Om jou beter te helpen maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Ook delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Groene stroom

Wat is groene stroom?

Groene stroom is elektriciteit die is opgewekt uit duurzame bronnen zoals zon, wind en biomassa. Wij leveren uitsluitend écht groene stroom. In 2016 wordt al 80% van onze stroom in Nederland opgewekt. We zijn er trots op dat we sinds dit jaar al onze klanten thuis en op het werk (MKB) 100% Nederlandse groene stroom leveren. Ons doel is om voor 2020 ook al onze grootzakelijke klanten in Nederland opgewekte groene stroom te leveren.

Van welke bronnen levert Greenchoice groene stroom?

Via Energie Dichtbij, een online kaart van Nederland met daarop al onze duurzame energiebronnen, kun je zien waar onze groene stroom vandaan komt. Ook zie je direct welke bronnen dicht bij jou in de buurt zijn.

Ons algemene stroometiket laat zien uit welke bronnen onze duurzame energie komt. In het etiket vind je de herkomst van onze groene stroom, uitgesplitst in één helder overzicht. De specifieke stroometiketten van onze verschillende contracten vind je terug in dit document en vergelijkt u op de pagina 'Tarieven'.

Hoe groen is stroom opgewekt uit biomassa?

Een biovergistingsinstallatie zet mest en landbouwproducten om in biogas. Een generator zet dit biogas om in duurzame elektriciteit. Er komt bij dit proces CO2 vrij, maar dit draagt niet bij aan het broeikaseffect. Biomassa hoort namelijk tot de korte kringloop van CO2. De CO2 die vrijkomt bij de verbranding van biomassa, is namelijk kort daarvoor ook opgenomen door diezelfde biomassa. Wat dat betreft is de verbranding dus CO2-neutraal. Het grote verschil met fossiele brandstoffen, is dat de CO2 die vrijkomt bij de verbanding miljoenen jaren geleden is opgenomen. Er is bewezen dat de verbranding van biomassa beter is dan fossiele alternatieven.

De groene stroom van Greenchoice is nooit opgewekt door verbranding van kadavers of diermeel. Wij maken ook geen gebruik van geimporteerde houtsnippers of houtpallets. Dit weten wij zeker omdat wij de stroom direct bij de bron inkopen. Dit zijn vaak agrarische bedrijven of recyclingbedrijven. Ook kopen we biomassa-energie in die afkomstig is uit gft-vergisters (groene bakken), stortplaatsen en gecertificeerde Afval Energie Centrales. Binnen deze groep producenten zijn geen inkoopcontracten met bedrijven die kadavers of diermeel in kolencentrales meestoken.

Opwekken

Op welke manieren kan ik zelf energie opwekken?

Door stroom en gas af te nemen bij Greenchoice draag je al een steentje bij aan een groener Nederland. Er zijn diverse mogelijkheden om jouw bijdrage te vergroten door te investeren in het opwekken van eigen groene energie.

 

Huishoudens kunnen zelf stroom opwekken met zonnepanelen, kleine windturbines of HRE-ketels. Daarnaast kun je tapwater verwarmen met een zonneboiler of jouw huis verwarmen met een warmtepomp. Meer informatie over het zelf opwekken van energie vind je hier

 

Greenchoice biedt eigen zonnepanelenpakketten aan waarmee je zelf energie kunt opwekken en zo kunt besparen op jouw energienota. Meer informatie vind je op deze pagina.

Hoe duurzaam is mijn opwekking?

Bij de productie van de zonnepanelen, windmolens en warmtepompen worden grondstoffen gebruikt, en komt koolstofdioxide (CO2) uitstoot en/of andere vervuiling vrij. Dat is onvermijdelijk, maar de hoeveelheid vervuiling valt in het niet bij de vervuiling die je voorkomt door zelf jouw energie op te wekken. De opgewekte energie is klimaatneutraal en gaat niet ten koste van fossiele brandstoffen.

Zijn er subsidies voor zelf opwekken?

Er is geen landelijke subsidieregeling meer voor zonnepanelen. Soms geven regionale overheden zoals gemeente of provincies nog wel subsidie. Informeer daarvoor bij jouw gemeente of provincie of ga naar de Energiesubsidiewijzer.

Momenteel is er wel een regeling waarbij je de volledige btw op de aanschaf van zonnepanelen kunt terugvragen bij de Belastingdienst. De btw ‘korting’ is mogelijk van tijdelijke aard. En kun je gebruik maken van salderen tot aan je eigen verbruik.

Voor warmtepompen, zonneboilers, kleine biomassaketels en pelletkachels bestaat sinds januari 2016 de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE). De overheid wil daarmee het duurzaam opwekken van warmte stimuleren. Per subsidiejaar wordt het budget vooraf bekend gemaakt en aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

Meer informatie over de investeringssubsidie vind je op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Zonnepanelen

Kan ik via Greenchoice zonnepanelen laten plaatsen?

Ja, als groene energieleverancier willen wij het onze klanten gemakkelijk maken, dus kun je eenvoudig zonnepanelen via Greenchoice op jouw woning laten plaatsen.

Doe de gratis dakscan en vraag vrijblijvende een offerte aan ter indicatie van de kosten. Onze zonnestroomadviseurs zullen dan contact met je opnemen om persoonlijk de mogelijkheden met je door te nemen.

Is er een subsidieregeling voor het plaatsen van zonnepanelen?

Er is geen landelijke subsidieregeling meer voor zonnepanelen. Soms geven regionale overheden zoals gemeente of provincies nog wel subsidie. Informeer daarvoor bij je gemeente of provincie of ga naar de Energiesubsidiewijzer. Er is wel een regeling waarbij je de volledige btw op de aanschaf van zonnepanelen kunt terugvragen bij de Belastingdienst. Het is niet zeker of deze btw ‘korting’ blijvend is.

Moet ik mijn zonnepanelen aanmelden bij Greenchoice?

Het is belangrijk om je zonnepanelen aan te melden bij jouw netbeheerder. Op die manier kunnen wij de teruglevering aan je vergoeden. Jouw panelen nog apart aanmelden bij Greenchoice is niet nodig.

Je kunt de zonnepanelen bij de netbeheerder registreren via www.energieleveren.nl. Je netbeheerder controleert dan of jouw meter geschikt is. Is dit niet zo? Dan biedt de netbeheerder aan om je meter kosteloos te vervangen door een slimme meter.

Meer informatie over energie terugleveren bij Greenchoice vind je hier.

Hoe werkt het terugvragen van btw op de aanschafkosten van zonnepanelen?

Iedereen die ná 20 juni 2013 een factuur heeft ontvangen voor de aanschaf van zonnepanelen kan de betaalde btw hierop terugvragen. Die varieert van enkele honderden tot soms wel meer dan duizend euro. 

Je kunt er ook voor kiezen om de btw-teruggave en verdere administratie uit handen te geven. Heb je zonnepanelen gekocht via Greenchoice? Dan kan je kosteloos gebruik maken van de btw-service van gespecialiseerd btw-adviesbureau Zonnepanelenbtw.nl. Je kan jezelf hier vrijblijvend voor aanmelden. 

Wat betaalt Greenchoice mij voor mijn opgewekte stroom?

Met zonnepanelen wek je eigen stroom op. Een deel van de opgewekte stroom wordt direct in de woning verbruikt. Hierdoor hoef je minder van het stroomnet af te nemen, en bespaar je dus direct op de energienota. Op momenten dat de opwekking niet direct nodig is, wordt de “overtollige” stroom terug geleverd aan het stroomnet. Dit wordt door Greenchoice gesaldeerd. Dit betekent dat de terug geleverde energie volledig wordt verrekend met de energie die je hebt afgenomen. Je ontvangt voor de teruglevering exact hetzelfde tarief (inclusief overheidsheffingen) als het tarief voor de stroom die je van ons afneemt. Dit geldt voor particulieren en klein-zakelijke aansluitingen (tot maximaal 3x80 Ampère). Voor (groot)zakelijke opwekking gelden andere vergoedingen. Wanneer je zelf stroom opwekt, betaalt je niets extra aan vaste kosten voor bijvoorbeeld netbeheer en transport.

Als je op jaarbasis meer stroom teruglevert dan je zelf verbruikt geldt er een andere regeling. Meer informatie vind je bij ‘Wat gebeurt er als ik meer stroom teruglever dan ik zelf verbruik?’.

Hoe ontvang ik de vergoeding voor de teruggeleverde stroom?

De teruggeleverde energie wordt verrekend op de jaarnota. Voor analoge stroommeters gebeurt dit net wat anders dan voor digitale stroommeters.

Bij een digitale stroommeter wordt het stroomverbruik en de teruglevering op één nota verrekend. U ontvangt dus één overzichtelijke nota.

Een analoge meter heeft een draaischijf die achteruitloopt op het moment dat er meer wordt teruggeleverd dan er verbruikt wordt. Bij het doorgeven van uw meterstanden is de teruglevering al van uw verbruik afgehaald. Als u over het hele jaar meer energie heeft verbruikt dan u heeft teruggelevert, wordt het resterende verbruik in rekening gebracht. Als u meer teruglevering heeft dan verbruik ontvangt u eerst een reguliere nota waarop de teruglevering gelijk wordt getrokken aan het verbruik; er wordt een nulnota opgemaakt. Vervolgens ontvangt u een aparte nota voor de teruglevering boven uw eigen verbruik.

Wordt mijn termijnbedrag automatisch aangepast als ik teruglever met zonnepanelen?

Jouw maandelijks termijnbedrag zullen we niet automatisch aanpassen als je zonnepanelen hebt. Dit komt omdat de verwachte teruglevering altijd een schatting is. Als je zelf jouw termijnbedrag wil verlagen doet je dit snel en eenvoudig via Mijn dossier.

Wat gebeurt er als ik meer stroom teruglever dan ik zelf verbruik?

Als je meer stroom teruglevert dan je zelf verbruikt, spreken we over 'netto-teruglevering'. Bij een netto teruglevering ontvang je van Greenchoice een terugleververgoeding van €0,11 per kilowattuur. Dit teruglevertarief geldt zowel voor klanten met een analoge als digitale stroommeter.

Het teruglevertarief geldt tot een maximum van 10.000 kWh netto teruglevering per jaar. Bij netto teruglevering, hoger dan 10.000 kWh per jaar, wordt de vergoeding over de gehele teruglevering gelijk aan het kale leveringstarief dat je betaalt voor afgenomen stroom. Daarnaast geldt het terugleveringstarief voor aansluitingen tot maximaal 3x80A. Voor aansluitingen met een hogere capaciteit en (groot)zakelijke teruglevering geldt een andere terugleververgoeding.

Bij het vaststellen van het teruglevertarief worden de marktontwikkelingen en wet- en regelgeving gevolgd. De terugleververgoeding kan hierdoor verder ontwikkeld of aangepast worden als daar gegronde redenen voor zijn. Greenchoice is gerechtigd om de terugleververgoeding eenzijdig te wijzigen. Uiteraard word je op de hoogte gebracht als er wijzigingen worden doorgevoerd.

Wij adviseren je om circa 80% van jouw verbruik zelf om te wekken met zonnepanelen. De stroom die je meer produceert dan je zelf nodig hebt, is namelijk minder waard dan de stroom die je wél zelf nodig hebt. Er wordt van 80% verbruik uitgegaan, omdat het verbruik jaarlijks wisselt en het ene jaar meer stroom wordt geproduceert dan het andere jaar.

Waarom zie ik in de Greenchoice app alleen de teruglevering en niet wat ik opwek?

Met zonnepanelen wek je zelf stroom op. Maar je wekt niet alleen op, je verbruikt ook stroom. Pas als je méér stroom opwekt dan je verbruikt, ga je stroom terugleveren aan het elektricititeitsnet. De Greenchoice app is verbonden met je slimme meter in je meterkast. De slimme meter meet alleen hoeveel stroom van het net­ de woning ingaat (verbruik) en hoeveel er weer uitgaat (terugleveren). Wat er achter de meter plaatsvindt registreert hij niet. Dus ook niet wat je zonnepanelen opwekken. Hij ziet alleen het saldo van verbruik minus de opwek. In de app of website van de omvormer van je zonnepanelen kun je zien wat je opwekt.

Ik zie dat mijn zonnepanelen meer opwekken dan de meter registreert. Waar ligt dit aan?

De stroom die wordt opgewekt door de zonnepanelen, wordt eerst direct in jouw huis verbruikt. Wanneer er meer stroom opgewekt wordt dan er op dat moment in huis wordt verbruikt, lever je deze stroom terug aan het net. Als je een analoge terugdraaimeter hebt, loopt de meter terug op het moment dat je stroom teruglevert. Bij een digitale meter wordt deze teruglevering geregistreerd op een de aparte teruglevertelwerken. Naast jouw stroommeter is het mogelijk dat je beschikt over een brutoproductiemeter. De brutoproductiemeter registreert de volledige opbrengst van jouw zonnepaneleninstallatie en de stroommeter alleen de totale teruglevering aan het net.

Kan ik met zonnepanelen het beste gebruik maken van enkeltarief of van dubbeltarief?

Als jouw meter beschikt over meerdere telwerken voor stroom, adviseren wij je gebruik te maken van een normaal- en daltarief. De zon schijnt overdag en dit betekent dat het grootste deel van jouw teruglevering tegen een hoger tarief wordt vergoed. Daarnaast zal je overdag minder stroom uit het net afnemen, omdat je eerst jouw eigen zonnestroom zal verbruiken. Daardoor neemt jouw verbruik in het normaaltarief af en reken je in verhouding meer af tegen het daltarief.

Is het verstandig om een digitale meter te nemen of kan ik beter mijn analoge meter behouden?

De meeste netbeheerders zullen kosteloos de meter vervangen wanneer je een aanvraag voor teruglevering doet. De slimme meter heeft andere voordelen, zoals een meer nauwkeurige monitoring van jouw verbruik en teruglevering aan het stroomnet. Dit kan leiden tot meer inzicht en besparing. Meer informatie over de slimme meter vind je hier.

Als je op jaarbasis niet meer teruglevert dan jouw eigen verbruik, is het mogelijk om je analoge meter te behouden. Doordat de meter achteruit kan draaien, wordt de door jou teruggeleverde energie automatisch van het verbruik afgetrokken. Het is wel noodzakelijk om jouw analoge meter door jouw netbeheerder op geschiktheid voor teruglevering te laten controleren. Er bestaan namelijk analoge meters die niet achteruit kunnen draaien, waardoor de terugelevering niet geregistreerd wordt en er geen vergoeding kan plaatsvinden.

Energie Dichtbij

Wat kan ik als klant met Energie Dichtbij?

- Alle energieprojecten en producenten van Greenchoice bekijken

- Bronnen filteren op locatie en type bron

- Bronnen zoeken bij jou in de buurt

- Een eigen bron kiezen voor jouw energieverbruik

- Meer informatie over de gekozen bron ontvangen

Waarom is 'dichtbij huis' belangrijk?

Omdat wij merken dat klanten daar om vragen. Het is niet alleen leuk om dagelijks langs jouw stroombron te komen, het maakt ook heel inzichtelijk waar de stroom precies vandaan komt en dat het écht groen wordt opgewekt. Dat zorgt voor meer betrokkenheid. Bovendien: hoe meer lokale opwek, hoe duurzamer Nederland wordt. En daar gaan we voor.

Wat verandert er nu echt als ik meedoe?

Jij bent als particuliere klant bij Greenchoice altijd verzekerd van 100% groene stroom uit Nederland. Nu kun je ook zelf een specifieke bron selecteren voor jouw energieverbruik, bijvoorbeeld bij jou in de buurt. Zo weet je precies waar jouw energie wordt opgewekt.

Waren jullie dan niet al duurzaam bezig?

Jawel, en de kaart maakt het nog inzichtelijker en meer gepersonaliseerd. Het is niet alleen leuk om dagelijks langs jouw stroombron te komen, het maakt ook heel inzichtelijk waar de stroom precies vandaan komt en dat het écht groen wordt opgewekt. Dat zorgt voor meer betrokkenheid. Bovendien: hoe meer lokale opwek, hoe duurzamer Nederland wordt. En daar gaan we voor.

Hoe kies ik een stroombron?

Via het platform 'Energie Dichtbij' voer je jouw postcode in en ontdek je welke stroombronnen bij jou in de buurt liggen. Je kiest zelf van welke stroombron je stroom wilt afnemen. Wij sturen je vervolgens een bevestiging toe van jouw keuze.

Moet ik meer betalen als ik een stroombron kies?

Nee. Het kiezen van een stroombron voor jouw energieverbruik kost geen extra geld. Je behoudt jouw huidige contract met bijbehorende energietarieven. Jouw tarieven kun je inzien via Mijn dossier.

Hoe ontvang ik de stroom van mijn gekozen stroombron bij mij thuis?

Greenchoice koopt jouw stroomverbruik in bij de stroombron van jouw keuze. De stroombron levert de opgewekte stroom aan het Nederlandse elektriciteitsnetwerk en jouw woning is aangesloten op dit netwerk. Er is dus geen fysieke stroomkabel direct tussen jouw huis en jouw stroombron.

Hoe garandeert Greenchoice dat de stroom van mijn gekozen bron ook daadwerkelijk wordt opgewekt?

Jouw stroomverbruik wordt opgewekt door jouw gekozen stroombron en dit wordt via het Nederlandse elektriciteitsnetwerk aan je geleverd. Greenchoice zorgt ervoor dat jouw stroomverbruik administratief wordt gekoppeld aan de opwekking van jouw bron.

Kunnen alle klanten van Greenchoice een stroombron kiezen?

Alleen particuliere klanten kunnen zelf een stroombron kiezen. Zakelijke klanten hebben deze mogelijkheid dus (nog) niet.

Als je een particuliere klant bent via een collectief, of als je een contract hebt dat bestaat uit een mix van bronnen, betekent dit dat Greenchoice voor jou de samenstelling van bronnen bepaalt. Dan kun je zelf geen keuze maken voor een specifieke stroombron. Je kunt bij onze klantenservice via 010 478 23 26 jouw contract wijzigen zodat je toch een stroombron kunt kiezen.

Als de zon niet schijnt of de wind niet waait, zit ik dan zonder stroom?

Je hoeft niet bang te zijn dat je zonder stroom komt te zitten als de zon niet schijnt of de wind niet waait. Jouw woning is aangesloten op het Nederlandse elektriciteitsnetwerk zodat stroom voor jou altijd beschikbaar is. Greenchoice zorgt ervoor dat jouw stroomverbruik administratief gekoppeld wordt aan de opwekking van jouw stroombron.

Bosgecompenseerd gas

Wat is bosgecompenseerd gas?

Bosgecompenseerd gas is eigenlijk aardgas. Aardgas is niet duurzaam, omdat er bij de verbranding ervan CO2 vrijkomt. Helaas is er nog te weinig duurzaam biogas beschikbaar om iedereen hiervan te voorzien. Daarom compenseert Greenchoice de uitstoot van CO2 door het aanplanten en beschermen van bossen. Bomen nemen namelijk CO2 op en zetten dit weer om in zuurstof.

Waarom levert Greenchoice bosgecompenseerd gas?

Greenchoice werkt vanuit de ‘trias energetica’. De eerste stap is zo min mogelijk energie gebruiken. De tweede stap is kiezen voor duurzame energie, zoals voor wind- of zonnestroom. De derde stap is om het verbruik van niet-duurzame energie te compenseren. Als we gas verbruiken komt er koolstofdioxide (CO2) vrij, wat leidt tot opwarming van de aarde. Voor gas is nog geen grootschalig duurzaam alternatief. Daarom compenseren wij het gasverbruik van onze klanten door te investeren in verschillende bosprojecten.

Welke bosprojecten steunt Greenchoice?

Greenchoice steunt bosprojecten in verschilende delen van de wereld. Via https://www.greenchoice.nl/bosprojecten/ kun je alle projecten bekijken.

Waarom steunt Greenchoice wereldwijd bosprojecten?

We kiezen voor bosprojecten, omdat we hiermee op drie gebieden een impact hebben: op de hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) in de atmosfeer, de biodiversiteit en op de lokale bevolking. Bomen nemen tijdens hun groei CO2 op uit de atmosfeer en geven zuurstof terug. Wij beschermen daarom bestaande bossen, herstellen beschadigde bossen en planten nieuw bos aan. Zo zorgen we ervoor dat er minder CO2 in de atmosfeer terecht komt. Daarnaast beschermen we zo ook de biodiversiteit (verschillende soorten dieren en planten op onze aarde). En als derde effect hebben we met onze projecten een sociale impact, doordat we de lokale bevolking helpen door onder andere educatie en extra werkgelegenheid te bieden.

Wat is het trouwe klanten bos?

Door te kiezen voor Greenchoice bescherm je samen met andere klanten verschillende bossen. Daarnaast beschermen wij voor jou, voor elk jaar dat je klant bent, 10 m² extra bos. Als trouwe klant draag je dus nog een extra steentje bij. Het aantal vierkante meters dat wij voor je hebben beschermd, vind je terug in Mijn dossier.

Bosspaarplan

Wat is het Greenchoice Bosspaarplan?

Greenchoice investeert wereldwijd in de bescherming en het aanplanten van bos. Hiermee wordt op grote schaal de uitstoot van CO2 gecompenseerd. Dit doen wij op twee manieren.

Als eerste compenseren wij de CO2-uitstoot die het gasverbruik van al onze 550.000 klanten met zich meebrengt. Meer dan 1 miljoen hectare bos is daarmee al beschermd en aangeplant.

Ten tweede bieden wij onze klanten via een apart Bosspaarplan de mogelijkheid om extra bos te beschermen. Met het Bosspaarplan zetten wij ons in voor het bosproject Kibale in Uganda. Met jouw bijdrage wordt het Kibale National Park beschermd en worden extra bomen aangeplant.

Je kunt kiezen voor een bijdrage van €5 waarmee twee bomen per maand geplant worden. Of je kiest voor een bijdrage van €10 met de aanplant van vier bomen per maand of €15 met zes bomen per maand. De bijdrage wordt samen met jouw maandelijkse energiekosten van je rekening afgeschreven. In Mijn dossier kun je zien wat er met jouw bijdrage is gerealiseerd. Ook ontvang je regelmatig informatie over de projecten.

