Veelgestelde vragen

Aanmelden

Wat moet ik doen om mij bij Greenchoice aan te melden?

Als u wilt overstappen van leverancier geeft u een overstapdatum aan, spreken wij met u af wat u tarieven zijn en regelen wij verder de administratieve afhandeling. Als u ons op tijd van de juiste informatie voorziet, merkt u helemaal niets van uw overstap.

 

Gaat u verhuizen en wilt u zich aanmelden voor de nieuwe woning? Geef dan twee weken voor de sleuteloverdracht uw nieuwe adresgegevens door, dan heeft u stroom en gas op het moment dat u uw nieuwe woning betrekt.

 

Voor de levering van 100% groene stroom en bosgecompenseerd gas kunt u zich bij Greenchoice aanmelden via de website of u kunt ons bellen op 010 478 23 26.

Hoe ver van tevoren moet ik mij aanmelden?

Gaat u overstappen van leverancier? Veel leveranciers hanteren een opzegtermijn van een maand bij hun contracten. En u heeft een bedenktermijn. Dat houdt in dat u 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd heeft waarin u kosteloos van de overstap kunt afzien. Gedurende deze 14 kalenderdagen mag een leverancier nog geen actie ondernemen, tenzij u daar specifiek opdracht toe geeft. We nemen deze marge iets ruimer en houden in praktijk 21 kalenderdagen aan voordat wij uw overstap in gang zetten. Tellen we de opzegtermijn, de wettelijke bedenktijd en onze eigen marge bij elkaar op dan hebben we het over 7 weken in totaal. Meld uw overstap dus minimaal 7 weken van tevoren bij ons aan.

 

Voor een verhuizing geldt het volgende: als de datum van sleuteloverdracht voor een nieuwe woning bekend is dan kunt u zich voor dit adres direct aanmelden. Ook als nieuwe bewoner bent u als consument beschermd bij een aanmelding. Als de levering direct zou moeten starten kunt u daar specifiek opdracht toe geven.

Welke gegevens heb ik nodig om me aan te melden?

Voor uw aanmelding hebben wij uw persoons-, adres-, contact- en betalingsgegevens nodig.

Tot wanneer kan ik mijn contract kosteloos annuleren?

Als u als kleinverbruiker (consument) een contract aangaat bij Greenchoice, heeft u na aanmelding 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd waarin u de overeenkomst schriftelijk kunt ontbinden. Na deze termijn is het contract rechtsgeldig en moet u rekening houden met een opzegtermijn. Heeft u twijfels over uw keuze en denkt u erover de aanmelding bij Greenchoice te annuleren? Neem dan contact op met onze klantenservice op 010 747 02 22.

Als wij uw (spoed)aanmelding binnen 14 kalenderdagen verwerkt hebben en u maakt binnen deze periode gebruik van de wettelijke bedenktermijn, dan brengen wij de kosten voor het geleverde gas en/of stroom bij u in rekening.

Kunnen er twee leveranciers tegelijk leveren op één adres?

Nee, er is ten allen tijde maar één leverancier op een bepaalde aansluiting. Er kan wel voor uw gasaansluiting een andere leverancier zijn dan voor uw stroomaansluiting. De oude leverancier stopt met leveren zodra de nieuwe leverancier van de netbeheerder toestemming krijgt de levering over te nemen. Dit hoeft niet per se aan het eind van een lopend contract te zijn. In dat geval wordt het oude contract tussentijds beëindigd.

Opzeggen

Hoe kan ik mijn contract opzeggen?

Een opzegging kunt u doorgeven via onze klantenservice op 010 747 02 22.  

 

Misschien heeft u van een andere leverancier, of via een veiling, een aanbod gekregen, waarmee u veel geld lijkt te gaan besparen. Laat ons dan uw contract checken of neem contact op met onze klantenservice via 010 747 02 22. Wij helpen u graag bij het maken van een eerlijke vergelijking, zodat u zeker weet dat u de juiste keuze maakt.

 

Wilt u opzeggen omdat u gaat verhuizen? Het is goed om te weten dat wij u in heel Nederland van stroom en gas kunnen voorzien. Opzeggen is dus niet nodig, wij verhuizen graag met u mee!

Hoe geef ik een opzegging door?

Om op te zeggen kunt u contact opnemen met onze klantenservice op 010 747 02 22. Wij horen graag van u de reden van uw opzegging, misschien dat wij u kunnen adviseren over uw contract in de toekomst!

Overstappen

Hoe wordt mijn overstapdatum bepaald?

Bij het bepalen van de overstapdatum houden wij met een aantal factoren rekening. Veel leveranciers houden een opzegtermijn van 30 dagen aan bij hun contracten. Houdt u er rekening mee dat dit ook geldt als u een variabel contract voor onbepaalde tijd heeft. Daarnaast hebt u bij het afsluiten van een contract een wettelijk bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Wij nemen de marge iets ruimer en houden in praktijk een bedenktermijn van 21 dagen aan. Deze opzeg- en bedenktermijn moet bij elkaar opgeteld worden. Dit betekent dat wij circa 7 weken na aanmelding kunnen starten met de levering van energie op uw adres.

 

Heeft u nog een vast contract met een bepaalde einddatum? Als de einddatum van het huidige contract binnen zes maanden afloopt, zorgen wij ervoor dat u overstapt na de einddatum van het huidige contract. Zo wordt een eventuele opzegboete voorkomen. Loopt uw contract nog langer dan zes maanden? Dan wachten wij niet tot het einde van uw huidige contract. We starten graag zo snel mogelijk met de levering op uw adres. U riskeert dan een opzegboete van uw huidige leverancier. Kijkt u voor meer informatie bij: Neemt Greenchoice opzegboetes over?

Zegt Greenchoice mijn huidige contract op?

Ja, bij een overstap zegt Greenchoice uw contract op bij uw huidige leverancier. U heeft hier geen omkijken naar. Wij achterhalen voor u de einddatum van het contract. En natuurlijk houden we rekening met uw opzegtermijn. Zo voorkomen wij dat u vroegtijdig overstapt en een boete krijgt van uw huidige leverancier. De hoogte van de boete verschilt per leverancier. Houdt u er wel rekening mee dat wij uw huidige contract alleen kunnen opzeggen als het adres waarop energie geleverd wordt bij uw huidige leverancier en het adres dat bij Greenchoice is aangemeld overeenkomt.  

Betaal ik dubbel bij een overstap?

Nee, u betaalt nooit dubbel bij een overstap! De einddatum van levering bij de oude leverancier is gelijk aan de begindatum bij de nieuwe leverancier. Ook de eindmeterstanden van de oude leverancier zijn gelijk aan de beginmeterstanden van de nieuwe leverancier. Normaal gesproken ontvangt u binnen een maand na de overstap de eindnota van uw oude leverancier. Het kan voorkomen dat uw vorige leverancier nog een incasso voor het maandelijks termijnbedrag uitvoert na de einddatum van levering, omdat zij de opzegging nog niet volledig in hun administratie hebben verwerkt. Dit bedrag wordt vervolgens verwerkt in de eindnota.

Opzegboete

Hoe zit het met opzegboetes wegens contractbreuk?

Als u een vast contract afsluit met een leverancier en dit voortijdig verbreekt, pleegt u contractbreuk en lijdt de leverancier mogelijk inkoopverlies. Daarom mag deze leverancier u een opzegvergoeding (boete) in rekening brengen.

 

Greenchoice gelooft niet in opzegvergoedingen. Als u bij ons niet tevreden bent, willen wij u niet met negatieve financiële consequenties dwingen klant bij ons te blijven. Om die reden vergoedt Greenchoice ook geen opzegboetes van andere leveranciers.

 

Bij een overstap achterhalen wij de einddatum van uw huidige contract. Wij houden rekening met deze informatie om te voorkomen dat u een boete ontvangt bij de overstap.

Neemt Greenchoice opzegboetes over?

Greenchoice gelooft niet in opzegvergoedingen (boetes). Als u bij ons niet tevreden bent, willen wij u niet met een boete dwingen om klant bij ons te blijven. Daarom vergoeden wij ook geen opzegboetes van andere leveranciers.

 

Greenchoice is een voordelige leverancier. Het kan dus soms de moeite lonen toch uw huidige contract open te breken, omdat u het boetebedrag met uw nieuwe contract terugverdient!

Verlengen

Hoe kan ik mijn contract verlengen?

Loopt uw contract binnenkort af? Dan doen wij u graag een nieuw aanbod om u ook in de toekomst van onze duurzame energie te mogen voorzien.

 

Een maand voor de einddatum sturen wij u een nieuw aanbod. U vindt het aanbod dan ook in Mijn dossier. Wilt u eerder weten welk aanbod wij voor u hebben, of heeft u vragen over uw aanbod? Neem dan contact op met onze klantenservice op 010 747 02 22.

 

Onderneemt u geen actie? Dan gaat u automatisch over op ons variabele Kortingsgarantietarief. Hiermee heeft u gegarandeerd 0,25 cent korting op de variabele tarieven van uw regioleverancier. 

Is het aanbod dat ik krijg wel scherp?

De tarieven van Greenchoice behoren tot de scherpste tarieven in de markt. Ook als uw vaste tarief afloopt, doen wij u uiteraard weer een goed aanbod. Afhankelijk van de inkoopprijzen op de energiemarkt kan uw nieuwe tarief iets hoger of lager zijn. Heeft u vragen over uw nieuwe aanbod? Neem dan contact op met onze klantenservice op 010 747 02 22.

Wordt mijn tarief stilzwijgend verlengd na afloop van de looptijd?

Ruim voordat uw vaste tarief afloopt, ontvangt u van ons een nieuw voorstel. Gaat u niet in op dit voorstel, dan wordt u automatisch omgezet naar ons variabele tarief met kortingsgarantie. Hierbij heeft u altijd 0,25 eurocent (€0,0025) korting per kilowattuur stroom en kubieke meter gas ten opzichte van de variabele tarieven van uw regioleverancier. Ons variabele tarief kent een opzegtermijn van 30 kalenderdagen en geen opzegvergoedingen. U kunt uiteraard wel altijd een nieuw vast tarief aangaan op basis van de dan geldende tarieven.

Mijn dossier

Wat kan ik in Mijn dossier zien en doen?

Via Mijn dossier kunt u veel zelf regelen. U kunt wijzigingen doorgeven, zoals een verhuizing, emailadres, termijnbedrag en IBAN. Daarnaast kunt u via Mijn dossier meterstanden doorgeven om uw verbruik te bekijken, het termijnbedrag te controleren of een jaarnota aan te vragen. Het is ook mogelijk om openstaande betalingen via iDeal te betalen. Uiteraard vindt u ook de gegevens van uw contract terug. En kunt u, zodra het daar tijd voor is, uw contract verlengen.

 

Naast bovenstaande wijzigingen kunt u ook een voorlopig energielabel van uw woning bepalen. We noemen het een voorlopig energielabel, omdat het niet officieel gebruikt kan worden bij bijvoorbeeld de verkoop van uw woning. Er is ook nog een tabblad met Mijn acties. Hier kunt u terugvinden welke acties er vanuit Greenchoice en in samenwerking met onze partners lopen.

Waarom lukt het niet om een gebruikersnaam aan te maken?

Het kan helpen om een andere internetbrowser te gebruiken of uw huidige browser te updaten.

Ik heb een gebruikersnaam, maar het lukt mij niet om in te loggen.

Heeft u een gebruikersnaam waarmee het niet lukt om in te loggen? Dan is het goed om de gebruikersnaam te controleren. Voor het opvragen van de gebruikersnaam vult u het e-mailadres in waarmee u bij ons bent geregistreerd. Dan ontvangt u binnen enkele minuten uw gebruikersnaam per e-mail. Controleer mijn gebruikersnaam.

Als u na controle van de gebruikersnaam nog niet kunt inloggen, voert u waarschijnlijk een verkeerd wachtwoord in. Geeft u dan aan dat u het wachtwoord vergeten bent, zodat u een nieuw wachtwoord kunt instellen. Stel mijn wachtwoord opnieuw in.

Heeft u de gebruikersnaam en het wachtwoord gecontroleerd, maar lukt het nog niet om in te loggen? Dan kan het helpen om een andere internetbrowser te gebruiken of uw huidige browser te updaten.

Ik ben mijn gebruikersnaam van Mijn dossier vergeten.

Deze kunt u opvragen via deze paginaVoor het opvragen van de gebruikersnaam vult u het e-mailadres in waarmee u bij ons bent geregistreerd. Dan ontvangt u binnen enkele minuten uw gebruikersnaam per e-mail. 

Ik ben mijn wachtwoord van Mijn dossier vergeten.

Deze kunt u opnieuw aanmaken via deze pagina.

Ik ben mijn klantnummer vergeten.

Deze kunt u opvragen via deze pagina.

App

Wat kan ik met de Greenchoice app?

Met de app krijgt u als klant van Greenchoice inzicht in uw verbruik en kunt u veel energiezaken zelf regelen. Simpel, altijd en overal:

- Geef uw meterstanden door bij uw meterkast
- Bekijk uw energieverbruik en teruglevering per jaar, maand, week en dag
- Bekijk of wijzig uw maandelijkse termijnbedrag
- Vergelijk uw verbruik met de rest van Nederland of vergelijkbare huishoudens
- Gebruik onze bespaartips om energie te besparen

Waar kan ik de Greenchoice app vinden?

U kunt de app vinden in de Apple App Store of Google Play door te zoeken op ‘Greenchoice’. Heeft u een iPad, vergeet dan niet na het zoeken het vinkje bij “alleen iPad” uit te zetten om de app te vinden.

Op welke apparaten werkt de Greenchoice app?

De app van Greenchoice is geschikt voor mobiele telefoons met iOS 7 of hoger en Android versie 4 of hoger. De app werkt ook op de meeste tablets.

 

Helaas is er geen app beschikbaar voor telefoons met Windows. De reden hiervan is dat slechts een klein deel van onze klantgroep gebruik maakt van Windows en er een afweging is gemaakt met betrekking tot de kosten en opbrengst. Mogelijk wordt op een later moment nog een app voor Windows ontwikkeld. Uiteraard is Mijn dossier wel beschikbaar. In dit online dossier kunt u zelfs meer zien en doen dan in de app. 

Hoe kan ik inloggen op de Greenchoice app?

U logt in met uw bestaande Mijn dossier gebruikersnaam en wachtwoord. Meer weten over inloggen?

Heb ik een slimme meter nodig om de Greenchoice app te gebruiken?

Nee. Met een slimme meter heeft u wel toegang tot enkele extra opties, zoals inzicht in uw verbruik en teruglevering op dagniveau.

Energieveiling

Wat is een energieveiling?

Bij een energieveiling verenigen consumenten zich in grote groep, een zogeheten collectief. Ze schrijven zich hiervoor in bij de organisatie die de energieveiling regelt. Ze vragen vervolgens met zijn allen de deelnemende energieleveranciers om een scherpe offerte voor energietarieven. De leverancier met het laagste bod wint dan de veiling en mag als enige de deelnemende consumenten een aanbieding doen, ongeacht de kwaliteit van de klantenservice, mate van duurzaamheid of leveringsvoorwaarden. De consument beslist vervolgens of hij op de aanbieding ingaat en gebruik wil maken van de leveringstarieven.

Waarom bestaan energieveilingen?

Energieveilingen worden georganiseerd door consumentenorganisaties die proberen om middels een veiling een voordelig energietarief te realiseren voor een grote groep consumenten, een collectief. Door leveranciers een aanbod te laten doen voor deze grote groep consumenten levert dit prijsvoordeel op voor deze groep. Dit klinkt als een nobel streven van de organisatoren van deze veilingen, maar er wordt er ook goed verdiend aan het houden van een energieveiling. Voor iedere klant die overstapt, betaalt de winnende leverancier namelijk een vergoeding aan de organisator van de veiling. En het geld dat de winnende leverancier kwijt is aan uw overstap zal deze leverancier op termijn graag aan u terug willen verdienen.

Is de energieveiling onafhankelijk?

Een energieveiling wordt niet gesponsord door een energiemaatschappij, maar het ‘winnende’ energiebedrijf moet een zeer hoog bedrag per overstappende klant betalen aan de organisator van de veiling. Zo verdienen de organisatoren dus flink aan uw overstap.

Is deelname aan de energieveiling eenmalig?

U besluit per keer of u op een aanbieding van een winnende energieleverancier ingaat of niet. Het is echter mogelijk dat u bij aanmelding ongevraagd automatisch bent ingeschreven voor een volgende veiling. Let dus goed op de voorwaarden.

Is de kwaliteit van de (winnende) energieleverancier bekend?

Winnaars van de afgelopen veilingen staan vaak niet in de top drie van klanttevredenheidsonderzoeken. Het zijn dus vaak energieleveranciers die minder waarde hechten aan een belangrijk aspect als servicekwaliteit. Greenchoice hanteert naast scherpe leveringstarieven ook een beleid waarbij service en duurzaamheid voorop staan.

Zijn deelnemende bedrijven aan een veiling duurzaam?

Organisatoren van veilingen kijken alleen naar leveringstarieven. Er wordt niet gekeken naar de herkomst van stroom. Om te weten of het winnende bedrijf duurzaam handelt, kunt u altijd het stroometiket – wat iedere energieleverancier verplicht dient te communiceren – inzien. Op dit stroometiket vindt u informatie over de herkomst van de stroom. Ook de producten van Greenchoice hebben een stroometiket, bekijk deze op de Tarieven pagina. Greenchoice levert overigens niet alleen groene energie maar investeert ook in duurzame opwekking van stroom en andere duurzame projecten.

Hoe groot is mijn echte voordeel?

Organisatoren van een energieveiling zeggen dat het winnende bod is gebaseerd op het grootste verschil met de gemiddelde marktprijs. Maar is dat ook de prijs die u nu voor uw energie betaalt? Soms doen er maar een paar leveranciers aan de veiling mee. Dan is het moeilijk vast te stellen hoeveel uw voordeel daadwerkelijk is. Bent u benieuwd of het aanbod van een andere leverancier inderdaad aantrekkelijker is dan de tarieven van Greenchoice? Dan kunt u door ons uw contract laten checken

Moet ik een boete betalen bij mijn huidige leverancier als ik overstap?

Besluit u na de veiling over te stappen dan is het mogelijk dat u een boete krijgt van uw huidige leverancier. Dit is afhankelijk van de looptijd van uw contract. Greenchoice gelooft echter niet in boetes en deelt deze dus ook niet uit bij vroegtijdig overstappen.

Kunnen er addertjes onder het gras zitten?

Als u mee heeft gedaan aan een veiling ontvangt u van de winnende leveranciers een aanbod waar u binnen een bepaalde tijd op in kunt gaan. In de berekening van het voordeel van deze contracten kunnen welkomstpremies of kortingen verwerkt zitten. Dan kunnen de tarieven in praktijk minder gunstig zijn dan ze lijken. Daarnaast kunnen kortingen afhankelijk zijn van bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld een minimale contractduur of de eis dat geen enkele automatische incasso mag mislukken. Vaak worden kortingen ook pas op de eerste jaarnota verrekend, waardoor u dus een jaar moet wachten op uw ‘voordeel’. Let ook goed op de contractduur; leveranciers mogen namelijk boetes in rekening brengen als u een contract vroegtijdig ontbindt.

Waarom doet Greenchoice niet mee aan veilingen?

Greenchoice doet bewust niet mee aan energieveilingen, omdat die alleen maar kijken naar de laagste prijs. Natuurlijk is een scherpe prijs belangrijk. Die bieden wij onze klanten ook. Maar andere essentiële zaken zoals duurzaamheid en servicekwaliteit verdienen net zo’n grote rol bij de keuze voor energie. Daar hechten wij grote waarde aan. Sterker nog, wij vinden dat onze klanten daar recht op hebben. Wij willen dat er óók wordt gekeken waar en hoe energie is opgewekt en dat er een keuze is voor bosgecompenseerd of biogas. En de kwaliteit van service moet hoog zijn.

MKB

Is aanmelden eenvoudig?

Indien u ons op tijd van de juiste informatie voorziet, merkt u helemaal niets van uw overstap. Wij zorgen ervoor dat u stroom en gas geleverd krijgt op het moment dat u dat nodig heeft. Betrekt u een nieuw pand, geef dan 2 weken voor de sleuteloverdracht uw nieuwe adres gegevens door. Voor de levering van 100% duurzame stroom en bosgecompenseerd gas kunt u zich bij Greenchoice aanmelden via de zakelijke aanmeldpagina.

Hoe ver van tevoren moet ik mij aanmelden?

Als de datum van sleuteloverdracht bekend is dan kunt u zich voor dit adres direct aanmelden. Als de levering direct zou moeten starten kunt u daar specifiek opdracht toe geven. Voor de levering van 100% duurzame stroom en bosgecompenseerd gas kunt u zich bij Greenchoice aanmelden via de zakelijke aanmeldpagina.

Zegt Greenchoice mijn huidige contract op?

Ja, als u overstapt van leverancier zegt Greenchoice uw contract op bij uw huidige leverancier. Zakelijke klanten adviseren wij echter dit ook altijd zelf te doen. Voor u als kleinverbruiker kunnen we de einddatum van uw contract achterhalen. En natuurlijk houden we rekening met uw opzegtermijn. Door deze informatie te gebruiken kunnen wij voorkomen dat u vroegtijdig overstapt. Stapt u namelijk te vroeg over dan kan het zijn dat uw huidige (oude) leverancier u een boete oplegt. De hoogte van de boete verschilt per leverancier. Wij raden u aan ook zelf de einddatum van uw contract en de opzegtermijn te achterhalen door contact op te nemen met uw huidige leverancier. U kunt deze gegevens vervolgens gebruiken voor uw aanmelding bij Greenchoice.

Hoe zit het met opzegboetes wegens contractbreuk?

Indien een leveringsovereenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan en de leveringsovereenkomst wordt tussentijds beëindigd, dan is Greenchoice gerechtigd om een opzegvergoeding in rekening te brengen.

Grootzakelijk

Is aanmelden eenvoudig?

Als u ons op tijd van de juiste informatie voorziet, merkt u helemaal niets van uw overstap. Wij zorgen ervoor dat u stroom en gas geleverd krijgt op het moment dat u dat nodig heeft. Betrekt u een nieuw pand, geef dan 10 werkdagen voor de sleuteloverdracht uw nieuwe adres gegevens door. Wilt u een vrijblijvende offerte ontvangen? Vul dan het offerteformulier in.

Hoe ver van tevoren moet ik mij aanmelden?

Als de datum van sleuteloverdracht bekend is dan kunt u zich voor dit adres uiterlijk 5 werkdagen voor die datum aanmelden. Wanneer er sprake is van een overstap van een andere leverancier gebeurt dit altijd per de 1e van de maand. Wilt u een vrijblijvende offerte ontvangen? Vul dan het offerteformulier in.

Zegt Greenchoice het huidige contract op bij mijn leverancier?

Voor de groot zakelijke aansluitingen is het belangrijk dat u zelf het contract opzegt bij de huidige (oude) leverancier. Greenchoice is voor deze aansluitingen niet bevoegd om de einddatum van het contract te achterhalen. Daarom bent u zelf verantwoordelijk voor opzegging en het doorgeven van de juiste startdatum aan Greenchoice. Door deze informatie te gebruiken kunnen wij voorkomen dat u vroegtijdig overstapt. Stapt u namelijk te vroeg over dan kan het zijn dat uw huidige (oude) leverancier u een boete oplegt. De hoogte van de boete verschilt per leverancier.