Jouw nota

Als je klant bent bij Greenchoice ontvang je na afloop van elk jaar een jaarnota van ons. Hieronder zie je de hoofdonderdelen: verbruik, meterstanden, tarieven en overige kosten. Om je te helpen bij het lezen van je nota, kun je bij de tabbladen de uitleg per onderdeel lezen.

Verbruik- en meterstanden

Het verschil tussen je begin- en eindmeterstanden op de nota is je exacte verbruik. Deze meterstanden geef je zelf door of zijn van afstand uitgelezen als je een slimme meter hebt. Als we geen meterstanden ontvangen, schatten we deze in.

Tarieven

Wij rekenen het verbruik af tegen de afgesproken tarieven. Heb je binnen de notaperiode verschillende tarieven gehad, dan geven we een gemiddeld tarief weer op de nota. Je kunt de uitgesplitste versie vinden in Mijn Greenchoice bij Nota’s.

Overige kosten

We berekenen ook andere kosten, zoals die van netbeheer en vanuit de overheid. Een uitsplitsing van alle verschillende kosten vind je in Mijn Greenchoice. Lees meer uitleg hierover bij tabblad Tarieven

Geschatte meterstanden

Bij het ontbreken van actuele meterstanden, schatten we deze in op basis van het historisch verbruik op je adres. Je kunt dit lezen op het begeleidende voorblad van de jaarnota.

Zijn de meterstanden op je nota geschat?  Controleer de geschatte standen met de werkelijke standen op je meter. Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je vanzelf in op de volgende nota. Als er grotere afwijking is dan 250 kWh stroom en/of 100 m3 gas kun je een correctie aanvragen via onze klantenservice. Hiervoor hebben we altijd je actuele meterstanden nodig.

Veelgestelde vragen

Wanneer komt mijn nota?
We maken je jaarnota op als je een jaar klant bent, of een jaar na je vorige jaarnota van ons, meestal in dezelfde maand. Je ontvangt dan een e-mail van ons binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen. Als het mogelijk is lezen we je meterstanden uit vanaf je slimme meter. Als dit niet lukt of je hebt een conventionele (analoge) meter, dan vragen we de meterstanden bij je op.

Duurt het langer dan 13 maanden nadat je klant werd of je laatste nota ontving? Of is het al langer dan 4 weken geleden dat je je meterstanden doorgaf na ons verzoek? Neem dan contact met ons op via een van onze contactopties.

Ben je verhuisd of overgestapt? We sturen je eindnota binnen 3 weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen.

Moet ik bijbetalen of krijg ik geld terug?
Onderaan de nota kun je zien of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Wij vermelden hier een van deze opties: ‘Door u te ontvangen’ of ‘Door u te betalen’. Voor de volledigheid vind je hieronder in het grijze kader nog het notabedrag met de vermelding of wij deze uitbetalen of incasseren. Zie ook de uitleg bij tabblad Bij- of afschrijving.
Kunnen jullie mijn nota opnieuw verzenden?
Als je nota klaar is vermelden wij per e-mail dat deze voor je klaarstaat in Mijn Greenchoice. Als je ingelogd bent, selecteer je boven aan de pagina ‘Nota’s’. Hier staan alle termijn-, jaar- en eindnota’s voor het op dat moment geselecteerde adres. Je kunt hier zowel de PDF-versie als de online gespecificeerde versie van je nota vinden.
Ik wil een correctienota aanvragen of heb hier vragen over
Als de meterstanden niet kloppen op de nota, kun je een correctie aanvragen. Hiervoor moet het verschil in verbruik meer dan 250 kWh stroom en/of 100 m3 gas zijn. Als het minder is, loop je het verschil namelijk vanzelf in bij een volgende nota.  Voor het aanvragen van een correctienota of andere vragen hierover contact met ons zoeken via onze contactoptiesLet op: houd je actuele meterstanden bij de hand, deze hebben wij altijd nodig om je correctienota op te maken.
Waarom moet ik bijbetalen?
We proberen je jaarverbruik zo goed mogelijk vooraf in te schatten en we verdelen de totale kosten op jaarbasis door twaalf maanden. Als dan blijkt dat deze kosten hoger zijn dan waar je in totaal voor hebt betaald, moet je bijbetalen.

Het kan zijn dat er iets is veranderd in je huishouden of apparaatgebruik. Ook zijn er andere invloeden zoals wijzigingen in overheidsheffingen of een strenge winter. Je leest alles over de opbouw via deze leeswijzer. Mocht je alsnog twijfelen over je verbruik of je nota, neem contact op met ons!
Logo Greenchoice Greenchoice
4 5
Greenchoice 4,1 5153 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg