Je nieuwe termijnbedrag

Als we je jaarnota opmaken, berekenen we een nieuw termijnbedrag. We kijken hiervoor naar de afgesproken tarieven, het geschatte jaarverbruik, de vaste kosten van Greenchoice en die van de netbeheerder. Hieronder kun je zien waar je je verbruik vindt. Ook lees je waardoor je termijnbedrag soms hoger kan uitvallen en over het aanpassen ervan. 

Voorbeeld van een jaarnota bijschrijving of afschrijving
Stap 1
Je verbruik

De hoogte van het nieuwe termijnbedrag komt grotendeels tot stand door je verbruik. In eerste instantie ontvangen wij een geschat jaarverbruik van je netbeheerder als je je bij ons aanmeldt. De netbeheerder baseert dit op de laatste drie jaar op het adres. Als je langer dan een jaar klant bent van ons kijken we vooral naar je verbruik tijdens deze periode.

Hoger termijnbedrag

Stijging heffingen

Het komt voor dat je termijnbedrag niet daalt terwijl je wel geld terugkreeg op je jaarnota, of dat het zelfs stijgt. Naast het geschatte jaarverbruik zijn er andere invloeden die we berekenen. Zo kan er stijging zijn van overheidsheffingen en/of netbeheerkosten. 

KNMI trends

Het kan voorkomen dat er een warme winter is geweest tijdens de laatste notaperiode. We houden dan rekening met een stijging van verbruik, teruggerekend naar een gemiddeld verbruik, tijdens de volgende winterperiode. Het terugrekenen naar een gemiddeld jaarverbruik doen we op basis van gerealiseerde KNMI metingen.

Termijnbedrag aanpassen

Als je je termijnbedrag wilt aanpassen kun je dit zelf regelen via Mijn Greenchoice of de app. Als je zelf energie opwekt met zonnepanelen of Winddelen/WindVangers, kun je contact met ons opnemen voor advies over je termijnbedrag.