Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Veelgestelde vragen

Groene stroom

Gebruikt Greenchoice goede biomassa?

Een deel van onze groene stroom komt uit biovergisters. Een biovergistingsinstallatie zet mest en landbouwproducten om in biogas. Een generator zet dit biogas om in duurzame elektriciteit. De groene stroom van Greenchoice bevat geen stroom die opgewekt is uit verbranding van kadavers of diermeel. Wij kopen de groene stroom die we bestempelen als ‘biomassa’ voor het allergrootste deel direct bij de bron in. Dit zijn vaak agrarische- en/of recyclingbedrijven. Hier is per definitie geen sprake van verbranding/vergisting van kadavers of diermeel. Hiernaast kopen we biomassastroom in uit GFT-vergisters (groene bakken), stortplaatsen en Afval Energie Centrales (gecertificeerd). Binnen deze groep producenten zijn geen inkoopcontracten met bedrijven die kadavers of diermeel in de kolencentrale meestoken.

BOKS

Wat is BOKS?

BOKS is de nieuwe energieservice voor alle klanten van Greenchoice. Op uw smartphone of tablet heeft u in één oogopslag inzicht in uw energieverbruik. U krijgt persoonlijke energiebespaartips en kunt u meedoen aan uitdagingen die u helpen om energie te besparen. Als u een slimme meter heeft kunt u zelfs per apparaat(groep) uw verbruik zien, zodat u precies weet waar uw energieverbruik en uw energiekosten naartoe gaan!

Wat is het voordeel van BOKS?

Met BOKS heeft u altijd en overal direct inzicht in uw energieverbruik. Dit inzicht maakt het makkelijker om uw energieverbruik te controleren en hierop te besparen. Greenchoice helpt u graag een handje om uw energierekening op een leuke manier nog verder naar beneden te brengen. Goed voor het milieu, uw kennis en uw portemonnee!

Hoe kan ik meedoen met BOKS?

Download de laatste versie van de Greenchoice app, versie 1.4.0. Via de Greenchoice app kunt u vervolgens BOKS activeren door te klikken op de banner in de app, of BOKS te selecteren bij de instellingen van de app.

Ik ben nog geen klant van Greenchoice, kan ik toch meedoen met BOKS?

U kunt gebruik maken van BOKS als Greenchoice uw energieleverancier is. Wilt u overstappen naar Greenchoice en als eerste profiteren van BOKS? Dan regelt u eenvoudig uw aanmelding via onze website. Bekijk ons aanbod. Wij regelen alles voor uw overstap.

Ik kan BOKS niet vinden in de Greenchoice-app, hoe kan dat?

BOKS is nu beschikbaar in de Greenchoice app. Heeft u een slimme meter, dan kunt u BOKS Slim activeren door te klikken op de banner in de app of BOKS te selecteren bij de instellingen van de app. Uit- en inloggen kan helpen om de gegevens te updaten. Heeft u geen slimme meter, of levert u energie terug met bijvoorbeeld zonnepanelen? Dan is BOKS Slim activeren niet mogelijk. U kunt wel meedoen met de uitdagingen door te klikken op de banner Het Grote Douchespel of Uitdagingen te selecteren bij instellingen van de app.

Hoe wordt mijn verbruik per apparaatgroep berekend?

Als u een slimme meter heeft kan BOKS de meterstanden per kwartier opvragen. Hiervoor kunt u via de app toestemming geven. In uw verbruiksgegevens worden verbruikspatronen herkend. Ieder apparaat heeft een uniek verbruikspatroon. Bijvoorbeeld; een waterkoker heeft een kort, hoog verbruik, terwijl een wasmachine verschillende pieken achter elkaar heeft. Door alle verbruikspatronen te analyseren, wordt in kaart gebracht wat per apparaatgroep wordt verbruikt.

Ik heb geen slimme meter, en nu?

Ook zonder slimme meter kunt u de uitdaging aangaan om energie te besparen. In de Greenchoice-app vindt u bespaartips en kunt u meedoen aan uitdagingen om te besparen. Voor een beter inzicht in uw energieverbruik kunt u zelf uw meterstanden aan ons doorgeven. Heeft u wel een slimme meter? Dan kunt u ook per apparaatgroep inzicht krijgen in uw verbruik.

Ik ben via de website aangemeld voor BOKS. Zit ik nu ergens aan vast?

Nee, u zit nergens aan vast. Wij nemen per e-mail contact met u op als u BOKS kunt gaan gebruiken.

Ik heb zonnepanelen en een slimme meter, wat kan ik met BOKS?

Levert u energie terug met bijvoorbeeld zonnepanelen? Dan is BOKS Slim activeren nog niet mogelijk. BOKS Slim rekent het verbruik per apparaatgroep uit door het herkennen van energiepatronen van apparaten in uw huis. Door de teruglevering van stroom raken deze patronen verstoord. Hierdoor kunnen wij nog geen goede specificatie van uw energieverbruik tonen. U kunt wel besparen door mee te doen met de uitdagingen van BOKS. Dit doet u door te klikken op de banner Het Grote Douchespel of Uitdagingen te selecteren bij instellingen van de app. 

Wat zijn de kosten van BOKS?

BOKS is een gratis energieservice via de Greenchoice app. Kiest u voor de uitbreiding BOKS Live met live inzicht in uw stroomverbruik waardoor u nog beter kunt besparen? Dan kunt u zich hiervoor abonneren via de Greenchoice app. U betaalt dan eenmalig 50 voor de aanschaf en verzending van de BOKS-meter die u zelf gemakkelijk aan de slimme stroommeter kunt koppelen. Wanneer u zich voor BOKS Live abonneert in de Greenchoice app, wordt dit apparaatje automatisch bij u thuisbezorgd. Daarnaast betaalt u 2,50 per maand voor het registreren en analyseren van data van de BOKS-meter, zodat u een gedetailleerd inzicht per apparaatgroep heeft en natuurlijk het live inzicht ziet in uw Greenchoice app.

Opwekken

Op welke manieren kan ik zelf energie opwekken?

Door stroom en gas af te nemen bij Greenchoice draagt u al een steentje bij aan een groener Nederland. Er zijn diverse mogelijkheden om uw bijdrage te vergroten door te investeren in het opwekken van eigen groene energie.

 

Huishoudens kunnen zelf stroom opwekken met zonnepanelen, kleine windturbines of HRE-ketels. Daarnaast kunt u tapwater verwarmen met een zonneboiler of uw huis verwarmen met een warmtepomp. Meer informatie over het zelf opwekken van energie vindt u hier.

 

Greenchoice biedt eigen zonnepanelenpakketten aan waarmee u zelf energie kunt opwekken en zo kunt besparen op uw energienota. Meer informatie vindt u op deze pagina.

Hoe duurzaam is mijn opwekking?

Bij de productie van de zonnepanelen, windmolens en warmtepompen worden grondstoffen gebruikt, en komt koolstofdioxide (CO2) uitstoot en/of andere vervuiling vrij. Dat is onvermijdelijk, maar de hoeveelheid vervuiling valt in het niet bij de vervuiling die u voorkomt door zelf uw energie op te wekken. De opgewekte energie is klimaatneutraal en gaat niet ten koste van fossiele brandstoffen.

Zijn er subsidies voor zelf opwekken?

Er is geen landelijke subsidieregeling meer voor zonnepanelen. Soms geven regionale overheden zoals gemeente of provincies nog wel subsidie. Informeer daarvoor bij uw gemeente of provincie of ga naar de Energiesubsidiewijzer.

Momenteel is er wel een regeling waarbij u de volledige btw op de aanschaf van zonnepanelen kunt terugvragen bij de Belastingdienst. De btw ‘korting’ is mogelijk van tijdelijke aard. En kunt u gebruik maken van salderen tot aan u eigen verbruik.

Voor warmtepompen, zonneboilers, kleine biomassaketels en pelletkachels bestaat sinds januari 2016 de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE). De overheid wil daarmee het duurzaam opwekken van warmte stimuleren. Per subsidiejaar wordt het budget vooraf bekend gemaakt en aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

Meer informatie over de investeringssubsidie vindt u op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Zonnepanelen

Wat kost het plaatsen van zonnepanelen?

De kosten van zonnepanelen zijn de laatste jaren gedaald. De terugverdientijd is afhankelijk van uw specifieke situatie, maar ligt gemiddeld rond de negen jaar. Dit maakt zonnepanelen een zeer gezonde investering. U kunt bij Greenchoice een prijsindicatie voor uw situatie opvragen.

Kan ik via Greenchoice zonnepanelen laten plaatsen?

Ja, als groene energieleverancier willen wij het onze klanten gemakkelijk maken, dus kunt u eenvoudig zonnepanelen via Greenchoice op uw woning laten plaatsen.

Lees hier mee over zonnepanelen van Greenchoice. U kunt hier ook een vrijblijvende offerte aanvragen ter indicatie van de kosten. Onze zonnestroomadviseurs zullen dan contact met u opnemen om persoonlijk de mogelijkheden met u door te nemen

Hoe kan ik subsidie aanvragen voor mijn zonnepanelen?

Er is geen landelijke subsidieregeling meer voor zonnepanelen. Soms geven regionale overheden zoals gemeente of provincies nog wel subsidie. Informeer daarvoor bij uw gemeente of provincie of ga naar de Energiesubsidiewijzer. Momenteel is er wel een regeling waarbij u de volledige btw op de aanschaf van zonnepanelen kunt terugvragen bij de Belastingdienst. De btw ‘korting’ is mogelijk van tijdelijke aard. 

Moet ik mijn zonnepanelen aanmelden?

Om in aanmerking te komen voor de terugleververgoeding is het belangrijk om de zonnepanelen aan te melden bij de netbeheerder en bij Greenchoice.

 

U kunt de zonnepanelen bij de netbeheerder registreren via www.energieleveren.nl. Uw netbeheerder controleert dan of uw meter geschikt is. Is dit niet zo? Dan biedt de netbeheerder aan om uw meter kosteloos te vervangen door een slimme meter.

 

Om uw zonnepanelen bij Greenchoice aan te melden, stuurt u een e-mail naar vragen@greenchoice.nl. Wilt u dan onderstaande gegevens aan ons doorgeven:

- Klantnummer
- Datum van plaatsing van de zonnepanelen
- Vermogen (WattPiek) of aantal zonnepanelen

 

Zodra de zonnepanelen volledig zijn aangemeld, ontvangt u een bevestiging met meer informatie.

 

Meer informatie over energie terugleveren bij Greenchoice

Hoe wordt mijn teruggeleverde energie verrekend?

De teruggeleverde energie wordt verrekend op de jaarnota. Hierbij moet wel onderscheid gemaakt worden tussen digitale en analoge stroommeters.

Bij een digitale stroommeter wordt het stroomverbruik en de teruglevering op één nota verrekend. Tot 1 januari 2016 werd een aparte nota opgemaakt voor de teruggeleverde energie. Nu ontvangt u één overzichtelijke nota waarop alles verrekend wordt.

Hebt u een analoge stroommeter? De teruggeleverde energie wordt direct verrekend met het verbruik doordat de stroommeter achteruit loopt op de moment dat u meer energie opwekt dan u zelf verbruikt. Als u over het hele jaar meer energie heeft verbruikt dan u heeft teruggeleverd, wordt het resterende verbruik in rekening gebracht. Als u meer teruglevering heeft dan verbruik ontvangt u eerst een reguliere nota waarop de teruglevering gelijk wordt getrokken aan het verbruik; er wordt een nulnota opgemaakt. Vervolgens ontvangt u een aparte nota voor de teruglevering boven uw eigen verbruik.

 

Wat betaalt Greenchoice mij voor mijn opgewekte stroom?

Met zonnepanelen wekt u eigen stroom op. Een deel van de opgewekte stroom wordt direct in de woning verbruikt. Hierdoor hoeft u minder van het stroomnet af te nemen, en bespaart u dus direct op de energienota. Op momenten dat de opwekking niet direct nodig is, wordt de “overtollige” stroom terug geleverd aan het stroomnet. Dit wordt door Greenchoice gesaldeerd. Dit betekent dat de terug geleverde energie volledig wordt verrekend met de afgenomen energie. U ontvangt exact hetzelfde tarief (inclusief overheidsheffingen) als het tarief voor de stroom die u van ons afneemt. Dit geldt voor particulieren en klein-zakelijke aansluitingen (tot maximaal 3x80 Ampère). Voor (groot)zakelijke opwekking gelden andere vergoedingen. Wanneer u zelf stroom opwekt, betaalt u niets extra aan vaste kosten voor bijvoorbeeld netbeheer en transport. 

 

Omdat Greenchoice gelooft in de toekomst van zonne-energie, ontvangt u als opwekker extra zonnekorting op uw stroomtarief. Wanneer u gebruik maakt het variabele Kortingsgarantie krijgt u geen 0,25 maar 0,50 eurocent korting per kilowattuur stroom ten opzichte van de grijze stroom van uw regioleverancier. Bij vaste tarieven geldt deze korting pas na afloop van de vaste tariefperiode.

Wat als ik meer stroom teruglever aan het net dan ik zelf afneem?

Als u meer stroom teruglevert dan u zelf verbruikt, spreken we over 'netto-teruglevering'. Bij een netto teruglevering ontvangt u van Greenchoice een terugleververgoeding van €0,11 per kilowattuur. Dit teruglevertarief geldt zowel voor klanten met een analoge als digitale stroommeter.

 

Het teruglevertarief geldt tot een maximum van 10.000 kWh netto teruglevering per jaar. Bij netto teruglevering, hoger dan 10.000 kWh per jaar, wordt de vergoeding over de gehele teruglevering gelijk aan het kale leveringstarief, zoals u betaalt voor afgenomen stroom. Daarnaast geldt het terugleveringstarief voor aansluitingen tot maximaal 3x80A. Voor aansluitingen met een hogere capaciteit en (groot)zakelijke teruglevering geldt een andere terugleververgoeding.

 

Bij het vaststellen van het teruglevertarief worden de marktontwikkelingen en wet- en regelgeving gevolgd. De terugleververgoeding kan hierdoor verder ontwikkeld of aangepast worden als daar gegronde redenen voor zijn. Greenchoice is gerechtigd om de terugleververgoeding eenzijdig te wijzigen. Uiteraard wordt u op de hoogte gebracht als er wijzigingen worden doorgevoerd.

 

Wij adviseren u om circa 80% van uw verbruik zelf om te wekken met zonnepanelen. De stroom die u meer produceert dan u zelf nodig heeft, is namelijk minder waard dan de stroom die u wél zelf nodig heeft. Er wordt van 80% verbruik uitgegaan, omdat het verbruik jaarlijks wisselt en het ene jaar meer stroom wordt geproduceert dan het andere jaar.

Klopt het dat ik eerst een andere terugleververgoeding kreeg?

Tot 1 januari 2016 heeft Greenchoice een andere terugleververgoeding gegeven voor terugleverklanten met een digitale stroommeter. De terugleververgoeding werd 'de margeregeling' genoemd en zat als volgt in elkaar: voor de eerste 1.000 kWh netto teruggeleverde energie op jaarbasis kreeg u een vergoeding van het leveringstarief inclusief overheidsheffingen en btw. De achterliggende gedachte van de margeregeling was dat wij klanten wilden aanmoedigen en stimuleren om zelf energie op te wekken.

Intussen groeit het aantal huishoudens met zonnepanelen hard en wekken steeds meer mensen zelf groene stroom op. Wij zijn er trots op dat ruim 10% van onze klanten zelf energie opwekt. De margeregeling heeft daarmee haar doel bereikt. De prijs van zonnepanelen is de afgelopen jaren flink gedaald en de opbrengst per zonnepaneel is hoger geworden. We willen graag de juiste stimulans blijven geven om zelf stroom op te wekken, maar wel tegen een toekomstbestendige en realistische vergoeding. Om deze reden is de margeregeling vervangen door het terugleververgoeding van 11 cent per netto teruggeleverde kilowattuur. Klikt u hier voor meer informatie over het teruglevertarief.

Ik zie dat mijn zonnepanelen meer opwekken dan de meter registreert. Waar ligt dit aan?

De stroom die wordt opgewekt door de zonnepanelen, wordt eerst direct in uw huis verbruikt. Wanneer er meer stroom opgewekt wordt dan er op dat moment in huis wordt verbruikt, levert u deze stroom terug aan het net. Als u een analoge terugdraaimeter heeft, loopt de meter terug op het moment dat u stroom teruglevert. Bij een digitale meter wordt deze teruglevering geregistreerd op een de aparte teruglevertelwerken. Naast uw stroommeter is het mogelijk dat u beschikt over een brutoproductiemeter. De brutoproductiemeter registreert de volledige opbrengst van uw zonnepaneleninstallatie, dus de totale opgewekte energie die direct in de woning verbruikt wordt en wordt teruggeleverd aan het net.

Kan ik als opwekker met zonnepanelen het beste gebruik maken van een enkeltarief of van een normaal- en daltarief?

Als uw meter beschikt over meerdere telwerken voor stroom, adviseren wij u gebruik te maken van een normaal- en daltarief. De zon schijnt overdag en dit betekent dat het grootste deel van uw teruglevering tegen een hoger tarief wordt vergoed. Daarnaast zal u overdag minder stroom uit het net afnemen, omdat u eerst uw eigen opgewekte energie zal verbruiken. Hierdoor vindt uw afname uit het net voor het grootste deel op het lagere tarief plaatsvinden.

Is het als opwekker met zonnepanelen verstandig om over te gaan op een digitale meter of kan ik beter mijn analoge meter behouden?

Als u niet meer teruglevert boven uw eigen verbruik adviseren wij u om uw analoge meter te behouden. Doordat de meter achteruit kan draaien, wordt de door u teruggeleverde energie automatisch van het verbruik afgetrokken. Het is wel noodzakelijk om uw analoge meter door uw netbeheerder op geschiktheid voor teruglevering te laten controleren. Er bestaan namelijk analoge meters die niet achteruit kunnen draaien, waardoor wij de teruggeleverde energie niet kunnen vergoeden.

Wanneer u meer teruglevert dan u verbruikt raden wij aan uw analoge meter te laten vervangen door een digitale meter. De meeste netbeheerders zullen kosteloos de meter vervangen wanneer het een aanvraag voor teruglevering betreft. De slimme meter heeft andere voordelen, zoals een meer nauwkeurige monitoring van uw verbruik en teruglevering aan het stroomnet. Dit kan leiden tot meer inzicht en besparing.

Energie Dichtbij

Wat kan ik als klant met Energie Dichtbij?

- Alle energieprojecten en producenten van Greenchoice bekijken

- Bronnen filteren op locatie en type bron

- Bronnen zoeken bij u in de buurt

- Een eigen bron kiezen voor uw energieverbruik

- Meer informatie over de gekozen bron ontvangen

Waarom is 'dichtbij huis' belangrijk?

Omdat wij merken dat klanten daar om vragen. Het is niet alleen leuk om dagelijks langs jouw stroombron te komen, het maakt ook heel inzichtelijk waar de stroom precies vandaan komt en dat het écht groen wordt opgewekt. Dat zorgt voor meer betrokkenheid. Bovendien: hoe meer lokale opwek, hoe duurzamer Nederland wordt. En daar gaan we voor.

Wat verandert er nu echt als ik meedoe?

U bent als particuliere klant bij Greenchoice altijd verzekerd van 100% groene stroom uit Nederland. Nu kunt u ook zelf een specifieke bron selecteren voor uw energieverbruik, bijvoorbeeld bij u in de buurt. Zo weet u precies waar uw energie wordt opgewekt.

Waren jullie dan niet al duurzaam bezig?

Jawel, en de kaart maakt het nog inzichtelijker en meer gepersonaliseerd. Het is niet alleen leuk om dagelijks langs uw stroombron te komen, het maakt ook heel inzichtelijk waar de stroom precies vandaan komt en dat het écht groen wordt opgewekt. Dat zorgt voor meer betrokkenheid. Bovendien: hoe meer lokale opwek, hoe duurzamer Nederland wordt. En daar gaan we voor.

Hoe kies ik een stroombron?

Via het platform 'Energie Dichtbij' voert u uw postcode in en ontdekt u welke stroombronnen bij u in de buurt liggen. U kiest zelf van welke stroombron u stroom wilt afnemen. Wij sturen u vervolgens een bevestiging toe van uw keuze.

Moet ik meer betalen als ik een stroombron kies?

Nee. Het kiezen van een stroombron voor uw energieverbruik kost geen extra geld. U behoudt uw huidige contract met bijbehorende energietarieven. Uw tarieven kunt u inzien via Mijn dossier.

Hoe ontvang ik de stroom van mijn gekozen stroombron bij mij thuis?

Greenchoice koopt uw stroomverbruik in bij de stroombron van uw keuze. De stroombron levert de opgewekte stroom aan het Nederlandse elektriciteitsnetwerk en uw woning is aangesloten op dit netwerk. Er is dus geen fysieke stroomkabel direct tussen uw huis en uw stroombron.

Hoe garandeert Greenchoice dat de stroom van mijn gekozen bron ook daadwerkelijk wordt opgewekt?

Uw stroomverbruik wordt opgewekt door uw gekozen stroombron en dit wordt via het Nederlandse elektriciteitsnetwerk aan u geleverd. Greenchoice zorgt ervoor dat uw stroomverbruik administratief wordt gekoppeld aan de opwekking van uw bron.

Kunnen alle klanten van Greenchoice een stroombron kiezen?

Alleen particuliere klanten kunnen zelf een stroombron kiezen. Zakelijke klanten hebben deze mogelijkheid dus (nog) niet.

Als u een particuliere klant bent via een collectief, of als u een contract heeft dat bestaat uit een mix van bronnen, betekent dit dat Greenchoice voor u de samenstelling van bronnen bepaald. Dan kunt u zelf geen keuze maken voor een specifieke stroombron. U kunt bij onze klantenservice via 010 478 23 26 uw contract wijzigen zodat u toch een stroombron kunt kiezen.

Als de zon niet schijnt of de wind niet waait, zit ik dan zonder stroom?

U hoeft niet bang te zijn dat u zonder stroom komt te zitten als de zon niet schijnt of de wind niet waait. Uw woning is aangesloten op het Nederlandse elektriciteitsnetwerk zodat stroom voor u altijd beschikbaar is. Greenchoice zorgt ervoor dat uw stroomverbruik administratief gekoppeld wordt aan de opwekking van uw stroombron.

Bosgecompenseerd gas

Waarom levert Greenchoice bosgecompenseerd gas?

Greenchoice werkt vanuit de ‘trias energetica’, de eerste stap is zo min mogelijk energie gebruiken. De tweede stap is kiezen voor duurzame energie, zoals voor wind- of zonnestroom. De derde stap is om het verbruik van niet-duurzame energie te compenseren. Als we gas verbruiken komt er koolstofdioxide (CO2) vrij, wat leidt tot opwarming van de aarde. Voor gas is nog geen grootschalig duurzaam alternatief. Daarom compenseren wij het gasverbruik van onze klanten door te investeren in verschillende bosprojecten

Waarom steunt Greenchoice wereldwijd bosprojecten?

We kiezen voor bosprojecten, omdat we hiermee op drie gebieden een impact hebben: op de hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) in de atmosfeer, de biodiversiteit en op de lokale bevolking. Bomen nemen tijdens hun groei CO2 op uit de atmosfeer en geven zuurstof terug. Wij beschermen daarom bestaande bossen, herstellen beschadigde bossen en planten nieuw bos aan. Zo zorgen we ervoor dat er minder CO2 in de atmosfeer terecht komt. Daarnaast beschermen we zo ook de biodiversiteit (verschillende soorten dieren en planten op onze aarde). En als derde effect hebben we met onze projecten een sociale impact, doordat we de lokale bevolking helpen door onder andere educatie en extra werkgelegenheid te bieden.

Waarom kiest Greenchoice voor deze zes projecten?

Greenchoice kiest bewust projecten die zich focussen op cruciale gebieden, en waarbij er een goede mix is tussen een impact op de koolstofdioxide (CO2) uitstoot, de biodiversiteit en de lokale bevolking. In Zimbabwe is een sterke sociale focus, terwijl we ons in Peru bijvoorbeeld echt op de biodiversiteit richten. Daarnaast kiezen we voor projecten waar we ons echt aan verbinden en waar we ons meerdere jaren duurzaam voor inzetten.

Wat is het trouwe klanten bos?

Door te kiezen voor Greenchoice beschermt u samen met andere klanten verschillende bossen. Daarnaast beschermen wij voor u, voor elk jaar dat u klant bent, 10 m² extra bos. Als trouwe klant draagt u dus nog een extra steentje bij. Het aantal vierkante meters dat wij voor u hebben beschermd, vindt u terug in Mijn dossier.

Bosspaarplan

Wat is het Greenchoice Bosspaarplan?

Greenchoice investeert als enige energieleverancier van Nederland wereldwijd in de bescherming en aanplant van bos. Hiermee wordt op grote schaal de uitstoot van CO2 gecompenseert. Het bosbeleid gaat langs twee sporen. Als eerste compenseren wij de CO2-uitstoot die het gasverbruik van al onze 400.000 klanten met zich meebrengt. Meer dan 1 miljoen hectare bos is daarmee al beschermd en/of aangeplant.

 

Ten tweede bieden wij onze klanten via een apart Bosspaarplan de mogelijkheid om extra bos te beschermen. Met het Bosspaarplan zetten wij ons in voor het bosproject Kibale in Uganda. Met uw bijdrage wordt het Kibale National Park beschermd en worden extra bomen aangepland.

 

U kunt kiezen voor een bijdrage van €5 waarmee twee bomen per maand gepland worden. Of u kiest voor een bijdrage van €10 met de aanplant van vier bomen per maand of €15 met zes bomen per maand. De bijdrage wordt samen met uw maandelijkse energiekosten van uw rekening afgeschreven. In Mijn dossier kunt u zien wat er met uw bijdrage is gerealiseerd. Ook ontvangt u periodiek informatie over de projecten.

In welk gebied beschermt Greenchoice regenwoud?

Het project Kibale National Park in Uganda wordt geleid door onze partner Face The Future, een organisatie die uw inleg zorgvuldig besteedt. Face The Future beheert ook de investeringen die we doen namens ons bosgecompenseerd gas.

 

Het Kibale National Park is één van de laatst overgebleven tropische bossen in Uganda. Het gebied beslaat zo’n 79.500 hectare ten westen van Kampala, de hoofdstad. Het park is een van de gebieden met de hoogste biodiversiteit van heel Uganda. Het herstel van het park en het ecosysteem zit al flink in de lift. Sinds de start van het project is er ruim 6.500 hectare aan bos hersteld en zijn meer dan 1,6 miljoen bomen geplant. Veel van de bomen zijn inmiddels volgroeid. Samen zorgen ze voor een gezond dik bladerdek. En dat helpt de biodiversiteit van het park met herstellen. Daarnaast maakt het project op het gebied van werkgelegenheid een groot verschil voor de lokale bevolking. Het Kibale-project levert vaste banen op voor zo’n 125 mensen uit de lokale bevolking en zorgt voor seizoenswerk voor een paar honderd mensen.

 

Wilt u meer over het bosproject lezen? Klikt u dan hier.

Wat doet Greenchoice, naast het beschermen van regenwoud, nog meer?

Naast het beschermen van regenwoud heeft het project ook veel toegevoegde waarde voor werkgelegenheid, het welzijn en de ontwikkeling van de lokale gemeenschap. En natuurlijk worden de dieren en planten in het Kibale National Park erg geholpen.

 

Het Kibale-project levert vaste banen op voor circa 125 mensen uit de lokale bevolking en zorgt voor seizoenswerk voor een paar honderd mensen. Naast een eerlijk loon voor hun werk, krijgen de medewerkers voedzame maaltijden en medische hulp als ze dat nodig hebben. Het Kibale National Park is de beste safaribestemming om chimpansees te spotten in Afrika en dit brengt een bron van inkomsten voor de lokale bevolking met zich mee. Een andere bijdrage van het project is de financiering van waterpompen die de lokale bevolking in hun dagelijkse waterbehoefte voorzien.

