De zonnepanelen worden doorgaans binnen een dag op je dak geplaatst en aangesloten. Het installatieteam laat ons weten hoe de installatie is verlopen. Zodra we alle gegevens hebben verwerkt en gecontroleerd, is de oplevering compleet en kan het produceren van je eigen zonnestroom echt beginnen.
Maar let op, er zijn nog een aantal zaken die je moet weten en/of regelen. Daar vertellen we je hier graag meer over.
Vanaf het moment dat de zonnepanelen energie opwekken, moet je ze via energieleveren.nl aanmelden bij de netbeheerder. Dit is vanwege de volgende redenen belangrijk:
Op of vlak na de installatiedag ontvang je een e-mail van ons met meer informatie over de aanmelding en alle benodigde gegevens. Met deze e-mail bij de hand is de aanmelding binnen een paar minuten geregeld.
Een deel van de geproduceerde stroom van je zonnepanelen gebruik je direct in de woning. De rest lever je terug aan het energienet en wordt verrekend met de energie die je van jouw energieleverancier afneemt. Je energieleverancier regelt dit voor jou via je jaarnota’s. Dit noemen we salderen. Met de salderingsregeling ontvang je voor de stroom die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt voor stroom die je op dat moment afneemt.
Lever je in een jaar meer opgewekte stroom terug aan het net dan je van jouw energieleverancier afneemt? Dan noemen we dat netto teruglevering. Je ontvangt hiervoor een netto terugleververgoeding van je energieleverancier.
Eigenaren van een omvormer zijn verplicht om een conformiteitscertificaat te hebben. Met dit certificaat toon je aan dat jouw omvormer voldoet aan de gestelde eisen. Via onderstaande link kun je het certificaat voor je omvormer opzoeken. Sla het document op, print het eventueel en bewaar het goed.
Als trotste eigenaar van zonnepanelen is het leuk om te zien hoeveel stroom de panelen opwekken, want ze liggen er natuurlijk niet voor niets. Op het monitoringsplatform (via een app of website) van je omvormer kun je precies terugzien hoeveel stroom je panelen op ieder moment produceren.
Het zonnestroomsysteem wekt alleen stroom op als de zon schijnt of bij daglicht. De omvormer staat alleen op deze momenten aan. In de zomer is dit ongeveer tussen 8.00 en 20.00 uur, en in de winter tussen 10.00 en 17.00 uur.
Heb je een omvormer van Enphase? Dan ontvang je binnen 2 weken na de installatie je inloggegevens. Bij een omvormer van Growatt maak je zelf een account aan op server.growatt.com.
Is het niet gelukt om de monitoring in te stellen, heb je hulp nodig bij het aanmaken van een account of heb je een ander probleem met de monitoring? Klik dan hier en vind het antwoord op jouw vraag. Wil je direct de handleiding voor je omvormer opzoeken? Die kun je downloaden op de documentenpagina.
Je ontvangt binnen ongeveer een maand na de volledige oplevering van de zonnepanelen de factuur. Je kunt de factuur betalen via een bankoverboeking onder vermelding van het op de factuur aangegeven betalingskenmerk. We vragen je om de factuur binnen 30 dagen na ontvangst te voldoen.
Vanaf 1 januari 2023 geldt op de aankoop en installatie van zonnepanelen 0% btw in plaats van 21% btw. Dit betekent dat je geen btw meer betaalt, en er dus ook geen sprake meer is van een btw-teruggave via de Belastingdienst.
Is de datum van jouw factuur voor zonnepanelen vóór 1 januari 2023? Dan betaal je btw en kun je de btw terugvragen via de Belastingdienst.
Vermoed je dat de zonnepanelen niet meer goed werken, lukt het niet om een storing van de omvormer zelf op te lossen met de handleiding of heb je schade aan je zonnepanelen? Neem dan zal snel mogelijk contact met ons op, zodat wij de situatie kunnen beoordelen en je op de juiste manier kunnen adviseren.
Als je zelf probeert om een storing of schade te verhelpen, of hier een derde partij voor ingeschakeld, dan loop je het risico dat de garanties vervallen.
Voor het melden van een storing of schade neem je contact op met de afdeling Service. Zij zijn bereikbaar via 085 782 0051 of service@greenchoicezon.nl.