Veelgestelde vragen

Betalen

Welke betaalmogelijkheden biedt Greenchoice?

Greenchoice werkt met automatische incasso. Rond de 6e van de maand incasseren wij automatisch het termijnbedrag voor de lopende maand van uw rekening. Rond de 10e van de maand doen wij bij- en terugbetalingen naar aanleiding van nota’s. Automatische incasso is een snelle, efficiënte manier van betalen waar u zelf geen omkijken naar heeft. Mocht de incasso in het begin van de maand niet lukken wegens saldotekort, dan proberen wij het rond de 26ste van de maand nog eens.

Wat gebeurt er als er een incassopoging mislukt?

Greenchoice incasseert rondom de 6e van de maand (rond de10e voor een nota’s). Mocht het bedrag op die datum niet op uw rekening staan, dan is dat niet direct een probleem. Wij proberen het aan het eind van de maand nogmaals, rond de 26ste van de maand. Als deze pogingen niet succesvol verlopen, sturen wij u een herinneringsbrief. U kunt de achterstand dan zelf voldoen met iDEAL via Mijn dossier.

Kan ik een betalingsregeling treffen?

Als u het bedrag op uw jaar- of eindnota niet in één keer kunt betalen, bieden wij u de mogelijkheid om dat in een aantal maandelijkse termijnen te voldoen. U kunt daarvoor contact opnemen met onze klantenservice. Let op! U kunt enkel een regeling treffen over het saldo van de jaar- of eindnota, niet over het termijnbedrag.

Wat zijn de bankgegevens van Greenchoice?

Het IBAN (International Bank Account Number) van Greenchoice is 'NL18INGB0005309282' t.n.v. Greenchoice te Rotterdam. Het BIC van Greenchoice is 'INGBNL2A'.

Wat moet ik doen als ik een betalingsachterstand heb?

Heeft u van ons bericht gekregen dat u een betalingsachterstand heeft? U kunt de betalingen met iDEAL regelen via Mijn dossier bij Mijn betalingen. Lukt het u niet om op tijd uw achterstand te voldoen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Kan ik betalen met een buitenlandse IBAN?

Ja, dat kan. Met de komst van SEPA dienen bedrijven ook een IBAN afkomstig uit een ander land te accepteren voor de betalingen van hun diensten. Heeft u een buitenlandse IBAN en wilt u energie afnemen van Greenchoice, neemt u hierover dan contact op met onze klantenservice.

Termijnbedrag

Hoe wordt mijn termijnbedrag berekend?

Wij berekenen uw termijnbedrag aan de hand van het gemiddeld verbruik van de afgelopen 3 jaar op uw adres, maal de totaal tarieven (incl. overheidsheffingen en btw). Hierbij komen de vaste leveringskosten en netbeheerkosten voor 12 maanden. We houden rekening met de vermindering energiebelasting. Als u de jaarkosten deelt door 12 heeft u uw termijnbedrag berekend.


Wij baseren uw termijnbedrag op uw jaarverbruik, omdat het energieverbruik per maand erg verschilt. U gebruikt een groot deel van uw gasverbruik om uw huis in de wintermaanden te verwarmen. Uw energiekosten liggen in de winter dan ook een stuk hoger dan in de zomer. Om te voorkomen dat u in de winter een veel hoger bedrag moet betalen dan in de zomer, berekenen wij een gemiddeld bedrag per maand voor u. 

Wat is een termijnbedrag?

Maandelijks betaalt u ons een bedrag voor uw energieverbruik; het termijnbedrag. Dit baseren wij op het gemiddelde jaarverbruik van uw adres. Na een jaar ontvangt u een jaarnota, waarbij wij alle betaalde bedragen verrekenen met uw verbruik.


Uw termijnbedrag wijzigt u eenvoudig via Mijn dossier. Meer weten over het wijzigen van uw termijnbedrag? Kijk dan bij ‘Hoe wijzig ik mijn termijnbedrag?’.

Jaar- en eindnota

Wat is een jaarnota?

Jaarlijks berekenen wij hoeveel energie u verbruikt heeft en wat de kosten hiervan zijn. Dit doen we door middel van uw meterstanden. Al deze gegevens verwerken wij in uw jaarnota, die u elk jaar rond dezelfde tijd ontvangt. Elke maand betaalt u Greenchoice een termijnbedrag. Zijn de werkelijke kosten lager dan het totaal van de door u betaalde termijnbedragen? Dan krijgt u het verschil terug. Als u juist meer energie verbruikt heeft, betaalt u een bedrag bij.

