Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Nieuws

Volg ons op social media
LinkedIn
YouTube

Kamperen met de elektrische auto

21 oktober 2016 - Emile Püttmann

Onlangs ben ik een week gaan kamperen in de Elzas, wat zo’n 650 km verwijderd is van Rotterdam. Niet erg bijzonder zou je zeggen, maar ik heb dit gedaan met een Nissan Leaf, een elektrische auto met (realistisch) 150 km bereik en 110 tot 120 km wanneer je enkel de snelweg gebruikt. In dit stuk laat ik graag zien dat op vakantie gaan met een elektrische auto nu al goed mogelijk is.

Nissan Leaf
Mijn vriendin en ik hebben recent een tweedehands Nissan Leaf gekocht. We hebben voor ons werk beiden afwisselend een auto nodig en voelden ons toch schuldig als we met een vervuilende auto reden. We kozen uiteindelijk voor een elektrische auto omdat deze energetisch veel efficiënter is vergeleken met een benzine- of dieselauto. Ook wordt de accu bij uiteindelijke sloop van de auto gerecycled dan wel hergebruikt voor een andere toepassing en rijden we op groene stroom van Greenchoice. Hiermee voorkomen we de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. 

Tweedehands batterij
Wij hebben gekozen voor een Nissan Leaf omdat dit een auto is die inmiddels enkele jaren op de markt is en daardoor ruim verkrijgbaar is als tweedehands. Ik krijg zelf vaak vragen over eventuele beperkingen van de batterij, maar ik kan je vertellen dat ik hier geen enkel probleem mee heb gehad. De batterij van 24 kWh functioneert prima en het bereik is geen enkel probleem. We rijden gemiddeld 6,7 km op 1 kWh, of omgerekend: 65 km op 1 liter benzine. 

Genoeg laadpalen 
Na twee maanden de auto gebruikt te hebben in Nederland werd ons al snel duidelijk dat afstanden rijden hier geen enkel probleem is. Zo zijn er inmiddels in bijna elk gehucht laadpalen te vinden. In onze eigen stad Rotterdam, waar wij niet thuis kunnen laden omdat we in een appartement wonen, zijn volop laadpalen beschikbaar. Is er nog geen laadpaal op 250 meter afstand, dan kun je (net als in bijna alle gemeenten in Nederland) bij de gemeente een laadpaal aanvragen.

Improviseren
Toen we onze reis naar de Elzas planden via Chargemap.com en keken waar we konden laden, kwamen we er al snel achter dat het in Wallonië iets minder goed is geregeld... Het kwam erop neer dat er geen snelladers zijn, en we dus niet in een keer door konden rijden. De route hebben we dan ook verlegd om zo veel mogelijk via Nederland te rijden - met dank aan Fastned voor snelladers aan de grens met Belgie bij Maastricht(!)- en vervolgens via een klein stukje België zonder te hoeven bijladen Luxemburg in te rijden. 

Ontspannen op vakantie
Dit kwam prima uit, omdat we van plan waren vrijdagavond pas te vertrekken. We wilden ergens overnachten en Noord-Luxemburg is een mooie tussenbestemming. De volgende dag konden we dankzij een hoteleigenaar, die een stopcontact beschikbaar stelde voor 5 euro, met volle accu weer verder.

Snelladen en koffie
In de buurt van Luxemburg stad konden we vervolgens bij een Nissan dealer snelladen - dank voor het kopje koffie! - daarna vlug via Metz (met dank aan Ikea) en nog een stop aan de snelweg (Corri-Door) aangekomen op de camping in de Elzas, 650 km verder. De elektriciteitskosten van Rotterdam naar Obernai waren 20 euro, waarbij ik eerlijk moet toegeven dat de Nissan Dealer en de IKEA gratis waren. Anders was het 30 euro geweest. 

Groter bereik
Daarnaast geldt dat wanneer je elektrisch rijdt dat elke camping, en eigenlijk elk stopcontact, een ‘tankstation’ is. Dit betekent dat je elke ochtend opnieuw beschikt over een volle accu. Tijdens ons verblijf in de Elzas bleek bovendien dat het bereik van een elektrische auto flink toeneemt, als je weinig op de snelweg rijdt. Het was voor ons dan ook, behalve bij een echt grote rit van ruim 200 km, niet nodig om gedurende de vakantie extra op te laden.

Rustig aan
Hoewel op doorreis geldt dat je elk uur een kwartier moet laden, betekent dit niet dat dit erg is. Vaak is wifi en koffie beschikbaar en kun je je erop instellen door bijvoorbeeld een boek te lezen; je bent immers op vakantie.

De toekomst
De toekomst voor elektrisch rijden ziet er, met alle nieuwe modellen die binnen nu en een jaar uitkomen, zeer positief uit. Een grotere batterij, in combinatie met nog snellere laders, zullen ervoor zorgen dat een volledig elektrische auto voor de lange afstand qua gemak niet meer zal onderdoen aan een benzineauto. Voor leaserijders die genieten van 4% bijtelling is er volgend jaar dan ook geen enkele reden meer om de elektrische auto te laten staan.

Nu al groen rijden
Ben je, net als ik en mijn vriendin, een particulier rijder, laat toekomstige veranderingen je dan niet tegenhouden om nu al te kiezen voor een (tweedehands) elektrische auto. Het overgrote deel van de ritten is hier nu al comfortabel mee te maken, en de lange afstand is mogelijk.

 

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
3,5 5
Greenchoice 4,2 1049 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg