geven (als je geen slimme meter hebt). Doe je dit niet, dan schatten we je eindmeterstanden. Deze geschatte eindmeterstanden kunnen we alleen – en onder voorwaarden – aanpassen als je bewijs hebt van de werkelijke eindmeterstanden (bijvoorbeeld foto’s inclusief dagtekening of een ondertekend overdrachtsformulier). Zonder dit bewijs is het vrijwel onmogelijk om de eindmeterstanden nog aan te passen.

Heb je een jaarnota ontvangen met geschatte meterstanden? De meterstanden zijn geschat op basis van het standaard jaarverbruik op jouw adres. Controleer de geschatte meterstanden met de werkelijke meterstanden op je meter(s). Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je in op de volgende nota.

Bij een forse afwijking kun je contact opnemen met onze klantenservice. Dan beoordelen wij of een correctienota mogelijk is. Een correctienota wordt opgemaakt met de actuele meterstanden. Zorg er dus voor dat je de actuele meterstanden bij de hand hebt.

Je kunt onder 'Nota's' in Mijn Greenchoice exact zien wat de afrekenmaand voor jouw jaarnota. We maken je jaarnota op als je een jaar klant bent, of een jaar na je vorige jaarnota van ons, meestal in dezelfde maand. Je ontvangt dan een e-mail van ons binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen. Als het mogelijk is lezen we je meterstanden uit vanaf je slimme meter. Als dit niet lukt of je hebt een conventionele (analoge) meter, dan vragen we de meterstanden bij je op.

Duurt het langer dan 13 maanden nadat je klant werd of je laatste nota ontving? Of is het al langer dan 4 weken geleden dat je je meterstanden doorgaf na ons verzoek? Neem dan contact met ons op via een van onze contactopties.

Ben je verhuisd of overgestapt? We sturen je eindnota binnen 3 weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen.

Ons IBAN is NL18INGB0005309282 op naam van Greenchoice in Rotterdam.

O, en vergeet niet je factuurnummer (GC...) te vermelden in de omschrijving 👍

Greenchoice incasseert rond de 6e van de maand (rond de 10e voor nota’s). Mocht het bedrag op die datum niet op je rekening staan, dan is dat niet direct een probleem. Wij proberen het aan het eind van de maand rond de 26ste nogmaals.

Let op: als je het bedrag zélf terugboekt, doen we geen tweede incassopoging. We sturen je dan een herinneringsbericht.

Als de uitvoering van de incassopoging(en) niet lukt, sturen wij je een herinneringsbericht. Hierin staat een iDEAL link waarmee je direct de achterstand kunt voldoen.

Je kunt een betalingsregeling aanvragen over je termijn-, jaar- of eindnota. Benader ons dan via dit contactformulier. Dan helpt een van mijn collega's je hiermee verder!

Komt dit vaker voor? Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om jou te helpen dit weer op orde te krijgen. Je kunt hier anoniem een test doen om te zien hoe je ervoor staat.

Het komt weleens voor dat je niet op tijd kunt betalen. In dit geval kunnen we hierover meedenken en kijken naar een oplossing. Je kunt contact opnemen met mijn collega's.

Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om jou te helpen hierbij. Je kunt hier anoniem een test doen om te zien hoe je ervoor staat.

De kennisgeving budgetbeheer of onder bewindstelling kun je e-mailen naar shv@greenchoice.nl. Om de kennisgeving te laten verwerken in onze administratie vragen wij om onderstaande gegevens en documenten te mailen:

- Klantnummer bij Greenchoice
- Volledige naam cliënt
- Geboortedatum cliënt
- Leveringsadres cliënt
- Correspondentieadres
- Of er mogelijkheid is voor automatisch incasso
- Het IBAN dat Greenchoice kan hanteren voor uitbetalingen
- Kopie Beschikking/Budgetbeheerovereenkomst

De beëindiging van budgetbeheer/onder bewindstelling kun je e-mailen naar shv@greenchoice.nl. Om de kennisgeving te kunnen verwerken in onze administratie ontvangen wij graag onderstaande gegevens en documenten:

- Klantnummer Greenchoice
- Volledige naam cliënt
- Geboortedatum cliënt
- Leveringsadres cliënt
- Einddatum bewind of beheer
- Kopie Eindbeschikking

Informeer je cliënt vooraf over de aanmelding bij Greenchoice. Voor de levering van 100% groene stroom en bosgecompenseerd gas van Greenchoice kun je de cliënt aanmelden via de website op de pagina Tarieven & Aanmelden.

Je kunt ons ook bellen op 010 478 23 26 voor een vrijblijvende offerte op naam van de cliënt.

Om uitstel van betaling te regelen dien je zo snel mogelijk een verzoek in via shv@greenchoice.nl. Er kan sprake zijn van twee situaties:

- De stabilisatiefase voor jouw cliënt is gestart. Je kunt ervan uit gaan dat wij maximaal 4 maanden uitstel verlenen op de openstaande vordering(en).

- Er is wel een betalingsachterstand, maar het stabiliserings- of schuldsaneringstraject voor jouw cliënt is nog niet gestart.

Twijfel je aan de echtheid, dan zijn er een aantal elementen die je direct kunt checken. Bijvoorbeeld het e-mailadres, deze eindigt bij ons altijd op greenchoice.nl. Of wanneer de e-mail er totaal anders uitziet dan andere mails.

Het kan voorkomen dat het lijkt alsof je een bericht ontvangt van Greenchoice, die niet door ons is verstuurd. Zo'n nepbericht is verstuurd door criminelen, dit heet ‘phishing’. Lees meer over dit onderwerp en wat je kunt doen op deze pagina.

Bij een datalek zijn er persoonsgegevens in handen van derden gevallen, die hier normaal geen toegang tot hebben.

Als je vermoedt dat dit gebeurd is horen wij dit graag zo snel mogelijk, het liefst binnen 24 uur. Op deze manier kunnen wij tijdig de nodige maatregelen treffen. Je kunt hiervoor contact opnemen met ons.

Met zonnepanelen wek je eigen stroom op. Een deel van de opgewekte stroom wordt direct in de woning verbruikt. Hierdoor hoef je minder van het stroomnet af te nemen, en bespaar je dus direct op de energienota.

Voor de rest van de opwekking trekken we de door jou opgewekte hoeveelheid stroom van je totale stroomverbruik af op je jaarnota. Dit gaat helemaal automatisch als je zonnepanelen zijn aangemeld bij www.energieleveren.nl.

Wij willen de stap naar eigen groene stroom belonen. Daarom biedt Greenchoice voor consumenten een hoge netto terugleververgoeding. Het netto teruglevertarief vind je terug op de contractbevestiging of via Mijn Greenchoice.

De overheid is voornemens om de salderingsregeling te laten vervallen en te vervangen door de terugleversubsidie. Klik hier om verder te lezen over wat salderen precies is en hoe het zit met de afbouw van de salderingsregeling.

Bijna alle huishoudens met zonnepanelen verbruiken meer stroom dan ze zelf opwekken 💡

Wek je met je zonnepanelen jaarlijks tóch meer energie op dan je verbruikt? Dan ga je netto terugleveren na saldering en dat levert geld op. De teruglevergoeding die je van Greenchoice ontvangt, vind je terug in Mijn Greenchoice.

Op onze website lees je meer over de Salderingsregeling.

We bieden voor onze klanten de btw-teruggave service aan. We nemen de btw-teruggave en verdere administratie volledig uit handen. Tijdens het adviesgesprek voor het aanbod op maat vragen we jou of je gebruik wilt maken van de btw-teruggave service. Wil je dat? Dan zetten we jouw gegevens na de installatie van zonnepanelen door naar onze partner de Centrale BTW Teruggave. Daarna hoef je niets meer te doen!

Je kunt de btw ook direct zelf bij de Belastingdienst terugvragen. Weten welke stappen je moet nemen? Je vindt meer informatie op de website van de Belastingdienst.

Het kabinet heeft op Prinsjesdag het voorstel ingediend om vanaf 1 januari 2023 de btw op zonnepanelen te verlagen van 21% naar 0%. Door het zogenoemde nultarief hoeven particuliere huishoudens geen btw meer terug te vragen over de aanschaf van zonnepanelen. Het voorstel ligt nu ter goedkeuring bij de Tweede en Eerste Kamer.

De aanschaf van zonnepanelen is een flinke investering in je huis en het milieu. Deze investering verdient zich snel terug en je bespaart direct op je energiekosten. We zetten de voordelen van zonnepanelen via Greenchoice voor je op een rij:

  • Verdien je investering in gemiddeld 5 tot 7 jaar terug
  • Uniek: 5 jaar opbrengstgarantie
  • Krijg 10 jaar systeemgarantie
  • Ieder moment inzicht in je stroomproductie via een mobiele app

Voor de zonnepanelen gelden de volgende garanties:

  • 10 jaar systeemgarantie op de hele installatie
  • 12 jaar fabrieksgarantie op de zonnepanelen
  • 5 jaar opbrengstgarantie
  • 25 jaar vermogensgarantie op de zonnepanelen (maximaal 20% degradatie over 25 jaar)
  • 5-25 jaar fabrieksgarantie op de omvormer (afhankelijk van het merk en type)

Het is belangrijk dat je je zonnepaneleninstallatie registreert bij je netbeheerder. Dat regel je eenvoudig via www.energieleveren.nl. Na registratie controleert de netbeheerder of je meter geschikt is voor teruglevering.

Een analoge meter die geschikt is, zal achteruitdraaien op momenten dat je teruglevert. Sommige analoge meters kunnen dit niet. In dat geval zullen de meeste netbeheerders je meter kosteloos vervangen door een digitale meter met aparte telwerken voor de teruglevering.

Bijkomend voordeel van zo’n digitale meter is dat je vanwege de aparte telwerken beter inzicht hebt in je verbruik en teruglevering. Het laten vervangen van analoge meters is op dit moment nog niet verplicht, maar wij adviseren je om het wel te doen.

Er is geen landelijke subsidieregeling meer voor zonnepanelen. Soms geven regionale overheden zoals gemeente of provincies nog wel subsidie. Informeer daarvoor bij je gemeente of provincie of ga naar de Energiesubsidiewijzer.

Er is wel een regeling waarbij je de volledige btw op de aanschaf van zonnepanelen kunt terugvragen bij de Belastingdienst. Heb je zonnepanelen gekocht via Greenchoice? Dan kun je gebruik maken van de btw-service.

We garanderen de opbrengst van zonnepanelen in kilowattuur over een periode van 5 jaar. Dit houdt in dat, als je zonnepanelen minder energie opwekken dan in het aanbod op maat is opgenomen, we het tekort aanvullen door middel van een vergoeding.

Vanaf juni 2021 stopt Greenchoice met met aanbieden van nieuwe huurcontracten voor zonnepanelen. Lees er alles over op deze pagina!

Wil jij starten met zelf opwekken? Je kunt nog wel steeds bij Greenchoice zonnepanelen kopen.

Onze adviseurs helpen je graag met jouw vragen over zonnepanelen. We zijn bereikbaar via het telefoonnummer 085 782 0051 en de volgende e-mailadressen.

advies@greenchoicezon.nl: Vragen over het aanbod op maat

planning@greenchoicezon.nl: Vragen over de installatiedatum

operations@greenchoicezon.nl: Vragen over de installatie en ingebruikname

service@greenchoicezon.nl: Vragen over garanties, monitoring, facturatie en salderen/ terugleveren

Wil je meer weten over zonnepanelen op jouw dak? Vraag dan kosteloos en vrijblijvend een aanbod op maat aan. We vragen je om digitaal een aantal vragen te beantwoorden. Hiermee komen we meer over jouw wensen en woonsituatie te weten en kunnen we vervolgens een beter aanbod op maat doen. Daarna leggen we bij jouw akkoord, de zonnepanelen op je dak en kan opwekken beginnen.

We kunnen op bijna alle daken zonnepanelen plaatsen. Het belangrijkste is dat je eigenaar bent van het dak en dat het dak in goede staat is.

In de volgende situaties is het niet mogelijk om zonnepanelen te plaatsen:

  • Asbest in het dak
  • Een plat dak bestaande uit bitumen met vastgedrukt grind
  • Een plat dak van golfplaten (schuin dak met golfplaten en/of damwand bedekking is wel mogelijk)
  • Een dak met schuinbitumen dakbedekking
  • Een dak met bedekking van riet
  • Een schuin dak met leien dakpannen
  • Daken van of met fels, zink, shingle, dakpanplaten, steeldeck, sedum
  • Ronde daken

Dit is van meerdere dingen afhankelijk. Denk aan de afmetingen van het dak en de zonnepanelen, of er een dakraam of dakkapel is en of er schaduwval is. Daarnaast is de meest optimale situatie als de opwekking van de zonnepanelen ongeveer gelijk is aan je jaarlijkse stroomverbruik. Hoeveel panelen je hiervoor nodig hebt, is weer afhankelijk van het vermogen van de panelen en de hellingshoek en oriëntatie van je dak. Je kunt vrijblijvend een aanbod op maat aanvragen, waarna we contact met je hebben om je woonsituatie door te spreken. Vervolgens kunnen we een persoonlijk advies geven over het aantal zonnepanelen.

Nee, dat is niet nodig. Je energiecontract bij je huidige energieleverancier loopt gewoon door. Uiteraard is overstappen naar Greenchoice wel mogelijk. We hebben een van de hoogste terugleververgoedingen in de markt waardoor overstappen een slimme keuze kan zijn. Heb je een vast contract? Houd bij overstappen dan wel rekening met de resterende looptijd van het huidige contract.

Zonnepanelen zijn om meerdere redenen een goede investering:

  • Een positieve, groene keuze waarmee je bijdraagt aan de energietransitie
  • Besparen op de energiekosten
  • Duurzame investering met een korte terugverdientijd van 5-7 jaar
  • De waarde van je woning stijgt

Als je zelf energie wilt opwekken met zonnepanelen, dan moet je wat geduld hebben. De doorlooptijd tot aan de installatie is erg lang. Niet alleen bij ons, maar in heel Nederland. De interesse in het verduurzamen van de woning, onder andere met zonnepanelen, is erg groot. Daarnaast is er een aanhoudende leveringsonzekerheid voor de benodigde materialen en zorgt de krappe arbeidsmarkt voor een tekort aan installatieteams. Klik hier voor de laatste informatie over de doorlooptijd.

We hebben alle informatie over wat je tijdens de installatie kunt verwachten en hoe jij je goed kunt voorbereiden op een rij gezet. Klik hier om naar alle informatie toe te gaan.

Ja, na de installatie zijn er nog een aantal vervolgstappen, zoals de zonnepanelen aanmelden bij de netbeheerder en het inloggen op het monitoringsplatform. We hebben de vervolgstappen en handige informatie voor je bij elkaar gezet. Klik hier om verder te lezen.

De stroom die wordt opgewekt door de zonnepanelen, wordt eerst direct in jouw huis verbruikt. Wanneer er meer stroom opgewekt wordt dan er op dat moment in huis wordt verbruikt, lever je deze stroom terug aan het net. Als je een analoge terugdraaimeter hebt, loopt de meter terug op het moment dat je stroom teruglevert.

Bij een digitale meter wordt deze teruglevering geregistreerd op een de aparte teruglevertelwerken. Naast jouw stroommeter is het mogelijk dat je beschikt over een brutoproductiemeter. De brutoproductiemeter registreert de volledige opbrengst van jouw zonnepaneleninstallatie en de stroommeter alleen de totale teruglevering aan het net.