 

Het herstel en de bescherming van het park dragen bij aan de kwaliteit van het leefgebied en daardoor de biodiversiteit. In het park leven naast de bedreigde chimpansee ruim 325 vogelsoorten, 13 soorten primaten, 4 wilde katachtigen, ruim 60 andere zoogdiersoorten én ruim 250 boomsoorten.

Heeft het wel zin om in Uganda regenwoud te beschermen?

Klimaatverandering is een wereldwijd probleem. Omdat de atmosfeer voortdurend in beweging is verspreiden broeikasgassen zich binnen een aantal maanden rondom de gehele aarde. Opname van koolstofdioxide (CO2) door groeiend bos zorgt dus uiteindelijk niet alleen voor minder CO2 direct boven het bos maar ook rond de hele aarde. In Nederland zijn de meeste bossen inmiddels verdwenen. De bossen die nu de wereldbevolking van zuurstof voorzien, zijn te vinden in onder andere het Amazone gebied, het Congo-bekken en Zuidoost-Azië. Voor zowel de lokale als de wereldwijde bevolking is het van belang om deze bossen zoveel mogelijk te beschermen. Daarnaast bevat het Amazonegebied vele tienduizenden dier- en plantensoorten. Greenchoice steunt projecten in alle drie genoemde regio’s.

Keuze voor nieuw bosspaarproject

Waarom veranderden we van bosspaarproject?

We investeren zorgvuldig. In ons Bosspaarplan verplichten wij ons om met de inleg bos te kopen en te beschermen daar waar dat het hardst nodig is. Wij willen dan ook zeggenschap en (financiële) helderheid hebben als het gaat om deze bosprojecten. Daarom kozen we begin 2016 voor een nieuw bosspaarproject dat aan onze eisen op dat gebied voldoet: het project Kibale in Uganda. Tot dan toe spaarden we bos in Brazilië via de stichting Forest for Ever. 

 

Hoe zit het met de belofte om bos te beschermen?

Dat doen we wereldwijd. Het bos dat al in Brazilië is aangekocht, blijft gewoon beschermd. Dit bos speelt ook geen rol in CO2-compensatie. In het algemeen geldt: wij voldoen zowel voor wat betreft CO2-compensatie als toegezegde bosaankoop ruimschoots aan alle beloftes die we doen. We beschermen intussen zelfs zoveel bos dat we daar wereldwijd een van de grootsten in zijn. Het nieuwe bosproject Kibale, in Uganda, wordt geleid door onze partner Face The Future en is vooral gericht op aanplant van nieuwe bomen en langjarige bescherming. Meer uitleg over Kibale.

 

Hoe zit het met de CO2-compensatie? 

Met de aankoop van zogeheten Verified Emission Rights (VERs) uit gecertificeerde projecten steunen we deze projecten en kunnen we tegelijk aan onafhankelijke partijen aantonen dat al ons gas 100% CO2-gecompenseerd is. Certificeren kost een hoop geld en er bestaan ook niet-gecertificeerde projecten die heel effectief zijn. Greenchoice steunt daarom ook een paar andere niet gecertificeerde projecten die ook goed werk doen (momenteel het Amazonas en Tanzania project). Je zou kunnen zeggen dat het gas dat Greenchoice levert dus eigenlijk meer dan 100% gecompenseerd is! 

Besparen

Hoe kan ik mijn verbruik in de gaten houden?

Om energie te besparen is het nodig dat u inzicht heeft in uw energieverbruik. Hoe weet u anders waar u op moet besparen? Via Mijn dossier of de Greenchoice app kunt u eenvoudig uw verbruik controleren. Daarnaast kan ook worden bekeken hoe uw energieverbruik ligt in vergelijking met andere Nederlandse huishoudens. Ons advies is om minstens één keer in de twee maanden uw meterstanden door te geven om het verbruik te controleren. Daarbij kunt u direct zien of het termijnbedrag op de juiste hoogte staat ingesteld en kunt u het bedrag eventueel zelf aanpassen.

Hoe bespaar ik op verlichting?

U kunt op uw verlichtingskosten besparen door onder andere de volgende maatregelen: Maak in eerste instantie zo veel mogelijk gebruik van natuurlijk licht. Zorg voor een onbelemmerde doorstroom van de zon, plaats dus geen grote planten of bomen voor de ramen, die de lichtinval beperken; Gebruik spaarlampen en/of LED-lampen; deze lampen geven met een flink lager wattage evenveel licht; Gebruik tijdschakelaars en bewegingssensors, waarmee ‘vergeten verlichting’ vanzelf uitgaat als er niemand in de ruimte aanwezig is.

 

Maar vooral, zet verlichting uit als u niet in een ruimte aanwezig bent!

Hoe bespaar ik op elektrische apparaten?

Een computer die niet als server fungeert, hoeft niet continu aan te staan. U kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen de pc in de standby-modus te zetten. Ventilatoren en elektrische kachels zijn grootverbruikers. Vaak biedt goede ventilatie of een dikke trui ook al voldoende warmte. Oude koelkasten, wasmachines of boilers zijn minder efficiënt dan de nieuwe, energiezuinige varianten. Het loont vaak de moeite om te investeren in een nieuwe versie.

Hoe bespaar ik op mijn kosten voor de verwarming?

Er zijn verschillende manieren om te besparen. U kunt met kleine maatregelen beginnen. Kies in de koudere periode voor warme kleding, zodat u de verwarming niet meteen omhoog hoeft te zetten. De verwarming één graad lager zetten scheelt namelijk al in uw kosten.

 

Andere mogelijkheden zijn dubbel glas zetten, uw muren of vloeren isoleren, radiatoren uit of laag zetten in ruimtes waar u niet dagelijks komt, uw radiatoren aan de achterzijde (muurzijde) voorzien van radiatorfolie, waardoor de warmte die anders alle kanten op straalt vrijwel volledig de ruimte in straalt en regelmatig uw centrale verwarming ontluchten.

 

Meer tips om te besparen vindt u in ons bespaarhuis.

Hoe bespaar ik op warm water?

Gemiddeld doucht een Nederlander ongeveer 8 minuten per keer. Hierbij wordt ongeveer 50 liter water gebruikt, dat ook verwarmd moet worden. Door uw douchebeurten terug te brengen naar 5 minuten, bespaart u dus niet alleen honderden liters water per jaar, maar ook nog eens vele kubieke meters gas.

Wat is een energielabel?

Een energielabel geeft aan hoe energiezuinig uw woning, auto of elektrische apparaat is. Een A label betekent dat uw koelkast of woning heel energiezuinig is. Een G label is het laagste label en betekent dat er nog veel bespaarmogelijkheden zijn. Bij de aanschaf van een nieuwe koelkast kunt u goed naar de energielabels kijken. Zo weet u wat de meest energiezuinige oplossing is en zorgt u ervoor dat u op uw energierekening kunt besparen.

Wat is er veranderd aan het energielabel voor huizen vanaf januari 2015?

Vanaf 1 januari 2015 is het bij de verkoop of verhuur van een huis of appartement verplicht om een energielabel te hebben. Met een energielabel ziet u in één oogopslag hoe energiezuinig uw woning is. Het label gaat van A tot en met label G, waarbij A het meest energiezuinig is. Via Mijn dossier kunt u door het invullen van een aantal vragen, gratis een goede indicatie krijgen van uw energielabel.

Ik heb een energielabel thuisgestuurd gekregen, maar deze wijkt af van het label in de check via Mijn dossier. Hoe kan dat?

Het energielabel dat u thuisgestuurd krijgt heeft geen formele status. Dit label is gebaseerd op openbare gegevens, bijvoorbeeld uit het Kadaster. In dit label worden pas gemonteerde zonnepanelen of andere besparingsmogelijkheden niet altijd meegenomen. Daarom kan het label dat u thuisgestuurd krijgt afwijken van het label in onze check. Het label dat uit de check komt heeft ook geen formele status, maar is wel nauwkeuriger.

Zijn er subsidies voor isolatie en energie besparen?

Sinds september 2016 bestaat er de “subsidie energiebesparing eigen huis”. Huiseigenaren en VvE’s kunnen via deze subsidie een aanvraag doen voor verschillende energiebesparende maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan vloerisolatie, spouwmuurisolatie of isolatie glas.

Kijk voor meer informatie op de campagne website www.energiebesparendoejenu.nl van Milieu Centraal, Rijksdienst voor Ondernemen(RvO) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Daarnaast zijn er soms nog lokale subsidiemaatregelen van gemeenten of provincies die energie besparen lokaal willen stimuleren. Kijk op www.energiesubsidiewijzer.nl voor de subsidies bij u in de buurt.

Verbruiks- en indicatief kostenoverzicht (viko)

Wat is het verbruiks- en indicatief kostenoverzicht (viko)?

Klanten met een slimme meter krijgen elke twee maanden een overzicht met daarin het verbruik van de afgelopen periode en de bijbehorende indicatieve kosten. Hiermee geven wij u inzicht in uw energieverbruik.

Waarom krijg ik dit verbruiks- en indicatief kostenoverzicht (viko)?

Vanuit Europese wet- en regelgeving moeten alle energieleveranciers hun klanten meer inzicht geven in hun verbruik door middel van het sturen van dit overzicht. Het doel is om consumenten meer inzicht te geven in hun energieverbruik en hiermee energiebesparing te bewerkstelligen.

Hoe komen jullie aan mijn verbruik voor het verbruiks- en indicatief kostenoverzicht?

Wij lezen uw meterstanden eens per 2 maanden af uit uw slimme meter. Hiermee berekenen wij uw verbruik over de desbetreffende periode.

Ik wil het Verbruiks- en indicatief kostenoverzicht (viko) niet meer ontvangen, wat nu?

U kunt zich afmelden voor het overzicht via uw online dossier, onder het kopje 'Mijn gegevens' en dan bij het kopje 'Instellingen'. Daar kunt u aangeven dat u het overzicht niet meer wil ontvangen.

Waarom kan ik het verbruiks- en indicatief kostenoverzicht (viko) niet vergelijken met mijn jaarnota?

Er zijn een paar duidelijke verschillen tussen uw jaarnota en het viko. Het viko gaat over twee maanden, terwijl uw jaarnota meestal is gebaseerd op 12 maanden. In 12 maanden tijd kan het zijn dat uw tarieven tussentijds wijzigen, bijvoorbeeld als uw contract afloopt. Of dat er overheidsheffingen zijn gewijzigd. Deze wijzigen namelijk altijd per 1 januari.

Elektrisch rijden

Welke producten en diensten hebben jullie voor elektrische rijders?

Bij Greenchoice focussen we ons in eerste instantie op het leveren van 100% duurzame energie. Daarnaast helpen we onze klanten zo goed mogelijk met het besparen van energie, en de mogelijkheden om zelf energie op te wekken. Elektrisch rijden ligt hierbij weliswaar in het verlengde, maar behoort niet tot onze kerndienstverlening. Wanneer u vragen heeft over bijvoorbeeld laadpassen, laadpalen, elektrisch vervoer, zoals een scooter en een auto, of wet- en regelgeving, raden wij u aan om eens een kijkje te nemen op de website van onze partner Vereniging Elektrische Rijders. Zij biedt een platform met veel informatie rondom elektrisch rijden: door leden en voor leden.

BOKS Live

Welke voordelen heeft BOKS Live?

Met BOKS Live in de Greenchoice app heeft u toegang tot een aantal unieke functionaliteiten:

·         Live inzicht in uw stroomverbruik
U ziet om de 10 seconden wat er in uw huishouden verbruikt wordt. Knipt u een lampje aan, dan zult u dit direct terugzien in de Greenchoice app.

·         Een extra nauwkeurige energiespecificatie per apparaatgroep
Dankzij live inzicht in uw stroomverbruik kunnen wij u een zeer nauwkeurige energiespecificatie aanbieden, zodat u precies weet hoeveel de verschillende apparaatgroepen verbruiken.

·         Uniek in de markt
Naast gedetailleerd inzicht in uw verbruik, kunt u ook meedoen aan bespaaruitdagingen die u echt helpen om energie te besparen. Energie besparen was nog nooit zo leuk! 

·         Handig via de Greenchoice app

U heeft geen extra stekkers nodig om gebruik te maken van BOKS Live. Wij leveren u alleen een klein apparaatje dat u zelf gemakkelijk aansluit op uw slimme meter. Er zijn dus geen installatiekosten nodig.

Is mijn slimme meter geschikt voor BOKS Live?

Uw meternummer vindt u onder de barcode van uw slimme stroommeter. Eindigt dit nummer op 14 of meer? Dan is uw slimme meter geschikt voor BOKS Live. Eindigt dit nummer op 13 of minder? Dan heeft u een ouder type slimme meter. Deze werkt helaas niet goed samen met de BOKS-meter, die nodig is voor BOKS Live. 

Hoe kan ik BOKS Live bestellen?

U kunt zich voor BOKS Live abonneren via de Greenchoice app. Hiervoor vindt u een widget op uw startpagina in de app, of een knopje onder ‘Instellingen’ genaamd ‘BOKS’. Wij sturen de BOKS-meter automatisch naar u toe zodat u deze zelf met behulp van de handleiding kunt installeren bij u thuis. BOKS is alleen beschikbaar voor Greenchoice klanten. 

Hoe werkt het BOKS Live abonnement?

Voor BOKS Live betaalt u abonnementskosten. Deze kosten gaan in op de 1e van de maand nadat u BOKS Live hebt aangeschaft. Start u dus op 5 juni, dan zullen uw abonnementskosten per 1 juli in rekening gebracht worden. De maandelijkse kosten voor BOKS Live worden samen met uw voorschot voor stroom en gas geïncasseerd in uw termijnbedrag. Deze zal dus opgehoogd worden met uw abonnementskosten.

Wat gebeurt er met BOKS Live als ik ga verhuizen?

Als u gaat verhuizen, verhuist BOKS Live automatisch met u mee! Hiervoor moet u natuurlijk wel de BOKS-meter meenemen naar uw nieuwe adres en opnieuw installeren bij uw nieuwe slimme meter en wifinetwerk. Heeft uw nieuwe adres geen geschikte slimme meter? Dan kan BOKS Live helaas niet meeverhuizen. Uw abonnement voor BOKS Live wordt dan op de afmelddatum automatisch beëindigd. Teveel betaalde maandelijkse abonnementskosten over het restant van de maand krijgt u terugbetaald.

Kan ik mijn bestelling voor BOKS Live annuleren?

Tot 14 dagen na ontvangst van uw BOKS-meter kunt u BOKS Live kosteloos annuleren. Dit kunt u gemakkelijk doen via de app, maar een afmelding via mail of telefoon kunnen wij ook voor u verwerken. Bij het annuleren van uw aanmelding wordt uw BOKS Live-abonnement ontbonden. Dit betekent dat u alle kosten vergoed krijgt (eenmalige kosten en evt. abonnementskosten), maar ook dat u verplicht bent de BOKS-meter naar Greenchoice te retourneren.

Hoe zeg ik BOKS Live op? 

BOKS Live is dagelijks opzegbaar. U kunt BOKS Live gemakkelijk opzeggen via de app, maar een afmelding via e-mail boks@greenchoice.nl of telefoon 010 747 02 16 kunnen wij ook voor u verwerken. Wanneer u BOKS Live opzegt, krijgt u teveel betaalde maandelijkse abonnementskosten over het restant van de maand terugbetaald. Deze verrekening vindt plaats op uw jaar- of eindnota.

GroenZeker

Kan ik nu ook al ZonneDelen afnemen en profiteren van het rendement?

Ja dat kan! Op ZonnePanelenDelen kunt u buiten deze actie om in zonne-energieprojecten investeren en profiteren van het rendement. Voor meer informatie over ZonneDelen en profiteren van extra rendement als Greenchoice-klant gaat u naar www.zonnepanelendelen.nl.

Wat gebeurt er met mijn ZonneDelen als ik geen klant meer ben van Greenchoice?

Als u overstapt naar een andere energieleverancier, dan behoudt u uiteraard uw ZonneDelen. Als u destijds gekozen heeft voor een Greenchoice project en uw Greenchoice klantnummer bij ZonnePanelenDelen heeft geregistreerd, valt het rendement terug naar het standaard rendement (bij Greenchoice projecten geldt een verhoogd rendement voor Greenchoice klanten).

Meer vragen over ZonneDelen en ZonnePanelenDelen?

Ga voor meer informatie over ZonneDelen en ZonnePanelenDelen naar www.zonnepanelendelen.nl

Wat gebeurt er als ik contractbreuk pleeg?

Als u een vast tarief afsluit met Greenchoice, kopen wij voor die periode energie voor u in. Indien u binnen de contractperiode overstapt, pleegt u contractbreuk en lijden wij mogelijk inkoopverlies. Wij mogen u hiervoor wettelijk gezien een opzegvergoeding in rekening brengen. Greenchoice kiest er echter bewust voor dit niet te doen. Wij willen u namelijk niet onder financiële dwang aan ons gebonden houden. Wel vervalt het recht op de eenmalige korting bij het plegen van contractbreuk.

Heeft u twijfels over uw tarief? Neem dan zeker contact op met onze klantenservice op 010 747 02 22. Wij helpen u graag met het maken van een eerlijke vergelijking, zodat u zeker weet dat u de juiste keuze maakt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze Algemene Voorwaarden op onze website.

Wat gebeurt er als ik ga verhuizen?

Als u gaat verhuizen, dan kunt uw huidige contract meenemen naar uw nieuwe adres. Door uw contract mee te nemen naar uw nieuwe adres wijzigt de einddatum van het contract niet. Aan het einde van het contract profiteert u van de toegekende korting.

Wat is het stroometiket van GroenZeker met ZonVoordeel?

Groene stroom:

80% wind uit Nederland

20% biomassa uit Nederland

Groen gas:

100% bosgecompenseerd gas

Wat zijn de algemene en contractvoorwaarden van GroenZeker met ZonVoordeel?

De contractvoorwaarden en algemene voorwaarden zijn terug te vinden op www.greenchoice.nl/voorwaarden

Warmtepomp

Wat zijn de voordelen van de aanschaf van de warmtepomp?

De voordelen van de warmtepomp op een rijtje:

- Hoge subsidie van €1.700

- Besparingen van gemiddeld €300 - €500 per jaar

- Op elke cv-ketel toepasbaar

- Hoge energiekostenbesparing van 20-30%

- Aan te sluiten op stadsverwarming

- Mogelijk 2 stappen omhoog in energielabel

- Ontwikkeling en productie in Nederland

- Vijf jaar systeemgarantie

Hoeveel kan ik besparen op mijn energiekosten door de aanschaf van een warmtepomp?

Dit is afhankelijk van je eigen gasverbruik, maar de besparingen zijn gemiddeld €300 tot €500 per jaar. Dit komt neer op een gemiddelde energiekostenbesparing van 20-30%

Welke aanpassingen moet ik doen in mijn woning om een warmtepomp te installeren?

Vrijwel iedere woning is geschikt voor de installatie van een warmtepomp. Voordat er overgegaan wordt tot installatie zal de installateur bij je thuis langskomen om vast te stellen wat er nodig is voor de installatie. De installateur zal bij de installatie zelf de nodige aanpassingen verrichten.

Hoe ziet het proces van de aanschaf/installatie van een warmtepomp eruit?

  1. Laat je gegevens achter op deze pagina.
  2. Wij nemen contact op met je.
  3. Een gecertificeerde installateur komt langs voor een schouw aan huis
  4. Installatie van de warmtepomp.
  5. Ontvangst subsidie.

Zit er garantie op de warmtepomp?

Er zit garantie op onze warmtepomp. En in Nederland bieden wij zelfs de langstlopende garantie aan, namelijk 5 jaar.

Is de warmtepomp een vervanging voor mijn cv-ketel?

Nee, het is een aanvulling op de cv-ketel. De cv-ketel wordt alleen gebruikt als de warmtepomp niet voldoende warm water kan afleveren.

Kan ik de warmtepomp gebruiken om mijn energielabel te verhogen?

Ja, dat kan zeker. Doordat de warmtepomp minder energie gebruikt dan gebruikelijke verwarmingsmethodes.

Is het mogelijk de warmtepomp te gebruiken in combinatie met zonnepanelen?

Ja, wij moedigen zelfs aan om de warmtepomp te gebruiken in combinatie met zonnepanelen. Zo kun je het stroomverbruik wat ontstaat compenseren en nog meer energie besparen.

Op welke manier ontlast de warmtepomp de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen?

De warmtepomp ontlast de cv-ketel in zijn gebruik. De meeste cv-ketels worden op gas gestookt, de warmtepomp niet. Je gebruik van fossiele brandstoffen zal daardoor flink afnemen.

Hoe sluit de warmtepomp aan bij de Greenchoice doelstellingen m.b.t. de overgang naar 100% groene energie?

Doordat de warmtepomp erg zuinig is, en volledig elektrisch, is de warmtepomp uitstekend te gebruiken in combinatie met groene stroom. Je hebt minder groene energie nodig, waardoor we samen werken aan een duurzamer en groener Nederland.

Aan welke voorwaarden moet mijn woning voldoen om in de warmtepomp te installeren?

De warmtepomp werkt het beste in combinatie met een cv-systeem, vloerverwarming, goed geïsoleerde woning (vanaf ca. bouwjaar 1990).

Is er onderhoud te verrichten aan de waterpomp?

De warmtepomp behoeft niet veel onderhoud, wel is het te adviseren jaarlijks te controleren of alles nog naar behoren werkt. Dit zodat het rendement gegarandeerd kan blijven, en je niet voor onverwachte kosten wordt gesteld.

WindVanger

Wat is een WindVanger?

WindVangers zijn stukjes van de opgewekte stroom van onze eigen windmolens van het Hartelkanaal.

Met een WindVanger koop je een stukje van de opwekte stroom en betaal je een deel van je jaarlijkse stroombehoefte voor een periode naar keuze vooruit, waardoor je beschermd bent tegen prijsstijgingen. Een WindVanger heeft jaarlijks een gegarandeerde opwek van 125 kWh met kans op gratis meerproductie! Zo lever je met je eigen stukje windmolen je eigen bijdrage aan de verduurzaming van Nederland.

Wat levert een WindVanger op?

De WindVanger levert gegarandeerd minimaal 125kWh per jaar op.

Waait het in een jaar harder en is er sprake van meerproductie dan verdelen we dat naar rato over alle WindVangers. De energie die jouw WindVanger opwekt, wordt afgetrokken van je jaarnota. Je krijgt de kale stroomprijs en btw vergoed.

Vanaf mei 2018 kun je in de Greenchoice App precies zien wat jouw WindVangers hebben opgewekt.

Waarom WindVangers van Greenchoice?

Met WindVangers van Greenchoice ben je betrokken bij je eigen windenergieopwek met een gegarandeerde opbrengt van 125 kWh én lever een bijdrage aan de verduurzaming van Nederland. Je kan zelf bepalen wanneer, hoeveel en voor welke looptijd je de WindVangers wil aanschaffen, onafhankelijk van de looptijd van je contract. Gedurende de looptijd ben je beschermd tegen prijsstijgingen. Je betaalt eenmalig vooraf en hebt verder geen jaarlijkse kosten. Daarnaast kan je via de Greenchoice-app precies zijn hoeveel je WindVangers hebben opgewekt.

Hoe schaf ik WindVangers aan?

Met je bestaande inloggegevens van Greenchoice, log je in op de speciale WindVangers pagina. 

Op basis van je jaarverbruik kun je kiezen hoeveel WindVangers je wilt kopen. Je mag voor maximaal 80% van je jaarverbruik WindVangers aanschaffen. Vervolgens kies je de gewenste looptijd en reken je de eenmalige kosten direct af via iDeal of met creditcard.

Nog geen klant bij Greenchoice? Meld je dan eerst aan. Zodra wij jou voorzien van groene stroom, kan je je WindVangers aanschaffen.

LET OP: Wek je al op een andere wijze je eigen energie op, anders dan zonnepanelen? Houd er dan rekening mee dat je deze opwek afhaalt van het getoonde verbruik. Op basis van het resterend verbruik mag je maximaal 80% WindVangers kopen.

Wat gebeurt er met mijn huidig contract?

Er verandert niks met je huidig energiecontract. WindVangers zijn aan te schaffen met elk lopend energiecontract, zolang je een stroomproduct bij ons afneemt. De opbrengst van de WindVanger wordt verrekend met het stroomverbruik op de jaarnota.

Hoe zit het met de vermogensbelasting over WindVangers?

WindVangers worden door de belastingdienst gezien als Box 3-vermogen. Op verzoek kunnen wij een overzicht sturen met de actuele waarde van WindVangers per 1 januari.

Op de website van de belastingdienst vind je meer informatie over Box 3, zoals bijvoorbeeld de hoogte van de heffingsvrije norm en de berekening van de vermogensbelasting.

Opzeggen met WindVangers?

WindVangers zijn alleen beschikbaar als je klant bent bij Greenchoice. Om op te zeggen kunt u contact opnemen met onze klantenservice op 010 747 02 22. Wij horen graag van u de reden van uw opzegging. WindVangers zijn niet overdraagbaar. In geval van opzegging neemt Greenchoice de WindVangers terug en ontvangt u de resterende economische waarde. Daarnaast worden administratiekosten in rekening gebracht. Voor meer informatie verwijzen wij naar de algemene voorwaarden.

Groen Gas

Wat is het verschil tussen biogas en groen gas?

Biogas is het ruwe product en wordt geproduceerd in de biogasinstallaties. Groen gas is biogas wat is opgewaardeerd tot aardgaskwaliteit, zodat het toegevoegd kan worden in het gasnetwerk en gebruikt kan worden voor gasaansluitingen.

Hoe wordt groen gas gemaakt?

Biogas wordt gemaakt in biovergistinginstallaties. Er leven bacteriën in een biovergister. Deze bacteriën zetten mest, GTF-afval of andere afvalstromen, zoals supermarktproducten die over de datum zijn, om in biogas. Het biogas wordt vervolgens opgewaardeerd tot groen gas en wordt dan ingevoerd in het gasnetwerk.

Komt er CO2 vrij bij het verstoken van groen gas?

Bij de verbranding van groen gas komt er C02 vrij, maar de uitstoot is minimaal 35% minder dan bij verbranding van aardgas. Daarnaast draagt deze uitstoot niet bij aan het broeikaseffect. Biogas hoort namelijk tot de korte kringloop van CO2. De CO2 die vrijkomt bij de verbranding van biomassa, is kort daarvoor ook opgenomen door diezelfde biomassa. Wat dat betreft is de verbranding dus CO2-neutraal. Het grote verschil met fossiele brandstoffen, is dat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding miljoenen jaren geleden is opgenomen.

Hoe duurzaam zijn biovergistinginstallaties?

Greenchoice heeft een zorgvuldige selectie bij de keuze van biogasinstallaties, die wij gebruiken voor het leveren van groen gas. Wij kiezen alleen biogasinstallaties die groen gas en groene stroom opwekken door vergisting van natuurlijk materiaal zoals mest en huis- en tuinvuil en andere reststromen.

De biomassa die gebruikt wordt om groen gas te maken is NTA8080 gecertificeerd: de gehele grondstof tot productieketen is gecontroleerd op strenge duurzaamheidseisen. Zo dient er bijvoorbeeld een neutrale of positieve impact te zijn op de bodemkwaliteit en waterkwaliteit en dient de productie bij te dragen aan de lokale welvaart.

Wat is het verschil tussen bosgecompenseerd gas en groen gas?

Ons bosgecompenseerde gas kunt u met een gerust hart gebruiken. Wij compenseren namelijk de uitstoot van al uw gasgebruik door bos aan te planten en te beschermen binnen verschillende bosprojecten. Groen gas is biogas; gas gemaakt van natuurlijk afval. Dit gas kan oneindig opgewekt worden, in tegenstelling tot aardgas. Groen gas wordt duurzaam opgewekt in Nederland uit hernieuwbare bronnen in biovergisters.

Waarom zou ik kiezen voor groen gas van Greenchoice?

Groen gas van Greenchoice is opgewekt in Nederland uit hernieuwbare bronnen en hierdoor is het schoon opgewekt en uiteen oneindige bron. Greenchoice heeft een zorgvuldige selectie bij de keuze van biogasinstallaties, die wij gebruiken voor het leveren van groen gas.

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
4 5