Veelgestelde vragen

Aanmelden

Wat moet ik doen om mij bij Greenchoice aan te melden?

Voor de levering van 100% groene stroom en bosgecompenseerd gas van Greenchoice kunt u zich aanmelden via de website op de pagina Tarieven & Aanmelden. U kunt ons ook bellen op 010 478 23 26 om uw aanmelding te regelen.

Gaat u overstappen van een andere energieleverancier naar Greenchoice? Wij berekenen voor u een boetevrije overstapdatum en regelen verder de administratieve afhandeling. De levering van stroom en gas bij u thuis wordt niet onderbroken.

Gaat u verhuizen en wilt u zich aanmelden bij Greenchoice voor de nieuwe woning? Geef 2 weken voor de sleuteloverdracht uw nieuwe adresgegevens door, dan zorgen wij dat u stroom en/of gas heeft op het moment dat u de sleutel krijgt. Houdt bij uw aanmelding via onze website rekening met een verwerkingstijd van één week. Wilt u dat uw aanmelding sneller verwerkt is? Neem dan telefonisch contact op via 010 478 23 26.

Welke gegevens heb ik nodig om mij aan te melden?

Voor uw aanmelding hebben wij uw persoons-, adres-, contact- en betalingsgegevens nodig. Houd dus ook uw volledige IBAN bij de hand.

Tot wanneer kan ik mijn contract kosteloos annuleren?

Als u als kleinverbruiker (consument) een contract aangaat bij Greenchoice, heeft u na uw aanmelding 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd waarin u de overeenkomst schriftelijk kunt ontbinden via dit opzegformulier. Na deze termijn is het contract rechtsgeldig en moet u rekening houden met een opzegtermijn. Heeft u twijfels over uw keuze en denkt u erover de aanmelding bij Greenchoice te annuleren? Neem dan contact op met onze klantenservice op 010 478 23 26.

Als wij uw (spoed)aanmelding binnen 14 kalenderdagen verwerkt hebben en u maakt binnen deze periode gebruik van de wettelijke bedenktermijn, dan brengen wij de kosten voor het geleverde gas en/of stroom bij u in rekening conform de voorwaarden.

Kunnen er twee leveranciers tegelijk leveren op een adres?

Nee, er is altijd maar één leverancier op een bepaalde aansluiting. Er kan wel voor uw gasaansluiting een andere leverancier zijn dan voor uw stroomaansluiting. De oude leverancier stopt met leveren zodra de nieuwe leverancier van de netbeheerder toestemming krijgt de levering over te nemen. Dit hoeft niet per se aan het eind van een lopend contract te zijn. In dat geval wordt het oude contract vroegtijdig beëindigd.

Overstappen

Hoe wordt mijn overstapdatum bepaald?

Bij het bepalen van de overstapdatum houden wij met een aantal zaken rekening. Veel leveranciers houden een opzegtermijn van 30 dagen aan bij hun contracten. Houdt u er rekening mee dat dit ook geldt als u een variabel contract voor onbepaalde tijd heeft. Daarnaast geldt er bij het afsluiten van een contract een wettelijke bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Wij nemen de marge iets ruimer en houden in praktijk een bedenktermijn van 21 dagen aan. Deze opzeg- en bedenktermijn moet bij elkaar opgeteld worden. Dit betekent dat wij circa 7 weken na aanmelding kunnen starten met de levering van energie op uw adres.

Heeft u nog een vast contract met een bepaalde einddatum? Als de einddatum van het huidige contract binnen zes maanden afloopt, zorgen wij ervoor dat u overstapt na de einddatum van het huidige contract. Zo wordt een eventuele opzegvergoeding voorkomen.

Loopt uw contract bij de huidige leverancier nog langer dan zes maanden? Dan wachten wij niet tot het einde van uw huidige contract. We starten graag zo snel mogelijk met de levering op uw adres. U riskeert dan wel een opzegvergoeding van uw huidige leverancier. Kijkt u voor meer informatie bij: Neemt Greenchoice opzegvergoedingen over?

Zegt Greenchoice mijn huidige contract op?

