Jouw nota

Als je klant bent bij Greenchoice ontvang je na afloop van elk jaar een jaarnota van ons. Om je te helpen bij het lezen van je nota, kun je bij de tabbladen de uitleg per onderdeel lezen.

Hieronder zie je de hoofdonderdelen verbruik, meterstanden, tarieven en overige kosten en waar op de nota je ze kunt vinden. Verder kun je meer informatie lezen over wat te doen als je meterstanden op de nota geschat zijn. 

Voorbeeld van een jaarnota energie met hoofdelementen
Stap 1
Verbruik- en meterstanden
Het verschil tussen je begin- en eindmeterstanden op de nota is je exacte verbruik. Deze meterstanden geef je zelf door of zijn van afstand uitgelezen als je een slimme meter hebt. Heb je geen op afstand afleesbare meter? Dan vragen wij je meterstanden bij jou op.
Stap 2
Tarieven
Wij rekenen het verbruik af tegen de afgesproken tarieven. Heb je binnen de notaperiode verschillende tarieven gehad, dan geven we een gemiddeld tarief weer op de nota. Je vindt een uitsplitsing per tariefperiode in Mijn Greenchoice.
Stap 3
Overige kosten
We berekenen op de jaarnota ook andere kosten, zoals overheidsheffingen en netbeheerkosten. Bekijk ook  tabblad Tarieven om te zien hoe dit eruit ziet. Een uitsplitsing van alle verschillende kosten vind je in Mijn Greenchoice.

Geschatte meterstanden

Als we jouw meterstanden niet op afstand kunnen aflezen, vragen we deze bij je op. Als wij de meterstanden dan niet op tijd ontvangen, schatten we ze in op basis van het historisch verbruik op je adres. Je kunt dit lezen op het begeleidende voorblad van de jaarnota.

Zijn de meterstanden op je nota geschat? Controleer de geschatte standen met de werkelijke standen op je meter. Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je vanzelf in op de volgende nota. Als er grotere afwijking is dan 250 kWh stroom en/of 100 m3 gas kun je een correctie aanvragen via onze klantenservice. Hiervoor hebben we altijd je actuele meterstanden nodig.

Veelgestelde vragen

We proberen je jaarverbruik zo goed mogelijk vooraf in te schatten en we verdelen de totale kosten op jaarbasis door twaalf maanden. Als dan blijkt dat deze kosten hoger zijn dan waar je in totaal voor hebt betaald, moet je bijbetalen.

Het kan zijn dat er iets is veranderd in je huishouden of apparaatgebruik. Ook zijn er andere invloeden zoals wijzigingen in overheidsheffingen of een strenge winter. Je leest alles over de opbouw via deze leeswijzer. Om energie te besparen hebben we de volgende tips voor je!


Heeft dit antwoord geholpen?

Onderaan je jaarnota of eindnota kun je zien of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Wij vermelden hier een van deze opties: ‘Door u te ontvangen’ of ‘Door u te betalen’. Voor de volledigheid vind je hieronder in het grijze kader nog het notabedrag met de vermelding of wij deze uitbetalen of incasseren. Zie ook de uitleg bij tabblad Bij- of afschrijving.


Heeft dit antwoord geholpen?

Heb je een jaarnota ontvangen met geschatte meterstanden? De meterstanden zijn geschat op basis van het standaard jaarverbruik op jouw adres. Controleer de geschatte meterstanden met de werkelijke meterstanden op je meter(s).

Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je in op de volgende nota. Bij een forse afwijking van meer  250 kWh stroom en/of 100 m3 gas, kun je een correctienota aanvragen. dan kun je contact opnemen met onze klantenservice. Voor het aanvragen van een correctienota of andere vragen hierover contact met ons zoeken via onze contactopties.

Let op: houd je actuele meterstanden bij de hand, deze hebben wij altijd nodig om je correctienota op te maken.


Heeft dit antwoord geholpen?

Als je nota klaar is vermelden wij per e-mail dat deze voor je klaarstaat in Mijn Greenchoice. Als je ingelogd bent, selecteer je boven aan de pagina ‘Nota’s’. Hier staan alle termijn-, jaar- en eindnota’s voor het op dat moment geselecteerde adres. Je kunt hier zowel de PDF-versie als de online gespecificeerde versie van je nota vinden.


Heeft dit antwoord geholpen?

Je kunt de afrekenmaand van jouw jaarnota vinden in Mijn Greenchoice. We maken je jaarnota op als je een jaar klant bent, of een jaar na je vorige jaarnota van ons, meestal in dezelfde maand. Je ontvangt dan een e-mail van ons binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen.

Als het mogelijk is lezen we je meterstanden uit vanaf je slimme meter. Als dit niet lukt of je hebt een conventionele (analoge) meter, dan vragen we de meterstanden bij je op.

Neem contact op met onze klantenservice:

  • Als de verzending van jouw laatste jaarnota al langer dan 13 maanden geleden is;
  • Als je meer dan 13 maanden geleden klant werd en nog geen jaarnota hebt ontvangen;
  • Als je meer dan 4 weken geleden bent overgestapt of verhuisd en nog geen eindnota hebt ontvangen.

Heeft dit antwoord geholpen?