Meterstanden
Veelgestelde vragen over meterstanden
Het doorgeven van meterstanden in Mijn Greenchoice lukt niet, wat nu?
Dat is onhandig! Heb je de meterstanden voor stroom voor normaal- en daltarief goed ingevoerd? Je krijgt een foutmelding als je de meterstanden omdraait.
Krijg je de melding dat de meterstanden te hoog of te laag zijn? Neem dan contact met ons op. Dan bekijken we samen wat de oorzaak is.
Heb je problemen met inloggen in Mijn Greenchoice? Je logt in met het bij ons bekende e-mailadres. Controleer eerst of je hetzelfde e-mailadres gebruikt! Als het dan nog niet lukt, is je wachtwoord onjuist. Klik hier om je wachtwoord te herstellen.
Ik heb een slimme meter, waarom moet ik toch meterstanden doorgeven?
Als wij ondanks je slimme meter alsnog om je meterstanden vragen, kan dit verschillende oorzaken hebben:
- Je hebt wel een slimme meter voor stroom maar niet voor gas. Je hoeft dan alleen de gasstand door te geven.
- Er is een uitleesstoring. Vaak kun je dan zelf nog wel de meterstanden aflezen en doorgeven. Deze storing verhelpt zich meestal vanzelf. Is dat niet zo? Neem dan contact op met ons.
- Uitlezen op afstand is uitgeschakeld op jouw verzoek. Kijk op de website van jouw netbeheerder als je het uitlezen op afstand weer wilt aanzetten.
Op welke momenten geldt het daltarief?
Het daltarief gaat in om 23:00 uur tot 7.00 uur. Woon je in of rond Leiden, in Noord-Brabant of Limburg? Dan gaat het daltarief in om 21:00.
In weekenden en op officiële feestdagen geldt het daltarief de hele dag. Kijk op de website van jouw netbeheerder voor de exacte informatie.
Kijk op de website van jouw netbeheerder voor de exacte informatie. Lees meer over enkel- en dubbeltarief op onze informatiepagina.
Wanneer en hoe geef ik mijn meterstanden door?
We hebben minimaal eens per jaar je meterstanden nodig voor de jaarnota. Dan berekenen we of je een bedrag terugkrijgt, of juist iets meer moet betalen dan dat je met je maandelijkse termijnen betaald hebt. Ook bij een verhuizing of als je overstapt naar een nieuwe leverancier hebben we de meterstanden nodig.
Als we je meterstanden nodig hebben, sturen we je per e-mail een verzoek. Dat hoef je zelf dus niet in de gaten te houden. Heb je een slimme meter? In dat geval worden je meterstanden automatisch uitgelezen. Handig! We hebben daarvoor wel jouw toestemming nodig.
Zelf kun je tussentijds meterstanden doorgeven wanneer en hoe vaak je wilt, bijvoorbeeld om je verbruik te bekijken.
Je kunt jouw meterstanden gemakkelijk doorgeven via Mijn Greenchoice of de app.
Lees op onze informatiepagina alles over meterstanden aflezen en doorgeven.
Welk telwerk is normaaltarief en welk telwerk daltarief?
Meestal zie je al welke meterstand bij welk telwerk hoort als je ze online bij ons invult. Je ziet namelijk de laatst bekende meterstand per telwerk. Bij een analoge meter toont telwerk I meestal het daltarief, en telwerk II het normaaltarief.
Ook gebruiken meters vaak “hoog/piek” of “laag”. Hoog/piek is het normaaltarief en laag het daltarief.
Wij hebben instructies uitgeschreven voor het aflezen van de meterstanden. Bekijk hier de afleesinstructies.