Hoe meld ik mij aan voor het Greenchoice Bosspaarplan?

Je kan jezelf aanmelden door een e-mail te sturen naar bosspaarplan@greenchoice.nl waarin je aangeeft wat jouw klantnummer en gewenste maandelijkse bijdrage is. Je kunt kiezen voor een bijdrage van €5 waarmee twee bomen per maand geplant worden. Of je kiest voor een bijdrage van €10 met de aanplant van vier bomen per maand of €15 met zes bomen per maand. Zodra je aanmelding verwerkt is zul je per e-mail een bevestiging ontvangen.

In welk gebied beschermt Greenchoice regenwoud?

Het project Kibale National Park in Uganda wordt geleid door onze partner Face The Future, een organisatie die jouw inleg zorgvuldig besteedt. Face The Future beheert ook de investeringen die we doen namens ons bosgecompenseerd gas.

Het Kibale National Park is één van de laatst overgebleven tropische bossen in Uganda. Het gebied beslaat zo’n 79.500 hectare ten westen van Kampala, de hoofdstad. Het park is een van de gebieden met de hoogste biodiversiteit van heel Uganda. Het herstel van het park en het ecosysteem zit al flink in de lift. Sinds de start van het project is er ruim 6.500 hectare aan bos hersteld en zijn meer dan 1,6 miljoen bomen geplant. Veel van de bomen zijn inmiddels volgroeid. Samen zorgen ze voor een gezond dik bladerdek. En dat helpt de biodiversiteit van het park met herstellen. Daarnaast maakt het project op het gebied van werkgelegenheid een groot verschil voor de lokale bevolking. Het Kibale-project levert vaste banen op voor zo’n 125 mensen uit de lokale bevolking en zorgt voor seizoenswerk voor een paar honderd mensen.

Wil je meer over het bosproject lezen? Klik dan hier.

Hoe zit het met de CO2-compensatie?

Met de aankoop van zogeheten Verified Emission Rights (VERs) uit gecertificeerde projecten steunen we deze projecten en kunnen we tegelijk aan onafhankelijke partijen aantonen dat al ons gas 100% CO2-gecompenseerd is. Certificeren kost een hoop geld en er bestaan ook niet-gecertificeerde projecten die heel effectief zijn. Greenchoice steunt daarom ook een paar andere niet gecertificeerde projecten die ook goed werk doen (momenteel het Amazonas en Tanzania project). Je zou kunnen zeggen dat het gas dat Greenchoice levert dus eigenlijk meer dan 100% gecompenseerd is!

Wat doet Greenchoice, naast het beschermen van regenwoud, nog meer?

Naast het beschermen van regenwoud heeft het project ook veel toegevoegde waarde voor werkgelegenheid, het welzijn en de ontwikkeling van de lokale gemeenschap. En natuurlijk worden de dieren en planten in het Kibale National Park erg geholpen.

Het Kibale-project levert vaste banen op voor circa 125 mensen uit de lokale bevolking en zorgt voor seizoenswerk voor een paar honderd mensen. Naast een eerlijk loon voor hun werk, krijgen de medewerkers voedzame maaltijden en medische hulp als ze dat nodig hebben. Het Kibale National Park is de beste safaribestemming om chimpansees te spotten in Afrika en dit brengt een bron van inkomsten voor de lokale bevolking met zich mee. Een andere bijdrage van het project is de financiering van waterpompen die de lokale bevolking in hun dagelijkse waterbehoefte voorzien.

Het herstel en de bescherming van het park dragen bij aan de kwaliteit van het leefgebied en daardoor de biodiversiteit. In het park leven naast de bedreigde chimpansee ruim 325 vogelsoorten, 13 soorten primaten, 4 wilde katachtigen, ruim 60 andere zoogdiersoorten én ruim 250 boomsoorten.

Waarom helemaal in Uganda regenwoud beschermen en niet dichterbij huis?

Klimaatverandering is een wereldwijd probleem. Omdat de atmosfeer voortdurend in beweging is verspreiden broeikasgassen zich binnen een aantal maanden rondom de gehele aarde. Opname van koolstofdioxide (CO2) door groeiend bos zorgt dus uiteindelijk niet alleen voor minder CO2 direct boven het bos maar ook rond de hele aarde. In Nederland zijn de meeste bossen inmiddels verdwenen. De bossen die nu de wereldbevolking van zuurstof voorzien, zijn te vinden in onder andere het Amazonegebied, het Congo-bekken en Zuidoost-Azië. Voor zowel de lokale als de wereldwijde bevolking is het van belang om deze bossen zoveel mogelijk te beschermen. Daarnaast bevat het Amazonegebied vele tienduizenden dier- en plantensoorten. Greenchoice steunt projecten in alle drie genoemde regio’s.

Besparen

Hoe kan ik mijn verbruik in de gaten houden?

Om energie te besparen is het nodig dat je inzicht hebt in jouw energieverbruik. Hoe weet je anders waar je op moet besparen? Via Mijn dossier of de Greenchoice app kun je eenvoudig jouw verbruik controleren. Via de Greenchoice app kun je gebruik maken van onze energieservice BOKS, die je direct inzicht geeft in jouw actuele verbruik en je echt helpt met energiebesparing.

Ons advies is om minstens één keer in de twee maanden jouw meterstanden door te geven om het verbruik te controleren. Als je een slimme meter hebt lezen wij de standen op afstand uit. Via de app of Mijn dossier kun je direct zien of het termijnbedrag op de juiste hoogte staat ingesteld en kun je het bedrag eventueel zelf aanpassen.

Als je een slimme meter hebt sturen wij je minimaal tweemaandelijks een verbruiks- en indicatief kostenoverzicht (viko) toe over de afgelopen periode.

Hoe bespaar ik op verlichting?

De makkelijkste manier om te besparen op verlichting is door alle lampen uit te zetten in ruimtes waar je niet aanwezig bent. Door gebruik te maken van tijdschakelaars en bewegingssensors gaat ‘vergeten verlichting’ vanzelf uit. Op de website van onze partner Milieu Centraal kun je nog veel meer tips vinden die je helpen bij het besparen op verlichting.

Hoe bespaar ik op elektrische apparaten?

Moderne apparaten verbruiken vaak minder energie dan verouderde apparatuur. Het loont in de meeste gevallen om te investeren in een nieuwe versie. Op de website van onze partner Milieu Centraal kun je nog veel meer tips vinden die helpen bij het besparen op het energieverbruik van elektrische apparaten.

Hoe bespaar ik op mijn kosten voor de verwarming?

Door een warme trui aan te doen hoef je in de koudere periode niet direct de verwarming omhoog te zetten. De verwarming één graad lager zetten scheelt namelijk al in jouw verbruik en kosten. Daarom doen wij jaarlijks mee met de Greenchoice Warmetruiendag. Op deze nationale dag van de energiebesparing zetten mensen de thermostaat massaal minimaal één graad lager en besparen zo, per graad, 6% energie en dus 6% CO2. Doet je ook mee?

Er zijn nog een hoop andere tips om te besparen op verwarming te vinden via de website van onze partner Milieu Centraal

Hoe bespaar ik op warm water?

Gemiddeld doucht een Nederlander ongeveer 8 minuten per keer. Hierbij wordt ongeveer 50 liter water gebruikt, dat ook verwarmd moet worden. Door jouw douchebeurten terug te brengen naar 5 minuten, bespaar je dus niet alleen honderden liters water per jaar, maar ook nog eens vele kubieke meters gas.

Er zijn nog een hoop andere tips om te besparen op verwarming te vinden via de website van onze partner Milieu Centraal

Zijn er subsidies voor isolatie en energie besparen?

Sinds september 2016 bestaat er de “subsidie energiebesparing eigen huis”. Huiseigenaren en VvE’s kunnen via deze subsidie een aanvraag doen voor verschillende energiebesparende maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan vloerisolatie, spouwmuurisolatie of isolatie glas. Kijk voor meer informatie op de campagne website www.energiebesparendoejenu.nl van Milieu Centraal, Rijksdienst voor Ondernemen(RvO) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Daarnaast zijn er soms nog lokale subsidiemaatregelen van gemeenten of provincies die energie besparen lokaal willen stimuleren. Kijk op www.energiesubsidiewijzer.nl voor de subsidies bij jou in de buurt.

BOKS Slim

Wat is BOKS Slim?

BOKS Slim is een energieservice voor alle klanten van Greenchoice. Op jouw smartphone of tablet heb je in één oogopslag inzicht in jouw energieverbruik. Je krijgt persoonlijke energiebespaartips en kunt meedoen aan uitdagingen die jou helpen om energie te besparen. Via je slimme meter kun je per apparaat(groep) zien wat jouw verbruik is, zodat je precies weet waar jouw energieverbruik en jouw energiekosten naartoe gaan!

Wat is het voordeel van BOKS Slim?

Met BOKS Slim heb je altijd en overal inzicht in jouw energieverbruik. Dit inzicht maakt het makkelijker om jouw energieverbruik te controleren per apparaat(groep) en hierop te besparen. De apparaatgroepen zijn koel en vries, sluipverbruik, elektronica, wassen, verlichting, koken en warm water. Greenchoice helpt je graag een handje om jouw energierekening op een leuke manier nog verder naar beneden te brengen. Goed voor het milieu, je kennis en je portemonnee!

Hoe kan ik meedoen met BOKS Slim?

Download de laatste versie van de Greenchoice app en activeer BOKS Slim door te klikken op de banner in de app, of BOKS te selecteren bij de instellingen van de app.

Ik ben nog geen klant van Greenchoice, kan ik toch meedoen met BOKS Slim?

Je kunt gebruik maken van BOKS Slim als Greenchoice jouw energieleverancier is. Wil je overstappen naar Greenchoice en als eerste profiteren van BOKS Slim? Dan regel je eenvoudig jouw aanmelding via onze website. Bekijk ons aanbod. Wij regelen alles voor jouw overstap.

Ik kan BOKS Slim niet vinden in de Greenchoice-app, hoe kan dat?

BOKS Slim is nu beschikbaar in de Greenchoice app. Heb je een slimme meter, dan kun je BOKS Slim activeren door te klikken op de banner in de app of BOKS Slim te selecteren bij de instellingen van de app. Uit- en inloggen kan helpen om de gegevens te updaten. Heb je geen slimme meter? Dan is BOKS Slim activeren niet mogelijk. Je kunt wel meedoen met de uitdagingen door te klikken op de banner Het Grote Douchespel of Uitdagingen te selecteren bij instellingen van de app.

Hoe wordt mijn verbruik berekend?

Als je een slimme meter hebt kan BOKS Slim de meterstanden per kwartier opvragen. Hiervoor kun je via de app toestemming geven. In jouw verbruiksgegevens worden verbruikspatronen herkend. Ieder apparaat heeft een uniek verbruikspatroon. Bijvoorbeeld; een waterkoker heeft een kort, hoog verbruik, terwijl een wasmachine verschillende pieken achter elkaar heeft. Door alle verbruikspatronen te analyseren, wordt in kaart gebracht wat per apparaatgroep wordt verbruikt.

Ik heb geen slimme meter, en nu?

Ook zonder slimme meter kun je de uitdaging aangaan om energie te besparen. In de Greenchoice-app vind je bespaartips en kun je meedoen aan uitdagingen om te besparen. Voor een beter inzicht in jouw energieverbruik kun je zelf jouw meterstanden aan ons doorgeven.

Heb je geen slimme meter maar wil je er wel een? Bekijk hier hoe je een slimme meter aanvraagt.

Wat zijn de kosten van BOKS Slim?

BOKS Slim is een gratis energieservice via de Greenchoice app. Kies je voor de uitbreiding BOKS Live met live inzicht in jouw stroomverbruik waardoor je nog beter kunt besparen? Dan kun je jezelf hiervoor abonneren via de Greenchoice app. Je betaalt dan eenmalig 50 voor de aanschaf en verzending van de BOKS-meter die je zelf gemakkelijk aan de slimme stroommeter kunt koppelen. Wanneer je jezelf voor BOKS Live abonneert in de Greenchoice app, wordt dit apparaatje automatisch bij jou thuisbezorgd. Daarnaast betaal je 2,50 per maand voor het registreren en analyseren van data van de BOKS-meter, zodat je een gedetailleerd inzicht per apparaatgroep hebt en natuurlijk het live inzicht ziet in jouw Greenchoice app.

BOKS Live

Welke voordelen heeft BOKS Live?

Met BOKS Live in de Greenchoice app heb je toegang tot een aantal unieke functionaliteiten:

Live inzicht in je stroomverbruik en teruglevering
Je ziet om de 10 seconden wat er in je huishouden wordt verbruikt én teruggeleverd. Knip je een lampje aan of schijnt de zon, dan zul je dit direct terugzien in de Greenchoice app. 

Een extra nauwkeurige energiespecificatie per apparaatgroep
Dankzij live inzicht in je stroomverbruik kunnen wij je een zeer nauwkeurige energiespecificatie aanbieden, zodat je precies weet hoeveel de verschillende apparaatgroepen verbruiken.

Handig via de Greenchoice app

Je hebt geen extra stekkers nodig om gebruik te maken van BOKS Live. Wij leveren je alleen een klein apparaatje dat je zelf gemakkelijk aansluit op je slimme meter. Er zijn dus geen installatiekosten nodig.

Is mijn slimme meter geschikt voor BOKS Live?

BOKS Live is er alleen voor slimme meters van 2014 of nieuwer. Je kunt dit controleren aan de hand van je meternummer. Je meternummer vind je onder de barcode van je slimme stroommeter. Eindigt dit nummer op 14 of meer? Dan is je slimme meter geschikt voor BOKS Live. Eindigt dit nummer op 13 of minder? Dan heb je een ouder type slimme meter. Deze werkt helaas niet goed samen met de BOKS-meter, die nodig is voor BOKS Live.

Hoe kan ik BOKS Live bestellen?

Je kunt je voor BOKS Live abonneren via de Greenchoice app. Hiervoor vind je een widget op je startpagina in de app, of een knopje onder ‘Instellingen’ genaamd ‘BOKS’. Wij sturen de BOKS-meter automatisch naar je toe zodat je deze zelf met behulp van de handleiding kunt installeren bij je thuis. BOKS is alleen beschikbaar voor Greenchoice klanten. 

Hoe werkt het BOKS Live abonnement?

Voor BOKS Live betaal je abonnementskosten. Deze kosten gaan in op de 1e van de maand nadat je BOKS Live hebt aangeschaft. Start je dus op 5 juni, dan zullen jouw abonnementskosten per 1 juli in rekening gebracht worden. De maandelijkse kosten voor BOKS Live worden samen met jouw voorschot voor stroom en gas geïncasseerd in jouw termijnbedrag. Deze zal dus opgehoogd worden met je abonnementskosten.

Wat gebeurt er met BOKS Live als ik ga verhuizen?

Als je gaat verhuizen, verhuist BOKS Live automatisch met je mee! Hiervoor moet je natuurlijk wel de BOKS-meter meenemen naar jouw nieuwe adres en opnieuw installeren bij jouw nieuwe slimme meter en wifinetwerk. Heeft je nieuwe adres geen geschikte slimme meter? Dan kan BOKS Live helaas niet meeverhuizen. Je abonnement voor BOKS Live wordt dan op de afmelddatum automatisch beëindigd. Teveel betaalde maandelijkse abonnementskosten over het restant van de maand krijg je terugbetaald.

Kan ik mijn bestelling voor BOKS Live annuleren?

Tot 14 dagen na ontvangst van jouw BOKS-meter kun je BOKS Live kosteloos annuleren. Dit kun je gemakkelijk doen via de app, maar een afmelding via mail of telefoon kunnen wij ook voor jou verwerken. Bij het annuleren van jouw aanmelding wordt je BOKS Live-abonnement ontbonden. Dit betekent dat je alle kosten vergoed krijgt (eenmalige kosten en evt. abonnementskosten), maar ook dat je verplicht bent de BOKS-meter naar Greenchoice te retourneren.

Hoe zeg ik BOKS Live op? 

BOKS Live is dagelijks opzegbaar. Je kunt BOKS Live gemakkelijk opzeggen via de app, maar een afmelding via e-mail boks@greenchoice.nl of telefoon 010 747 02 16 kunnen wij ook voor je verwerken. Wanneer je BOKS Live opzegt, krijg je teveel betaalde maandelijkse abonnementskosten over het restant van de maand terugbetaald. Deze verrekening vindt plaats op jouw jaar- of eindnota.

Ik ben via de website aangemeld voor BOKS Live. Zit ik nu ergens aan vast?

Nee, je zit nergens aan vast. Wij nemen per e-mail contact met je op als je BOKS Live kunt gaan gebruiken.

Kan ik BOKS Live gebruiken als ik zonnepanelen heb?

Ja, je kunt BOKS Live ook gebruiken als je zonnepanelen hebt. Je ziet in de app precies hoeveel kWh stroom je hebt teruggeleverd, en hoeveel terugleververgoeding je hiervoor krijgt. 

Elektrisch rijden

Welke producten en diensten hebben jullie voor elektrische rijders?

Bij Greenchoice focussen we ons in eerste instantie op het leveren van 100% duurzame energie. Daarnaast helpen we onze klanten zo goed mogelijk met het besparen van energie, en de mogelijkheden om zelf energie op te wekken. Elektrisch rijden ligt hierbij weliswaar in het verlengde, maar behoort niet tot onze kerndienstverlening. Wanneer je vragen hebt over bijvoorbeeld laadpassen, laadpalen, elektrisch vervoer, zoals een scooter en een auto, of wet- en regelgeving, raden wij je aan om eens een kijkje te nemen op de website van onze partner Vereniging Elektrische Rijders. Zij biedt een platform met veel informatie rondom elektrisch rijden: door leden en voor leden.

Warmtepomp

Hoeveel bespaar ik met een warmtepomp?

Dit is afhankelijk van je eigen gasverbruik, maar de besparingen zijn gemiddeld €300 tot €500 per jaar. Dit komt neer op een gemiddelde energiekostenbesparing van 20-30%

Welke warmtepomp biedt Greenchoice aan?

Greenchoice biedt de Elga warmtepomp aan. Dit is een hybride-warmtepomp die wordt geïnstalleerd met een buiten- en binnenunit en een thermostaat voor de cv-ketel en warmtepomp.

Hoeveel kost de Elga warmtepomp?

De prijs van de Elga warmtepomp bedraagt €2.399,- inclusief installatie en subsidie (exclusief eventueel meerwerk). Vanaf 1 februari 2019 ontvangen particulieren namelijk €1.700 aan subsidie voor onze warmtepomp. De terugverdientijd is gemiddeld tussen de zes en tien jaar. 

Hoe ziet het proces van de aanschaf en installatie van een warmtepomp eruit?

Via de actiepagina kun je jouw besparing met een warmtepomp berekenen. Vervolgens kun je vrijblijvend jouw aanvraag doorgeven door je gegevens in te vullen. Greenchoice neemt contact met je op en er komt een gecertificeerde installateur bij je langs voor een schouwing aan huis. Nadat de warmtepomp geplaatst is kun je de subsidie aanvragen. 

Is het mogelijk om de warmtepomp te gebruiken in combinatie met zonnepanelen?

Ja, wij moedigen zelfs aan om de warmtepomp te gebruiken in combinatie met zonnepanelen. Zo kun je het stroomverbruik wat ontstaat compenseren en nog meer energie besparen. Extra duurzaam dus!

Aan welke voorwaarden moet mijn woning voldoen om in de warmtepomp te installeren?

De warmtepomp werkt het beste in combinatie met een cv-systeem en vloerverwarming. Een goed geïsoleerde woning (vanaf ca. bouwjaar 1990) helpt om het rendement te verhogen.

Vraagt een warmtepomp veel onderhoud?

De warmtepomp behoeft niet veel onderhoud nodig, wel is het te adviseren jaarlijks te controleren of alles nog naar behoren werkt. Dit zodat het rendement gegarandeerd kan blijven, en je niet voor onverwachte kosten wordt gesteld.

Hoe werkt de warmtepomp?

De buitenunit haalt lucht uit de omgeving. De energie in die lucht wordt door de warmtepomp omgezet in warmte. Deze warmte wordt toegevoegd aan het water in de cv-leidingen. De binnenunit regelt hoeveel warmte de cv-ketel afgeeft, zodat de warmte op minimale temperatuur blijft. Daarnaast wordt een thermostaat geïnstalleerd zodat je de gewenste temperatuur kunt instellen. Doordat er warmte uit de buitenlucht wordt gehaald, hoeft jouw cv-ketel minder water te verwarmen. Zo bespaart je op het verbruik van gas en dus ook op jouw energierekening.

Hoe kan ik de subsidie aanvragen voor de warmtepomp?

Op de site van het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) kun je de ISDE subsidie aanvragen. 

WindVanger

Wat is een WindVanger?

WindVangers zijn stukjes van de opgewekte stroom van onze eigen windmolens van het Hartelkanaal. 

In een interview legt WindVanger specialist Faron uit hoe het werkt.

Met een WindVanger koop je een stukje van de opwekte stroom en betaal je een deel van je jaarlijkse stroombehoefte voor een periode naar keuze vooruit, waardoor je beschermd bent tegen prijsstijgingen. Een WindVanger heeft jaarlijks een gegarandeerde opwek van 125 kWh. En waait het harder? Dan verdelen we de meeropbrengst gratis onder alle WindVangers. Zo lever je met je eigen stukje windmolen je eigen bijdrage aan de verduurzaming van Nederland.

Wat levert een WindVanger op?

De WindVanger levert gegarandeerd minimaal 125kWh per jaar op.

Waait het in een jaar harder en is er sprake van meerproductie dan verdelen we dat naar rato over alle WindVangers. De energie die jouw WindVanger opwekt, wordt afgetrokken van je jaarnota. Je krijgt de kale stroomprijs en btw vergoed.

Benieuwd hoe hard het waait? In de Greenchoice App kun je precies zien wat jouw WindVangers hebben opgewekt.

Word ik met WindVanger eigenaar van een windmolen?

Met WindVanger krijg je een vast aantal kWh opgewekte stroom van onze molens aan het Hartelkanaal. Je wordt dus geen eigenaar maar krijgt een deel van de totale opwek. 

Kan ik als bestaande klant ook WindVangers kopen?

Heb je al een energiecontract bij Greenchoice en wil je ook WindVangers kopen? Dat kan. Met je bestaande inloggegevens van Greenchoice, log je in op de speciale WindVangers pagina.

Op basis van je jaarverbruik kun je kiezen hoeveel WindVangers je wilt kopen. Je mag voor maximaal 80% van je jaarverbruik WindVangers aanschaffen. Vervolgens kies je de gewenste looptijd en reken je de eenmalige kosten direct af via iDeal of met creditcard.

Er verandert niks met je huidig energiecontract. WindVangers zijn aan te schaffen met elk lopend energiecontract, zolang je een stroomproduct bij ons afneemt. De opbrengst van de WindVanger wordt verrekend met het stroomverbruik op de jaarnota.

Nog geen klant bij Greenchoice? Meld je dan hier aan en krijg je eerste WindVangers cadeau!

Kan ik gebruik maken van WindVangers als ik zelf al op een andere manier op wek?

Wek je al op een andere wijze je eigen energie op? Houd er dan rekening mee dat je deze opwek afhaalt van het getoonde verbruik. Op basis van het resterend verbruik mag je maximaal 80% WindVangers kopen. Het getoonde verbruik is inclusief eigen opwek middels zonnepanelen en winddelen, mits deze informatie bij ons bekend is.

Hoe zit het met de vermogensbelasting over WindVangers?

WindVangers worden door de belastingdienst gezien als Box 3-vermogen. Op verzoek kunnen wij een overzicht sturen met de actuele waarde van WindVangers per 1 januari.

Op de website van de belastingdienst vind je meer informatie over Box 3, zoals bijvoorbeeld de hoogte van de heffingsvrije norm en de berekening van de vermogensbelasting.

Opzeggen met WindVangers?

WindVangers zijn alleen beschikbaar als je klant bent bij Greenchoice en zijn niet overdraagbaar. Om op te zeggen kun je contact opnemen met onze klantenservice op 010 747 02 22. In geval van opzegging neemt Greenchoice de WindVangers terug en ontvang je de resterende economische waarde. Daarnaast worden administratiekosten in rekening gebracht. Voor meer informatie verwijzen wij naar de algemene voorwaarden.

Wat gebeurt er met mijn WindVangers als ik verhuis?

Verhuis je met WindVangers? Dan verhuizen je WindVangers gewoon met je mee. Geef je verhuizing door via Mijn dossier bij 'Mijn gegevens' of mail naar vragen@greenchoice.nl.

Windtegoed

Wat gebeurt er met mijn Windtegoed van Qurrent bij de overstap naar Greenchoice?

Met een Windtegoed van Qurrent ontvang je minimaal 250 kWh per jaar. Zodra de levering van jouw energie van Qurrent overgaat naar Greenchoice neem je jouw Windtegoed gewoon mee. Wel krijgt het een andere naam, bij Greenchoice heet dit product namelijk een WindVanger. Met 1 WindVanger krijg je minimaal 125 kWh per jaar, daarom krijg je 2 WindVangers per 1 Windtegoed. Zo blijf je minimaal 250 kWh per jaar ontvangen, net zoals nu het geval is.

Waarin verschilt WindVanger van Windtegoed?

WindVangers kunnen 2 bronnen hebben, namelijk: windpark Hartelkanaal en windpark Hellegatsplein. Daarnaast heb je met WindVangers de keuze uit verschillende looptijden tot wel 15 jaar. Als jouw Windtegoed gekoppeld is aan het Hartelkanaal, zal dit voor de WindVangers ook zo gekoppeld blijven.

Wat blijft gelijk met WindVangers?

Ook bij WindVangers heb je kans op gratis meeropbrengst als er sprake is van een goed windjaar, betaal je geen onderhoudskosten en ben je beschermd tegen prijsstijgingen. Verder betaal je over de stroom die je verbruikt wel de wettelijke energiebelasting. Jaarlijks verrekenen we de opwek van je WindVangers op je jaarnota.

Wat verandert er met WindVangers?

Op dit moment kun je de opwek van jouw Windtegoed live volgen via de Qurrent app en in de mijnomgeving. Voor WindVangers is de opwek op dit moment te volgen via de Greenchoice app. Later in 2019 zal dit overzicht ook inzichtelijk worden gemaakt in de Greenchoice mijnomgeving. Zodra jouw Windtegoeden zijn omgezet naar WindVangers kun je de gratis Greenchoice app downloaden en de opbrengsten van jouw WindVangers hierin bekijken.

Ik wil graag WindVangers bijkopen, kan dat?

Ja, dat kan. Op dit moment zijn de WindVangers die gekoppeld zijn aan windpark Hellegatsplein uitverkocht, je kunt wel WindVangers aanschaffen die gekoppeld zijn aan het windpark Hartelkanaal. Je kunt WindVangers aanschaffen via deze pagina zodra je energie geleverd wordt door Greenchoice.

Ik heb zowel WindVangers die gekoppeld zijn aan windpark Hellegatsplein als Hartelkanaal. Kan ik de opwek van beiden volgen?

Ja, in onze gratis app is de opwek van beide soorten WindVangers individueel van elkaar te volgen. Deze opwek kun je volgen zodra je een inlog hebt voor Mijn dossier en waarmee je ook in kunt inloggen in de Greenchoice app.

Waar vind ik de algemene voorwaarden en productvoorwaarden van WindVangers?

De algemene voorwaarden en productvoorwaarden van WindVangers kunt u vinden onder “Opwekproducten” op onze website.

Ik stap over naar een andere energiemaatschappij, wat gebeurt er met mijn Windtegoed?

Indien je het Windtegoed tegen betaling hebt verkregen dan krijgt je de resterende waarde van het Windtegoed uitgekeerd. Heb je het Windtegoed gratis bij jouw energiecontract verkregen, dan heb je bij beëindiging geen recht op uitbetaling.

Wat gebeurt er met de stroom die mijn Windtegoed dit jaar al heeft opgewekt?

Qurrent zal de opgewekte stroom in mindering brengen op jouw eindnota.

Groen Gas

Wat is het verschil tussen biogas en groen gas?

Biogas is het ruwe product en wordt geproduceerd in de biogasinstallaties. Groen gas is biogas wat is opgewaardeerd tot aardgaskwaliteit, zodat het toegevoegd kan worden in het gasnetwerk en gebruikt kan worden voor gasaansluitingen.

Hoe wordt groen gas gemaakt?

Biogas wordt gemaakt in biovergistinginstallaties. Er leven bacteriën in een biovergister. Deze bacteriën zetten mest, GTF-afval of andere afvalstromen, zoals supermarktproducten die over de datum zijn, om in biogas. Het biogas wordt vervolgens opgewaardeerd tot groen gas en wordt dan ingevoerd in het gasnetwerk.

Komt er CO2 vrij bij het verstoken van groen gas?

Bij de verbranding van groen gas komt er C02 vrij, maar de uitstoot is minimaal 35% minder dan bij verbranding van aardgas. Daarnaast draagt deze uitstoot niet bij aan het broeikaseffect. Biogas hoort namelijk tot de korte kringloop van CO2. De CO2 die vrijkomt bij de verbranding van biomassa, is kort daarvoor ook opgenomen door diezelfde biomassa. Wat dat betreft is de verbranding dus CO2-neutraal. Het grote verschil met fossiele brandstoffen, is dat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding miljoenen jaren geleden is opgenomen.

Hoe duurzaam zijn biovergistinginstallaties?

Greenchoice heeft een zorgvuldige selectie bij de keuze van biogasinstallaties, die wij gebruiken voor het leveren van groen gas. Wij kiezen alleen biogasinstallaties die groen gas en groene stroom opwekken door vergisting van natuurlijk materiaal zoals mest en huis- en tuinvuil en andere reststromen.

De biomassa die gebruikt wordt om groen gas te maken is NTA8080 gecertificeerd: de gehele grondstof tot productieketen is gecontroleerd op strenge duurzaamheidseisen. Zo dient er bijvoorbeeld een neutrale of positieve impact te zijn op de bodemkwaliteit en waterkwaliteit en dient de productie bij te dragen aan de lokale welvaart.

Wat is het verschil tussen bosgecompenseerd gas en groen gas?

Ons bosgecompenseerde gas kun je met een gerust hart gebruiken. Wij compenseren namelijk de uitstoot van al je gasgebruik door bos aan te planten en te beschermen binnen verschillende bosprojecten. Groen gas is biogas; gas gemaakt van natuurlijk afval. Dit gas kan oneindig opgewekt worden, in tegenstelling tot aardgas. Groen gas wordt duurzaam opgewekt in Nederland uit hernieuwbare bronnen in biovergisters.

Waarom zou ik kiezen voor groen gas van Greenchoice?

Groen gas van Greenchoice is opgewekt in Nederland uit hernieuwbare bronnen en hierdoor is het schoon opgewekt en uiteen oneindige bron. Greenchoice heeft een zorgvuldige selectie bij de keuze van biogasinstallaties, die wij gebruiken voor het leveren van groen gas.

Energiecoöperaties

Wat is een energiecoöperatie?

Een energiecoöperatie is een initiatief van lokale bewoners die de handen ineenslaan en aan de slag gaan met duurzame energie. Duurzaam dichtbij dus! Coöperaties kunnen door middel van projecten zelf investeren in de opwekking van zon- of windenergie.

Meer weten over energiecoöperaties waarmee Greenchoice samenwerkt? Kijk dan hier op onze website.

Waarom werkt Greenchoice samen met energiecoöperaties?

In onze ogen vormen lokale energieprojecten de basis voor een échte overgang naar 100% groene energie. Daarom 'poweren' we vol overtuiging tientallen lokale initiatieven en energiecoöperaties door het hele land. We geven kracht aan mensen die samen energie op willen wekken. Zo helpen we met het creëren van lokaal draagvlak en het werven van leden. We bieden de coöperatie een scherp inkooptarief voor de stroom. We bedienen de klanten vanuit ons geprezen serviceteam en verzorgen de administratie, waaronder de jaarlijkse uitkering voor deelnemers aan postcoderoosprojecten. Met meer dan 80 aangesloten energiecoöperaties en een uitgebreid partnernetwerk bieden we onze kennis en ervaring om samen écht het verschil te gaan maken.

Hoe kan ik me aanmelden bij een energiecoöperatie?

Op deze pagina kun je zien of er een energiecoöperatie in jouw buurt is. Ook als je al klant bent van Greenchoice kun je een coöperatie naar jouw eigen keuze steunen. Greenchoice biedt de coöperatie een jaarlijkse vergoeding namens jou om nog meer te kunnen doen op lokaal niveau.

Wat houdt de Postcoderoosregeling in?

Niet iedereen heeft plek voor zonnepanelen op zijn dak of een windmolen in de tuin. Daarom heeft de Rijksoverheid in 2014 de Regeling verlaagd tarief Energiebelasting in het leven geroepen. Zo kunnen particulieren die bijvoorbeeld geen eigen dak hebben ook investeren in duurzaam dichtbij opgewekte energie en hier bovendien financieel voordeel van hebben, doordat zij korting krijgen op de Energiebelasting. Hiermee wil de overheid lokale initiatieven en coöperaties stimuleren om zelf collectief duurzame energie op te wekken. We noemen deze regeling ook wel de postcoderoosregeling. Dus als je in hetzelfde (4-cijferige) postcodegebied woont als de zon- of windinstallatie, of in een direct aangrenzend postcodegebied, dan kun je deelnemen aan het postcoderoosproject. De coöperaties kunnen uitsluitsel geven over de deelnemende postcodegebieden per project.

Hoe kan ik me aanmelden voor een postcoderoosproject?

Op deze pagina kun je zien of er een energiecoöperatie in jouw buurt is. Als er bij jou in de buurt geen coöperatie is kun je ons mailen via cooperatie@greenchoice.nl met jouw naam, klantnummer en e-mailadres. We zorgen ervoor dat je wordt geïnformeerd als er een coöperatie wordt opgericht in jouw buurt. Natuurlijk horen we het ook graag als je graag actief wil deelnemen in een coöperatie of zelfs wil helpen bij de oprichting ervan.

Bespaarregelaar

Wat is de Bespaarregelaar?

De Bespaarregelaar is een online energiebesparingstool die energiemonitoring en energieadvies combineert. De Bespaarregelaar toont concrete bespaaradviezen, geeft inzicht en controle in het energieverbruik en maakt de daadwerkelijke besparingen inzichtelijk.

Hoe gaat het proces in zijn werk?

Het proces start met een kort bezoek van een adviseur, tijdens dit bezoek wordt de energiescan uitgevoerd waarbij alle relevante informatie wordt geïnventariseerd om de besparing zo concreet mogelijk en vooral toegesneden op jouw bedrijfssituatie te maken. Vervolgens wordt op basis van jouw energiescan en energiedata alle mogelijke besparingen bedacht. Dit wordt bovendien vergeleken met data van andere bedrijven. Jouw adviseur kan je dan adviseren over de mogelijke investeringen en hoeveel je dit oplevert. Ook informeert de adviseur je over stimuleringsregelingen en andere (belasting) voordelen.

Hoeveel kan ik besparen met de Bespaarregelaar?

De praktijk leert dat je minimaal 7% kunt besparen op jouw energierekening, dit kan zelfs oplopen tot 50%.

Voor wie is de Bespaarregelaar?

Je kunt de Bespaarregelaar gebruiken als jouw jaarlijkse energierekening tussen de €7.000 en €77.000 ligt. De Bespaarregelaar is relevant voor bedrijven met een maximaal verbruik van 500.000 kWh en 80.000 m3.

Wat is de informatieplicht?

De wet milieubeheer verplicht alle bedrijven en instellingen energie bezuinigende maatregelen te nemen. Vanaf 1 juli 2019 wordt de wet milieubeheer uitgebreid met de informatieplicht. Hierbij moeten bedrijven die een verbruik van meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 gas hebben gaan rapporteren over hun energiebesparende maatregelen. Dit moet iedere 4 jaar gebeuren bij de RvO in eLoket.

Hoe word ik geholpen bij de informatieplicht?

Je adviseur stelt een lijst op van energiebesparende maatregelen waar je nog aan moet voldoen. Dit zijn dezelfde maatregelen waarover je moet rapporteren. Zodoende helpt deze lijst met het invullen van het e-loket. Daarnaast is het mogelijk om, als extra service, de adviseur het e-loket te laten invullen zodat je volledig wordt ontzorgd.

Helpen jullie met het aanvragen van offertes naar aanleiding van de energie bespaarmaatregelen?

De adviseurs waarmee wij samenwerken vinden het heel belangrijk om onafhankelijk te blijven, zij bieden dan ook niet de mogelijkheid om via hen offertes aan te vragen. Wanneer je zelf meerdere offertes hebt aangevraagd is het wel mogelijk om advies te vragen. Dan kan jouw adviseur samen met jou de offertes vergelijken.

Waar kunnen we je mee helpen?

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
4,5 5
Greenchoice 4,2 2681 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg