Zelf regelen

Elke maand betaal je voor jouw energieverbruik je termijnbedrag. De laatste maanden is de energiemarkt erg bewegelijk, waardoor je je misschien afvraagt wat je moet doen. We helpen jou graag verder! 

Veelgestelde vragen over het termijnbedrag

Als het nodig is om je termijnbedrag aan te passen vanwege een nieuw contract en tarieven, informeren wij jou vooraf. De nieuwe tarieven die je met ons hebt afgesproken gelden vanaf het moment dat je nieuwe energiecontract start.

Je bepaalt zelf of je je termijnbedrag wilt aanpassen via Mijn Greenchoice of de app. Vanaf de ingangsdatum van je nieuwe contract zie je hier het nieuwe adviesbedrag. Controleer wel altijd even goed of het verbruik waarop de berekening is gebaseerd klopt bij je huidige situatie.

Per 1 oktober 2022 betaal je nieuwe, variabele tarieven voor stroom en/of gas. De hoogte van deze tarieven hebben invloed op jouw energiekosten.

Wij vinden het belangrijk om je een goed advies te geven over je maandelijkse termijnbedrag om zo de kans te verkleinen dat je later moet bijbetalen op je jaarnota. Daarom hebben we op basis van je nieuwe tarieven, je historisch verbruik en de voorlopige overheidsheffingen van 2022 berekend of je huidige termijnbedrag nog past of niet.

Lees er meer over op onze pagina over termijnbedrag!

Op de hoofdpagina van Mijn Greenchoice onder kopje Termijnbedrag, kun je vinden wat ons advies is (Geschat) en wat je nu betaalt (Huidig). Het advies is gebaseerd op gemiddelde jaarverbruik op jouw adres, in combinatie met je tarieven. Dit verbruik stellen we ieder jaar opnieuw vast.

Nieuw bij Greenchoice?
Dan is je termijnbedrag gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoner. De netbeheerder voorziet ons van die informatie. Na zes maanden kunnen we jouw verbruik beter meten. We kunnen je dan beter van een advies voorzien. Hou tot die tijd je verbruik in de gaten via Mijn Greenchoice en je verbruikskostenoverzichten.

In eerste instantie wordt het termijnbedrag van je nieuwe adres gebaseerd op het energieverbruik van de vorige bewoner(s). Je termijnbedrag kan je indien gewenst nog voor de eerste incasso wijzigen via Mijn Greenchoice.

Verhuis je naar een nieuwbouwwoning? Dan wordt je termijnbedrag in eerste instantie gebaseerd op een geschat jaarverbruik. Dit geschatte jaarverbruik ontvangen we via je netbeheerder.

Stijgende tarieven en jouw termijnbedrag

Heb je een vast contract?

Zolang jouw energietarieven vaststaan, wijzigen wij jouw termijnbedrag niet. Als wij je tarieven toch wijzigen is dit vanwege een aanpassing in overheidsheffingen en krijg je altijd vooraf bericht. Ons advies is wel om altijd je verbruik goed in de gaten te houden op wijzigingen, dit kan gemakkelijk via Mijn Greenchoice of de Greenchoice app!

Heb je een variabel contract?

Onze schatting voor jouw termijnbedrag kun altijd vinden op de hoofdpagina van Mijn Greenchoice onder kopje Termijnbedrag bij ‘Geschat’. Als er voor jou een tariefwijziging aankomt, informeren wij je vooraf per e-mail.

Termijnbedrag aanpassen

Termijnbedrag aanpassen bij stijging tarieven

Een stijging van je tarieven betekent ook een stijging van jouw termijnbedrag, omdat je anders moet bijbetalen op je jaarnota. De actuele schatting voor je termijnbedrag vind je altijd terug op de hoofdpagina van Mijn Greenchoice onder kopje Termijnbedrag bij ‘Geschat’.

Als het nodig is berekenen we jouw termijnbedrag opnieuw, bijvoorbeeld bij een tariefwijziging. Wanneer we de schatting voor jouw termijnbedrag aanpassen, informeren wij je vooraf per e-mail. Je kunt je termijnbedrag altijd naar boven of beneden aanpassen, maar niet onbeperkt. Dit om te voorkomen dat je bijvoorbeeld een te laag termijnbedrag instelt en vervolgens veel moet bijbetalen op je jaarnota.

Verwacht je meer of minder te verbruiken?

Naast de stijgende tarieven zijn er ook andere oorzaken waardoor je je termijnbedrag wilt aanpassen. Een wijziging in het aantal huisgenoten of een verhuizing kan invloed hebben op je verbruik en energiekosten. Investeer je in een duurzamere woning door betere isolatie aan te brengen of zonnepanelen aan te sluiten? Of werk je inmiddels meer vanuit huis in plaats van op kantoor? Ook in die gevallen kan het handig zijn om je termijnbedrag aan te passen. Je kunt dit doen via Mijn Greenchoice of onze app. 

Berekening van jouw termijnbedrag

Wij berekenen je termijnbedrag aan de hand van het (historisch) gemiddelde jaarverbruik op jouw adres. Dit zogenoemde standaard jaarverbruik stellen we ieder jaar opnieuw vast. Ben je nieuw bij Greenchoice? Dan ontvangen we het standaard jaarverbruik van je netbeheerder.

Bij de berekening van het termijnbedrag houden we naast je verbruik ook rekening met de tarieven die je betaalt per kilowattuur stroom en kubieke meter gas (inclusief overheidsheffingen en btw). Hierbij komen de vaste leveringskosten en netbeheerkosten. Alle jaarlijkse kosten bij elkaar opgeteld delen we door twaalf maanden. 

Zorgen over je energierekening?

We begrijpen het natuurlijk dat je wilt weten of jouw termijnbedrag voldoende is. Wij staan graag voor je klaar met een passend advies over je termijnbedrag. Zo voorkom je immers een bijbetaling op je jaarnota. Wil je weten wat je kunt doen bij een (hoge) bijbetaling? Bekijk onze informatiepagina over betalen.

Liever anoniem en gratis advies? Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om jou te helpen dit weer op orde te krijgen.

Wil je weten wat jouw termijnbedrag is?

Bekijk het in Mijn Greenchoice

Klantenservice

Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 08:30 uur t/m 15:00 uur, op zaterdag van 09:00 uur t/m 15:00 uur. Via WhatsApp kun je ons de hele dag benaderen.

Bekijk jouw contract en tarieven

Mijn Greenchoice