Overzicht energieverbruik

Leer je eigen huishouden beter kennen

Weet jij hoeveel energie je iedere maand verbruikt? Heb je meer of minder verbruikt dan vorig jaar? En hoeveel verbruik je in vergelijking met andere Nederlandse huishoudens? Wij helpen onze klanten graag met het besparen van energie én kosten. Uiteraard moet je dan wel weten wat je verbruikt. Daarom geven wij antwoord op deze vragen in je maandelijkse verbruiksoverzicht. In dit overzicht vind je ook je kosten en bespaartips. Ga jij ook voor een zo laag mogelijk energieverbruik? Door energie te besparen ben je goed bezig voor het milieu én bespaar je op je energiekosten.

Hoeveel verbruik jij?

In het verbruiksoverzicht zie je in een oogopslag wat je verbruik en kosten per maand zijn. Door je verbruik te vergelijken met andere huishoudens weet je of je meer of minder verbruikt dan gemiddeld. Uiteraard kan je verbruik afwijken van het gemiddelde doordat je voor je werk vaak in het buitenland verblijft of in een oude boerderij woont. Toch geeft de vergelijking een goed beeld. Verbruik je meer? Ga dan de uitdaging aan om minder te verbruiken dan de gemiddelde Nederlander(s). Zoek je wat meer verdieping in het gemiddelde energieverbruik? Op deze pagina van Milieu Centraal staan handige tips om je verbruik te vergelijken én verlagen. 

Verbruiksoverzicht vergelijking staafdiagram zakelijk

Door het jaar heen

In het jaaroverzicht zie je goed dat het verbruik iedere maand anders is. De seizoenen hebben veel invloed op de verbruiken. Met name het gasverbruik is afhankelijk van de temperatuur en het weer. Schrik dus niet als het gasverbruik in de wintermaanden een stuk hoger is dan in de zomermaanden. Als er voldoende historische gegevens beschikbaar zijn, laten we gelijk weten of je meer of minder hebt verbruikt dan vorig jaar.

Verbruiksoverzicht staafdiagram jaarverbruik gas. De lichtblauwe staven zijn het voorgaande jaar en de donkerblauwe zijn het huidige jaar. Zo kan je ze met elkaar vergelijken.

Weet wat je kosten zijn

Bij het energieverbruik vind je ook de verwachte kosten voor stroom en/of gas. Zo weet je precies wat de kosten zijn van het verbruik in een maand. In het verbruiksoverzicht zie je ook of je maandelijkse termijnbedrag voldoende is voor je verbruikskosten. Daarna kan je je termijnbedrag verder bekijken en zelf aanpassen via Mijn Greenchoice. Heb je zonnepanelen? Dan kan je je termijnbedrag controleren in de Greenchoice-app.

Veelgestelde vragen

Waarom krijg ik een verbruiksoverzicht?

We vinden het belangrijk om je inzicht te geven in je verbruik en kosten. Met dit inzicht kun je energie besparen en groene keuzes maken. Zo kan iedereen een bijdrage leveren aan een duurzaam Nederland. Dat geeft een goed gevoel én je bespaart op je verbruik en kosten.

Het versturen van een gedetailleerd overzicht met bespaaradviezen of -tips staat in het Energieakkoord. Alle energieleveranciers bieden dit aan.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom wordt het stroomverbruik vergeleken met personen en het gasverbruik met type woning?

Het stroomverbruik wordt door een groot deel bepaald door apparaten in de woning, hoe nieuw en energiezuinig deze zijn en hoe vaak deze gebruikt worden. Dit laatste hangt sterk samen met het aantal bewoners. Bijvoorbeeld, een gezin met drie kinderen gebruikt de wasmachine vaker dan een samenwonend stel. Voor het gasverbruik geldt dat circa 80 procent naar het verwarmen van de woning gaat. Het type woning heeft hier een grote invloed op. Appartementen zijn vaak klein en ingesloten door andere woningen, waardoor het gasverbruik veel lager is dan een vrijstaande woning.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe komen jullie aan mijn verbruiksgegevens?

Wij lezen iedere eerste dag van de maand je meterstanden af van je slimme meter. Het is ook mogelijk dat je meterstanden iedere dag of ieder kwartier worden uitgelezen. Met behulp van de meterstanden van de eerste dag van de maand weten wij wat je maandelijks verbruikt. De kosten per maand worden berekend aan de hand van je tarieven per eenheid verbruik en je vaste kosten per dag. Wil je dat je meter vaker of minder vaak wordt uitgelezen? Je kan de uitleesfrequentie aanpassen via Mijn Greenchoice.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe zijn de verwachte kosten berekend?

Bij de verwachte kosten is rekening gehouden met: de tarieven en vaste leveringskosten volgens je energiecontract, de netbeheerkosten, overheidsheffingen en de vermindering energiebelasting (indien van toepassing). Het gaat hierbij om de tarieven en kosten die geldig waren in de maand waarover het verbruiksoverzicht gaat. Lever je energie terug met zonnepanelen? Dan is je teruglevering meegerekend.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom zijn niet alle maanden van het jaaroverzicht gevuld op het overzicht?

Als maanden niet gevuld zijn met verbruik, dan is er niet genoeg historische data van jouw slimme meter beschikbaar. Dit kan komen doordat je voorheen bij een andere leverancier zat of het niet gelukt is om meterstanden uit te lezen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Moet ik het bedrag op het verbruiksoverzicht betalen?

Nee, het verbruiksoverzicht is geen nota die je moet betalen. In het overzicht worden de verwachte kosten bij het verbruik van die maand weergeven. De werkelijke kosten worden altijd met je verrekend op de jaarnota.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom heb ik geen verbruiksoverzicht ontvangen?

Dit kan verschillende redenen hebben:

  • Je hebt geen slimme meter of je hebt een slimme meter waarbij het uitlezen van de meterstanden geblokkeerd is.
  • Het is niet gelukt om de meterstanden uit te lezen door een (tijdelijke) storing.
  • Je hebt niet de volledige kalendermaand energie van ons ontvangen doordat je energie in de loop van de maand is aan- of afgemeld.

Heeft dit antwoord geholpen?
Ik neem stroom én gas af, maar zie op mijn overzicht maar één product. Hoe komt dit?

Om verschillende redenen kan het voorkomen dat je een overzicht krijgt voor één product, terwijl je twee producten bij ons afneemt.

  • Er kan geen meterstand worden afgelezen van het product dat op het verbruiksoverzicht ontbreekt, omdat er geen slimme meter hiervoor aanwezig is. Of omdat de slimme meter van dit product is geblokkeerd.
  • Het is niet gelukt om de meterstanden van het ontbrekende product uit te lezen door een (tijdelijke) storing.
  • Wij hebben het ontbrekende product geen volledige kalendermaand aan je geleverd, doordat het in de loop van de maand is aan- of afgemeld.

Heeft dit antwoord geholpen?