Met zonnepanelen wek je zelf stroom op. Maar je wekt niet alleen op, je verbruikt ook stroom. Pas als je méér stroom opwekt dan je verbruikt, ga je stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet.

De Greenchoice app is verbonden met de slimme meter in je meterkast. De slimme meter meet alleen hoeveel stroom van het net de woning ingaat (verbruik) en hoeveel er weer uitgaat (teruglevering).

Wat er achter de meter plaatsvindt registreert hij niet. Dus ook niet wat je zonnepanelen opwekken. Hij ziet alleen het saldo van verbruik minus de opwek. In de app of website van de omvormer van je zonnepanelen kun je zien wat je opwekt.

Weinig: de panelen hebben een vuilafstotende laag en de regen helpt ook mee. Afhankelijk van de hoek van je zonnepanelen hoopt er soms toch wat vuil op. Daarom is het verstandig om ze af en toe te inspecteren en minimaal eens in de paar jaar schoon te maken. Lees hier meer over onderhoud zonnepanelen.

Als je twijfelt of de zonnepanelen nog goed werken, dan kun je 3 dingen controleren.

  • De omvormer: De omvormer geeft met lampjes of op het display aan of de zonnepanelen energie opwekken. Let op: de omvormer schakelt zichzelf uit als er onvoldoende daglicht is, doe deze controle dus overdag (bij voorkeur als de zon schijnt).
  • De stroommeter in de meterkast: Als je ziet dat de meterstanden van de teruglevertelwerken nog oplopen, dan wekken de zonnepanelen nog steeds stroom op.
  • Het monitoringsportaal: In het portaal of de app van de omvormer kun je precies zien hoeveel energie de zonnepanelen opwekken.

Blijkt uit de controle dat het systeem niet goed werkt? Neem dan zal snel mogelijk contact met ons op, zodat wij de situatie kunnen beoordelen en je op de juiste manier kunnen adviseren. Neem hiervoor contact op met de afdeling Service via 085 782 0051 (optie 3) of service@greenchoicezon.nl.

We zien dit steeds vaker gebeuren in wijken waar bij veel woningen zonnepanelen op het dak liggen. Het elektriciteitsnetwerk van de netbeheerder is (nog) niet ingericht op de grote hoeveelheden stroom, die op zonnige dagen wordt opgewekt en teruggeleverd. Hierdoor kunnen zonnepanelen hun stroom niet kwijt, meet de omvormer een te hoge netspanning en schakelt de omvormer zich wegens veiligheidsredenen uit. We adviseren om contact op te nemen met je netbeheerder.

Ja. Zodra de zon opkomt, gaan de zonnepanelen aan het werk. Hoe meer zonlicht, hoe harder ze werken. Op bewolkte dagen wordt bij daglicht ook energie opgewekt, maar dit is een stuk minder dan op zonnige dagen.

Vermoed je dat de zonnepanelen niet meer goed werken, lukt het niet om een storing van de omvormer zelf op te lossen met de handleiding of heb je schade aan je zonnepanelen? Neem dan zal snel mogelijk contact met ons op, zodat wij de situatie kunnen beoordelen en je op de juiste manier kunnen adviseren. Als je zelf probeert om een storing of schade te verhelpen, of hier een derde partij voor ingeschakeld, dan loop je het risico dat de garanties vervallen.

Voor het melden van een storing of schade neem je contact op met de afdeling Service. Zij zijn bereikbaar via 085 782 0051 of service@greenchoicezon.nl.

Als je een app gebruikt om de productie van je zonnepanelen bij te houden, dan laat die app de opgewekte energie zien van jouw zonnepanelen. Een deel van deze opgewekte energie gaat echter direct naar apparatuur in je woning (bijvoorbeeld je koelkast). Als energieleverancier registreren wij alleen je verbruik (afname van ons) en je teruglevering (de opgewekte energie die niet gebruikt kan worden door apparatuur in je woning en die je via de meter dus teruglevert).

Een energiecoöperatie is een initiatief van lokale bewoners die de handen ineenslaan en aan de slag gaan met groene stroom. Duurzaam dichtbij dus! Coöperaties kunnen door middel van projecten zelf investeren in de opwekking van zon- of windenergie. Bekijk op deze pagina of er een energiecoöperatie in jouw buurt is en hoe je je kan aanmelden.

Niet iedereen heeft plek voor zonnepanelen op zijn dak of een windmolen in de tuin. Daarom heeft de Rijksoverheid in 2014 de Regeling Verlaagd Tarief, ofwel de postcoderoosregeling in het leven geroepen. Zo kunnen particulieren die bijvoorbeeld geen eigen dak hebben ook investeren in duurzaam dichtbij opgewekte energie en hier bovendien financieel voordeel van hebben, doordat zij korting krijgen op de Energiebelasting.

Per 1 april 2021 is de Postcoderoosregeling vervangen door de Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE). Hiermee kun je als energiecoöperatie of Vereniging van eigenaren (VvE) gezamenlijk investeren in een productie-installatie om duurzame energie op te wekken. Denk aan zonnepanelen, windmolens of waterkracht. Greenchoice staat voor je klaar om je bij de subsidie aanvraag te ondersteunen en deze nieuwe regeling tot een succes te maken. Lees hier meer over de SCE-regeling.

Meer lezen over deze regeling? Lees dan meer op deze pagina.

Door stroom af te nemen bij Greenchoice draag je al een steentje bij aan een groener Nederland. Er zijn diverse mogelijkheden om jouw bijdrage te vergroten door te investeren in het opwekken van eigen groene stroom. Bekijk de video voor meer informatie over zelf opwekken, of lees er meer over op deze pagina.

Niet iedereen heeft een eigen dak om zonnepanelen op te leggen en zo mee te helpen aan de verduurzaming van de energievoorziening in Nederland. Daarom heeft Greenchoice WindVangers in het leven geroepen. WindVangers zijn stukjes van de opgewekte stroom van ons eigen windmolenpark aan het Hartelkanaal.

In een interview legt WindVanger specialist Faron uit hoe het werkt.Met een WindVanger koop je een stukje van de opwekte stroom en betaal je een deel van je jaarlijkse stroombehoefte voor een periode naar keuze vooruit. Hierdoor ben je beschermd tegen prijsschommelingen.

Een WindVanger heeft jaarlijks een gegarandeerde opwek van 125 kWh. En waait het harder? Dan verdelen we de meeropbrengst gratis onder alle WindVangers. Zo lever je met je eigen stukje windmolen een bijdrage aan de verduurzaming van Nederland!

Op dit moment is het helaas niet mogelijk om WindVangers te kopen. Hou de WindVanger pagina in de gaten voor meer informatie over de beschikbaarheid van WindVangers.

De WindVanger levert gegarandeerd minimaal 125kWh per jaar op. Waait het in een jaar harder en is er sprake van meerproductie, dan verdelen we dat naar rato over alle WindVangers. De energie die jouw WindVanger opwekt trekken we af van je jaarnota. Je krijgt de kale stroomprijs en btw vergoed.

Met WindVanger krijg je een vast aantal kWh opgewekte stroom van onze molens aan het Hartelkanaal. Je wordt dus geen eigenaar, maar krijgt een deel van de totale opwek.

Wek je al op een andere wijze je eigen energie op? Houd er dan rekening mee dat je deze opwek afhaalt van het getoonde verbruik. Op basis van het resterende verbruik mag je maximaal 80% WindVangers kopen. Het getoonde verbruik is inclusief eigen opwek middels zonnepanelen en winddelen, mits deze informatie bij ons bekend is.

Op dit moment is het helaas niet mogelijk om WindVangers te kopen. Hou de WindVanger pagina in de gaten voor meer informatie over de beschikbaarheid van WindVangers.

Ja, dat kan. Op dit moment zijn de WindVangers van windpark Hellegatsplein uitverkocht. WindVangers van windpark Hartelkanaal zijn nog wel beschikbaar. Je kunt WindVangers kopen via deze pagina zodra Greenchoice je energie levert. Je hebt hiervoor je inloggegevens van Greenchoice nodig.

Op dit moment is het helaas niet mogelijk om WindVangers te kopen. Hou de WindVanger pagina in de gaten voor meer informatie over de beschikbaarheid van WindVangers.

De Belastingsdienst ziet WindVangers als Box 3-vermogen. Op verzoek kunnen wij een overzicht sturen met de actuele waarde van je WindVangers per 1 januari.

Op de website van de belastingdienst vind je meer informatie over Box 3, zoals bijvoorbeeld de hoogte van de heffingsvrije norm en de berekening van de vermogensbelasting.

WindVangers kunnen twee bronnen hebben, namelijk: windpark Hartelkanaal en windpark Hellegatsplein. Daarnaast heb je met WindVangers de keuze uit verschillende looptijden tot wel 15 jaar. Als jouw Windtegoed gekoppeld is aan het Hellegatsplein, zal dit voor de WindVangers ook zo gekoppeld blijven.

Als je het Windtegoed tegen betaling hebt verkregen, dan krijgt je de resterende waarde van het Windtegoed uitgekeerd. Heb je het Windtegoed gratis bij je energiecontract verkregen? Dan heb je bij beëindiging geen recht op uitbetaling.

Met een Windtegoed van Qurrent ontvang je minimaal 250 kWh per jaar. Zodra de levering van jouw energie van Qurrent overgaat naar Greenchoice, neem je je Windtegoed gewoon mee.

Wel krijgt het een andere naam. Bij Greenchoice heet dit product namelijk een WindVanger. Met een WindVanger krijg je minimaal 125 kWh per jaar, daarom krijg je twee WindVangers per Windtegoed. Zo blijf je minimaal 250 kWh per jaar ontvangen, net als bij Qurrent.

De opbrengst van je winddelen kun je terugvinden in de app van de Windcentrale.

Er worden geen Winddelen in nieuwe molens in samenwerking met de Windcentrale meer aangeboden door Greenchoice. Wil je ook zelf stroom opwekken via een windmolen? Dat kan met WindVangers van Greenchoice.

Een Winddeel is een stukje van een windmolen waarmee je mede-eigenaar bent van een windmolen. Alle eigenaren van één windmolen vormen de leden van de coöperatie van die molen. Deze wordt beheerd door de Windcentrale. In de Windcentrale app kun je je opbrengst zien!

Er worden geen Winddelen in nieuwe molens in samenwerking met de Windcentrale meer aangeboden door Greenchoice. Wil je ook zelf stroom opwekken via een windmolen? Dat kan met WindVangers van Greenchoice.

Bij het isoleren van je woning wordt een extra laag toegevoegd in bijvoorbeeld de muur of het dak. Deze laag zorgt ervoor dat in de winter de warmte in huis blijft, en de kou buiten blijft. In de zomer werkt dit andersom.

De kosten zijn van een aantal zaken afhankelijk: het aantal vierkante meters, het isolatiemateriaal, de te behalen isolatiewaarde, de dikte van de isolatielaag en de mate van afwerking (bij bepaalde vormen). Om een goede prijsindicatie en advies af te geven, komt onze isolatiepartner bij je langs.

Ja, zeker! Bij minimaal twee isolatiemaatregelen krijg je de ISDE subsidie. Deze pagina van de Rijksoverheid en Milieu Centraal helpt jou verder op weg! Naast subsidie kan een Energiebespaarlening, met een gunstige rente, ook een interessante optie zijn.

Ja, dat kan! Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan en onze isolatiepartner neemt contact met je op om de mogelijkheden met jou te bespreken.

In vrijwel elke woning kan een vorm van isolatie aangebracht worden, alleen niet elke vorm van isolatie is geschikt voor elke woning. Onze isolatiepartner komt graag bij je langs om te kijken welke vorm van isolatie geschikt is voor jouw woning. Wil je hier meer over weten? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan.

Je huis verduurzamen start met isolatie! In de winter blijft de warmte in huis en kou blijft buiten. In de zomer is het andersom. Door de isolatie blijft de warmte buitenshuis en is het binnen lekker koel. Je bespaart tot 30% op het gasverbruik en bijbehorende kosten. Het is een relatief lage investering met een snelle terugverdientijd. Bovendien is een goed geïsoleerde woning erg duurzaam, dus goed voor het milieu!

De meeste warmtepompen halen warmte uit de buitenlucht en gebruiken deze warmte voor het verwarmen van de woning en het water. Een hybride warmtepomp wordt aangesloten op de cv-ketel, zodat je cv-ketel minder hoeft te stoken. Zo bespaar je flink op je gasverbruik.

Een All-Electric pomp werkt volledig op stroom waardoor er helemaal geen gas meer nodig is om de woning te verwarmen. De All-Electric Ready is een tussenvorm die je als hybride én All-Electric kunt aansluiten, een goede keuze als je in meerdere stappen naar een gasloze woning toe wilt. We kijken graag met je mee wat voor jou de beste keuze is.

Dit is afhankelijk van je eigen gasverbruik, het type warmtepomp en de isolatiewaarde van de woning. Zo bespaar je tot wel €500 per jaar, afhankelijk van het type warmtepomp, je stookgedrag en de isolatie van de woning. Door de gestegen gasprijs wordt de besparing alleen maar groter. De gemiddelde terugverdientijd van een hybride warmtepomp is 6 tot 10 jaar. Bij een All-Electric warmtepomp ligt dit iets hoger.

Dit hangt van een aantal zaken af. De belangrijkste zaken zijn de isolatiewaarde, de wijze waarop de woning verwarmd en geventileerd wordt en de beschikbare ruimte voor het plaatsen van de warmtepomp. Er zijn verschillende soorten warmtepompen beschikbaar op de markt, waarbij per woning gekeken moet worden welk soort warmtepomp het meest geschikt is en het beste rendement oplevert. Wil je weten wat er in jouw woning mogelijk is? Klik hier om je verder te oriënteren en advies aan te vragen.

We helpen je graag met de oriëntatie en aanschaf van een warmtepomp. Daarom bieden we je drie opties aan in samenwerking met onze partner HeatTransformers, een erkende installateur van warmtepompen. Klik hier voor meer informatie en scroll door naar ‘Op weg naar duurzaam verwarmen’.

Door een wereldwijd tekort aan grondstoffen, leveringsproblemen en de grote vraag naar warmtepompen is er een lange doorlooptijd tot aan de installatie van de warmtepomp. Normaal gesproken installeren we de Elga Ace hybride warmtepomp van Remeha. Volgens de huidige verwachting is de Elga Ace pas begin volgend jaar weer leverbaar. Daarom bieden we nu ook All-Electric en All-Electric Ready warmtepompen aan!

We bieden hybride, All-Electric en All-Electric Ready warmtepompen aan. De meeste warmtepompen halen warmte uit de buitenlucht en gebruiken deze warmte voor het verwarmen van de woning en het water. Een hybride warmtepomp wordt aangesloten op de cv-ketel, zodat je cv-ketel minder hoeft te stoken. Zo bespaar je flink op je gasverbruik. Een All-Electric pomp werkt volledig op stroom waardoor er helemaal geen gas meer nodig is om de woning te verwarmen. De All-Electric Ready is een tussenvorm die je als hybride én All-Electric kunt aansluiten, een goede keuze als je in meerdere stappen naar een gasloze woning toe wilt.

We bieden verschillende pakketten aan met een beginprijs van €3000 inclusief installatie en subsidie. Houd er wel rekening mee dat de prijs van de pakketten uiteen kan lopen doordat er veel verschil kan zitten in de functionaliteiten van verschillende merken en typen warmtepompen en dat het afhankelijk is van wat er het beste bij jouw woning past. Benieuwd wat voor jou de beste optie is? We geven je graag advies.

Elektrische auto’s zijn stiller, schoner en duurzamer. Bovendien verbeter je de luchtkwaliteit doordat je elektrische auto minder fijnstof uitstoot. En het opladen doe je natuurlijk met 100% groene stroom van Greenchoice. Zo ben jij dubbelgroen bezig! Leuk weetje: er zijn dit jaar meer elektrische auto’s verkocht dan brandstofauto’s. Lees meer over Groen op Weg.

De ontwikkeling van elektrisch vervoer gaat ontzettend snel, dus de voordelen nemen snel toe. De belangrijkste voordelen zijn:

  • Beter voor het milieu
  • Goed voor de portemonnee
  • Elektrische auto’s zijn stiller

Meer weten over de voordelen van elektrisch rijden? Klik hier.

Voor steeds meer Nederlanders is een elektrische (deel)auto, of ander elektrisch vervoer, een slimme en duurzame oplossing om op weg te gaan. Dat is Groene Mobiliteit. Als je een elektrische auto gebruikt, wil je natuurlijk wel kunnen laden met 100% groene stroom. Klik hier om je groene laadpas aan te vragen.

Een elektrische auto heeft een elektromotor. De accu in deze motor wordt via een laadpaal opgeladen met stroom uit het stopcontact. Hybride auto’s rijden deels elektrisch, maar bevatten ook een verbrandingsmotor.

Koppel eerst de laadkabel. Een laadsessie start als je de echt groene laadpas voor de kaartlezer op de laadpaal houdt. Als je de sessie wilt stoppen, houd je de laadpas opnieuw voor de kaartlezer. Daarna ontkoppel je de laadkabel. De kosten van de laadsessie zie je vanzelf op je factuur.

De laadsessies worden maandelijks in rekening gebracht via de automatische incasso. Maandelijks wordt rond de 13e een digitale factuur verzonden, waarna rond de 24ste (of de daaropvolgende werkdag) het bedrag wordt afgeschreven. Lees hier meer over de facturatie!

Ja, dat kan! Onze laadpas is gemaakt van bamboe, een natuurlijk materiaal dat gerecycled kan worden. Dus je laadpas is ook lekker duurzaam! Vraag hier jouw groene laadpas aan!

Het tarief van de Greenchoice laadpas is flexibel: je betaalt geen vast maandelijks abonnement, maar uitsluitend een vast starttarief van €0,30 per laadsessie (excl. btw, met een maximum van €8,50 per maand). Wil je meer weten over het tarief? Klik hier!

Als je de laadpas kwijtraakt of verliest, moet je deze (laten) blokkeren. Dit kan de beheerder van de pas zelf doen in de online omgeving. Ook wij kunnen de laadpas (tijdelijk) deactiveren, nadat de persoon die in ons systeem geregistreerd staat, contact met ons opneemt. Lees er hier meer over.

Om je laadpas definitief stop te zetten, kun je een e-mail sturen naar groenemobiliteit@greenchoice.nl. Vergeet je niet je gegevens (postcode/huisnummer) en laadpasnummer hierin te vermelden? Na het stopzetten vragen we je om je laadpas naar ons terug te sturen, zodat we deze weer kunnen recyclen!

Dit werkt in principe hetzelfde als openbare laadpalen. Het verschil is dat de laadpaal bij je woning een eigen laadkabel heeft, terwijl je deze bij openbare laadpalen zelf moet meenemen. Daarnaast reken je de stroom af via de energierekening van je energieleverancier.

Bij de meeste laadpalen verbindt je eerst de auto met de laadpaal door de laadkabel in te pluggen. Vervolgens scan je de laadpas bij de laadpaal, waarna de auto begint op te laden.

Dit is afhankelijk van het soort laadpaal en het type auto. De gemiddelde laadtijd is 6 tot 1- uur. Let op: bij openbare laadpalen ben je vaak verplicht om je auto weg te halen als deze volledig is opgeladen. Zorg dat je je niet schuldig maakt aan ‘laadpaalkleven’, maar maak de laadpaal vrij voor de volgende duurzame rijder.

Om het laadproces te starten, scan je je laadpas. Vervolgens betaal je voor het aantal kilowattuur dat je afneemt. Bij de meeste laadpassen betaal je nog een betaald bedrag aan abonnementskosten. De betaling gaat meestal achteraf via de automatische incasso. Bij de Greenchoice laadpas vindt deze incasso één keer per maand plaats. Je betaalt hierbij geen abonnementskosten, alleen een starttarief van €0,30 per laadsessie.

Een laadpaal aan huis wordt direct op de meterkast van je woning aangesloten. In de meeste gevallen moet de meterkast hiervoor aangepast worden om de woning te beschermen tegen overbelasting. Vervolgens worden de kabels getrokken naar de thuislader en wordt deze op de door jou gewenste plaats aangesloten.

In de Greenchoice app en via mijn.greenchoice.nl heb je inzicht in je verbruik en teruglevering op maand-, dag- én uurbasis. Ook vind je hier het slimme verbruiksinzicht. Je ziet dan in één oogopslag hoe je energieverbruik verdeeld is!

Wil je nóg meer doen met je energieverbruik? Kijk dan bij onze partner Milieu Centraal voor een overzicht van andere energieverbruiksmanagers 🧐

Met zonnepanelen wek je zelf stroom op. Maar je wekt niet alleen op, je verbruikt ook stroom. Pas als je méér stroom opwekt dan je verbruikt, ga je stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet.

De Greenchoice app is verbonden met de slimme meter in je meterkast. De slimme meter meet alleen hoeveel stroom van het net de woning ingaat (verbruik) en hoeveel er weer uitgaat (teruglevering).

Wat er achter de meter plaatsvindt registreert hij niet. Dus ook niet wat je zonnepanelen opwekken. Hij ziet alleen het saldo van verbruik minus de opwek. In de app of website van de omvormer van je zonnepanelen kun je zien wat je opwekt.

Als je voor de eerste keer de nieuwe app gebruikt moet je eenmalig inloggen met je bestaande inloggegevens van Mijn Greenchoice. Op Mijn Greenchoice log je altijd in met het bij ons bekende e-mailadres. Controleer eerst of je hetzelfde e-mailadres gebruikt!

Als het dan nog niet lukt, is je wachtwoord onjuist. Klik hier om je wachtwoord te herstellen.

Energie besparen start met inzicht in je energieverbruik. In onze app zie je je verbruik op maand- en dagbasis én zelfs op uurbasis. Later dit jaar vind je in de app ook de opbrengst van WindVangers terug én inzicht in je verbruik per categorie.

Wil je verder aan de slag met het verduurzamen van je energiehuishouden? In de nieuwe app vind je meer over de aanschaf van zonnepanelen of doe eenvoudig de persoonlijke woningscan.

De opbrengst van de WindVangers per jaar, maand en dag vind je terug in het verbruiksoverzicht. Daarnaast kun je de totale opbrengst van jouw WindVangers inzien op de ‘Extra Producten’ pagina.

De meterstanden die in de app staan ontvangen wij van de netbeheerder. Soms duurt het een aantal dagen voordat we alle gegevens van een bepaalde dag hebben ontvangen van de netbeheerder. Wij tonen de gegevens pas al deze compleet zijn.

In de vorige versie van onze app (en Mijn Greenchoice) rekenden we geen vaste kosten mee in de bedragen in het verbruiksoverzicht. Dat vinden we geen compleet beeld geven van de kosten. We willen dit eerst verder ontwikkelen.

Voor een advies voor je termijnbedrag kun je ons whatsappen 👋

Als je een app gebruikt om de productie van je zonnepanelen bij te houden, dan laat die app de opgewekte energie zien van jouw zonnepanelen. Een deel van deze opgewekte energie gaat echter direct naar apparatuur in je woning (bijvoorbeeld je koelkast). Als energieleverancier registreren wij alleen je verbruik (afname van ons) en je teruglevering (de opgewekte energie die niet gebruikt kan worden door apparatuur in je woning en die je via de meter dus teruglevert).

Het kan 10 minuten duren voordat je de e-mail ontvangt. Heb je het e-mailadres ingevuld dat bij ons bekend is? En heb je gecontroleerd of de e-mail bij de spam of ongewenste e-mails staat? Zo niet, dan kun je het beste nog een keer je inloggegevens opvragen.

Let op: je ontvangt alleen een e-mail van ons als het e-mailadres bij ons bekend is! Dit betreft het e-mailadres waarop je al e-mails van ons ontvangt.

Gebruikersnaam vergeten
Je gebruikersnaam is je e-mailadres dat bij ons bekend is. Je kunt het beste nagaan waarop je e-mails van ons ontvangt!

Wachtwoord vergeten
Je kunt via deze pagina een nieuw wachtwoord aanvragen. Heb je de e-mail na 10 minuten nog niet ontvangen? Controleer dan of de e-mail bij de spam of ongewenste e-mails terecht is gekomen.

Bij elke nieuwe aanmelding krijg je een nieuw klantnummer. Dit nieuwe klantnummer wordt niet altijd automatisch toegevoegd aan een bestaand account met jouw klantgegevens. In dit geval kun je zelf je adres toevoegen aan je bestaande account binnen Mijn Greenchoice. Het kan zijn dat we dit adres al van jou kennen, van voorgaande klantnummers. Zodra je je adres weer toevoegt, zie je de huidige gegevens.

Zit je in Mijn Greenchoice via je telefoon? Tik bovenin op je adres. Vervolgens kun je switchen tussen je (oude) adressen en/of een adres toevoegen.

Let op, als je eerdere account meer dan 3 jaar geleden is aangemaakt kun je hieraan geen nieuw klantnummer toevoegen. In dit geval moet je een nieuw account aanmaken.

Binnen Mijn Greenchoice kun je rechtsboven op je adres klikken en een ander adres selecteren.

Zit je in Mijn Greenchoice via je telefoon? Tik bovenin op je adres. Vervolgens kun je switchen tussen je (oude) adressen.

Kun je geen ander adres selecteren of mis je gegevens van een ander adres of klantnummer? In dit geval kun je zelf je adres toevoegen aan je bestaande account binnen Mijn Greenchoice.

Op Mijn Greenchoice log je altijd in met het bij ons bekende e-mailadres. Controleer eerst of je hetzelfde e-mailadres gebruikt!

Als het dan nog niet lukt, is je wachtwoord onjuist. Klik hier om je wachtwoord te herstellen.

Oh, en vergeet je niet je cookies uit je browser te verwijderen? Dat kan ook helpen!

Geef je verhuizing eenvoudig door via Mijn Greenchoice. Doe dit uiterlijk twee dagen voor de sleuteloverdracht.

Ben je al verhuisd? Geef ook dan je verhuizing eenvoudig online door en kies voor de datum van morgen. Wij melden je nieuwe adres per direct aan.

Ben je nog geen klant en wil je graag stroom en gas ontvangen van Greenchoice op je nieuwe adres? Bekijk ons aanbod en meld je direct aan!

Het komt vaak voor dat er een overlappende periode is bij een verhuizing. Je kunt bij het doorgeven van je verhuizing via Mijn Greenchoice de einddatum van je huidige woning en de begindatum van je nieuwe woning apart invoeren.

Ben je nieuw bij Greenchoice? Geef dan een opzegging door aan je vorige leverancier, per datum dat je de sleutel inlevert van dit adres. Check wel even je voorwaarden of je geen opzegvergoeding riskeert. En meld je aan bij Greenchoice met de datum dat je de sleutel van je nieuwe woning ontvangt als startdatum van levering.

Staat je huis (tijdelijk) leeg? In leegstaande huizen is meestal geen of weinig verbruik. Wel moet de eigenaar of beheerder van een woning of pand een lopend energiecontract hebben, voor de betaling van de vaste kosten.

Als er geen lopend energiecontract is, stopt de netbeheerder de aansluiting wat onnodig extra (hoge) kosten met zich meebrengt. Daarom hanteren wij voor leegstaande huizen een minimaal termijnbedrag. Je kunt dit aanvragen door ons een WhatsApp-bericht te sturen ✌️

Wat leuk dat je gaat samenwonen! Is er al een energiecontract bij een andere energieleverancier aanwezig op het nieuwe adres? Ga dan eerst na of het contract van je partner kosteloos beëindigd kan worden. Geef daarna je verhuizing eenvoudig door via Mijn Greenchoice.

Ga je verhuizen naar een adres waar alleen stroom aanwezig is? Lekker duurzaam bezig! Wanneer je jouw verhuizing doorgeeft geef je aan dat alleen stroom nodig is op je nieuwe adres. Je gascontract wordt kosteloos opgezegd, zolang je klant van ons blijft.

In eerste instantie wordt het termijnbedrag van je nieuwe adres gebaseerd op het energieverbruik van de vorige bewoner(s). Je termijnbedrag kan je indien gewenst nog voor de eerste incasso wijzigen via Mijn Greenchoice.

Verhuis je naar een nieuwbouwwoning? Dan wordt je termijnbedrag in eerste instantie gebaseerd op een geschat jaarverbruik. Dit geschatte jaarverbruik ontvangen we via je netbeheerder.

Noteer altijd de begin- of eindmeterstanden op de sleuteldagen van zowel je oude als nieuwe woning. Zo krijg je een eindnota die overeenkomt met je verbruik. Je ontvangt automatisch een bericht van ons wanneer je de meterstanden moet doorgeven. Heb je een slimme meter? Dan hoef je niets te doen: de meterstanden worden automatisch uitgelezen. Het is altijd verstandig om te controleren of de juiste meterstanden geregistreerd staan.

Greenchoice incasseert op de 6e van iedere maand het termijnbedrag. Lukt deze poging niet? Dan proberen wij het nogmaals rond de 26ste van de maand. Deze incassodata kunnen helaas niet gewijzigd worden.

Automatische incasso heeft onze voorkeur. Het is een efficiënte manier van betalen waar je zelf geen omkijken naar hebt. Mocht de incasso aan het begin van de maand niet lukken wegens saldotekort, dan proberen wij het rond de 26ste van de maand nog eens.

Wil je alsnog zelf het bedrag overmaken? Stuur dan een WhatsApp-bericht en geef hierin je reden aan. We kijken met je mee wat er mogelijk is.

Kies je voor een contract met een vaste looptijd, dan staat het leveringstarief* binnen deze looptijd vast. Een variabel contract betekent dat het leveringstarief mee gaat met de tariefschommelingen in de markt. De variabele tarieven veranderen twee keer per jaar.

De wijzigingsmomenten zijn 1 januari en 1 juli. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat de tarieven hetzelfde blijven. Je kunt je huidige tarieven altijd bekijken in Mijn Greenchoice.

Het leveringstarief is het gedeelte van het tarief dat Greenchoice zelf bepaalt. Daarnaast bestaat een tarief uit verschillende overheidsheffingen. Op deze heffingen heeft Greenchoice geen invloed en wij rekenen deze heffingen een op een aan je door.

Je krijgt je verlengaanbod per e-mail toegestuurd. Door te verlengen kies je voor de zekerheid van een vast tarief. Verleng je niet met een vast contract, dan krijg je na afloop van je huidige contract een variabel tarief.

📣 Momenteel zijn de tarieven enorm gestegen. Meer informatie en wat dit voor jou betekent vind je op onze informatiepagina over stijgende tarieven.

Een contract is persoonsgeboden en daarom niet zomaar te wijzigen. Een spelfout is geen probleem, maar in geval van een verzoek om naamswijziging maken we een nieuw contract op. Denk aan een scheiding of wijziging van hoofdbewoner. Je kunt ons een WhatsApp-bericht sturen om een opzegging door te geven.

Op alle contracten van Greenchoice zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing. Daarnaast heeft elk contract specifieke contractvoorwaarden en zijn op actiecontracten ook actievoorwaarden van toepassing. Alle voorwaarden zijn hier terug te vinden. We raden je aan om binnen de wettelijke bedenktijd van je contract de voorwaarden goed door te nemen.

Jouw verbruik is het aantal kilowattuur stroom en kubieke meter gas dat je in een bepaalde periode hebt afgenomen van het energienet. Het verbruik wordt gemeten op basis van twee meterstanden op verschillende datums. Het verschil tussen die meterstanden is je verbruik in die periode. Een meterstand op zich zegt dus niets over je verbruik.

Hieronder vind je een overzicht van een gemiddeld verbruik per huishoudgrootte in Nederland. Overigens zegt de huishoudgrootte lang niet alles over het verbruik.

Factoren als woonoppervlakte, soort woning (vrijstaand, rijtjeswoning, appartement), mate van isolatie en dergelijke hebben ook een grote invloed.

De hieronder genoemde verbruiken kunnen dus flink afwijken van jouw persoonlijke situatie en hanteren we puur als richtlijn.

1-persoonshuishouden > Stroom (kWh):1500, Gas (m3): 1100
2-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 2500, Gas (m3): 1100
3-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 4000, Gas (m3): 1500
4-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 4500, Gas (m3): 1750
5+persoonshuishouden > Stroom (kWh): 5000, Gas (m3): 2000
Gemiddeld Nederland > Stroom (kWh): 3500, Gas (m3): 1600

Aardgas is een natuurproduct dat in werkelijkheid uit een mengsel van meerdere gassen bestaat. Daarom wordt er rekening gehouden met wisselende omstandigheden.

Al deze omstandigheden bij elkaar noemen we op de jaarnota de gascorrectiefactor. Het gecorrigeerde verbruik dat wij met jou afrekenen kun je als volgt narekenen: (eindstand-beginstand) x gascorrectiefactor.

De gascorrectiefactor bestaat uit drie onderdelen.

Calorische correctiefactor

Elke kubieke meter gas die bij je thuis wordt afgeleverd is anders van samenstelling. Hierdoor geeft een kubieke meter gas meer of minder energie. Je netbeheerder meet op regionale punten waaruit dit mengsel van gassen bestaat. Ten opzichte van de Groningse standaard wordt jouw gas dan gecorrigeerd door middel van een calorische correctiefactor.

Temperatuurcorrectie

In Nederland gaan wij er vanuit dat de temperatuur van de meter in jouw huis gemiddeld 15 graden is. Dit is ook zo gemeten en afgesproken tussen netbeheerders en de ACM. Gas zet uit bij een hogere temperatuur en daarom wordt dit gecompenseerd. De Groningse standaard gaat namelijk uit van 7 graden. Bij sommige meters corrigeert de meter dit al zelf. Op de jaarnota staat dan factor 1 vermeld.

Telwerkfactor

Als je meer dan 50 meter boven de zeespiegel woont (op de begane grond) kan er ook sprake zijn van een telwerkfactor. Hoe hoger je woont, hoe lager de luchtdruk. Dan zet aardgas relatief meer uit waardoor er meer gemeten wordt. Om dit te compenseren wordt een factor toegepast. Wat deze factor is wordt bepaald door de netbeheerder. Is dit niet van toepassing dan vind je een factor 1 op jouw jaarnota.

Let op: de temperatuurcorrectie en telwerkfactor worden in verband met een wetswijziging pas met ingang van 2015 toegepast. Loopt jouw factuur over eerdere jaren? Dan vind je een gewogen gemiddelde factor.

Als we je meterstanden nodig hebben, sturen we je per e-mail een verzoekje. Zo hoef jij nergens over na te denken 👌

Heb je een slimme meter? In dat geval worden je meterstanden automatisch uitgelezen. Handig!

Je wilt meer weten over het aflezen van je meter. Allereerst is het handig te weten of je een analoge of slimme meter hebt. Een slimme meter lezen we meestal van afstand uit, hiervoor hoef je zelf niets te doen.

Ik help je graag op weg via onze handige pagina over verschillende meters en het doorgeven van meterstanden 👌

Je kunt jouw meterstanden gemakkelijk doogeven via Mijn Greenchoice of de app. Heb je een slimme meter die wij mogen uitlezen? Dan hoef je geen meterstanden aan ons door te geven.

Zelf kun je meterstanden doorgeven wanneer en hoevaak je wilt, bijvoorbeeld om je verbruik te bekijken. Ook dit zie je terug in Mijn Greenchoice of onze app.

Dit kan een aantal redenen hebben:

• Je hebt wel een slimme meter voor stroom maar niet voor gas. Je hoeft dan alleen de gasstand door te geven.
• Er is een uitleesstoring. Vaak kun je dan zelf nog wel de meterstanden aflezen en alsnog doorgeven. Neem contact op met de storingsdienst (0800-9009) voor het verhelpen van de storing.
• De meter is om technische redenen niet van afstand uit te lezen. Jouw netbeheerder kan je vertellen waarom dit zo is.
• Uitlezen op afstand is uitgeschakeld op jouw verzoek. Neem contact op met jouw netbeheerder als je het uitlezen op afstand weer wilt aanzetten.

Als je de meterstanden dezelfde dag hebt doorgegeven als je verzoek ontvangt, dan kun je het verzoek als niet verzonden beschouwen. Er zit een aantal uur vertraging in de verwerking. Je ontvangt geen herinnering meer.

Is dit niet het geval, dan heb je de meterstanden mogelijk te vroeg doorgegeven waardoor ze niet gekoppeld zijn. Geef nogmaals de standen door. Hierna ontvang je geen herinnering meer.

Je kunt het plaatsen van een slimme meter weigeren, behalve als je oude meter het niet meer doet. Dan kun je de meter niet weigeren.

Wel kun je het uitlezen ervan door de netbeheerder laten blokkeren.

Een slimme meter leest je meterstanden op afstand uit. Zo hoef je nooit meer handmatig je meterstanden door te geven. Super handig 🙌 Lees er meer over op deze pagina!

Elk jaar lezen we je meter uit om je jaarnota op te maken. Je ontvangt dan een uitgebreid overzicht van jouw verbruik en de kosten.

Je kunt er ook voor kiezen om je slimme meter dagelijks uit te lezen. In de Greenchoice app kun je dan precies zien hoeveel je verbruikt 📲

Hoe vaak de meter wordt uitgelezen, pas je aan in de app of in Mijn Greenchoice.

Elk huishouden krijgt voor het einde van 2020 een slimme meter aangeboden van de netbeheerder.

Neem een kijkje op de website van Netbeheer Nederland voor meer informatie.

Slimme meter

Nee, je behoudt je huidige stroom- en gasmeter. De stroom die uit jouw stopcontact komt, is een mix van alle opwekkingsbronnen. Op het moment dat je naar Greenchoice overstapt, wordt het aandeel groene stroom in deze mix groter. Voor gas is vrijwel geen verschil in opwekking mogelijk.

Jouw gasverbruik wordt door Greenchoice gecompenseerd door de aanplant en het onderhoud van bomen in wereldwijde bosprojecten.

Als je vermoedt dat je meter defect is, kun je bij je netbeheerder terecht. Zij bespreken eerst het probleem met je. Als de meter inderdaad defect is, betaalt de netbeheerder de kosten voor reparatie of vervanging. Maar als uit een ijking blijkt dat de meter niet defect is, zijn de gemaakte kosten voor jou.

Is je verbruik hoger dan verwacht of vermoed je dat jouw meter niet meer goed werkt? Met ons stappenplan kun je jouw verbruik en meter controleren en lees je wat je kunt doen bij een storing of defecte meter.

Ja, je kunt een prioriteitsplaatsing aanvragen. Houd er rekening mee dat de netbeheerder hiervoor kosten in rekening brengt. Een prioriteitsplaatsing voor stroom én gas kost ongeveer €75. De exacte kosten kun je bij je netbeheerder opvragen.

Nee, je hoeft niets te doen. Je netbeheerder geeft de meterstanden van de oude en nieuwe meters aan ons door. Met de meterstanden van de oude meter maken wij een tussentijdse nota op. Deze ontvang je binnen zes weken na de meterwissel.

We hebben twee tips:

- Neem vlak voor de meterwissel een foto van de meterstanden, het meternummer en dagtekening;
- Vraag na de meterwissel de meterwisselbon met de gegevens van de oude en nieuwe meter op bij de monteur.

Zo heb je altijd een bewijs van de laatste meterstanden op de oude meter.

Hacken

Het slimmemetersysteem is uitgebreid getest en beveiligd tegen inbraakpogingen (hacken). Alle meterstanden worden zo goed mogelijk beveiligd door de netbeheerders en energieleveranciers. Zij hebben uitgebreide maatregelen genomen om de energienetten en het dataverkeer met de nieuwste technologie te beveiligen. Bovendien voldoen alle slimme meters aan de wettelijke veiligheidseisen.

Privacy

De privacy is beschermd door diverse wet- en regelgeving. Wil je weten wat je van ons kan verwachten met betrekking tot privacy en de slimme meter, dan kun je de Gedragscode Slimme Meter nalezen. Hierin staat hoe wij en andere partijen (die zijn aangesloten bij Energie Nederland) om moeten gaan met persoonsgegevens die we verkrijgen door op afstand jouw slimme meter uit te lezen.

Straling

Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van de straling van de slimme meter. Daaruit blijkt dat de straling die deze meter produceert beperkt is, omdat de meter incidenteel wordt uitgelezen en er alleen straling is tijdens een uitlezing. Uit de onderzoeken blijkt dat deze straling geen grenzen overschrijdt.

Uiteraard bepaalt ieder voor zich wat wel of niet acceptabel is op deze gebieden, dus we respecteren jouw persoonlijke keuze hierin.

Per 1 juli 2021 zetten alle netbeheerders het TF-signaal uit. Hierdoor kunnen traditionele en niet-slimme digitale meters na 1 juli 2021 niet meer schakelen tussen de twee tarieven.

Als je een slimme meter hebt, verandert er niets. Deze blijft gewoon op dezelfde manier gebruik maken van de meting van je verbruik, ook dubbel tarief.

Wil je meer weten over normaal- of daltarief? 🌓

Het normaaltarief geldt op weekdagen tussen 7.00 en 23.00 uur. Het daltarief geldt ’s nachts tussen 23.00 en 7.00 uur, in het weekend en op officiële feestdagen.

(in Noord-Brabant en Limburg tussen 21:00 en 07:00)

Als vuistregel houden wij aan: als je minimaal 55% van je stroomverbruik afneemt tijdens het daltarief – ’s nachts, in het weekend en op officiële feestdagen – is dubbeltarief rendabel. In andere gevallen is enkeltarief voordeliger, omdat je anders meer verbruik afrekent tegen het hogere normaaltarief.

Als je voordeel wilt halen uit het dubbeltarief kun je proberen je verbruikspatroon aan te passen door zo veel mogelijk je grootverbruikers (bijvoorbeeld de wasmachine, wasdroger, vaatwasser) op de daluren aan te zetten. Heb je daar geen zin in, kies dan voor het enkeltarief.

Let op: gebruik maken van dubbel tarief kan sinds 1 juli 2021 alleen via de slimme meter.

Ja, als je een meter hebt met twee telwerken kun je het tarief kosteloos omzetten. Neem hiervoor contact op met Greenchoice. Wij zetten het tarief met terugwerkende kracht in vanaf de startdatum van levering of huidige notaperiode. Vergeet niet; als we standen opvragen voor de jaarnota, om allebei de standen door te geven.

Let op: gebruik maken van dubbel tarief kan sinds 1 juli 2021 alleen via de slimme meter.

Nee, het dubbeltarief is voordeliger. Dat werkt als volgt: Overdag schijnt de zon en wekken je zonnepanelen de meeste energie op. Vijf dagen per week krijg je hiervoor een vergoeding tegen het normaaltarief en slechts twee dagen, namelijk in het weekend, krijg je een vergoeding tegen het daltarief.

Bovendien kun je overdag gelijk gebruik maken van de energie die jouw panelen opwekken en neemt je verbruik op het normaaltarief af.

Het grootste deel van je stroomafname vindt dus plaats op het daltarief. Kortom: met een dubbeltarief krijg je een hogere vergoeding voor jouw teruglevering en betaal je minder voor jouw afname.

Wie je netbeheerder is, verschilt per regio. Neem een kijkje op de website van Netbeheer Nederland voor meer informatie 👀

Netbeheerder

De EAN-code (European Article Number) is een unieke, 18-cijferige code die is gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting 🧐

Je kunt jouw EAN-codes terugvinden in het EAN-codeboek op www.eancodeboek.nl.

Een netbeheerder is een organisatie die ervoor zorgt dat er in een bepaalde regio een netwerk (kabels en leidingen) ligt, waardoor stroom en/of gas veilig en continu kan worden getransporteerd.

De netbeheerder is daarnaast ook verantwoordelijk voor aanvragen van en wijzigingen aan de energieaansluiting, storingen, de gas- en stroommeter en de aansluit- en transportovereenkomst.

Ook is de netbeheerder eigenaar van de meters in de meterkast. Ter controle zal de netbeheerder (minimaal) eens in de drie jaar fysiek de meterstanden opnemen.

Nieuwe aansluiting plaatsen

Als je een nieuwe aansluiting wilt realiseren, kun je dit aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. Je netbeheerder maakt voor de nieuwe aansluiting een EAN-code aan. Deze EAN-code meld je vervolgens bij ons aan, zodat de netbeheerder weet dat de stroom of het gas door Greenchoice geleverd gaat worden. Daarna kun je met je netbeheerder een afspraak inplannen om een meter te laten plaatsen.

Aansluiting verwijderen

Je kunt een stroom- of gasmeter laten verwijderen of verzegelen door je netbeheerder. Ook dit regel je via www.mijnaansluiting.nl. Vergeet niet om je leveringscontract voor de betreffende aansluiting bij ons op te zeggen. Nadat alles is afgerond ontvang je een nota met de kosten (verbruikskosten, vaste leveringskosten en netbeheerkosten) tot aan de afsluiting. De kosten voor het verwijderen van de aansluiting betaal je aan de netbeheerder.

Klantenservice

Consument

Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 08:30 uur t/m 15:00 uur, op zaterdag van 09:00 uur t/m 15:00 uur. Via WhatsApp kun je ons de hele dag benaderen.

Zakelijk

Onze zakelijke klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 09:00 uur t/m 12:00 uur.

Contact met Greenchoice

Stel je vraag online

Thuis

010 478 23 26

Werkdagen tussen 8:30-15:00
Zaterdag tussen 9:00-15:00