Installatie en oplevering

De zonnepanelen worden doorgaans binnen een dag op je dak geplaatst en aangesloten. Het installatieteam laat ons weten hoe de installatie is verlopen. Zodra we alle gegevens hebben verwerkt en gecontroleerd, is de oplevering compleet en kan het opwekken van groene energie echt beginnen. Maar let op, er zijn nog een aantal vervolgstappen. Daar vertellen we je hier graag meer over.

Inhoudsopgave

Aanmelden bij de netbeheerder

Vanaf het moment dat de zonnepanelen energie opwekken, moet je de panelen via energieleveren.nl aanmelden bij de netbeheerder. De aanmelding is om een aantal redenen belangrijk:

  • Je ontvangt de juiste terugleververgoeding voor de opgewekte energie, doordat je netbeheerder aan je energieleverancier laat weten dat er gesaldeerd mag worden.
  • Monteurs van de netbeheerder moeten bij werkzaamheden op de hoogte zijn van de teruglevering zodat zij veilig hun werk kunnen uitvoeren.
  • De netbeheerder controleert of je stroommeter geschikt is voor teruglevering. Als dit niet het geval is, dan vervangt de netbeheerder de meter kosteloos.
  • Er is zicht nodig op wie er op welke plaats energie teruglevert, zodat de netbeheerder kan bepalen of er aanpassingen in het energienet nodig zijn.

 

Op of vlak na de installatiedag ontvang je een e-mail van ons met meer informatie over de aanmelding en alle benodigde gegevens. Met deze e-mail bij de hand is de aanmelding binnen een paar minuten geregeld.

Certificaat omvormer downloaden

Eigenaren van een omvormer zijn verplicht om een conformiteitscertificaat in bezit te hebben. Met dit certificaat toon je aan dat jouw omvormer voldoet aan de gestelde eisen. Via onderstaande link kun je het certificaat voor de omvormer opzoeken. Sla het document op, print het eventueel uit en bewaar het goed.

Opgewekte energie bekijken

Als trotste eigenaar van zonnepanelen is het leuk om te zien hoeveel energie de panelen opwekken, want ze liggen er natuurlijk niet voor niets. Op het monitoringsplatform (via een app of website) dat bij je omvormer hoort, kun je precies terug zien hoeveel energie er op welk moment wordt opgewekt. Het zonnestroomsysteem wekt alleen stroom op als de zon schijnt of bij daglicht. De omvormer staat alleen op deze momenten aan. In de zomer is dit ongeveer tussen 8.00 en 20.00 uur, en in de winter tussen 10.00 en 17.00 uur.

Enphase of Growatt

Heb je een omvormer van Enphase? Dan ontvang je binnen 2 weken na de installatie inloggegevens. Bij een omvormer van Growatt maak je zelf een account aan op server.growatt.com. Is het niet gelukt om de monitoring in te stellen, heb je hulp nodig bij het aanmaken van een account of heb je een ander probleem met de monitoring? Klik dan hier en vind het antwoord op jouw vraag. Wil je direct de handleiding voor je omvormer opzoeken? Die kun je downloaden op de documentenpagina.

Factuur betalen

Je ontvangt binnen ongeveer een maand na de volledige oplevering van de zonnepanelen de factuur. Je kunt de factuur betalen via een bankoverboeking onder vermelding van het op de factuur aangegeven kenmerk. We vragen je daarbij om de factuur binnen 30 dagen na ontvangst te voldoen.

Btw-teruggave aanvragen

Heb je gekozen voor de btw-teruggave service van Greenchoice? Dan zetten we je gegevens door naar onze partner De Centrale BTW Teruggave, zij regelt de rest voor je. Je ontvangt op korte termijn een e-mail met het verzoek om de gegevens te controleren en een kopie van de factuur te uploaden. Het kan zijn dat je deze e-mail al hebt ontvangen. Vervolgens houdt De Centrale BTW Teruggave je per e-mail op de hoogte van de stappen die ze voor jou onderneemt bij de Belastingdienst.

Vraag je de btw-teruggave zelf aan? Dit regel je via de website van de Belastingdienst. Let er op dat je de btw-teruggave aan te vragen binnen 6 maanden na het jaar waarin je hebt geïnvesteerd in de zonnepanelen.

Storingen of schade melden

Vermoed je dat de zonnepanelen niet meer goed werken, lukt het niet om een storing van de omvormer zelf op te lossen met de handleiding of heb je schade aan je zonnepanelen? Neem dan zal snel mogelijk contact met ons op, zodat wij de situatie kunnen beoordelen en je op de juiste manier kunnen adviseren. Als je zelf probeert om een storing of schade te verhelpen, of hier een derde partij voor ingeschakeld, dan loop je het risico dat de garanties vervallen.

Voor het melden van een storing of schade neem je contact op met de afdeling Service. Zij zijn bereikbaar via 085 782 0051 of service@greenchoicezon.nl.

Overige informatie

Er zijn nog een aantal zaken die goed zijn om te weten.

  • Garanties. Er gelden meerdere garanties op jouw systeem. Je vindt deze terug in het aanbod op maat waarmee je akkoord bent gegaan. Let wel op: garanties vervallen als je zelf aanpassingen aan je systeem doet of dit door een derde partij laat doen. Dit geldt ook voor aanpassingen aan de meterkast, waardoor een storing in het zonnestroomsysteem ontstaat.
  • Kleurverschil. Een zonnepaneel bestaat grotendeels uit natuurlijke materialen. Dit kan ervoor zorgen dat er enig kleurverschil is in een zonnepaneel. Daarnaast kan er in de eerste jaren verkleuring optreden, doordat de panelen worden blootgesteld aan de verschillende elementen, waaronder de uv-straling van de zon.
  • Schoonmaken. Het zonnestroomsysteem is vrijwel onderhoudsvrij. Wil je de zonnepanelen een keer grondig laten schoonmaken? Neem dan contact op met ons op, zodat we je op de juiste manier kunnen adviseren.
  • Verzekering. Het is verstandig om bij je verzekeraar na te vragen of je opstalverzekering schade aan zonnepanelen dekt. Controleer expliciet of stormschade wordt gedekt, want niet elke maatschappij dekt deze schade.

Vragen over zonnepanelen?

Stel je vraag online

FAQ en contactformulier

Wil je meer weten, of heb je vragen over je zonnepanelen die al geplaatst zijn? Dan kan je contact opnemen via een aanvraagformulier óf even kijken op de FAQ.

Vragen voor de installatie

085 782 0051

Heb je nog vragen over de installatie van je zonnepanelen of over bovenstaande onderwerpen? Neem dan contact op met de afdeling Operations, dit is optie 2 in het keuzemenu.

E-mail kan ook: operations@greenchoicezon.nl

Vragen na de installatie

085 782 0051

Als je op een later moment problemen met je installatie, zoals een storing of schade, ervaart, dan kun je contact opnemen met de afdeling Service. Kies optie 3 in het keuzemenu.

E-mail kan ook: service@greenchoicezon.nl