Verhuizen en je energiecontract
Verhuizing online doorgeven
Verhuizen? Zo geregeld bij Greenchoice
Als je gaat verhuizen moet je al aan veel dingen denken, dus hebben we het zo makkelijk mogelijk gemaakt om je verhuizing te regelen. Of je nu je verhuizing wilt doorgeven, je energiecontract wilt opzeggen of nieuwe klant wilt worden. Hoe je dit aanpakt voor jouw situatie, lees je op deze pagina.
Ik ben klant en ga verhuizen
Een energiecontract is aan een contractant verbonden. Je energiecontract verhuist dus gewoon met je mee. Het is wel belangrijk dat je het nieuwe adres op tijd aan ons doorgeeft. Je kunt je verhuizing al zes maanden van tevoren aan ons doorgeven via Mijn Greenchoice.
Nu kan het zo zijn dat je pas later weet wanneer je de sleutel krijgt. Geen probleem, zolang dat minimaal twee dagen voor de sleuteloverdracht bij ons bekend is, verhuist Greenchoice jouw contract mee. Geef je verhuizing zo snel mogelijk aan ons door, dan regelen wij alles en hoef je er zelf niet meer aan te denken.
Geef je de verhuizing later dan 2 dagen voor de sleuteloverdracht bij ons door? Dan kunnen wij je per direct aanmelden op je nieuwe adres. Helemaal vergeten je nieuwe adres aan te melden? Dan zal de netbeheerder contact opnemen per brief waarin je wordt gevraagd om dit zo snel mogelijk te regelen.
Ik wil klant worden op mijn nieuwe adres
Ben je nog geen klant van Greenchoice en wil je wel graag energie van ons op jouw nieuwe adres? Je kan bij ons uit verschillende pakketten kiezen! Als je nieuw bent bij Greenchoice geef je zelf je opzegging door aan je vorige leverancier, per de datum dat je de sleutel inlevert van het oude adres. Check daarbij wel in de voorwaarden of je geen opzegvergoeding riskeert. Meld je vervolgens aan bij Greenchoice met als startdatum het moment dat je de sleutel van je nieuwe woning ontvangt.
Als je een nieuwe klant wordt bij Greenchoice voor een energiecontract op je nieuwe adres, zeggen wij niet je contract van een andere energieleverancier op het oude adres op. Dit moet je dus nog zelf doen. Vergeet niet de juiste meterstanden van sleuteloverdracht te noteren.
Mijn energiecontract kan niet mee naar mijn nieuwe adres
In sommige situaties kan je ons energiecontract niet meenemen. Bijvoorbeeld wanneer je gaat verhuizen naar het buitenland, je in gaat wonen bij familie, gaat samenwonen of omdat je zelf geen leverancier kunt kiezen op je nieuwe adres. Dit is ook het geval wanneer je bijvoorbeeld in een zorgcentrum gaat wonen of als je inclusief gas, water en licht gaat huren. In deze situaties geef je via Mijn Greenchoice de opzegdatum en opzegreden door zodat wij je contract kunnen stoppen. Heb je een vast contract en wil je het contract opzeggen voor de einddatum? Dan moet je misschien een opzegvergoeding betalen. Je leest daar meer over op onze informatiepagina.
Tijdelijk op twee adressen energie afnemen
Het komt vaak voor dat er een periode van overlap is bij een verhuizing. Je kunt bij het doorgeven van je verhuizing via Mijn Greenchoice de einddatum van je huidige woning en de begindatum van je nieuwe woning apart invoeren. Weet je de einddatum nog niet? Bijvoorbeeld omdat je al een nieuwe woning hebt, maar je oude woning nog te koop staat? Het is mogelijk een tweede adres aan te melden met behoud van je klantnummer. De klantenservice maakt dit graag voor je in orde. Neem hiervoor contact met ons op.
Verandert mijn termijnbedrag bij verhuizen?
Voor je nieuwe huis berekenen we een nieuw maandelijks termijnbedrag. We kijken daarbij niet naar het termijnbedrag op je oude adres. Elk huis is namelijk anders. In het begin wordt het termijnbedrag van je nieuwe adres daarom op het energieverbruik uit het verleden gebaseerd. Vind je het voorgestelde termijn bedrag te hoog of te laag? Je kan het termijnbedrag nog voor de eerste betaling wijzigen via Mijn Greenchoice.
Moet ik meterstanden doorgeven als ik verhuis?
Als je verhuist maken we een eindnota voor jouw energieverbruik op je oude adres. Daar hebben we de meterstanden voor nodig. Veel huizen hebben tegenwoordig een slimme meter. Dan hoef je ons de meterstanden niet handmatig door te geven, handig toch? We lezen de meterstanden automatisch uit op de ingangsdatum voor je nieuwe adres, en op de einddatum voor je oude adres. Lukt het uitlezen niet? Dan krijg je van ons automatisch per e-mail een verzoek om zelf de meterstanden door te geven via Mijn Greenchoice.
Verhuizing naar woning zonder gasaansluiting
Ga je verhuizen naar een adres waar alleen stroom aanwezig is? Lekker duurzaam bezig! Wanneer je jouw verhuizing doorgeeft, geef je aan dat alleen stroom nodig is op je nieuwe adres. Je gascontract wordt kosteloos opgezegd als je klant van ons blijft. Is jouw woning nog niet aardgasvrij, maar wil je dit graag? Wij zetten de belangrijke punten voor jou op een rij!
Verhuizen en zonnepanelen
Ga je verhuizen naar een woning met zonnepanelen op het dak? Dan hoef je hier niets voor te doen! Bestaande zonnepanelen zijn aangemeld bij de netbeheerder. Bij aanmelding van je nieuwe adres krijgen wij automatisch door dat er teruglevering is op dit adres. Zaken als de salderingsregeling en terugleverkosten op je jaar- of eindnota worden dus automatisch geregeld.
Heb je zonnepanelen en ga je verhuizen naar een woning zonder zonnepanelen? Dan zullen wij de teruglevering tot de verhuisdatum meenemen op je eindnota. Op je nieuwe adres is er dan geen sprake meer van teruglevering.
Kan ik een tijdelijk energiecontract kiezen?
Het kan voorkomen dat je niet weet hoe lang je op een bepaald adres gaat wonen, of dat je eigenaar bent van een woning die tijdelijk leegstaat. In dit geval heb je een tijdelijk energiecontract nodig. Als er geen lopend energiecontract is, stopt de netbeheerder de aansluiting wat onnodig extra (hoge) kosten met zich meebrengt. Bij Greenchoice kies je dan het beste voor een variabel contract, omdat deze maandelijks opzegbaar is met een opzegtermijn van 30 dagen, zonder opzegvergoeding.
Veelgestelde vragen
Kan ik mijn energiecontract opzeggen bij verhuizing?
Neem je je energiecontract niet mee naar je nieuwe woning? Dan kun je het opzeggen via Mijn Greenchoice bij 'Verhuizing doorgeven'. Geef daar aan dat je het contract niet kunt meenemen. Vul de datum van de sleuteloverdracht in, dan stoppen wij de energie op die dag. Kies ook een reden voor je opzegging, bijvoorbeeld omdat je nieuwe woning al een contract heeft of omdat je naar het buitenland verhuist.
Let wel goed op wat voor contract je hebt en wat de einddatum is.
Heb je een variabel contract? Dan kun je het direct en gratis opzeggen.
Heb je een vast contract en wil je dit opzeggen vóór de einddatum? Dan kan het zijn dat je een opzegvergoeding moet betalen. Dit hangt af van jouw situatie.
Twijfel je of heb je vragen? Neem gerust contact op met onze klantenservice. We kijken samen naar de mogelijkheden en geven je persoonlijk advies.
Ik krijg binnen 2 weken de sleutel van mijn nieuwe woning. Kan ik mijn verhuizing nog doorgeven?
Ja, dat kan. Geef je verhuizing zo snel mogelijk door via Mijn Greenchoice.
We vragen je om dit normaal gesproken 2 weken vóór de sleuteloverdracht te doen. Dan kunnen wij je aanmelding op tijd verwerken.
Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd om je contract kosteloos te annuleren. Daarom is het handig als de levering pas begint na de bedenktijd.
Begint de levering al binnen die 2 weken en besluit je toch te annuleren? Dan betaal je alleen de kosten voor de energie die je hebt gebruikt en de vaste kosten.
Kan ik een lager termijnbedrag betalen als mijn huis leegstaat?
Staat je huis (tijdelijk) leeg? Dan is er vaak weinig of helemaal geen energieverbruik. Toch heb je een lopend energiecontract nodig voor de vaste kosten. Zonder contract kan de netbeheerder de aansluiting stopzetten. Dat zorgt onnodig voor extra kosten. Daarom werken we bij leegstand met een minimaal termijnbedrag.
Ben je nog geen klant? Regel je aanmelding gemakkelijk via onze website.
Ben je al klant op het adres waarvoor je een leegstand termijnbedrag wil? Neem dan contact met ons op.
Kan ik het energiecontract van de vorige bewoners overnemen?
Je kunt een energiecontract niet zomaar overnemen van de vorige bewoners of iemand die verhuist. Dat komt omdat een energiecontract aan een persoon is verbonden. De oude bewoner moet zichzelf eerst afmelden. Jij kunt je aanmelden en de dag dat je de sleutel ontvangt doorgeven als de startdatum.
Moet ik meterstanden doorgeven als ik verhuis?
Noteer altijd de meterstanden op de dag van de sleuteloverdracht. Doe dit voor zowel je oude als je nieuwe woning. Zo zorgen we dat je eindnota klopt met je werkelijke verbruik. Je krijgt van ons automatisch een bericht wanneer je de meterstanden moet doorgeven.
Heb je een slimme meter? Dan hoef je niets te doen, wij lezen de standen automatisch uit.
Het is altijd slim om in Mijn Greenchoice te controleren of de meterstanden kloppen.
Verandert mijn termijnbedrag als ik ga verhuizen?
Ja, we berekenen opnieuw een termijnbedrag voor je nieuwe adres. In het begin wordt het termijnbedrag van je nieuwe adres gebaseerd op het energieverbruik van de vorige bewoner(s). Als je dit wil, kun je het termijnbedrag nog voor de eerste betaling wijzigen via Mijn Greenchoice.
Verhuis je naar een nieuwbouwwoning? Dan wordt je termijnbedrag gebaseerd op een geschat jaarverbruik. Dit geschatte jaarverbruik ontvangen we van je netbeheerder.