Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Veelgestelde vragen - Aanmelden en Overstappen

Aanmelden

Wat moet ik doen om mij bij Greenchoice aan te melden?

Voor de levering van 100% groene stroom en bosgecompenseerd gas van Greenchoice kun je jezelf aanmelden via de website op de pagina Tarieven & Aanmelden. Je kunt ons ook bellen op 010 478 23 26 om jouw aanmelding te regelen.

Ga je overstappen van een andere energieleverancier naar Greenchoice? Wij berekenen voor jou een boetevrije overstapdatum en regelen verder de administratieve afhandeling. De levering van stroom en gas bij jou thuis wordt niet onderbroken.

Ga je verhuizen en wil je jezelf aanmelden bij Greenchoice voor de nieuwe woning? Geef 2 weken voor de sleuteloverdracht jouw nieuwe adresgegevens door, dan zorgen wij dat je stroom en/of gas hebt op het moment dat je de sleutel krijgt. Houdt bij jouw aanmelding via onze website rekening met een verwerkingstijd van één week. Wil je dat jouw aanmelding sneller verwerkt is? Neem dan telefonisch contact op via 010 478 23 26.

Welke gegevens heb ik nodig om mij aan te melden?

Voor jouw aanmelding hebben wij jouw persoons-, adres-, contact- en betalingsgegevens nodig. Houd dus ook jouw volledige IBAN bij de hand.

Tot wanneer kan ik mijn contract kosteloos annuleren?

Als je als kleinverbruiker (consument) een contract aangaat bij Greenchoice, heb je na jouw aanmelding 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd waarin je de overeenkomst schriftelijk kunt ontbinden via dit opzegformulier. Na dit termijn is het contract rechtsgeldig en moet je rekening houden met een opzegtermijn. Heb je twijfels over jouw keuze en denk je erover de aanmelding bij Greenchoice te annuleren? Neem dan contact op met onze klantenservice op 010 478 23 26.

Als wij jouw (spoed)aanmelding binnen 14 kalenderdagen verwerkt hebben en je maakt binnen deze periode gebruik van de wettelijke bedenktermijn, dan brengen wij de kosten voor het geleverde gas en/of stroom bij jou in rekening conform de voorwaarden.

Kunnen er twee leveranciers tegelijk leveren op een adres?

Nee, er is altijd maar één leverancier op een bepaalde aansluiting. Er kan wel voor jouw gasaansluiting een andere leverancier zijn dan voor jouw stroomaansluiting. De oude leverancier stopt met leveren zodra de nieuwe leverancier van de netbeheerder toestemming krijgt de levering over te nemen. Dit hoeft niet per se aan het eind van een lopend contract te zijn. In dat geval wordt het oude contract vroegtijdig beëindigd.

Overstappen

Hoe wordt mijn overstapdatum bepaald?

Bij het bepalen van de overstapdatum houden wij met een aantal zaken rekening. Veel leveranciers houden een opzegtermijn van 30 dagen aan bij hun contracten. Houdt er rekening mee dat dit ook geldt als je een variabel contract voor onbepaalde tijd hebt. Daarnaast geldt er bij het afsluiten van een contract een wettelijke bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Wij nemen de marge iets ruimer en houden in praktijk een bedenktermijn van 21 dagen aan. Deze opzeg- en bedenktermijn moet bij elkaar opgeteld worden. Dit betekent dat wij circa 7 weken na aanmelding kunnen starten met de levering van energie op jouw adres.

Heb je nog een vast contract met een bepaalde einddatum? Als de einddatum van het huidige contract binnen zes maanden afloopt, zorgen wij ervoor dat je overstapt na de einddatum van het huidige contract. Zo wordt een eventuele opzegvergoeding voorkomen.

Loopt jouw contract bij de huidige leverancier nog langer dan zes maanden? Dan wachten wij niet tot het einde van jouw huidige contract. We starten graag zo snel mogelijk met de levering op jouw adres. Je riskeert dan wel een opzegvergoeding van jouw huidige leverancier. Kijk voor meer informatie bij: Neemt Greenchoice opzegvergoedingen over?

Zegt Greenchoice mijn huidige contract op?

Ja, bij een overstap zegt Greenchoice jouw contract op bij jouw huidige leverancier. Je hebt hier geen omkijken naar. Wij achterhalen voor jou de einddatum van het contract. En natuurlijk houden we rekening met jouw opzegtermijn. Zo voorkomen wij dat jij vroegtijdig overstapt en een opzegvergoeding in rekening gebracht krijgt van jouw huidige leverancier. De hoogte van de opzegvergoeding verschilt per leverancier. 

Houdt er wel rekening mee dat wij jouw huidige contract alleen kunnen opzeggen als het adres waarop energie geleverd wordt bij jouw huidige leverancier en het adres dat bij Greenchoice is aangemeld overeenkomt. Ga je dus verhuizen en kies je voor jouw nieuwe adres energie van Greenchoice? Dan dien je zelf jouw verhuizing door te geven aan de leverancier op jouw oude of huidige adres.

Betaal ik dubbel bij een overstap?

Nee, je betaalt nooit dubbel bij een overstap! De nieuwe leverancier regelt de overstap voor jou, zegt het contract voor je op en geeft de meterstanden door aan de oude leverancier. Op deze manier is de einddatum van levering bij de oude leverancier altijd gelijk aan de begindatum bij de nieuwe leverancier. Ook de eindmeterstanden van de oude leverancier zijn gelijk aan de beginmeterstanden van de nieuwe leverancier.

 

Je ontvangt binnen zes weken na de overstap de eindnota van jouw oude leverancier. Het kan voorkomen dat jouw vorige leverancier nog een incasso voor het maandelijks termijnbedrag uitvoert na de einddatum van levering, omdat er in de betreffende maand nog wel energie geleverd is. Op de eindnota worden alle betaalde termijnbedragen verrekend met jouw energieverbruik. Zo betaal je alleen voor energie die je ook daadwerkelijk hebt verbruikt.

Opzegvergoedingen

Neemt Greenchoice opzegboetes over?

Als je een vast contract afsluit met een leverancier en dit voortijdig verbreekt, pleeg je contractbreuk en lijdt de leverancier mogelijk inkoopverlies. Daarom mag deze leverancier je een opzegvergoeding (boete) in rekening brengen.

Als je bij ons niet tevreden bent, willen wij je niet met een boete dwingen om klant bij ons te blijven. Om deze reden brengen wij alleen bij specifieke contracten een opzegvergoeding in rekening bij vroegtijdig opzeggen. Dit staat duidelijk aangegeven in jouw contractvoorwaarden. Aangezien Greenchoice niet standaard werkt met opzegvergoedingen, nemen wij ook geen opzegvergoedingen over van andere leveranciers.

Greenchoice is een voordelige leverancier. Het kan dus soms de moeite lonen toch jouw huidige contract open te breken, omdat je het boetebedrag met jouw nieuwe contract terugverdient!

Energieveiling

Wat is een energieveiling?

Bij een energieveiling verenigen consumenten zich in een grote groep, een zogeheten collectief. Ze schrijven zich hiervoor in bij de organisatie die de energieveiling regelt, bijvoorbeeld de Consumentenbond. Deze organisatie vraagt de deelnemende energieleveranciers om een scherpe offerte voor energietarieven. De leverancier met het laagste bod wint de veiling en mag als enige de deelnemende consumenten een aanbieding doen. De consument beslist vervolgens of hij op de aanbieding ingaat en gebruik wil maken van de leveringstarieven.

Waarom bestaan energieveilingen?

Energieveilingen worden georganiseerd door consumentenorganisaties die proberen om met een veiling een voordelig energietarief te realiseren voor een grote groep consumenten, een collectief. Door leveranciers een aanbod te laten doen voor deze grote groep consumenten levert dit prijsvoordeel op voor deze groep. En dat zonder dat deze consumenten hier zelf veel moeite voor hoeven te doen.

Is het aanbod via een energieveiling echt beter?

Of het aanbod via een energieveiling echt beter is hangt af van een aantal factoren en van jouw eigen situatie. Niet alle energieleveranciers zullen ervoor kiezen om mee te doen met een veiling. Daarbij dient de winnende energieleverancier de organiserende partij een vergoeding te betalen voor elke klant. Vaak loont het om zelf een goede energievergelijking te maken, waarbij je rekening houdt met de zaken die jij belangrijk vindt. Een goede service bijvoorbeeld. En als je zonnepanelen hebt is het van belang om te letten op de terugleververgoeding. Deze factoren worden maar zelden meegenomen bij energieveilingen.

Heb je een veilingaanbod ontvangen? Greenchoice helpt je graag bij het maken van een goede keuze. Je kunt ons bellen via 010 747 02 22 voor een persoonlijk advies.

Zijn deelnemende energieleveranciers aan een veiling duurzaam?

Dit hangt af van de voorwaarden die de organisatie van de veiling stelt. De organisatie kan leveranciers bijvoorbeeld vragen om een aanbod te doen met alleen groene stroom die is opgewekt in Nederland. Het gebeurt nu vaak dat er alleen maar gekeken wordt naar de goedkoopste leveringstarieven. Om te weten of het winnende bedrijf duurzaam handelt, kun je altijd het stroometiket – wat iedere energieleverancier verplicht dient te communiceren – inzien. Op dit stroometiket vind je informatie over de herkomst van de stroom. Ook de producten van Greenchoice hebben een stroometiket. Greenchoice levert overigens niet alleen groene energie maar investeert ook in duurzame opwekking van stroom en andere duurzame projecten.

Doet Greenchoice mee aan energieveilingen?

Greenchoice is het er niet mee eens als er alleen maar gekeken wordt naar de laagste leveringstarieven voor energie. De goedkoopste leverancier wint dan de veiling, ongeacht duurzaamheid en service. Greenchoice kiest er bewust voor om niet mee te doen aan dit soort veilingen.

Inmiddels zijn sommige veilingen een andere koers ingeslagen. Indien de organisator van een veiling aangeeft dat duurzaamheid een voorwaarde is en eenmalige welkomstkortingen niet zijn toegestaan, kan Greenchoice in overweging nemen om deel te nemen aan de veiling. Op deze manier is Greenchoice in 2017 als winnaar uit de bus gekomen bij de Collectieve Inkoop Energie via Vereniging Eigen Huis voor een driejarig contract met Nederlandse windstroom. Wij vinden het een goede zaak als consumentenorganisaties het belang inzien van duurzaamheid naast een goede prijs.

MKB

Is aanmelden eenvoudig?

Indien je ons op tijd van de juiste informatie voorziet, merk je helemaal niets van jouw overstap. Wij zorgen ervoor dat je stroom en gas geleverd krijgt op het moment dat jij dat nodig hebt. Betrek je een nieuw pand, geef dan 2 weken voor de sleuteloverdracht jouw nieuwe adres gegevens door. Voor de levering van 100% duurzame stroom en bosgecompenseerd gas kun je jezelf bij Greenchoice aanmelden via de zakelijke aanmeldpagina.

Hoe ver van tevoren moet ik mij aanmelden?

Als de datum van sleuteloverdracht bekend is dan kun je jezelf voor dit adres direct aanmelden. Als de levering direct zou moeten starten kun je daar specifiek opdracht toe geven. Voor de levering van 100% duurzame stroom en bosgecompenseerd gas kun je jezelf bij Greenchoice aanmelden via de zakelijke aanmeldpagina.

Zegt Greenchoice mijn huidige contract op?

Ja, als je overstapt van leverancier zegt Greenchoice jouw contract op bij jouw huidige leverancier. Zakelijke klanten adviseren wij echter dit ook altijd zelf te doen. Voor jou als kleinverbruiker kunnen we de einddatum van jouw contract achterhalen. En natuurlijk houden we rekening met jouw opzegtermijn. Door deze informatie te gebruiken kunnen wij voorkomen dat je vroegtijdig overstapt. Stap je namelijk te vroeg over dan kan het zijn dat jouw huidige (oude) leverancier je een boete oplegt. De hoogte van de boete verschilt per leverancier. Wij raden je aan ook zelf de einddatum van jouw contract en de opzegtermijn te achterhalen door contact op te nemen met jouw huidige leverancier. Je kunt deze gegevens vervolgens gebruiken voor jouw aanmelding bij Greenchoice.

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
4 5
Greenchoice 4,2 832 https://www.greenchoice.nl/images/logo.png