Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Nieuws

Volg ons op social media
LinkedIn
YouTube

Interview Rockin' Green

20 december 2017

We zijn deze maand weer langs geweest bij één van onze klanten die duurzaam onderneemt. Dit keer Rockin’ Green. Deze (online) shop biedt uitkomst voor jonge ouders die duurzame en Fair Trade kleding en -producten willen voor hun kids. Bovendien zijn ze supercool. We spreken oprichtster Renate. Met welke visie is ze deze (web)shop gestart? En wat is voor haar het verschil tussen normaal en duurzaam ondernemen?

Hoe is Rockin’ Green ontstaan? 
“Ik ben altijd al bezig geweest met duurzaamheid, en wilde dit ook graag doorvertalen naar de kleding die ik mijn kinderen aantrok en het speelgoed waarmee ze spelen. In kinderkleding en -producten zitten vaak chemicaliën, zonder dat bekend is wat het effect daarvan is op lange termijn. Toen ik van mijn eerste zoontje was bevallen had ik weinig tijd om te shoppen, en kocht dus kinderkleding bij de reguliere winkelketens. Tijdens mijn tweede zwangerschap dacht ik: nu wil ik het anders. Ik wilde ervoor zorgen dat ouders gemakkelijk kindvriendelijke kleding en producten konden kopen die op een eerlijke manier zijn gemaakt. Met mijn online shop www.rockingreen.nl heb ik nu een verzamelplatform van duurzame en eerlijk producten, en inmiddels ook een winkel aan de Kleiweg in Rotterdam.”

Wie is je doelgroep?
“Mijn doelgroep is tweeledig. Enerzijds heb je de bewuste eco doelgroep, die hoef ik niet meer te overtuigen. Zij shoppen graag in mijn webshop en komen in mijn winkel. De doelgroep die lastiger te bereiken is zijn ouders die hun kind fashionable willen aankleden en daarmee het idee van eco aan de kant schuiven. De uitdaging is des te groter om met Rockin’ Green te laten zien dat ecokleding en -producten Fair Trade, kindvriendelijk én cool zijn.”

Hoe is de markt voor duurzame speelgoed?
“Er zijn steeds meer ouders die ecologisch speelgoed belangrijk vinden. Baby’s en jonge kinderen ontdekken veel met hun mond. Het bewustzijn onder ouders groeit hierin. Er hangt wel vaak een ander prijskaartje aan, maar die verschillen worden gelukkig steeds kleiner. Soms zelfs maar €1,-. Veel ouders willen dit er wel voor betalen, ze weten alleen vaak niet waar dit te koop is.”

En de markt voor duurzame kleding?
“Sommige ecologische kledingmerken zijn een stuk prijziger dan reguliere kledingmerken. Niet iedereen wil €60,- betalen voor een trui. Kinderen groeien snel uit hun kleding en er gaat nogal eens iets stuk. Ik wil graag goede en eerlijke kleding aanbieden voor een betaalbare prijs. Daar is onlangs mijn eigen kledinglijn RG Organic vanuit ontstaan.”

Ja, vertel daar eens meer over!
“Ik ben sinds kort gestart met het opzetten van dit huismerk vanuit Rockin’ Green. Het is ontstaan vanuit de wil om ecologisch geproduceerde kleding toegankelijk te maken. Ik wil weg van tussenleveranciers, want juist dat maakt deze kleding duurder. Mijn kledinglijn bestaat uit betaalbare biologische katoenen items voor zowel kinderen als ouders. Ik laat ze met leuke prints en teksten bedrukken waardoor de kinderkleding matcht met die van de ouders. Leuk toch?”

Wat ervaar ik als ik jouw winkel binnenloop?
“Een heleboel, haha! Ik hoop dat mensen vooral zien en ervaren dat eco echt niet saai hoeft te zijn, maar juist heel cool is. Des te leuker is het dus als mensen in mijn winkel komen zeggen “oh wat leuk, ik wist niet dat eco zo leuk kon zijn”. Dit kan gaan over kleding, tassen, maar ook over een duurzame speen of een puzzel van gerecycled materiaal. En natuurlijk kunnen mensen dit ook online vinden op mijn webshop www.rockingreen.nl.”

Wat maakt het verschil voor jou tussen duurzaam ondernemen en normaal ondernemen?
“In vergelijking met de reguliere markt van kinderkleding en producten is het aanbod van ecologische en duurzame kleding en -producten nog een stuk beperkter. Ik moet dus gericht op zoek en achterhalen wat er over een paar maanden nieuw op de markt komt in plaats van dat het me wordt voorgeschoteld. Je moet daarnaast je doelgroep en hun wensen goed kennen en weten wat ze voor producten willen betalen.”

Zit daar een extra uitdaging in dan met normaal ondernemen?
“Er zullen altijd mensen sceptisch zijn, of niet in niet in het duurzame concept geloven. De wens om te verduurzamen is er nog lang niet bij iedereen. Ik ben inmiddels gestopt om mensen te overtuigen waarom ik duurzaam onderneem. Dat zijn nu mijn klanten nog niet. Aan de andere kant, je kunt ook niet iedereen bedienen. Gelukkig zijn er veel mensen die wel in dit idee of concept geloven. Juist die mensen zijn mijn klanten!”

Heb je tips voor mensen die duurzaam willen ondernemen?
“Allereerst: gewoon doen. Het is belangrijk om dicht bij je eigen idealen te blijven, ondanks dat dit niet altijd makkelijk is. Met duurzaam ondernemen loop je vaker tegen een ander financieel plaatje aan, dan met niet duurzame producten. Dat is belangrijk om rekening mee te houden. Ik heb tegenslagen gehad, maar dat heeft er ook voor gezorgd dat ik ben gegroeid. Ik weet nu hoe je bepaalde situaties beter aanpakt. Wetend dat je meehelpt de wereld te verduurzamen maakt het 100% de moeite waard!”

Binnenkort start een crowdfunding voor het eigen huismerk van Rockin’ Green, RG Organic. Houd de website, Facebook (@RockinGreenNL) en Instagram (@RockinGreen_NL) in de gaten voor meer informatie!

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
4,5 5
Greenchoice 4,2 1363 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg