Je kunt het plaatsen van een slimme meter weigeren, behalve als je oude meter het niet meer doet. Dan kun je de meter niet weigeren.
Wel kun je het uitlezen ervan door de netbeheerder laten blokkeren.
Op deze pagina leggen we uit wat een slimme meter is, wat de voordelen zijn en op welke momenten we de meterstanden uitlezen. Je leest ook meer over de privacyregels en slimme allocatie. Tot slot geven we antwoord op de veelgestelde vragen over de slimme meter.
Een slimme meter is een digitale meter waarbij jouw meterstanden op afstand worden uitgelezen. Jouw meterstanden worden op een veilige manier doorgegeven aan de netbeheerder. Via de netbeheerder ontvangen wij jouw energieverbruik. Handig, want dan hoef jij zelf geen meterstanden meer door te geven.
Via Mijn Greenchoice kun jij precies zien hoeveel energie je verbruikt. En je ontvangt maandelijks een overzicht van je energieverbruik en de kosten.
Als je een slimme meter hebt lezen we meterstanden uit op de volgende momenten:
Wil je echt goed inzicht in je energieverbruik via Mijn Greenchoice? Dan kun je de uitleesfrequentie van de slimme meter verhogen.
Je hebt de keuze uit:
In Mijn Greenchoice heb je dan inzicht in je energieverbruik op dag- of kwartier/uurbasis. Dit inzicht maakt het makkelijker om je energieverbruik te controleren en hierop te besparen.
Netbeheerders en energieleveranciers zijn door de overheid verplicht om zorgvuldig om te gaan met jouw meterstanden. Wij houden ons aan vastgestelde privacy regels. Ook zijn we verplicht om je gegevens goed te beveiligen. En de standen mogen nooit zomaar worden doorgegeven aan derden.
Wil je meer weten wat je van ons kan verwachten met betrekking tot privacy en de slimme meter, dan kan je de Gedragscode Slimme Meter nalezen. Verder leggen we in ons Privacy statement uit hoe zorgvuldig wij met jouw persoonsgegevens omgaan.
Door de flinke toename van zonnepanelen, elektrische auto's en warmtepompen ontstaan er grotere schommelingen in vraag en aanbod op ons elektriciteitsnet. Als we naar een toekomstbestendige en betaalbare elektriciteitsvoorziening willen, hebben we meer inzicht nodig in verbruiksinformatie (slimme allocatie). Dit inzicht gebruiken we voor verschillende analyses en inkoopstrategie. Ook kunnen we meer op gebied van ontwikkeling van nieuwe, innovatie producten en diensten. Door slimme allocatie in te zetten, krijgen wij dit inzicht.
Als je slimme allocatie activeert, haalt je netbeheerder dagelijks je meterstanden per kwartier op in plaats van jaarlijks. Op deze manier kan de netbeheerder een gedetailleerder beeld berekenen van je verbruik. Je netbeheerder anonimiseert je verbruik, zodat de informatie niet herleidbaar tot jou als persoon. De informatie is hierna beschikbaar voor ons als energieleverancier, hiermee hebben wij de optie om in de toekomst slimme allocatie toe te passen.
Je kunt via Mijn Greenchoice toestemming geven voor het dagelijks ophalen van je meterstanden per kwartier. Hiermee activeer je de toestemming voor slimme allocatie. Als jouw goedkeuring hiervoor is verwerkt, krijg je daarna een brief van je netbeheerder waarin staat dat je bent overgezet naar slimme allocatie. Afhankelijk van je netbeheerder, kan het even duren voor je deze bevestiging ontvangt.
Slimme allocatie werkt alleen voor elektra, dus niet voor gas.
Je kunt het plaatsen van een slimme meter weigeren, behalve als je oude meter het niet meer doet. Dan kun je de meter niet weigeren.
Wel kun je het uitlezen ervan door de netbeheerder laten blokkeren.
De meeste huishouden hebben gratis een slimme meter aangeboden gekregen door de netbeheerder. Heb je die nog niet, dan kun je dit aanvragen bij je netbeheerder. Als je zelf een slimme meter aanvraagt kunnen daar wel kosten aan verbonden zijn. Dat geldt ook als je eerder een slimme meter hebt geweigerd, maar er nu toch een wil. Informatie over de kosten kun je opvragen bij jouw netbeheerder.
Een slimme meter wordt standaard uitgelezen op deze uitleesmomenten. Je kunt de meter wel 'uit' laten zetten. De netbeheerder kan dan geen meterstanden uitlezen. Dat betekent dat je zelf meterstanden door moet geven bij een overstap, verhuizing of tariefswijziging. Het blokkeren van het uitlezen kun je aanvragen bij je netbeheerder.
Bijna alle huishoudens hebben inmiddels gratis een slimme meter aangeboden gekregen via de netbeheerder. In sommige huishoudens was het technisch gezien niet mogelijk om de meter te plaatsen, of had de netbeheerder last van tekort aan materialen. Neem een kijkje op de website van Netbeheer Nederland voor meer informatie over de slimme meter.