Uw jaarnota’s kunt u terugvinden via Mijn dossier bij Mijn betalingen.

Wat is een eindnota?

Greenchoice maakt voor u een eindnota nadat wij zijn gestopt met het leveren van duurzame energie. Bijvoorbeeld omdat u verhuist of omdat u gaat overstappen naar een andere leverancier. Op de eindnota berekenen wij aan de hand van uw meterstanden hoeveel energie u verbruikt heeft en wat de kosten daarvan zijn. Deze kosten worden verrekend met de maandelijkse termijnbedragen die u ons betaald heeft. Zijn de werkelijke kosten lager dan het totaal van de door u betaalde termijnbedragen? Dan krijgt u het verschil terug. Als u juist meer energie verbruikt heeft, betaalt u een bedrag bij.


Uw eindnota kunt u terugvinden via Mijn dossier bij Mijn betalingen.

Wanneer kan ik mijn jaar- of eindnota verwachten?

De jaarnota wordt jaarlijks opgesteld na de start van de energielevering door Greenchoice. We vragen dan uw meterstanden op of we lezen deze uit als u een slimme meter heeft. Nadat wij de meterstanden ontvangen sturen wij u binnen 3 weken uw jaarnota toe.


U krijgt een eindnota van ons als de energielevering van Greenchoice beëindigd wordt. De eindnota sturen wij u binnen 6 weken na de einddatum van de energielevering. Voor de eindnota vragen wij uw meterstanden op of wij lezen deze uit als u een slimme meter heeft.


Uw eindnota kunt u terugvinden via Mijn dossier bij Mijn betalingen.

Ik heb mijn meterstanden doorgegeven, wanneer krijg ik mijn nota?

Na het doorgeven van uw meterstanden kunt u uw jaarnota binnen 3 weken verwachten. De jaarnota kunt u vervolgens inzien via Mijn dossier.


Bent u verhuisd of overgestapt? Dan kunt u de eindnota verwachten binnen 6 weken na de einddatum van de energielevering. Uw eindnota kunt u vervolgens inzien via Mijn dossier.

Wat staat er op mijn jaar- en eindnota?

Op uw jaarnota staat veel informatie, zoals uw meterstanden, jaarverbruik, betalingen en uw tarieven. We hebben voor u een overzichtelijke leeswijzer gemaakt, zodat de nota voor u makkelijk te begrijpen is. U kunt hier stap voor stap de nota doorlopen met een uitgebreide toelichting. Bekijk de leeswijzer.

Hoe controleer ik mijn nota?

Wij vinden het belangrijk dat u alle gegevens op de nota van Greenchoice kunt herleiden. Zo ziet u direct hoeveel energie u verbruikt heeft en hoeveel kosten u heeft gehad. U kunt uw nota met de volgende stappen controleren:


Meterstanden

Het verbruik op de nota wordt bepaald aan de hand van het verschil tussen de begin- en eindmeterstanden van de verbruiksperiode waarvoor de nota is opgemaakt. De meterstanden zijn door uzelf doorgegeven, uitgelezen via de slimme meters of ingeschat (wanneer geen meter­standen zijn ontvangen).


Tarieven
Uw verbruik wordt afgerekend tegen de afgesproken tarieven. Het leveringstarief is het tarief dat u bent overeengekomen met Greenchoice, exclusief belastingen en andere overheidsheffingen. Dit leveringstarief ziet u ook staan op een offerte, een verlengaanbod en/of de contractbevestiging.


De overheidsheffingen (energiebelasting en Opslag Duurzame Energie) brengen wij namens de overheid in rekening over uw energieverbruik. Deze overheidsheffingen worden vastgesteld door de overheid en kunnen per kalenderjaar wijzigen, ongeacht of u een vast tarief heeft afgesloten met Greenchoice.


Daarnaast worden diverse andere (vaste) kosten, waaronder ook de kosten van de netbeheerder, voor de betreffende verbruiksperiode aan u doorberekend.


Mochten er tijdens de notaperiode verschillende tarieven gehanteerd zijn dan vindt u het gemiddeld tarief terug op uw nota.


We hebben voor u een overzichtelijke leeswijzer gemaakt, zodat de nota voor u makkelijk te begrijpen is. U kunt hier stap voor stap de nota doorlopen met een uitgebreide toelichting. Bekijk de leeswijzer.

De eindmeterstanden op mijn eindnota van Greenchoice kloppen niet, en nu?

Bij een overstap vraagt de nieuwe leverancier de meterstanden bij u op. Deze worden via uw netbeheerder als eindmeterstanden aan Greenchoice als vorige leverancier doorgegeven. Als uw overstapmeterstanden niet kloppen, kan uw huidige leverancier – onder voorwaarden – een correctie laten doorvoeren bij uw netbeheerder. U dient in dat geval zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de klantenservice van uw huidige leverancier.

De meterstanden op mijn jaarnota kloppen niet, en nu?

Heeft u een nota ontvangen met geschatte meterstanden? De meter­standen zijn geschat op basis van het historisch verbruik op uw adres. Controleer de geschatte meterstanden met de werkelijke standen op uw meter(s). Bij een kleine afwijking hoeft u geen correctie aan te vragen, dit verschil loopt u in op uw volgende nota. Als er een forse afwijking is, kunt u contact opnemen met onze klantenservice via telefoonnummer 010-478 23 26 of vragen@greenchoice.nl. Dan beoordelen wij of een correctienota noodzakelijk is. Een correctienota wordt opgemaakt met de actuele meterstanden. Zorgt u er dus voor dat u de actuele meterstanden bij de hand heeft.

Het tarief op mijn nota komt niet overeen met het tarief in mijn contract. Hoe kan dat?

Wijkt het totaal tarief naar aanleiding van uw nota af van het genoemde totaal tarief op uw contractbevestiging? Dit kan 2 redenen hebben:


De overheidsheffingen zijn gewijzigd
Het tarief voor energiebelasting en Opslag duurzame energie wordt door de overheid vastgesteld. Als u een nota ontvangt over verschillende kalenderjaren ziet u een gemiddelde staan. Dit kunt u controleren door de nota te openen via Mijn dossier, en hierbij de uitsplitsing van energiebelasting en Opslag duurzame energie te bekijken.


U heeft gebruik gemaakt van verschillende leveringstarieven

Op uw nota staat in dit geval een gemiddelde van deze verschillende leveringstarieven. Om dit te controleren kunt u de nota via Mijn dossier bekijken, door te klikken op de groen gekleurde notadatum. Vervolgens ziet u een uitsplitsing per contractperiode inclusief het bijbehorende tarief.

Kan ik een bijbetaling op mijn nota in termijnen betalen?

Het is mogelijk om het bedrag van de jaar- of eindnota in maximaal zes termijnen te betalen. Wij schrijven deze termijnen dan samen met de maandelijkse termijnbedragen van uw rekening af. Als u gebruik wilt maken van deze mogelijkheid dan kunt u hiervoor contact opnemen met onze klantenservice via telefoonnummer 010 478 23 26 of vragen@greenchoice.nl.


Let op: Alleen voor het saldo van de jaar- of eindnota kan een termijnregeling getroffen worden. Dit geldt niet voor de maandelijkse termijnbedragen.

Wordt mijn teruggeleverde energie van zonnepanelen verrekend op de nota?

Bij de verrekening van teruggeleverde energie op de nota moet onderscheid gemaakt worden tussen digitale en analoge stroommeters.


Digitale meter

Als u een stroommeter heeft met een digitaal scherm voor de meterstanden, wordt het stroomverbruik en de teruglevering op één nota verrekend. U ziet hoeveel stroom u van het net heeft afgenomen en hoeveel energie u heeft teruggeleverd aan het net. Daarbij ziet u de bijbehorende kosten en de hoogte van de vergoeding voor de teruglevering. Tot 1 januari 2016 werd een aparte nota opgemaakt voor de teruggeleverde energie. Nu ontvangt u één overzichtelijke nota waarop alle geleverde en teruggeleverde stroom verrekend wordt.


Analoge meter

Hebt u een analoge stroommeter met een draaischijf? De teruggeleverde energie wordt direct verrekend met het verbruik doordat de stroommeter achteruitloopt op de momenten dat u meer energie opwekt dan u zelf verbruikt. Als u over het hele jaar meer energie heeft verbruikt dan u heeft teruggeleverd, wordt het resterende verbruik in rekening gebracht. Is er meer teruglevering dan verbruik? Dan ontvangt u eerst een reguliere nota waarop de teruglevering gelijk wordt getrokken aan het verbruik; er wordt een nulnota opgemaakt. Vervolgens sturen wij u een aparte nota voor de teruglevering boven uw eigen verbruik.


Wilt u weten welke vergoeding u krijgt voor de teruggeleverde energie? Meer informatie vindt u bij ‘Besparen en zelf opwekken’.