Ja, bij een overstap zegt Greenchoice uw contract op bij uw huidige leverancier. U heeft hier geen omkijken naar. Wij achterhalen voor u de einddatum van het contract. En natuurlijk houden we rekening met uw opzegtermijn. Zo voorkomen wij dat u vroegtijdig overstapt en een opzegvergoeding in rekening gebracht krijgt van uw huidige leverancier. De hoogte van de opzegvergoeding verschilt per leverancier. 

Houdt u er wel rekening mee dat wij uw huidige contract alleen kunnen opzeggen als het adres waarop energie geleverd wordt bij uw huidige leverancier en het adres dat bij Greenchoice is aangemeld overeenkomt. Gaat u dus verhuizen en kiest u voor uw nieuwe adres energie van Greenchoice? Dan dient u zelf uw verhuizing door te geven aan de leverancier op uw oude of huidige adres.

Betaal ik dubbel bij een overstap?

Nee, u betaalt nooit dubbel bij een overstap! De nieuwe leverancier regelt de overstap voor u, zegt het contract voor u op en geeft de meterstanden door aan de oude leverancier. Op deze manier is de einddatum van levering bij de oude leverancier altijd gelijk aan de begindatum bij de nieuwe leverancier. Ook de eindmeterstanden van de oude leverancier zijn gelijk aan de beginmeterstanden van de nieuwe leverancier.

 

U ontvangt binnen zes weken na de overstap de eindnota van uw oude leverancier. Het kan voorkomen dat uw vorige leverancier nog een incasso voor het maandelijks termijnbedrag uitvoert na de einddatum van levering, omdat er in de betreffende maand nog wel energie geleverd is. Op de eindnota worden alle betaalde termijnbedragen verrekend met uw energieverbruik. Zo betaalt u alleen voor energie die u ook daadwerkelijk heeft verbruikt.

Opzegvergoedingen

Neemt Greenchoice opzegboetes over?

Als u een vast contract afsluit met een leverancier en dit voortijdig verbreekt, pleegt u contractbreuk en lijdt de leverancier mogelijk inkoopverlies. Daarom mag deze leverancier u een opzegvergoeding (boete) in rekening brengen.

Als u bij ons niet tevreden bent, willen wij u niet met een boete dwingen om klant bij ons te blijven. Om deze reden brengen wij alleen bij specifieke contracten een opzegvergoeding in rekening bij vroegtijdig opzeggen. Dit staat duidelijk aangegeven in uw contractvoorwaarden. Aangezien Greenchoice niet standaard werkt met opzegvergoedingen, nemen wij ook geen opzegvergoedingen over van andere leveranciers.

Greenchoice is een voordelige leverancier. Het kan dus soms de moeite lonen toch uw huidige contract open te breken, omdat u het boetebedrag met uw nieuwe contract terugverdient!

Energieveiling

Wat is een energieveiling?

Bij een energieveiling verenigen consumenten zich in een grote groep, een zogeheten collectief. Ze schrijven zich hiervoor in bij de organisatie die de energieveiling regelt, bijvoorbeeld de Consumentenbond. Deze organisatie vraagt de deelnemende energieleveranciers om een scherpe offerte voor energietarieven. De leverancier met het laagste bod wint de veiling en mag als enige de deelnemende consumenten een aanbieding doen. De consument beslist vervolgens of hij op de aanbieding ingaat en gebruik wil maken van de leveringstarieven.

Waarom bestaan energieveilingen?

Energieveilingen worden georganiseerd door consumentenorganisaties die proberen om met een veiling een voordelig energietarief te realiseren voor een grote groep consumenten, een collectief. Door leveranciers een aanbod te laten doen voor deze grote groep consumenten levert dit prijsvoordeel op voor deze groep. En dat zonder dat deze consumenten hier zelf veel moeite voor hoeven te doen.

Is het aanbod via een energieveiling echt beter?

Of het aanbod via een energieveiling echt beter is hangt af van een aantal factoren en van uw eigen situatie. Niet alle energieleveranciers zullen ervoor kiezen om mee te doen met een veiling. Daarbij dient de winnende energieleverancier de organiserende partij een vergoeding te betalen voor elke klant. Vaak loont het om zelf een goede energievergelijking te maken, waarbij u rekening houdt met de zaken die u belangrijk vindt. Een goede service bijvoorbeeld. En als u zonnepanelen heeft is het van belang om te letten op de terugleververgoeding. Deze factoren worden maar zelden meegenomen bij energieveilingen.

Heeft u een veilingaanbod ontvangen? Greenchoice helpt u graag bij het maken van een goede keuze. U kunt ons bellen via 010 747 02 22 voor een persoonlijk advies.

Zijn deelnemende energieleveranciers aan een veiling duurzaam?

Dit hangt af van de voorwaarden die de organisatie van de veiling stelt. De organisatie kan leveranciers bijvoorbeeld vragen om een aanbod te doen met alleen groene stroom die is opgewekt in Nederland. Het gebeurt nu vaak dat er alleen maar gekeken wordt naar de goedkoopste leveringstarieven. Om te weten of het winnende bedrijf duurzaam handelt, kunt u altijd het stroometiket – wat iedere energieleverancier verplicht dient te communiceren – inzien. Op dit stroometiket vindt u informatie over de herkomst van de stroom. Ook de producten van Greenchoice hebben een stroometiket. Greenchoice levert overigens niet alleen groene energie maar investeert ook in duurzame opwekking van stroom en andere duurzame projecten.

Doet Greenchoice mee aan energieveilingen?

Greenchoice is het er niet mee eens als er alleen maar gekeken wordt naar de laagste leveringstarieven voor energie. De goedkoopste leverancier wint dan de veiling, ongeacht duurzaamheid en service. Greenchoice kiest er bewust voor om niet mee te doen aan dit soort veilingen.

Inmiddels zijn sommige veilingen een andere koers ingeslagen. Indien de organisator van een veiling aangeeft dat duurzaamheid een voorwaarde is en eenmalige welkomstkortingen niet zijn toegestaan, kan Greenchoice in overweging nemen om deel te nemen aan de veiling. Op deze manier is Greenchoice in 2017 als winnaar uit de bus gekomen bij de Collectieve Inkoop Energie via Vereniging Eigen Huis voor een driejarig contract met Nederlandse windstroom. Wij vinden het een goede zaak als consumentenorganisaties het belang inzien van duurzaamheid naast een goede prijs.

MKB

Is aanmelden eenvoudig?

Indien u ons op tijd van de juiste informatie voorziet, merkt u helemaal niets van uw overstap. Wij zorgen ervoor dat u stroom en gas geleverd krijgt op het moment dat u dat nodig heeft. Betrekt u een nieuw pand, geef dan 2 weken voor de sleuteloverdracht uw nieuwe adres gegevens door. Voor de levering van 100% duurzame stroom en bosgecompenseerd gas kunt u zich bij Greenchoice aanmelden via de zakelijke aanmeldpagina.

Hoe ver van tevoren moet ik mij aanmelden?

Als de datum van sleuteloverdracht bekend is dan kunt u zich voor dit adres direct aanmelden. Als de levering direct zou moeten starten kunt u daar specifiek opdracht toe geven. Voor de levering van 100% duurzame stroom en bosgecompenseerd gas kunt u zich bij Greenchoice aanmelden via de zakelijke aanmeldpagina.

Zegt Greenchoice mijn huidige contract op?

Ja, als u overstapt van leverancier zegt Greenchoice uw contract op bij uw huidige leverancier. Zakelijke klanten adviseren wij echter dit ook altijd zelf te doen. Voor u als kleinverbruiker kunnen we de einddatum van uw contract achterhalen. En natuurlijk houden we rekening met uw opzegtermijn. Door deze informatie te gebruiken kunnen wij voorkomen dat u vroegtijdig overstapt. Stapt u namelijk te vroeg over dan kan het zijn dat uw huidige (oude) leverancier u een boete oplegt. De hoogte van de boete verschilt per leverancier. Wij raden u aan ook zelf de einddatum van uw contract en de opzegtermijn te achterhalen door contact op te nemen met uw huidige leverancier. U kunt deze gegevens vervolgens gebruiken voor uw aanmelding bij Greenchoice.