Uitleg over je jaarnota
Ieder jaar ontvang je van ons een jaarnota. Als je net bent verhuisd of je contract hebt opgezegd, krijg je een eindnota. Op deze pagina leggen we uit wat een jaar- en eindnota is en hoe je deze kunt lezen. Ook laten we zien welke informatie belangrijk is en waar je op kunt letten. Zo kun je snel controleren of alles klopt en weet je wat je kunt doen als iets niet duidelijk is.

Wat is een jaarnota?
Op je jaarnota vind je hoeveel energie je het afgelopen jaar hebt gebruikt. Ook vind je hier of je moet bijbetalen of geld terugkrijgt.
Alle jaarnota's zijn terug te vinden in jouw persoonlijke account in Mijn Greenchoice. Daar staat ook wanneer we jouw volgende jaarnota gaan maken. Zo heb je altijd eenvoudig toegang tot je gegevens.
Direct naar:
Leer je jaarnota kennen
Er staat veel informatie je jaarnota. In de voorbeeld jaarnota hieronder ontdek je wat elk onderdeel betekent en waar je dit vindt. Let op: iedere jaarnota is anders. Sommige onderdelen staan misschien niet op jouw jaarnota.
- 1Verbruik en meterstanden
Het verschil tussen je begin- en eindmeterstanden op de nota is je verbruik. Deze meterstanden geef je zelf door, of lezen we op afstand uit als je een slimme meter hebt. Als we geen meterstanden ontvangen, schatten we deze in.
- 2Tarieven
Wij rekenen het verbruik af tegen de afgesproken tarieven. Heb je binnen de notaperiode verschillende tarieven gehad, dan geven we een gemiddeld tarief weer op de nota. Je vindt een uitsplitsing per tariefperiode in Mijn Greenchoice.
- 3Systeembeheerkosten en belastingen
We berekenen ook andere kosten, zoals systeembeheerkosten en overheidsheffingen. Een uitsplitsing van alle verschillende kosten vind je in Mijn Greenchoice.
- 4Notabedrag
Hier zie je het bedrag dat je terugkrijgt of moet bijbetalen. Staat er een minteken (-) voor het notabedrag? Dan krijg je dit bedrag van ons terug. Een positief getal betekent een bijbetaling.

Meer weten over je jaarnota
Bekijk hier alle onderwerpen waar je meer over kunt lezen.
Wanneer schrijven we het notabedrag bij of af?
Op de nota staat de datum waarop wij het bedrag bij- of afschrijven. Het staat ook in de e-mail die van ons krijgt als je nota klaar is.
Bijbetaling
We schrijven het bedrag van de nota rond de tiende van de maand af. De precieze datum zie je op de nota. Je krijgt de nota altijd minstens twee weken van tevoren. Zo heb je genoeg tijd om de nota te bekijken of vragen te stellen. Daarom schrijven we het bedrag pas tussen 2 en 6 weken na verzending af.
Terugbetaling
Krijg je geld terug? Dan maken we het bedrag binnen 14 dagen aan je over. De exacte datum staat op de nota. Soms verrekenen we het bedrag met een openstaande betaling. In dat geval sturen we je een aparte e-mail.
Veelgestelde vragen
De meterstanden op mijn nota zijn geschat, wat nu?
Als wij geen actuele meterstanden ontvangen maken we een schatting. Dat doen we met gegevens van jouw adres uit het verleden. Je kunt dit lezen op het begeleidende voorblad van de jaarnota.
Zijn de meterstanden op je nota geschat? Controleer de geschatte standen met de werkelijke standen op je meter. Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je vanzelf in op de volgende nota. Als er grotere afwijking is dan 250 kWh stroom en/of 100 m³ gas kun je een correctie aanvragen via onze klantenservice. Hiervoor hebben we altijd je actuele meterstanden nodig.
Hoe weet ik of ik op mijn jaar- of eindnota moet bijbetalen of geld terug krijg?
Onderaan je jaarnota of eindnota kun je zien of je geld terugkrijgt of dat je nog moet bijbetalen. We geven aan of je geld krijgt met 'Door u te ontvangen' of dat je moet betalen met 'Door u te betalen'. In het grijze kader onderaan staat het notabedrag en of wij dit bedrag uitbetalen of incasseren.
Krijg ik een tussentijdse nota als de tarieven wijzigen?
Nee, een tussentijdse nota is niet nodig. Wij zorgen ervoor dat we het juiste tarief tegen het juiste verbruik afrekenen. Je kunt de verschillende tarieven per periode inzien via de notaspecificatie in Mijn Greenchoice.
Waarom moet ik bijbetalen op mijn jaarnota of eindnota?
We proberen je jaarverbruik zo goed mogelijk vooraf in te schatten. We delen de totale kosten op jaarbasis door twaalf maanden. Als de kosten hoger zijn dan je hebt betaald, moet je bijbetalen.
Het kan zijn dat er iets is veranderd in je huishouden of in het gebruik van apparaten. Ook zijn er andere invloeden zoals wijzigingen in overheidsheffingen of een strenge winter. Lees alles over de opbouw in deze leeswijzer. Hier zijn ook enkele tips om energie te besparen!
Wanneer krijg ik mijn jaarnota?
Je jaarnota gaat niet over een kalenderjaar, maar begint op de datum dat de levering door Greenchoice begonnen is. Als je klant blijft bij ons, ontvang je je jaarnota dus ieder jaar rond dezelfde tijd. In Mijn Greenchoice zie je wanneer je jouw volgende nota krijgt.
Je jaarnota ontvang je binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen. Energieleveranciers zijn wettelijk verplicht uiterlijk acht weken na het einde van het contractjaar de jaarnota te versturen.
Wat als ik mijn jaarnota niet kan betalen?
Het kan natuurlijk voorkomen dat je niet op tijd kunt betalen. Via Mijn Greenchoice tref je direct zelf een betalingsregeling over je jaar- of eindnota.
Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om jou te helpen dit weer op orde te krijgen. Je kunt hier anoniem een test doen om te zien hoe je ervoor staat.
Lees meer over betalen bij Greenchoice.
Wat betekent de jaarnota voor mijn termijnbedrag?
Als we je jaarnota maken, berekenen we ook een nieuw termijnbedrag voor het komende jaar. We houden daarbij rekening met je actuele energieverbruik. Wil je je termijnbedrag zelf aanpassen? Dat kan via Mijn Greenchoice.
Kom je er niet uit?
Heb je na het lezen van de uitleg nog vragen over je jaarnota? Neem contact met ons op. We helpen je graag!