Wij maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze website te analyseren en om de inhoud van onze website & advertenties af te stemmen op jouw voorkeuren. Lees meer over onze cookies of hoe wij omgaan met jouw privacy. Wanneer je de cookies accepteert plaatsen wij naast functionele & analytische cookies ook marketing cookies. Wil je dit liever niet? Klik dan op sluiten of ga naar Instellingen aanpassen
Akkoord Niet akkoord

Cookie instellingen

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Is je verbruik hoger dan verwacht? Of vermoed je dat je meter een storing heeft of defect is? Met onderstaande stappen kom je erachter waar je verbruik door veroorzaakt wordt of dat je contact op kunt nemen met je netbeheerder.

Stap 1: controleer de meterstanden

Is het verbruik op je nota hoger dan verwacht? Controleer dan de begin- en eindmeterstanden. Kloppen de standen niet? Geef dan zo snel mogelijk de juiste meterstanden door aan onze klantenservice. Als de meterstanden in het verleden (te laag) zijn geschat, dan is er op de vorige nota minder energie afgerekend dan daadwerkelijk verbruikt is. Dit wordt op de nota daarna ingelopen.

Stap 2: bekijk de periode

Gaat je nota (grotendeels) over de koude winterperiode? In de winter verbruik je, voor het verwarmen van de woning, gemiddeld 80% van je totale gasverbruik. Heb je een warmtepomp? Dan geldt dit ook voor je stroomverbruik. 

Bij een nota over wintermaanden is een bijbetaling bijna onvermijdelijk. Je betaalt elke maand hetzelfde termijnbedrag, zo betaal je in de zomer voor het hoge verbruik in de winter. Ontbreken de zomermaanden op de nota? Dan kunnen de kosten voor het gasverbruik niet gedekt worden.

Stap 3: wees bewust van je verbruik

Woon je in een villa, oude boerderij of een goed geïsoleerd appartement? Alleen of met vijf anderen? Dit heeft veel invloed op je verbruik. Het stroomverbruik hangt samen met de gezinssamenstelling, het aantal apparaten en de zuinigheid daarvan. Bij gas spelen woningtype, bouwjaar en type CV-ketel een belangrijke rol. Op de website van Milieu Centraal vind je wat een realistisch verbruik is voor jouw type woning en gezinssamenstelling.

Bewust met energie omgaan is natuurlijk ook van invloed op je verbruik. En hierbij geldt: meten is weten. Geef regelmatig je meterstanden door en bekijk je verbruik via Mijn Greenchoice of de Greenchoice app. Heb je een slimme meter? Laat je standen dan elk kwartier uitlezen en krijg inzicht in je verbruik per apparaatgroep.

Stap 4: veranderingen in huis

Veranderingen in de situatie bij jou thuis kunnen zorgen voor een toename in je verbruik. Denk hierbij aan:

  • Wijziging gezinssamenstelling
  • Meer dagen thuis
  • Nieuwe en/of extra apparatuur
  • Oude (defecte) apparatuur
  • Verbouwen van de woning
  • Elektrische kookplaat of auto


Wil je meer informatie over mogelijke oorzaken van een hoger verbruik? Klik hier.

Stap 5: vraag om hulp

Een erkende installateur kijkt naar de apparaten in je huis en geeft een inschatting geven van je verbruik. Hij kan ook een tussenmeter plaatsen om te zien of de stroommeter het juiste verbruik registreert. Hier zijn natuurlijk wel kosten verbonden, die voor eigen rekening zijn.

Weet je zeker dat je meter defect is? Vraag dan een meterijking aan bij je netbeheerder. Kijk op de website van je netbeheerder voor de kosten en contactgegevens. Als uit de ijking blijkt dat de meter defect is, dan wordt deze vervangen en vervallen de kosten van de ijking. Vragen wij meterstanden bij je op? Laat dan weten dat je meter in storing is.

Storing slimme meter

Slimme meters kunnen last hebben van een storing. Veel storingen zijn binnen een paar dagen vanzelf weer opgelost. Neem contact op met je netbeheerder bij een langdurige storing of als het display van de meter niets doet bij een druk op de knop. Als de netbeheerder het probleem niet op afstand kan oplossen, dan komt een monteur bij je langs om de meter te maken of vervangen. De storingsdienst van de netbeheerder is bereikbaar via 0800 9009. Vragen wij meterstanden bij je op? Laat dan weten dat je meter in storing is.

Waar kunnen we je mee helpen?

Logo Greenchoice Greenchoice
4 5
Greenchoice 4,1 3592 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg