Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Veelgestelde vragen

Betalen

Welke betaalmogelijkheden biedt Greenchoice?

Greenchoice werkt met automatische incasso. Rond de 6e van de maand incasseren wij automatisch het termijnbedrag voor de lopende maand van jouw rekening. Rond de 10e van de maand doen wij bij- en terugbetalingen naar aanleiding van nota’s. Automatische incasso is een snelle, efficiënte manier van betalen waar je zelf geen omkijken naar hebt. Mocht de incasso in het begin van de maand niet lukken wegens saldotekort, dan proberen wij het rond de 26ste van de maand nog eens.

Wat gebeurt er als er een incassopoging mislukt?

Greenchoice incasseert rondom de 6e van de maand (rond de10e voor nota’s). Mocht het bedrag op die datum niet op jouw rekening staan, dan is dat niet direct een probleem. Wij proberen het aan het eind van de maand nogmaals, rond de 26ste van de maand. Als deze pogingen niet succesvol verlopen, sturen wij je een herinneringsbrief. Je kunt de achterstand dan zelf voldoen met iDEAL via Mijn dossier.

Kan ik een betalingsregeling treffen?

Als je het bedrag op jouw jaar- of eindnota niet in één keer kunt betalen, bieden wij je de mogelijkheid om dat in een aantal maandelijkse termijnen te voldoen. Je kunt daarvoor contact opnemen met onze klantenservice. Let op! Je kunt enkel een regeling treffen over het saldo van de jaar- of eindnota, niet over het termijnbedrag.

Wat zijn de bankgegevens van Greenchoice?

Het IBAN (International Bank Account Number) van Greenchoice is 'NL18INGB0005309282' t.n.v. Greenchoice te Rotterdam. Het BIC van Greenchoice is 'INGBNL2A'.

Wat moet ik doen als ik een betalingsachterstand heb?

Heb je van ons bericht gekregen dat je een betalingsachterstand hebt? Je kunt de betalingen met iDEAL regelen via Mijn dossier bij Mijn betalingen. Lukt het jou niet om op tijd jouw achterstand te voldoen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Kan ik betalen met een buitenlandse IBAN?

Ja, dat kan. Met de komst van SEPA dienen bedrijven ook een IBAN afkomstig uit een ander land te accepteren voor de betalingen van hun diensten. Heb je een buitenlandse IBAN en wil je energie afnemen van Greenchoice, neem hierover dan contact op met onze klantenservice.

Termijnbedrag

Hoe wordt mijn termijnbedrag berekend?

Wij berekenen jouw termijnbedrag aan de hand van het gemiddeld verbruik van de afgelopen 3 jaar op jouw adres, maal de totaal tarieven (incl. overheidsheffingen en btw). Hierbij komen de vaste leveringskosten en netbeheerkosten voor 12 maanden. We houden rekening met de vermindering energiebelasting. Als je de jaarkosten deelt door 12 heb je jouw termijnbedrag berekend.


Wij baseren jouw termijnbedrag op jouw jaarverbruik, omdat het energieverbruik per maand erg verschilt. Je gebruikt een groot deel van jouw gasverbruik om jouw huis in de wintermaanden te verwarmen. Jouw energiekosten liggen in de winter dan ook een stuk hoger dan in de zomer. Om te voorkomen dat je in de winter een veel hoger bedrag moet betalen dan in de zomer, berekenen wij een gemiddeld bedrag per maand. 

Wat is een termijnbedrag?

Maandelijks betaal je ons een bedrag voor jouw energieverbruik; het termijnbedrag. Dit baseren wij op het gemiddelde jaarverbruik van jouw adres. Na een jaar ontvang je een jaarnota, waarbij wij alle betaalde bedragen verrekenen met jouw verbruik.


Je termijnbedrag wijzig je eenvoudig via Mijn dossier. Meer weten over het wijzigen van je termijnbedrag? Kijk dan bij ‘Hoe wijzig ik mijn termijnbedrag?’.

Jaar- en eindnota

Wat is een jaarnota?

Jaarlijks berekenen wij hoeveel energie je verbruikt hebt en wat de kosten hiervan zijn. Dit doen we door middel van jouw meterstanden. Al deze gegevens verwerken wij in jouw jaarnota, die je elk jaar rond dezelfde tijd ontvangt. Elke maand betaal je Greenchoice een termijnbedrag. Zijn de werkelijke kosten lager dan het totaal van de door jou betaalde termijnbedragen? Dan krijg je het verschil terug. Als je juist meer energie verbruikt hebt, betaal je een bedrag bij.

Jouw jaarnota’s kun je terugvinden via Mijn dossier bij Mijn betalingen.

Wat is een eindnota?

Greenchoice maakt voor jou een eindnota nadat wij zijn gestopt met het leveren van duurzame energie. Bijvoorbeeld omdat je verhuist of omdat je gaat overstappen naar een andere leverancier. Op de eindnota berekenen wij aan de hand van jouw meterstanden hoeveel energie je verbruikt hebt en wat de kosten daarvan zijn. Deze kosten worden verrekend met de maandelijkse termijnbedragen die je ons betaald hebt. Zijn de werkelijke kosten lager dan het totaal van de door jou betaalde termijnbedragen? Dan krijg je het verschil terug. Als je juist meer energie verbruikt hebt, betaal je een bedrag bij.


Jouw eindnota kun je terugvinden via Mijn dossier bij Mijn betalingen.

Wanneer kan ik mijn jaar- of eindnota verwachten?

De jaarnota wordt jaarlijks opgesteld na de start van de energielevering door Greenchoice. We vragen dan jouw meterstanden op of we lezen deze uit als je een slimme meter hebt. Nadat wij de meterstanden ontvangen sturen wij je binnen 3 weken jouw jaarnota toe.


Je krijgt een eindnota van ons als de energielevering van Greenchoice beëindigd wordt. De eindnota sturen wij je binnen 6 weken na de einddatum van de energielevering. Voor de eindnota vragen wij jouw meterstanden op of wij lezen deze uit als je een slimme meter hebt.


Je eindnota kun je terugvinden via Mijn dossier bij Mijn betalingen.

Ik heb mijn meterstanden doorgegeven, wanneer krijg ik mijn nota?

Na het doorgeven van jouw meterstanden kun je jouw jaarnota binnen 3 weken verwachten. De jaarnota kun je vervolgens inzien via Mijn dossier.


Ben je verhuisd of overgestapt? Dan kun je de eindnota verwachten binnen 6 weken na de einddatum van de energielevering. Jouw eindnota kun je vervolgens inzien via Mijn dossier.

Wat staat er op mijn jaar- en eindnota?

Op jouw jaarnota staat veel informatie, zoals jouw meterstanden, jaarverbruik, betalingen en jouw tarieven. We hebben voor jou een overzichtelijke leeswijzer gemaakt, zodat de nota voor jou makkelijk te begrijpen is. Je kunt hier stap voor stap de nota doorlopen met een uitgebreide toelichting. Bekijk de leeswijzer.

Hoe controleer ik mijn nota?

Wij vinden het belangrijk dat je alle gegevens op de nota van Greenchoice kunt herleiden. Zo zie je direct hoeveel energie je verbruikt hebt en hoeveel kosten je hebt gehad. Je kunt jouw nota met de volgende stappen controleren:


Meterstanden

Het verbruik op de nota wordt bepaald aan de hand van het verschil tussen de begin- en eindmeterstanden van de verbruiksperiode waarvoor de nota is opgemaakt. De meterstanden zijn door jezelf doorgegeven, uitgelezen via de slimme meters of ingeschat (wanneer geen meter­standen zijn ontvangen).

Tarieven
Jouw verbruik wordt afgerekend tegen de afgesproken tarieven. Het leveringstarief is het tarief dat je bent overeengekomen met Greenchoice, exclusief belastingen en andere overheidsheffingen. Dit leveringstarief zie je ook staan op een offerte, een verlengaanbod en/of de contractbevestiging.


De overheidsheffingen (energiebelasting en Opslag Duurzame Energie) brengen wij namens de overheid in rekening over jouw energieverbruik. Deze overheidsheffingen worden vastgesteld door de overheid en kunnen per kalenderjaar wijzigen, ongeacht of je een vast tarief hebt afgesloten met Greenchoice.


Daarnaast worden diverse andere (vaste) kosten, waaronder ook de kosten van de netbeheerder, voor de betreffende verbruiksperiode aan je doorberekend.


Mochten er tijdens de notaperiode verschillende tarieven gehanteerd zijn dan vind je het gemiddeld tarief terug op jouw nota.


We hebben voor jou een overzichtelijke leeswijzer gemaakt, zodat de nota makkelijk voor je te begrijpen is. Je kunt hier stap voor stap de nota doorlopen met een uitgebreide toelichting. Bekijk de leeswijzer.

De eindmeterstanden op mijn eindnota van Greenchoice kloppen niet, en nu?

Bij een overstap vraagt de nieuwe leverancier de meterstanden bij je op. Deze worden via jouw netbeheerder als eindmeterstanden aan Greenchoice als vorige leverancier doorgegeven. Als je overstapmeterstanden niet kloppen, kan jouw huidige leverancier – onder voorwaarden – een correctie laten doorvoeren bij jouw netbeheerder. Je dient in dat geval zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de klantenservice van je huidige leverancier.

De meterstanden op mijn jaarnota kloppen niet, en nu?

Heb je een nota ontvangen met geschatte meterstanden? De meter­standen zijn geschat op basis van het historisch verbruik op jouw adres. Controleer de geschatte meterstanden met de werkelijke standen op jouw meter(s). Bij een kleine afwijking hoef je geen correctie aan te vragen, dit verschil loop je in op jouw volgende nota. Als er een forse afwijking is, kun je contact opnemen met onze klantenservice via telefoonnummer 010-478 23 26 of vragen@greenchoice.nl. Dan beoordelen wij of een correctienota noodzakelijk is. Een correctienota wordt opgemaakt met de actuele meterstanden. Zorg er dus voor dat je de actuele meterstanden bij de hand hebt.

Het tarief op mijn nota komt niet overeen met het tarief in mijn contract. Hoe kan dat?

Wijkt het totaal tarief naar aanleiding van jouw nota af van het genoemde totaal tarief op jouw contractbevestiging? Dit kan 2 redenen hebben:


De overheidsheffingen zijn gewijzigd
Het tarief voor energiebelasting en Opslag duurzame energie wordt door de overheid vastgesteld. Als je een nota ontvangt over verschillende kalenderjaren zie je een gemiddelde staan. Dit kun je controleren door de nota te openen via Mijn dossier, en hierbij de uitsplitsing van energiebelasting en Opslag duurzame energie te bekijken.


Je hebt gebruik gemaakt van verschillende leveringstarieven

Op jouw nota staat in dit geval een gemiddelde van deze verschillende leveringstarieven. Om dit te controleren kun je de nota via Mijn dossier bekijken, door te klikken op de groen gekleurde notadatum. Vervolgens zie je een uitsplitsing per contractperiode inclusief het bijbehorende tarief.

Kan ik een bijbetaling op mijn nota in termijnen betalen?

Het is mogelijk om het bedrag van de jaar- of eindnota in maximaal zes termijnen te betalen. Wij schrijven deze termijnen dan samen met de maandelijkse termijnbedragen van jouw rekening af. Als je gebruik wilt maken van deze mogelijkheid dan kun je hiervoor contact opnemen met onze klantenservice via telefoonnummer 010 478 23 26 of vragen@greenchoice.nl.


Let op: Alleen voor het saldo van de jaar- of eindnota kan een termijnregeling getroffen worden. Dit geldt niet voor de maandelijkse termijnbedragen.

Wordt mijn teruggeleverde energie van zonnepanelen verrekend op de nota?

Bij de verrekening van teruggeleverde energie op de nota moet onderscheid gemaakt worden tussen digitale en analoge stroommeters.


Digitale meter

Als je een stroommeter hebt met een digitaal scherm voor de meterstanden, wordt het stroomverbruik en de teruglevering op één nota verrekend. Je ziet hoeveel stroom je van het net hebt afgenomen en hoeveel energie je hebt teruggeleverd aan het net. Daarbij zie je de bijbehorende kosten en de hoogte van de vergoeding voor de teruglevering. Tot 1 januari 2016 werd een aparte nota opgemaakt voor de teruggeleverde energie. Nu ontvang je één overzichtelijke nota waarop alle geleverde en teruggeleverde stroom verrekend wordt.


Analoge meter

Heb je een analoge stroommeter met een draaischijf? De teruggeleverde energie wordt direct verrekend met het verbruik doordat de stroommeter achteruitloopt op de momenten dat je meer energie opwekt dan je zelf verbruikt. Als je over het hele jaar meer energie hebt verbruikt dan je hebt teruggeleverd, wordt het resterende verbruik in rekening gebracht. Is er meer teruglevering dan verbruik? Dan ontvang je eerst een reguliere nota waarop de teruglevering gelijk wordt getrokken aan het verbruik; er wordt een nulnota opgemaakt. Vervolgens sturen wij je een aparte nota voor de teruglevering boven jouw eigen verbruik.


Wil je weten welke vergoeding je krijgt voor de teruggeleverde energie? Meer informatie vind je bij ‘Besparen en zelf opwekken’.

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
4 5
Greenchoice 4,2 651 https://www.greenchoice.nl/images/logo.png