Systeembeheerders
Voor het transporteren van onze 100% groene stroom en aardgas met Natuur voor Morgen maken we gebruik van een uitgebreid systeem van leidingen kabels door heel Nederland. De aanleg en het onderhoud van dit systeem zijn in handen van verschillende systeembeheerders. Als klant merk je hier misschien weinig van. Toch krijg je te maken met de systeembeheerkosten die worden verrekend op de energierekening die je van Greenchoice krijgt. Wie zijn deze systeembeheerders? En waar zijn ze verantwoordelijk voor? Op deze pagina vertellen we je er alles over.

Wat is een systeembeheerder?
Een systeembeheerder is niet hetzelfde als een energieleverancier. Je energieleverancier kies je zelf. Welke systeembeheerder je hebt hangt af van in welke regio in Nederland je woont. Systeembeheerders krijgen deze regio’s toegewezen. Meestal beheren ze zowel gas als elektriciteit binnen die regio. Soms komt het voor dat er binnen een regio een andere systeembeheerder is voor gas dan voor elektra. Je wisselt alleen van systeembeheerder wanneer je verhuist naar een andere regio.
Direct naar:
Wat doet een systeembeheerder?
Een systeembeheerder zorgt voor de aanleg, het beheer, en het onderhoud van een deel van het energiesysteem in Nederland. Dat houdt in dat ze verantwoordelijk zijn voor het transport van gas en elektriciteit naar jouw woning. Ook onderhouden de systeembeheerders de elektriciteitskabels van het elektriciteitssysteem en de gasleidingen.
Daarnaast zorgen systeembeheerders voor de registratie van de energie-aansluiting in jouw woning en houden ze het meetregister met de meterstanden bij. De energiemeters in jouw woning zijn daardoor eigendom van de systeembeheerder.
Systeembeheerders en zonnepanelen
Systeembeheerders zorgen er dus voor dat het energiesysteem stabiel en betrouwbaar blijft. Om dit zo goed mogelijk te kunnen blijven doen, hebben de systeembeheerders informatie nodig over hoeveel zonnepanelen er op daken in Nederland liggen. Het is daarom verplicht om zonnepanelen aan te melden bij systeembeheerders. Dat doe je via energieleveren.nl.
De energieopwekking uit zonnepanelen zorgt voor een grote piek aan energie op zonnige momenten. Het elektriciteitssysteem kan dit niet altijd aan en zo ontstaat er soms overbelasting van het stroomsysteem. Bij overbelasting kan de hoeveelheid stroom niet goed verwerkt worden waardoor de spanning op het systeem omhoog gaat. Wanneer deze te hoog wordt, schakelen de omvormers van zonnepanelen zichzelf uit. Systeembeheerders kunnen dus geen zonnepanelen uitschakelen. Dit gebeurt automatisch door de omvormers zelf.
De systeembeheerders werken hard aan het verzwaren van het systeem om te voorkomen dat dit soort problemen ontstaan. Ook als consument kan je acties ondernemen om te voorkomen dat het systeem overbelast raakt en je omvormer zichzelf uitschakelt.
Welke systeembeheerders zijn er?
Alle systeembeheerders zijn lid van Netbeheer Nederland. Er zijn momenteel zes regionale systeembeheerders die verantwoordelijk zijn voor het transport van gas en stroom naar huishoudens:
- Coteq
- Enexis
- Liander
- Rendo
- Stedin
- Westland Infra
Deze zes regionale systeembeheerders zijn verbonden met de nationale gas- en elektriciteitssystemen. Er zijn twee landelijke systeembeheerders, in handen van de staat, die verantwoordelijk zijn voor het beheer en transport van gas en stroom over deze landelijke systemen:
- TenneT TSO: verantwoordelijk voor het elektriciteitssysteem
- Gasunie Transport Services: verantwoordelijk voor het gassysteem.
Wie is mijn systeembeheerder?
De regio waarin je woont bepaalt dus wie jouw systeembeheerder is. Via mijnaansluiting.nl kan je dit makkelijk opzoeken. Je vindt hier ook de contactgegevens. Zo kan je bij vragen voor je systeembeheerder altijd gemakkelijk contact opnemen. Als je je jaarnota downloadt via Mijn Greenchoice, kun je ook zien wie jouw systeembeheerder is. Dit staat in het vak met de btw-specificatie.
Wanneer contact met de systeembeheerder?
In welke situaties moet je contact opnemen met je energieleverancier en wanneer met je systeembeheerder? Je energieleverancier is jouw eerste aanspreekpunt voor alle energievragen, ook over systeembeheerkosten. Voor algemene vragen over je (slimme) meter en aansluiting kun je ook bij ons terecht.
In de volgende gevallen neem je contact op met je systeembeheerder:
- Als je een aansluiting wil aanpassen of verwijderen. Of een nieuwe aansluiting wil aanvragen. Dit regel je via mijnaansluiting.nl
- Als er zonnepanelen zijn geplaatst moet je dit aan je systeembeheerder doorgeven via energieleveren.nl
- Als je gas ruikt of als er een stroomstoring is in jouw buurt bel je het Nationaal Storingsnummer via 0800 - 9009. Je wordt dan doorverbonden met de juiste systeembeheerder.
Wat zijn systeembeheerkosten?
Voor het gebruik van het energiesysteem van de systeembeheerder betaal je kosten. Dit worden de systeembeheerkosten genoemd. Deze kosten zitten verwerkt in je termijnbedrag dat je elke maand aan de energieleverancier betaalt. De energieleverancier betaalt de kosten weer aan de systeembeheerder. De systeembeheerkosten worden gebruikt voor:
- Kosten voor de aansluiting
- Huur van de meter in jouw woning
- Kosten voor het transport van energie
De kosten zijn verschillend per systeembeheerder en worden jaarlijks opnieuw vastgesteld. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bepaalt de maximale hoogte van de systeembeheerkosten. Het is handig om te weten wat je tarieven zijn voor systeembeheerkosten, maar ook hiervoor geldt dat je er geen keuze in of invloed op hebt. Benieuwd naar jouw systeembeheerkosten?
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik een nieuwe aansluiting laten plaatsen of bestaande aansluiting verwijderen?
Nieuwe aansluiting plaatsen
Als je een nieuwe aansluiting wilt realiseren, kun je dit aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. Je netbeheerder maakt voor de nieuwe aansluiting een EAN-code aan. Deze EAN-code meld je vervolgens bij ons aan, zodat de netbeheerder weet dat de stroom of het gas door Greenchoice geleverd gaat worden. Daarna kun je met je netbeheerder een afspraak inplannen om een meter te laten plaatsen.
Aansluiting verwijderen
Je kunt een stroom- of gasmeter laten verwijderen of verzegelen door je netbeheerder. Ook dit regel je via www.mijnaansluiting.nl. Vergeet niet om je leveringscontract voor de betreffende aansluiting bij ons op te zeggen. Nadat alles is afgerond ontvang je een nota met de kosten (verbruikskosten, vaste leveringskosten en netbeheerkosten) tot aan de afsluiting. De kosten voor het verwijderen van de aansluiting betaal je aan de netbeheerder.
Kunnen netbeheerders zonnepanelen uitschakelen?
Netbeheerders kunnen zonnepanelen niet uitschakelen. Wanneer het stroomnet overvol is schakelen de omvormers van zonnepanelen zichzelf uit. Je kan dit voorkomen door op piekmomenten zelf stroom te gaan gebruiken waardoor je minder stroom teruglevert aan het net.
Wat is een EAN-code en waar kan ik die vinden?
EAN-code staat voor European Article Number. Iedere aansluiting voor stroom en gas heeft zo'n 18-cijferige code. Energieleveranciers gebruiken dit nummer voor het leveren van stroom en gas op jouw adres. Het nummer vind je terug op je jaarnota. Je kunt jouw EAN-codes ook opzoeken via www.eancodeboek.nl.
Wat is het verschil tussen een netbeheerder en energieleverancier?
Energieleveranciers zijn verantwoordelijk voor de inkoop en levering van energie. Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor het transport van stroom en gas naar huishoudens, en voor de energiemeters. Een energieleverancier kan je kiezen, de netbeheerder is afhankelijk van de regio waarin je woont.
Wie is mijn netbeheerder?
De regio waarin je woont bepaalt wie jouw netbeheerder is. Via mijnaansluiting.nl kan je dit makkelijk aan de hand van jouw postcode opzoeken. Als je je jaarnota downloadt via Mijn Greenchoice, kun je ook zien wie jouw netbeheerder is. Dit staat in het vak met de btw-specificatie.