Hulp nodig met je zonnepanelen?

Jouw zonnepanelen zijn geïnstalleerd; wat fijn dat je je eigen energie opwekt! Het kan natuurlijk dat je nog vragen hebt over jouw zonnepaneleninstallatie. Op deze pagina vind je onder andere informatie over monitoring, onderhoud en het melden van een schade of storing.

Inhoudsopgave

Monitoring

Via de monitoringportal kun je zien hoe jouw panelen presteren. De portal toont de opbrengst van de afgelopen dagen. Presteert een bepaald zonnepaneel elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip minder dan de andere panelen? En presenteert het betreffende paneel op een ander moment op de dag wel hetzelfde als de overige panelen? Dan is schaduw de oorzaak.

Vertoont jouw monitoringportal helemaal geen opwek? Wees gerust: de zonnepanelen wekken gewoon energie op. Mogelijk is de verbinding tussen de omvormer en het netwerk verbroken waardoor de opwekking niet zichtbaar is. Wijzigingen aan het netwerk of een onstabiele netwerkverbinding kan hier de oorzaak van zijn.

Heb je problemen met de monitoring van jouw zonnepanelen en wil je weten wat er bij jou aan de hand is? Start onderstaande vragenlijst en we helpen je graag verder.

Onderhoud

Zonnepanelen hebben een vuilafstotende laag. Hierdoor zijn ze vrijwel onderhoudsvrij. Toch kan het voorkomen dat er vuil ophoopt op de panelen. Het is daarom raadzaam om ze af en toe te inspecteren. Indien je de panelen wil schoonmaken, raden wij aan om dit door een gespecialiseerd bedrijf te laten doen. Loopt je rendement flink achteruit? Dan is er mogelijk meer aan de hand en is het verstandig om een specialist te raadplegen.

Wil je de panelen zelf schoonmaken? Dat kan, mits je dit op een veilige manier kunt doen. Houd hierbij rekening met het volgende:

  • Zet het zonnepanelensysteem voor de veiligheid uit.
  • Ga voorzichtig te werk, zodat de vuil werende glasplaat niet beschadigd.
  • Werk in de avond of in de ochtend. Als er te veel zon is, dan worden de zonnepanelen heet.
  • Maak uitsluitend schoon met (warm) osmosewater, speciaal reinigingsmiddel en een zachte spons. Gebruik nooit afwasmiddel om je zonnepanelen schoon te maken. Ook kraanwater raden we af, omdat de kalk uit het water kan achterblijven.
  • Werk met een nieuwe, zachte spons of doek. Vieze doeken, hogedrukreinigers, borstels, bezems of andere harde materialen kunnen krassen veroorzaken.

Enkel of dubbeltarief met zonnepanelen

Beschikt jouw stroommeter over meerdere telwerken? Wij adviseren dan om gebruik te maken van het dubbeltarief. De zon schijnt overdag en dit betekent dat het grootste deel van jouw teruglevering tegen het hogere normaaltarief wordt vergoed.

Daarnaast neem je overdag minder stroom van het net af, omdat je eerst je eigen zonnestroom verbruikt. Daardoor neemt je verbruik in het normaaltarief af en reken je in verhouding meer af tegen het daltarief.

Hoe verrekenen we dit? De stroom die je niet verbruikt wordt tegen het normaaltarief gesaldeerd. De energie die in de avonden en weekenden wordt teruggeleverd, wordt tegen het daltarief gesaldeerd. Dit deel is aanzienlijk kleiner dan bij het normaaltarief. Het betekent dat het grootste deel van de opgewekte energie tegen het gunstigste tarief, het normaaltarief, verrekend wordt.

Schade of storing melden

Heeft jouw installatie schade opgelopen of wil je een storing melden? Om je goed te kunnen helpen, verzoeken wij je om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen via onderstaand contactformulier. Vergeet niet om een foto mee te sturen indien je schade hebt. Het kan zijn dat je wat langer moet wachten op een reactie.

We verzoeken je om een reparatie enkel door ons te laten uitvoeren; de garantie op de panelen vervalt na reparatie of vervanging door een derde partij.

Veelgestelde vragen

De opgewekte stroom van je zonnepanelen wordt eerst direct in jouw huis verbruikt. Is er meer opwekking dan je op dat moment in huis verbruikt? Dan lever je stroom terug aan het net.

De omvormer registreert de opgewekte energie en de stroommeter de teruggeleverde energie. Bij een slimme stroommeter wordt de teruglevering geregistreerd op aparte teruglevertelwerken. Heb je een analoge terugdraaimeter? Dan loopt de meter terug op het moment dat je stroom teruglevert.

Ja, zeker! Zonnepanelen zijn een goede investering voor de waarde van je woning. Zonnepanelen zijn onderdeel van je woning, waardoor de (WOZ-)waarde stijgt. Daarnaast zorgen zonnepanelen ook ervoor dat het energielabel van de woning stijgt.

Je kunt drie dingen doen om te kijken of je zonnepanelen optimaal werken:

  1. Kijk op de omvormer. De omvormer geeft met lampjes of op het display aan of de zonnepanelen energie opwekken. Let op: de omvormer schakelt zichzelf uit als er onvoldoende daglicht is, doe deze controle dus overdag (bij voorkeur als de zon schijnt).
  2. Kijk op de stroommeter. Als je ziet dat de meterstanden van de teruglevertelwerken nog oplopen, dan wekken de zonnepanelen nog steeds stroom op.
  3. Kijk in het monitoringsportal. In het portal kun je precies zien hoeveel energie de zonnepanelen opwekken.

De omvormer werkt alleen als het stroom krijgt vanuit de meterkast én de zonnepanelen. Het komt dus voor dat de omvormer uitslaat zodra het gaat schemeren en weer aanslaat zodra de zon op komt.

We zien dit steeds vaker gebeuren in wijken waar bij veel woningen zonnepanelen op het dak liggen. Het elektriciteitsnetwerk van de netbeheerder is (nog) niet ingericht op de grote hoeveelheden stroom, die op zonnige dagen wordt opgewekt en teruggeleverd.

Hierdoor kunnen zonnepanelen hun stroom niet kwijt, meet de omvormer een te hoge netspanning en schakelt de omvormer zich wegens veiligheidsredenen uit. We adviseren om contact op te nemen met je netbeheerder.

Op deze momenten zijn de omstandigheden voor de zonnepanelen optimaal. Er zit een begrenzer op de omvormer om ervoor te zorgen dat deze pieken niet schadelijk zijn voor het systeem. De aftoppingen zijn van korte duur en gebeuren slechts enkele dagen in het jaar. Het aantal kilowattuur dat je hierdoor misloopt is minimaal (1-2% van de opwekking op dat moment). Dit weegt niet op tegen de kosten van een grotere omvormer.

Serviceverzoek

Aanvraag indienen

Voor al je vragen en verzoeken over je (door Greenchoice geïnstalleerde) zonnepanelen.

Telefoon

085 782 0051

Kies voor optie 3 in het keuzemenu.

Geopend maandag t/m vrijdag: 09.00-17.00 uur