Energiecontract opzeggen
We zijn blij dat je klant bent bij Greenchoice. We doen ons best om je goed te helpen. Maar we begrijpen dat er soms redenen zijn om je energiecontract op te zeggen. Vaak kun je dit zelf makkelijk online doen. Op deze pagina lees je hoe opzeggen werkt en waar je op moet letten.

Je Greenchoice contract opzeggen
Lees wat je kunt doen in de volgende situaties:
Denk je aan overstappen?
Ben je van plan om een contract af te sluiten bij een andere leverancier? Goed om te weten: je contract heeft vaak een einddatum. Stap je eerder over, dan moet je misschien een opzegvergoeding betalen. Vraag daarom eerst een indicatie van de opzegvergoeding op via Mijn Greenchoice. Zo weet je meteen of overstappen wel voordelig is.
Twijfel je of wil je graag een aanbod?
We helpen je graag in een telefonisch gesprek! Misschien past een ander contract bij ons wél goed bij je situatie.
Zo werkt overstappen
- 1Kijk wanneer je contract afloopt
Log in op Mijn Greenchoice en kijk bij Contract. Daar zie je precies tot wanneer je contract loopt.
- 2Controleer of je boetevrij kunt overstappen
Bij een vast contract vóór de einddatum overstappen? Dan betaal je soms een opzegvergoeding. Vraag een indicatie van de opzegvergoeding aan in Mijn Greenchoice, zodat je weet of een overstap wel voordelig is.
- 3Toch blijven? We denken graag met je mee.
Misschien past een ander contract of advies beter bij je situatie. Laat het ons weten – samen kijken we naar een oplossing die werkt voor jou. Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.
- 4Zeg je contract op via je nieuwe leverancier
Heb je besloten dat je gaat overstappen? Dat vinden we jammer! Je hoeft ons meestal niet zelf te bellen: je nieuwe energieleverancier regelt de overstap. Zij zeggen je contract bij ons op.
Ga je van het gas af?
Gebruik je thuis geen gas meer? Dat is een mooie stap naar de toekomst waarin we minder afhankelijk zijn van fossiele energie! Je kunt je contract voor gas bij Greenchoice opzeggen. Je betaalt daar geen opzegvergoeding voor. Geef je opzegging voor gas door aan onze klantenservice via onze contactopties.
Vervolgens maakt Greenchoice een eindnota. Als je ook stroom van ons afneemt, rekenen we ook het stroomverbruik af tot deze datum. Daarna ben je alleen nog klant voor stroom en betaal je geen kosten meer voor gas.
Geef ook aan de netbeheerder door dat je de gasaansluiting niet meer gebruikt. Dat doe je via mijnaansluiting.nl. Vanwege de veiligheid wordt de gasaansluiting dan verwijderd. De netbeheerder neemt zelf contact met je op om de afsluiting in te plannen.

Veelgestelde vragen
Hoe stap ik over naar een andere leverancier?
Jammer dat je wilt overstappen! We zijn natuurlijk erg blij met jou als klant.
Als je nog twijfelt over je overstap helpen mijn collega's je graag met het maken van een eerlijke vergelijking. Dan weet je zeker weet dat je de juiste keuze maakt. Neem contact op via onze contactopties.
Staat je keuze helemaal vast? Dan regelt jouw nieuwe leverancier de overstap, daar hoef jij niets voor te doen.
Stap je over vóór het einde van de looptijd van je energiecontract? Lees dan eerst onze pagina over contractbreuk.
Hoe zeg ik mijn contract op?
Wat jammer dat je wilt opzeggen. We zijn natuurlijk erg blij met jou als klant!
Als je gaat verhuizen kun je het zelf regelen via Mijn Greenchoice bij 'Verhuizing doorgeven'. Ga je niet verhuizen? Dan kun je ook opzeggen door over te stappen naar een andere leverancier. In beiden gevallen kan het zijn dat we een opzegvergoeding berekenen als het gaat om een lopend contract.
Liever willen we je natuurlijk niet kwijt! Daarom denken onze adviseurs graag met je mee voor een passend aanbod. Dit zijn onze contactopties.
Op onze informatiepagina over opzeggen lees je hoe je het energiecontract bij Greenchoice opzegt in verschillende situaties.
Hoe zeg ik mijn zakelijke contract op?
Natuurlijk zien we liever niet dat je weggaat. Als je toch een zakelijk contract bij ons wilt opzeggen, kan het zijn dat we een opzegvergoeding berekenen. Hiervoor kun je bellen met 010 850 06 61 of een e-mail sturen naar zakelijk@greenchoice.nl. Vermeld hierin gelijk je klantnummer, dan kunnen we je sneller helpen.
Kan ik mijn aanmelding bij Greenchoice annuleren?
Je kunt je aanmelding annuleren binnen een bedenktermijn van 14 dagen. Op deze pagina lees je meer over annuleren en vind je het herroepingsformulier. Als we binnen de bedenktermijn al gestart zijn met het leveren van energie, dan brengen we alleen de stroom/ het gas in rekening wat je van ons hebt afgenomen.
Natuurlijk zien we je liever niet vertrekken! Onze adviseurs helpen jou graag met alle vragen of als je ergens over twijfelt. Dit zijn onze contactopties.
Wanneer ontvang ik een verlengaanbod?
Vanaf 3 maanden voordat jouw contract afloopt, kunnen we jou een verlengaanbod doen. De einddatum van jouw huidige contract vind je Mijn Greenchoice.
Het verlengaanbod staat dan voor je klaar in Mijn Greenchoice. Maak je geen keuze om te verlengen met een nieuw vast contract? Dan ga je na de einddatum van jouw vaste contract over op variabele tarieven. We informeren je altijd uiterlijk 30 dagen voordat jouw nieuwe tarieven ingaan.
Wat is mijn opzegtermijn?
Een variabel en dynamisch contract is vrij opzegbaar. Je kunt direct en zonder opzegtermijn overstappen. Wij brengen geen boete in rekening.
Bij een vast contract zit het anders. Stap je vóór het einde van de looptijd van je energiecontract over naar een andere leverancier? Dan is er sprake van contractbreuk. Bij contractbreuk mogen energieleveranciers een opzegboete in rekening brengen. Wil je een contractbreuk bij Greenchoice voorkomen? Check dan eenvoudig de contractduur en einddatum van je contract via Mijn Greenchoice.
Bekijk onze pagina over contractbreuk en opzegvergoedingen voor meer informatie.