Hoge jaarnota gekregen?

Elk jaar krijg je een nota over de energie die je gebruikt hebt. In onze leeswijzer vind je een uitleg van alle onderdelen van de jaarnota. Moet je opeens veel bijbetalen op de nota? Dat kan flink tegenvallen. Weet dat je altijd een betalingsregeling met ons kunt afspreken. Op deze pagina leggen we de mogelijke oorzaken van een hoge jaarnota uit. En we geven je tips om een hoge nota te voorkomen.

Oorzaken van een hoge jaarnota

  1. 1
    Jouw energieverbruik is hoger dan verwacht
    Elk maand betaal je een termijnbedrag. Deze berekening maken we met jouw verwachte energieverbruik. Verandert je gezinssituatie of heb je nieuwe apparaten aan die veel energie verbruiken? Dan kan het gebeuren dat jouw termijnbedrag te laag is voor jouw energieverbruik. Op de jaarnota moet je het verschil bijbetalen.

    Wil je meer informatie over mogelijke oorzaken van een hoger verbruik? We zetten het op een rij op onze informatiepagina over een hoog energieverbruik.
  2. 2
    Je bent nieuw bij Greenchoice of hebt een nieuwe woning
    Als je nieuw bent bij Greenchoice weten we nog niet wat je energieverbruik is. We maken dan een schatting met de gegevens van jouw adres uit het verleden. Als die schatting te laag is betaal je maandelijks een te laag termijnbedrag. Dat veroorzaakt een bijbetaling op de jaarnota.

    Als je verhuisd bent kan je termijnbedrag berekend zijn met het energieverbruik van de vorige bewoners. Verbruik jij vervolgens meer energie? Dan zie je dit terug op de jaarnota en moet je het verschil bijbetalen.
  3. 3
    De meterstanden zijn geschat
    Als we geen meterstanden ontvangen maken we een schatting. We proberen de schatting zo nauwkeurig mogelijk te doen, maar het kan toch afwijken van je werkelijke energieverbruik.

    Controleer de geschatte standen met de werkelijke standen op je meter. Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je vanzelf in op de volgende nota. Als er grotere afwijking is dan 250 kWh stroom en/of 100 m³ gas kun je een correctienota aanvragen via onze klantenservice. Hiervoor hebben we altijd je actuele meterstanden nodig.

    Als de meterstanden in het verleden (te laag) zijn geschat, dan is er op de vorige nota minder energie afgerekend dan je echt verbruikt hebt. Dit wordt op de volgende nota ingelopen, waardoor die hoger kan uitvallen.

Betalingsregeling afspreken

Het kan voorkomen dat je niet op tijd kunt betalen. Wij bieden de mogelijkheid om je nota in termijnen te betalen. Via Mijn Greenchoice tref je direct zelf een betalingsregeling over je termijn-, jaar- of eindnota.

Kom je er niet uit of heb je vragen over je betalingen? Bekijk onze contactopties. We helpen je graag.

Liever anoniem en gratis advies? Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om jou te helpen dit weer op orde te krijgen.

Met de Greenchoice app kan je je verbruik inzien en termijnbedrag aanpassen

Inzicht in je verbruik met Mijn Greenchoice

Voorkom een hoge jaarnota door je energieverbruik goed in de gaten te houden. Geef regelmatig je meterstanden door of geef ons toestemming om de standen van je slimme meter vaker uit te lezen. Via Mijn Greenchoice of de app kun je dan precies zien hoeveel energie je verbruikt en pas je gemakkelijk je termijnbedrag aan. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Met een goed inzicht in je verbruik is het ook een stuk makkelijker om energie te besparen!

Bespaarhulp voor energie

Wil je aan de slag met energie besparen? Met de gratis Bespaarhulp van Greenchoice helpen we je een handje! Je vult eerst gegevens in over jouw situatie zodat we een gepersonaliseerd stappenplan kunnen maken. Zo helpt Greenchoice je om te besparen op je energieverbruik en een stap te maken naar een duurzamer leven.