Elk jaar krijg je een nota voor de kosten van de afgenomen energie. Bij de tabbladen vind je per onderdeel een uitleg. Hieronder zie je de hoofdonderdelen het verbruik, de meterstanden, de tarieven, de overige kosten en het notabedrag. Verder kun je meer lezen over wat te doen als je meterstanden op de nota geschat zijn. En hoe je een betalingsregeling kunt aanvragen.
Als wij geen actuele meterstanden ontvangen maken we een schatting. Dat doen we op basis van gegevens van jouw adres uit het verleden. Je kunt dit lezen op het begeleidende voorblad van de jaarnota.
Zijn de meterstanden op je nota geschat? Controleer de geschatte standen met de werkelijke standen op je meter. Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je vanzelf in op de volgende nota. Als er grotere afwijking is dan 250 kWh stroom en/of 100 m³ gas kun je een correctie aanvragen via onze klantenservice. Hiervoor hebben we altijd je actuele meterstanden nodig.
We schrijven het bedrag van de nota altijd rond de tiende van de maand bij of af. De exacte datum zie je op de nota. We willen je minimaal twee weken na ontvangst de tijd geven om de nota te bekijken en/of eventueel vragen hierover te stellen. Daarom duurt het tussen twee tot zes weken voordat we bij- of afschrijven.
Het komt weleens voor dat je niet op tijd kunt betalen. Via Mijn Greenchoice tref je direct zelf een betalingsregeling over je termijn-, jaar- of eindnota.
Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om jou te helpen dit weer op orde te krijgen. Je kunt hier anoniem een test doen om te zien hoe je ervoor staat.
We proberen je jaarverbruik zo goed mogelijk vooraf in te schatten en we verdelen de totale kosten op jaarbasis door twaalf maanden. Als dan blijkt dat deze kosten hoger zijn dan waar je in totaal voor hebt betaald, moet je bijbetalen.
Het kan zijn dat er iets is veranderd in je huishouden of apparaatgebruik. Ook zijn er andere invloeden zoals wijzigingen in overheidsheffingen of een strenge winter. Je leest alles over de opbouw via deze leeswijzer. Om energie te besparen hebben we de volgende tips voor je!
Onderaan je jaarnota of eindnota kun je zien of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Wij vermelden hier een van deze opties: ‘Door u te ontvangen’ of ‘Door u te betalen’. Voor de volledigheid vind je hieronder in het grijze kader nog het notabedrag met de vermelding of wij deze uitbetalen of incasseren. Zie ook de uitleg bij tabblad Bij- of afschrijving.
Heb je een jaarnota ontvangen met geschatte meterstanden? De meterstanden zijn geschat op basis van het standaard jaarverbruik op jouw adres. Controleer de geschatte meterstanden met de werkelijke meterstanden op je meter(s).
Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je in op de volgende nota. Bij een forse afwijking van meer 250 kWh stroom en/of 100 m3 gas, kun je een correctienota aanvragen. dan kun je contact opnemen met onze klantenservice. Voor het aanvragen van een correctienota of andere vragen hierover contact met ons zoeken via onze contactopties.
Let op: houd je actuele meterstanden bij de hand, deze hebben wij altijd nodig om je correctienota op te maken.
Als je nota klaar is vermelden wij per e-mail dat deze voor je klaarstaat in Mijn Greenchoice. Als je ingelogd bent, selecteer je boven aan de pagina ‘Nota’s’. Hier staan alle termijn-, jaar- en eindnota’s voor het op dat moment geselecteerde adres. Je kunt hier zowel de PDF-versie als de online gespecificeerde versie van je nota vinden.
Je kunt de afrekenmaand van jouw jaarnota vinden in Mijn Greenchoice. We maken je jaarnota op als je een jaar klant bent, of een jaar na je vorige jaarnota van ons, meestal in dezelfde maand. Je ontvangt dan een e-mail van ons binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen.
Als het mogelijk is lezen we je meterstanden uit vanaf je slimme meter. Als dit niet lukt of je hebt een conventionele (analoge) meter, dan vragen we de meterstanden bij je op.
Neem contact op met onze klantenservice: