Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Nieuws

Volg ons op social media
LinkedIn
YouTube

Evert den Boer: Nederland heeft Deense daadkracht nodig

18 januari 2016 - Nieuwsbericht

Evert den Boer, CEO Greenchoice, is afgelopen week geinterviewd door Frank Straver van Energeia. Het gehele interview staat hieronder.

 

Nederland kan op het gebied van schone energie-ontwikkeling veel leren van Denemarken, koploper op het gebied van windenergie en duurzame warmte. Dat zegt de eind 2015 aangetreden CEO van Greenchoice Evert den Boer. Nederland dreigt zich te veel met randzaken bezig te houden, aldus de directeur. "Houd je ogen op de bal", zegt hij.

 

De verse voorman van de Rotterdamse groene energieleverancier vindt dat Nederland focus moet houden op de doelen voor schone energie en CO2-reductie om succesvol te zijn. "In Nederland hebben we het Energieakkoord, maar de discussie betreffende energie gaat vaak óver het Energieakkoord", stelt Den Boer. Het risico ontstaat dan volgens hem dat de discussie zich in zichzelf keert, als een hond die zijn eigen staart najaagt. Actie is nodig om de afspraken uit te voeren, aldus Den Boer.

 

Den Boer heeft tal van energiefuncties bekleed in zijn carrière, onder meer bij Vattenfall/Nuon en Gasterra. Voor zijn aantreden bij Greenchoice was hij drie jaar in Denemarken werkzaam voor Dong Energy. Daar was hij verantwoordelijk voor de Noordwest-Europese salesactiviteiten. Den Boer woonde in die periode met zijn gezin in Denemarken. Door de daadkracht in Denemarken ziet hij dit land als "gidsland" dat van wanten weet. "Denemarken heeft veel klaargespeeld op het gebied van wind, ook offshore. Ook zijn de Denen leidend op het gebied van een lokale duurzame benadering." Toen Den Boer terugkeerde naar Nederland stelde hij vast dat dezelfde discussies over energie steeds weer terugkomen.

 

Met Greenchoice hoopt Den Boer bij te gaan dragen aan het maken van vaart om tot een duurzame energievoorziening te komen. "We zijn een lastige periode goed doorgekomen", zegt de CEO in een statige vergaderkamer van het jaren dertighoofdkantoor in Rotterdam. Hij verwijst daarmee naar de periode dat wanbeleid door oud-bestuurders werd vastgesteld, gevolgd door onderzoek en de tijdelijke aanstelling van bestuurder Frans van Westen. "Het huis is weer op orde en we staan er goed voor", zegt Den Boer, die samen met CFO Martin van Sleeuwen het statutair bestuur vormt van het energiebedrijf, momenteel leverancier van 400.000 klanten.

 

Op dit moment is 80% van de groene elektriciteit die Greenchoice-klanten geleverd krijgen, opgewekt in Nederland. In 2020 wil Den Boer dit percentage opgekrikt hebben tot 100%, door een keur aan contracten af te sluiten met groene energieproducenten. Een voorbeeld van zo’n contract is het eind 2014 uitgebreide afnameovereenkomst voor stroom die boeren met windturbines binnen het collectief De Windunie produceren. Van Sleeuwen zegt: "We willen ons portfolio uitbreiden en divers maken door zowel kortlopende als langlopende contracten voor Nederlandse duurzame energie af te sluiten."

 

Greenchoice is in gesprek met Delta over afname van een deel van de stroom van het nieuwe offshore windpark Gemini (600 MW), waar Delta een contract voor heeft. Ook bij de nieuwe Hollandse windparken op zee wil Greenchoice volgens de CEO "in het spel zijn" door mogelijk power purchase agreements te sluiten voor stroomafname. Aan de voorkant, de ontwikkeling van wind-op-zeeprojecten is het bedrijf niet actief, omdat het hiervoor de kapitaalkracht mist. "Het gaat om miljardeninvesteringen. Daar hebben wij niets te zoeken", zegt Den Boer. Liever zoekt het bedrijf activiteiten op lokaal niveau, door samen te werken met groene coöperaties bijvoorbeeld. Greenchoice wil bij dit soort relatief kleine initiatieven ook investeringen gaan doen in zon en wind. Op de consumentenmarkt wil Greenchoice warmtepompen gaan aanbieden met partner Kieszon.

Bron: Energeia.

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
5 5
Greenchoice 4,2 1037 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg