Per 2026: de nieuwe Energiewet

De overheid heeft de nieuwe Energiewet gemaakt. Deze wet zorgt ervoor dat de energiemarkt klaar is voor de toekomst. De wet gaat in op 1 januari 2026. Belangrijke veranderingen zijn bijvoorbeeld duidelijkere contracten en voor iedereen een (slimme) digitale meter thuis.

Lees meer over de Energiewet

Top 5 veelgestelde vragen

Hoe maak ik een veilig wachtwoord voor Mijn Greenchoice of de app?

Je wachtwoord voor Mijn Greenchoice en de app moet minimaal 16 tekens lang zijn. Verder moet je letten op de volgende dingen:

  • Kies geen lange cijferreeksen, zoals 12345 of 98765. Wissel cijfers af met letters of tekens.
  • Gebruik geen veelvoorkomende wachtwoorden (zoals 'wachtwoord', 'password', 'test', 'qwerty' of 'welkom') of namen van mensen. Deze wachtwoorden worden niet toegestaan omdat ze makkelijk te raden zijn.
  • Je mag ook een wachtzin gebruiken in plaats van een wachtwoord, dat is vaak makkelijker te onthouden. Een wachtzin is een korte zin die je zelf kiest, bijvoorbeeld IkhouvanGroen123! Spaties zijn gewoon toegestaan.
  • Je kunt gebruikmaken van hoofdletters, cijfers, leestekens en speciale tekens zoals $ en #, maar het hoeft niet.
Hoe controleer ik mijn energienota?

Wij willen dat je begrijpt wat er op je nota van Greenchoice staat. Zo zie je hoeveel energie je hebt gebruikt en wat dit kost. Je controleert je nota in deze stappen:
Wat zijn meterstanden?
Je verbruik is het verschil tussen de begin- en eindstand van je meter.
De meterstanden zijn door jezelf doorgegeven, uitgelezen via de slimme meters of geschat (wanneer we geen meterstanden hebben ontvangen).
Welke tarieven betaal je?
Je betaalt de tarieven die je met ons hebt afgesproken. Het leveringstarief staat vast tijdens je contract. Dit tarief vind je ook op een verlengaanbod en contractbevestiging.
Heb je een variabel contract? Dan kan het tarief meerdere keren per jaar veranderen.
Je betaalt ook energiebelasting aan de overheid. Wij rekenen dit voor de overheid bij je af. Deze belasting verandert elk jaar, ook bij een vast contract.
Waren er verschillende tarieven? Dan zie je het gemiddelde tarief op je nota. De details vind je in Mijn Greenchoice.
Wat zijn vaste kosten?
Vaste kosten betaal je altijd, ongeacht hoeveel energie je gebruikt. Dit zijn vaste leveringskosten van Greenchoice en systeembeheerkosten.
Hulp bij het lezen van je nota
Wij hebben een duidelijke leeswijzer gemaakt. Hierin leggen we stap voor stap uit wat alles betekent op je nota.
Bekijk de de uitleg over de nota.

Op welke momenten geldt het daltarief?

Het daltarief gaat in om 23.00 uur tot 7.00 uur. Woon je in of rond Leiden, in Noord-Brabant of Limburg? Dan gaat het daltarief in om 21.00 uur.
In weekenden en op officiële feestdagen geldt het daltarief de hele dag. Kijk op de website van jouw systeembeheerder voor de exacte informatie. Lees meer over enkel- en dubbeltarief op onze informatiepagina.

Wanneer krijg ik mijn jaarnota?

Je kunt onder 'Nota's' in Mijn Greenchoice zien wanneer je jouw jaarnota krijgt. Je jaarnota gaat niet over een kalenderjaar, maar begint op de datum dat de levering door Greenchoice begonnen is. Als je klant blijft bij ons, ontvang je je jaarnota dus ieder jaar rond dezelfde tijd.

Je jaarnota ontvang je binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen of uitgelezen.

Wat betekent de afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027?

De overheid heeft besloten dat de salderingsregeling per 1 januari 2027 stopt. Tot die tijd verandert er niets en kun je blijven salderen zoals nu.

Wil je meer weten over de veranderingen per 1 januari 2027? Bekijk dan de informatie over het afschaffen van de salderingsregeling.

Contact met Greenchoice

Stuur ons een e-mail

Heb je een complexe vraag of wil je een bijlage meesturen? Stuur ons dan een e-mail.
Mail: vragen@greenchoice.nl
We reageren binnen 10 werkdagen op je e-mail

Greenchoice Zakelijk

Ben je mkb’er of grootzakelijke klant? Bekijk de contactopties van onze zakelijke afdeling.
Contactopties zakelijk