Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Nieuws

Volg ons op social media
LinkedIn
YouTube

Even kennismaken: Marieke van den Hoek

16 maart 2018

Deze week is Marieke van den Hoek (34) begonnen als commercieel directeur bij onze organisatie. Voor velen is Marieke geen onbekende. Ze werkte al ruim vijf jaar bij Greenchoice als marketingmanager. De stap naar commercieel directeur biedt de mogelijkheid tot een hernieuwde kennismaking. En dus stelden we Marieke vijf vragen; over haarzelf en haar nieuwe rol.

Kun je iets vertellen over jouw loopbaan?
Na mijn studie Internationale Bedrijfscommunicatie ben ik begonnen als marketeer bij Ecostream, onderdeel van Econcern. Toentertijd heb ik bewust gekozen voor een duurzaam bedrijf. Ik zet me graag in voor een bedrijf met een missie waar ik me in kan vinden. Bij Ecostream heb ik verschillende rollen vervuld, waaronder marketingmanager voor België, channelmanager voor Nederland, België en Frankrijk en internationaal marketingmanager.

Vervolgens heb ik de overstap gemaakt naar Eneco als internationaal marketingmanager voor Zon, Bio en Water en heb ik een Management Development programma gevolgd. Dat was heel leerzaam! Na Eneco ben ik bij Triodos Bank aan de slag gegaan als marketeer. Daar heb ik me beziggehouden met strategische marketingprojecten en was ik verantwoordelijk voor Internationaal Brand Management. Een hele mooie ervaring waar ik met plezier op terugkijk. Ik heb er geleerd hoe belangrijk het is om als bedrijf vast te houden aan je missie en een sterk merk te bouwen. Het levert hele trouwe klanten op, die graag optreden als ambassadeur voor jouw bedrijf.

En waarom heb je vijf jaar geleden gekozen voor Greenchoice?
Greenchoice is een missiegedreven bedrijf met lef. Ik heb het altijd het stoerste energiebedrijf van Nederland gevonden. Toen daar de functie van marketingmanager vrijkwam, wist ik: ‘daar staat mijn naam op’. Ik kreeg de opdracht om de marketingorganisatie te professionaliseren en het merk te versterken. Nu had Greenchoice al een heel sterk merk, maar de afgelopen jaren zijn we er met het team in geslaagd het merk naar een hoger niveau te tillen. Het mooie is dat we als organisatie bereid zijn om te leren en een afwijkend geluid te laten horen, waarbij de klant écht vooropstaat.

Wat deed je als marketingmanager bij Greenchoice?
Ik was verantwoordelijk voor het merk Greenchoice en alle communicatie- en marketingactiviteiten die daarbij horen: marketing intelligence, klantbehoud, online marketing en productontwikkeling. Dit is in de loop der jaren ontzettend gegroeid. Toen ik net begon, was het team veel kleiner en waren bepaalde vakgebieden nog niet apart ingericht. In de afgelopen vijf jaar heb ik het team opgebouwd. Ik coachte het team en heb ingezet op persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Zelf ben ik met het team meegegroeid. Omdat het team steeds sterker werd, kon ik steeds verder uit de details treden en me richten op strategische projecten.

Wat houdt de functie van commercieel directeur in?
Ik ben nu - voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt - verantwoordelijk voor Marketing, Sales, Pricing, Productrealisatie en Klantprojecten. Onder dat laatste vallen onze activiteiten met lokale energiecoöperaties, zoals verschillende postcoderoosprojecten waarin klanten kunnen deelnemen en zelf lokaal hun groene stroom opwekken. 

Wat hoop je op lange termijn te bereiken in deze functie?
Greenchoice is een commercieel bedrijf met een duurzame missie. Ik wil vanuit deze functie bewijzen dat dát een gouden combinatie is. We hebben zeer trouwe, tevreden klanten en er komen er steeds meer bij. Zij stellen ons in staat om écht impact te maken. Samen met onze klanten kunnen we woorden omzetten in daden. Ik wil de duurzame daadkracht die Greenchoice heeft in combinatie met haar achterban en partners nóg meer inzetten om Nederland in beweging te krijgen voor groene energie.

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
4 5
Greenchoice 4,2 1055 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg