Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Nieuws

Volg ons op social media
LinkedIn
YouTube

Nederlanders wassen denim vaak en warm

27 november 2018 - Nieuw onderzoek laat zien dat we niet zo groen omgaan met bluejeans

Nederlandse consumenten zijn dol op denim. Maar de manier waarop we met blue jeans omgaan, kan wel wat groener. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van WiseWorks in opdracht van Greenchoice en MUD Jeans.

Naast tulpen, klompen en windmolens staat Nederland ook bekend om zijn denim. Hollandse spijkerbroeken worden verkocht in winkels over de hele wereld, en gedragen door internationale supersterren. De Nederlandse consument is bovendien dol op denim. 94 procent van alle Nederlanders van 18 jaar en ouder bezit een spijkerbroek, blijkt uit representatief onderzoek dat WiseWorks in oktober 2018 uitvoerde in opdracht van het duurzame energiebedrijf Greenchoice en circulair jeansmerk MUD Jeans. Er hangen gemiddeld zes spijkerbroeken bij ons in de kledingkast. 

Wassen uit gewoonte

Omdat spijkerbroeken traditiegetrouw lang mee gaan - en zelfs steeds lekkerder zitten naarmate ze langer gedragen worden - staan jeans te boek als duurzaam. Toch is de manier waarop we met blue jeans omgaan niet altijd zo groen. Eén op de vijf personen gooit de spijkerbroek in de was na deze twee dagen te hebben gedragen. Dit gebeurt vooral uit gewoonte - niet omdat de broek dan vies is, vlekken vertoont of onfris ruikt. Gemiddeld draagt men een spijkerbroek vier dagen voordat deze wordt gewassen. Jongeren doen een jeans al na drie dagen in de was, terwijl ouderen vaker zes dagen in denim lopen voordat deze in de wasmand terechtkomt. Mannen dragen een spijkerbroek over het algemeen langer dan vrouwen.

Ecoknop onbekend

Vaak zonder dat we het weten, is het frequent wassen van spijkerbroeken behoorlijk milieubelastend. Een gemiddelde wasbeurt kost 55 liter water. Meer dan de helft van de respondenten (59 procent) is hiervan niet op de hoogte. Daarnaast doet ruim de helft van de Nederlanders de bonte was op 40ºC. Dit terwijl 30ºC al voldoende is om de kleding schoon te krijgen en het programma dan minder energie verbruikt. Slechts een kwart van de ondervraagden gebruikt de ecoknop op de wasmachine. 

"Consumenten willen best duurzame keuzes maken, maar weten niet altijd hoe dat het beste kan", zegt Marlon Mintjes van Milieu Centraal. "Met simpele dingen zoals een lage wastemperatuur en een energiezuinig wasprogramma kan je al een steentje bijdragen aan het milieu."

Duurzame keuzes

Eerder dit jaar maakten het duurzame energiebedrijf Greenchoice en het circulaire jeansmerk MUD Jeans bekend de handen ineen te slaan voor een wereld zonder verspilling om de duurzame transitie in Nederland te versnellen. Gezamenlijk willen de bedrijven consumenten informeren en inspireren om duurzame keuzes te maken. Het onderzoek van WiseWorks naar de manieren waarop Nederlanders de spijkerbroeken wassen, drogen en dragen is een van de eerste uitkomsten van de samenwerking.

De onderzoeksuitkomsten bevestigen voor Greenchoice en MUD Jeans dat er nog een wereld te winnen is als het gaat om duurzame was- en drooggewoonten. Zo blijkt dat consumenten niet weten dat frequent wassen en drogen een spijkerbroek sneller doet slijten. "Vijftig procent van de slijtage van een kledingstuk komt door wassen", zegt Danique Gunning, marketeer van MUD Jeans. Dat is niet alleen zonde van het water en de energie die daarbij verbruikt worden - het is ook jammer voor de garderobe. De helft van de spijkerbroekenbezitters heeft volgens het onderzoek namelijk een lievelingsjeans. Maar door intensief wassen en drogen gaat deze dus minder lang mee. Emma van de Sande, marketeer van Greenchoice, voegt toe: "Gemiddeld besteden we 28 minuten per wasbeurt aan het uitzoeken, ophangen en opvouwen van de was. Dus door minder te wassen, bespaar je niet alleen het milieu en je garderobe, maar ook nog eens kostbare tijd." 

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
5 5
Greenchoice 4,2 1365 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg