Nota's zakelijke energie

Nota's Greenchoice Zakelijk

Via de tabbladen hierboven lees je alles over de verschillende nota’s die bij je zakelijke energiecontract horen. Weten wat je moet doen als je meterstanden op de nota geschat zijn? Of benieuwd hoe je een zakelijke betalingsregeling of correctienota aanvraagt? Je leest het allemaal op deze pagina. Ook vind je een overzicht van de veelgestelde vragen.

Geschatte meterstanden

Heb je geen meterstanden aan ons doorgegeven? Dan maken we je jaarnota op basis een schatting van het verbruik. Hiervoor gebruiken we de verbruiksgegevens van jouw adres uit het verleden. Je leest dit dan op het begeleidende voorblad van de jaarnota.

Correctie aanvragen?

Is het verschil met je werkelijke verbruik en het door ons geschatte verbruik groter dan 250 kWh stroom en/of 100 m³ gas? Vraag dan een correctienota via onze zakelijke klantenservice. Hiervoor hebben we altijd je actuele meterstanden nodig.

Betalingsregeling aanvragen

Is je jaar- of eindnota hoger dan verwacht? Of heb je een andere reden waarom je deze niet op tijd kunt betalen? Neem ook dan contact op met onze klantenservice. Samen kijken we naar de mogelijkheden van een betalingsregeling (maximaal zes termijnen).

Ik wil iets weten

Op zoek naar meer informatie? Kies het onderwerp waar je meer over wilt weten.

Veelgestelde vragen

Facturen
  • Maandnota (maandfactuur)
  • Jaarnota en Eindnota
Betalingen
  • Betalen
  • Termijnbedrag
Wat is een maandnota?

Een maandnota is een maandelijkse of periodieke nota voor grootverbruikaansluitingen. Deze aansluitingen worden maandelijks gefactureerd op basis van het verbruik van de vorige maand(en). De verbruiken ontvangen wij via de netbeheerder van het zelfgekozen meetbedrijf.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is het verschil tussen een maandnota en een jaarnota?

Een maandnota is anders dan een jaarnota:

  • Op de maandnota hanteren we directe verrekening van verbruik, daarom staan hierop geen meterstanden vermeld;
  • Greenchoice heeft geen inzicht in de meterstanden en de gegevens van de meter. Dit kun je opvragen bij het zelfgekozen meetbedrijf;
    Is het meetbedrijf niet bekend? Dan kun je dit opvragen bij de netbeheerder;
  • De netbeheerkosten staan niet op de maandnota. Je krijgt de factuur rechtstreeks van de netbeheerder opgestuurd;
  • Als je maandnota's ontvangt, ontvang je geen jaarnota's. Het verbruik is immers al direct verrekend.

Ontvang jij maandnota's en heb je vragen over je meterstanden of je verbruik? Neem dan altijd contact op met het zelfgekozen meetbedrijf.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een jaarnota?

Op een jaarnota wordt het bij ons bekende verbruik en de kosten van stroom en/of gas, over een bepaalde periode gefactureerd. Alle (over de betreffende leveringsperiode) in rekening gebrachte termijnbedragen worden in mindering gebracht op het door jou te betalen bedrag.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer wordt een jaarnota opgemaakt?

We maken je jaarnota op als je een jaar klant bent, of een jaar na je vorige jaarnota van ons, meestal in dezelfde maand. Je ontvangt dan een e-mail van ons binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen.

Als het mogelijk is lezen we je meterstanden uit vanaf je slimme meter. Als dit niet lukt of je hebt een conventionele (analoge) meter, dan vragen we de meterstanden bij je op.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een eindnota?

Een eindnota maken we op we de levering hebben beëindigd door het vertrek uit het pand of bij een overstap naar een andere leverancier.

Net als bij een jaarnota wordt het bij ons bekende verbruik en de kosten van stroom en/of gas, tot aan de einddatum van levering gefactureerd. Alle (over de betreffende leveringsperiode) in rekening gebrachte termijnbedragen worden in mindering gebracht op het door jou te betalen bedrag.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waar kan ik mijn jaarnota of eindnota vinden?

Via Mijn Greenchoice Zakelijk vind je alle zakelijke facturen terug. Kun je hier bepaalde facturen niet terugvinden? Probeer dan in te loggen in de oude Mijn Greenchoice omgeving.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom komt het tarief op mijn nota niet overeen met het tarief in mijn contract?

Wijkt het tarief op jouw nota af van het tarief op de contractbevestiging? Dit kan twee redenen hebben:

1. De overheidsheffingen zijn gewijzigd

De tarieven voor energiebelasting (EB) en opslag duurzame energie (ODE) worden door de overheid per kalenderjaar vastgesteld. Als je een nota ontvangt over verschillende kalenderjaren zie je een gemiddelde staan. Dit kun je controleren door de nota op te zoeken in Mijn Greenchoice Zakelijk en te klikken op de notadatum. Daar vind je de uitsplitsing van energiebelasting en opslag duurzame energie per periode.

2. Je hebt gebruik gemaakt van verschillende leveringstarieven

Een notaperiode loopt soms niet gelijk met de periode waarin de tarieven vaststaan. Op jouw nota staat in dit geval een gemiddelde van verschillende leveringstarieven. Om dit te controleren kun je de nota via Mijn Greenchoice Zakelijk bekijken door te klikken op de notadatum. Vervolgens zie je een uitsplitsing per contractperiode, inclusief het bijbehorende leveringstarief.


Heeft dit antwoord geholpen?
De eindstanden op mijn nota kloppen niet. Wat nu?

Neem contact met onze klantenservice op, als de eindstanden op de jaar- of eindnota niet kloppen. Wij ontvangen graag de juiste eindstanden.
Als je foto's of het overdrachts- of inspectieformulier van de eindstanden, hebt, stuur deze dan alvast door naar servicezakelijk@greenchoice.nl. Vermeld hierbij je klantnummer of postcode/huisnummer.

Na ontvangst van de juiste eindstanden maken wij een correctienota op. De eerder opgestelde eindnota wordt gecrediteerd en komt te vervallen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom moet ik bijbetalen op de eindnota terwijl mijn termijnbedrag voldoende was?

Een bijbetaling op de nota kan verschillende redenen hebben:

  • Het werkelijk verbruik is hoger dan het gemiddeld jaarverbruik, zoals Greenchoice van jouw netbeheerder ontvangt;
  • Er gelden verschillende tarieven (leveringstarieven, overheidsheffingen, netbeheerkosten) in de notaperiode;
  • In de notaperiode zijn geen constante maandelijkse termijnbedragen betaald;
  • Nota betreft een periode van < 12 maanden.

Heb je moeite om de nota te betalen? Neem dan contact op met onze zakelijke klantenservice. We kunnen dan met je meekijken naar de mogelijkheden voor een betalingsregeling.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe wordt mijn teruglevering gefactureerd op de jaarnota?

De manier waarop wij jouw teruglevering factureren hangt af van de type meter waarop wordt teruggeleverd.

Analoge (klassieke) meter

Een klassieke meter of Ferrarismeter (ook wel analoge meter) is een 100 jaar oude methode om met een ronddraaiende schijf en teller het verbruik van elektriciteit te meten. Hoe meer je verbruikt, hoe sneller de schijf draait en de teller vooruitgaat. Bij dit type meter is op de nota niet duidelijk hoeveel energie er in totaal van het net is afgenomen en hoeveel eraan is teruggeleverd. Jouw recente meterstand kan hoger of lager zijn dan de beginmeterstand. Is de recente meterstand hoger, dan vind je op de nota een verbruik. Is de recente meterstand lager, dan heb je per saldo meer teruggeleverd dan verbruikt. Voor deze netto teruglevering ontvang je een terugleververgoeding die je terugvindt op de nota. Bij dit type meter verloopt de saldering automatisch.

Digitale meter

Bij dit type meter zie je hoeveel stroom er van het net is afgenomen en hoeveel energie er is teruggeleverd aan het net. Jouw verbruik en jouw teruglevering vind je in aparte regels op de nota. Als jouw verbruik per saldo hoger is dan jouw teruglevering, dan vind je de afgesproken tarieven terug. Heb je per saldo meer teruggeleverd dan verbruikt? Dan zie je bij de tarieven de terugleververgoeding staan. De afgesproken tarieven zijn bij netto teruglevering niet meer van belang, omdat het verbruik al volledig is gesaldeerd!

Lees meer over de verschillende meters en het aflezen van op deze pagina.


Heeft dit antwoord geholpen?
Mijn totale opwekking komt niet overeen met de teruglevering op de nota, hoe kan dat?

Dit komt omdat er verschil is tussen bruto teruglevering en netto opwekking. Op de nota wordt enkel de bruto teruglevering weergeven.

Bruto teruglevering wordt geregistereerd op de stroommeter van de netbeheerder. De netbeheerder en de energieleverancier ontvangen hier de gegevens van. Deze meter registreert alleen de opgewekte energie door de zonnepanelen, dat teruggeleverd is aan het stroomnet. De teruglevering vindt plaats als de opgewekte energie niet direct in het pand verbruikt kan worden.

Netto opwekking wordt geregistreerd op de omvormer en geeft de totale opwekking door de zonnepanelen weer. De netbeheerder en de energieleverancier ontvangen hier géén gegevens van.

Voorbeeld bruto teruglevering vs netto opwekking
De omvormer geeft aan dat je in totaal 10.000 kWh hebt opgewekt via de zonnepanelen van 1-1-2022 tot 1-1-2023. De stroommeter geeft aan dat er 4.000 kWh is terug geleverd aan stroom in dezelfde periode.

De totale opwekking minus de teruglevering is de opgewekte energie dat direct in het pand verbruikt is.
Rekensom: 10.000 kWh - 4.000 kWh = 6.000 kWh.

Lees je wel de stroommeter af en komt de teruglevering op de nota niet overeen? Neem dan contact op via onze zakelijke klantenservice.

Lees meer over zonnepanelen en salderen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik een betalingsregeling treffen?

Ja, er kan een betalingsregeling getroffen worden op jouw jaarnota of eindnota. Je kan maximaal voor zes termijnen een betalingsregeling treffen. Neem hiervoor contact op met onze zakelijke klantenservice.

Let op! Je kunt alleen een regeling treffen over het bedrag van de jaar- of eindnota en niet over het maandelijks termijnbedrag.


Heeft dit antwoord geholpen?
Welke betaalmogelijkheden biedt Greenchoice Zakelijk?

Greenchoice werkt met automatische incasso of losse overboeking.

Bij automatische incasso schrijven wij rond de 6de (vooraf) of 25e (achteraf) van de maand het termijnbedrag af.
Bij losse overboeking dien je het termijnbedrag zelf over te maken naar IBAN: NL02RABO0300899548 onder vermelding van het factuurnummer of klantnummer. Je ontvangt een factuur waarbij je kan instellen wat de betaaltermijn wordt namelijk betaling binnen 14, 21 of 30 dagen.

Wil je de betaalwijze wijzigen? Neem hiervoor even contact op met onze zakelijke klantenservice.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat gebeurt er als een incassopoging mislukt?

Het verzoek is om het bedrag los over te maken naar IBAN: NL02RABO0300899548 bij een mislukte incassopoging. Greenchoice incasseert namelijk eenmalig een bedrag.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn de bankgegevens van Greenchoice Zakelijk?

Hieronderonder staat de IBAN en een aantal bedrijfsgegevens van Greenchoice Zakelijk.

Vergeet niet om jouw klant- en factuurnummer te vermelden in de omschrijving van de betaling.

  • Bedrijfsnaam: Greenchoice Zakelijk N.V.
  • KvK-nummer: 62318381
  • Btw-nummer: NL8547.64.598.B01
  • IBAN: NL02 RABO03 00899548
  • BIC-code: RABONL2U
  • Vestigingsadres: Kruisplein 15, 3014 DB Rotterdam

Heeft dit antwoord geholpen?
Ik heb een nieuwe IBAN. Hoe kan ik de wijziging doorgeven?

Het wijzigen van de IBAN kan gemakkelijk via Mijn Greenchoice Zakelijk.
Anders kun je contact opnemen met de klantenservice zakelijk om een SEPA-machtiging op te vragen. Dit dien je vervolgens in te vullen en terug te sturen naar servicezakelijk@greenchoice.nl.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een termijnbedrag?

Een termijnbedrag is een voorschotbedrag dat je maandelijks betaalt aan Greenchoice. De totale kosten baseren wij op het gemiddeld jaarverbruik op jouw adres.

Je kunt je termijnbedrag naar boven of naar beneden bijstellen met maximaal 10% via Mijn Greenchoice Zakelijk.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe berekent Greenchoice Zakelijk mijn termijnbedrag?

Wij berekenen het maandelijks termijnbedrag aan de hand van het gemiddeld jaarverbruik (uit het verleden) op jouw aansluiting. Dit gemiddeld jaarverbruik wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld door jouw netbeheerder.

Bij de berekening van het termijnbedrag houden we rekening met de tarieven die je betaalt per kilowattuur stroom en kubieke meter gas (inclusief overheidsheffingen en btw). Hier komen de vaste leveringskosten en netbeheerkosten bij. Alle jaarlijkse kosten bij elkaar opgeteld delen we door twaalf maanden.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom betaal ik niet elke maand precies wat ik heb verbruikt?

Wij baseren het termijnbedrag voor kleinverbruikaansluitingen op het jaarverbruik, omdat het energieverbruik per maand erg verschilt.

In de wintermaanden verbruik je vaak veel meer gas dan in de zomermaanden. Om te voorkomen dat je in de winter een veel hoger bedrag moet betalen dan in de zomer, berekenen wij een gemiddeld bedrag per maand.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom is mijn jaarverbruik anders dan in de berekening van Greenchoice Zakelijk?

Het kan gebeuren dat wij een standaard jaarverbruik hanteren dat naar jouw mening verkeerd is. Dat kan het geval zijn als je bijvoorbeeld een nieuw pand in gebruik neemt. Ook bij nieuwbouw wijkt onze berekening van het termijnbedrag vaak af van wat je zelf in gedachten had.

Dat komt omdat het standaard jaarverbruik van de vorige afnemers was, terwijl jouw bedrijf misschien wel heel anders van grootte is of je bent vaker open dan de vorige afnemer.

Bij nieuwbouw zijn er geen historische gegevens beschikbaar en maakt de netbeheerder een schatting van het standaard jaarverbruik op basis van de grootte van de aansluiting.

Als je het niet eens bent met het verbruik dat wij hanteren voor de berekening van het termijnbedrag, neem dan contact op met onze zakelijke klantenservice.


Heeft dit antwoord geholpen?