Laadpaal opties

  • Voor jou op maat
  • Precies wat je nodig hebt

Lader opties

Een laadpaal voor thuis laadt je auto op, maar er zijn veel opties voor iedere situatie. Is je meterkast groot genoeg? Moet de lader op een paal of aan de muur? Wil je een lader met vaste kabel? Op deze pagina worden alle opties uitgelegd. De opties zijn:

•    Loadbalancing
•    Netverzwaring
•    Vaste kabel
•    RFID
•    Paal of muur 

Inhoudsopgave

Loadbalancing

Een lader heeft veel stroom nodig om de auto op te laden. Vanuit je elektrameter kan je maar een bepaalde hoeveelheid stroom op 1 moment vragen. Als je in de woning een elektrische kookplaat, wasmachine, droger en koelkast hebt, dan kan het zo zijn dat je de meterkast overlaadt als je de lader aansluit. Om te voorkomen dat de stoppen eruit slaan, kan je loadbalancing nemen bij de lader. Wij raden dit in alle gevallen aan. Met een loadbalancing module houdt de lader rekening met de rest van de woning qua stroom verbruik, zodat je altijd efficiënt je auto oplaadt.

Laden op zon

Ook kan je door een loadbalancing module met sommige laders laden op zonnestroom! De loadbalancing module kijkt dan hoeveel opwek er is en stemt het vermogen van de lader hierop af. Hiervoor is het wel belangrijk dat de zonnepanelen genoeg vermogen hebben, om de drempelwaarde van de lader te halen. Ook moet de opwek op dezelfde fases plaatsvinden als het laden.

Netverzwaring

Je meterkast kan aangesloten zijn op 1- of 3-fase. De meeste auto's laadt je het snelst op met een 3-fase aansluiting. Heb jij in de woning een 1-fase aansluiting? Geen probleem! Wij kunnen tijdens de lader installatie de meterkast voorbereiden op 3-fase. Je moet dan nog wel zelf bij de netbeheerder een nieuwe 3-fase meter aanvragen. Daarna laadt je je auto zo efficiënt mogelijk op. Een 3-fase aansluiting is ook aan te raden als je de woning meer wilt elektrificeren, met een (hybride) warmtepomp.

Vaste kabel

Laders zijn er wat kabel betreft in twee varianten: met vaste kabel, of als stopcontact versie. Bij een stopcontact versie, moet je zelf een laadkabel meenemen en in de lader en auto steken, voordat je kan laden. Bij een lader met vaste kabel, steek je direct de kabel van de lader in de auto en hoef je zelf niets mee te nemen. Een vaste kabel brengt zeker gemak en comfort, maar vaak is de lader ook iets duurder.

RFID

RFID is een manier om een laadpas te lezen. Dit is een optie in de lader, zodat je de lader op "slot" kan zetten. Als je lader een RFID lezer heeft, kan je via de app een pas scannen als "sleutel" om de lader mee open en dicht te zetten. Zo kan je voorkomen dat voorbijgangers zomaar jouw lader gebruiken.

Wil je thuis laden met een laadpas? Dan heb je een RFID lezer nodig in combinatie met een backoffice abonnement. De RFID lezer in de lader registreert dan de laadpas en het abonnement brengt de kosten van de laadsessie in rekening bij de laadpas.

Paal of muur

De lader moet ergens aan bevestigd worden. Je kan ervoor kiezen om de lader ergens op de oprit op een paal te plaatsen. Wij kunnen de paal voor je leveren, zodat de lader stevig staat en door weer en wind blijft staan. Als het uitkomt kan je de lader ook aan de muur ophangen. We boren in de muur de ophangpunten. Beide zijn even sterk. Qua kosten is een installatie aan de muur goedkoper, je hoeft dan namelijk geen paal aan te schaffen en vaak is ook de afstand van de kabels korter.

Weet jij precies welke opties je wilt op jouw lader? Stel jouw lader samen!

Start je aanvraag!