- Nieuw pand of werkadres
- Overstappen
- Verhuizen
- Muteren
Op een energierekening zie je vaak meer dan alleen de kosten voor de geleverde elektriciteit en gas. Je betaalt namelijk ook verschillende overheidsheffingen voor je zakelijke energie. Op deze pagina lees je meer over overheidsheffingen voor 2024, de energiebelasting, vermindering energiebelasting en btw. Wil je meer weten? Kijk dan of het antwoord op jouw vraag tussen de veelgestelde vragen staat.
De overheid stelt de overheidsheffingen elk jaar opnieuw vast. Wij hebben geen invloed op deze heffingen. En dragen de kosten die je via je energienota betaalt af aan de Belastingdienst. De overheidsheffingen bestaan uit de energiebelasting, btw en de vermindering energiebelasting.
De overheid heft energiebelasting om te stimuleren zuiniger om te gaan met het verbruik van energie. Per 1 januari 2024 wordt een extra energiebelastingschijf ingevoerd. Deze schijf wordt de eerste van de in totaal vijf belastingschijven en geldt tot en met een verbruik van 1.000 m3 gas en 2.900 kWh elektriciteit. De overheid kan zo wanneer het nodig is (vooral) huishoudens met het energiebelastingtarief tegemoetkomen. De belastingschijven voor energiebelasting in 2024 zien er dan zo uit:
De overheid geeft je een vast bedrag aan energiebelasting terug: de vermindering energiebelasting. In 2024 is dit € 521,81 exclusief btw. Omdat de overheid een deel van je energieverbruik als basisbehoefte ziet, laat zij daarom een deel ervan onbelast. De hoogte van de vermindering energiebelasting wordt elk jaar opnieuw bepaald. De vermindering verwerken we in je maandelijkse termijnbedrag. Hier hoef je dus zelf niks voor te doen.
Let op: De vermindering energiebelasting geldt alleen voor panden met een verblijfsfunctie. Dit is een adres waar mensen kunnen verblijven. Denk bijvoorbeeld aan woningen, kantoorpanden of fabrieken. Een garage- of opslagbox telt niet als pand met een verblijfsfunctie.
De btw op energie is 21%. De hoogte hiervan wordt bepaald door de overheid.
In de tabellen hieronder vind je de overheidsheffingen van 2023 en die van 2024.
Het prijsplafond was een overheidsmaatregel om de hoge energiekosten betaalbaarder te maken. Per 1 januari 2024 stopte het prijsplafond. Dit betekent dat de maximumprijzen van €0,40 per kWh en €1,45 euro per kuub gas niet langer gelden. Heb je een vast zakelijk energiecontract met tarieven boven het prijsplafond? Dan betaal je sinds 1 januari dus weer de tarieven uit je contract.
Hoeveel energiebelasting je betaalt, hangt af van de hoogte van je zakelijke energieverbruik. Verbruik je minder energie? Dan betaal je dus ook minder belasting. Ontdek per branche op welke manieren jij zakelijke energie kunt besparen.
Greenchoice Zakelijk start met leveren op de gewenste ingangsdatum die in de toekomst ligt. We kunnen de ingangsdatum niet met terugwerkende kracht in laten gaan.
Heb je nog een vast contract met een bepaalde einddatum? Controleer dan goed vanaf welk moment je kan overstappen. Zo voorkom je een eventuele boete van jouw huidige leverancier.
Grootverbruikaansluiting
Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan moet de gewenste ingangsdatum bij Greenchoice Zakelijk minimaal vijf werkdagen in de toekomst liggen.
Staat een pand tijdelijk leeg? Dan kun je een leegstandstarief aanvragen bij Greenchoice Zakelijk. We berekenen dan het termijnbedrag opnieuw voor je uit, zodat je alleen maar betaalt voor de vaste leveringskosten en een aangepast verbruik voor een bepaalde periode. Neem hiervoor na de ingangsdatum van de levering contact met ons op.
Het energietarief die je betaalt per eenheid energie is opgebouwd uit het leveringstarief, de overheidsheffingen en de btw. Naast het energietarief betaal je ook vaste kosten per dag aan de energieleverancier en/of netbeheerskosten aan de netbeheerder.
All-in-tarief: Over de bovenstaande posten wordt normaal gesproken 21% btw geheven, waardoor het all-in-tarief als volgt is: All-in-tarief per eenheid energie = (leveringstarief + energiebelasting + opslag duurzame energie) + 21% btw.
Het leveringstarief: Het leveringstarief is de prijs die Greenchoice Zakelijk als leverancier per eenheid energie aan je vraagt. Deze prijs bepalen wij dus zelf.
Overheidsheffingen: Er zijn twee overheidsheffingen; energiebelasting (EB) en opslag duurzame energie (ODE). Met deze overheidsheffingen worden investeringen gedaan in de Nederlandse energiehuishouding en in duurzame producten. Op de overheidsheffingen heeft Greenchoice Zakelijk geen invloed en wij rekenen deze heffingen één op één door.
De overheid stelt de overheidsheffingen elk jaar opnieuw vast. Het kan ook voorkomen dat de overheid de btw voor energie aanpast. Het maakt hierbij niet uit of je een vast of variabel contract hebt. Het kan dus voorkomen dat de all-in-tarieven (de tarieven inclusief alle overheidsheffingen en btw) tijdens de looptijd van jouw contract veranderen.
Bekijk onze pagina over overheidsheffingen om meer te lezen, bijvoorbeeld over de TEK-regeling.
In Mijn Greenchoice Zakelijk kun je jouw huidige tarieven vinden. Ook staan de energietarieven in de jaarnota, maandnota (bij grootverbruikaansluitingen) of eindnota.
Zoek je oudere tarieven en staan deze niet in Mijn Greenchoice Zakelijk? Kijk dan in de voorgaande (oude) omgeving.
De vaste leveringskosten (ook wel vastrecht genoemd) zijn de servicekosten die je per dag betaalt aan een energieleverancier. Dit wordt los van het verbruik berekend. Je kunt de huidige vaste leveringskosten vinden op Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de jaarnota, maandnota (voor grootverbruikaansluitingen) of eindnota kun je ook de vaste leveringskosten vinden.
De netbeheerkosten zijn de kosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk, het transport van de energie en de meterhuur. (Lees er meer over op onze pagina over netbeheerders). De netbeheerkosten voor kleinverbruikaansluitingen verrekent Greenchoice Zakelijk op jouw (jaar)nota’s. Zo heb je alle kosten voor jouw energieverbruik overzichtelijk bij elkaar.
Bij grootverbruikaansluitingen worden de netbeheerkosten wél rechtstreeks door de netbeheerder bij jou gefactureerd.
Je huidige tarieven kan je altijd terugvinden in Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de dag dat het variabel tarief wijzigt wordt het oude tarief vervangen door het nieuwe tarief. De oude tarieven kan je terugvinden in de jaarnota, maandnota of eindnota.
Als je een leveringsovereenkomst aangaat met Greenchoice Zakelijk dan kopen wij voor de overeengekomen looptijd energie voor je in. Beëindig je het contract binnen deze looptijd, dan spreken we van contractbreuk en hebben we mogelijk inkoopverlies. Hiervoor mogen wij wettelijk gezien een opzegvergoeding in rekening brengen.
De hoogte van de opzegboete die wij in rekening brengen is onder andere afhankelijk van de zwaarte van de aansluiting, de overeengekomen prijzen en het verbruik.
Via Mijn Greenchoice Zakelijk kun je het maandelijks termijnbedrag naar boven of naar beneden bijstellen met maximaal 10%. Dat kan verstandig zijn als je nu al weet dat je het komend jaar meer of minder gaat verbruiken.
Kleinverbruik en grootverbruik volgens de Electriciteitswet
Grootverbruikaansluitingen zijn stroom- en gasaansluitingen met een zeer hoge capaciteit. Voor stroom zijn dit alle aansluitingen groter dan 3x80 ampère grootverbruik. Voor gas zijn dit alle aansluitingen groter dan G25.
Kleinverbruiksaansluitingen zijn aansluitingen met kleinere capaciteit. Voor stroom is de elektriciteitsaansluiting maximaal 3x80 ampère (tot maximaal 100.000 kWh). Voor gas is bij kleinverbruik de aansluiting maximaal G25 (met een doorlaatwaarde van 40 m3 per uur).
Kleinzakelijk en grootzakelijk bij Greenchoice
Binnen Greenchoice hanteren we het volgende onderscheid: Tot aan het verbruik van 135.000 kWh en 35.000 m3 ben je bij Greenchoice een kleinzakelijke klant. Val je hierboven dan ben je een grootzakelijke klant. Heb je meer dan 15 aansluitingen per klantnummer? Dan ben je bij Greenchoice ook een grootzakelijke klant, ongeacht het verbruik.
Als grootverbruiker ben je verplicht om zelf een meetbedrijf in te schakelen. Zij meten het daadwerkelijke verbruik van jouw bedrijf, beheren deze data en versturen dit naar je energieleverancier. De energieleverancier maakt hiermee vervolgens de juiste facturen op.
Heb je een kleinverbruikaansluiting? Dan kan je eenvoudig via onze website een aanmelding doorgeven voor groene stroom en bosgecompenseerd gas van Greenchoice Zakelijk. We hebben een aantal opties voor een zakelijk contract klaarstaan. Heb je een grootverbruikaansluiting? Vraag dan online een offerte aan.
Kleinverbruik of grootverbruik?
Volgens de Elektriciteitswet val je binnen de categorie kleinverbruik als je aansluiting maximaal 3x80 Ampère groot is (tot 100.000 kWh). Voor de Gaswet geldt dat je gasaansluiting(en) een maximale capaciteit heeft van G25 hebt met een doorlaatwaarde van 40 m³ gas per uur.
In Nederland heeft elk adres een gebruiksdoel geregistreerd staan in het BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Het soort contract dat je bij Greenchoice kunt aangaan is afhankelijk van het gebruiksdoel dat in het BAG geregistreerd staat. Je kunt dit zelf ook checken via de BAG Viewer van het Kadaster.
Staat er minimaal één zakelijk gebruiksdoel geregistreerd, dan zien wij het adres als werkadres (zakelijk). Staat er geen zakelijk gebruiksdoel, dan behandelen we het adres als woonadres (niet-zakelijk) en kan er geen zakelijk contract afgesloten worden. Aanmelden kan alsnog via ons particuliere aanmeldformulier.
Nadat wij jouw aanmelding ontvangen, controleren wij het gebruiksdoel van het pand. Dit doen wij bij het BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Gaat het om een niet-zakelijk gebruiksdoel van het pand of woning? Dan kunnen wij de aanmelding niet zakelijk voltooien. Doe in dat geval een particuliere aanmelding.
Heb je een bedrijf waarbij woningen of panden in beheer staan (zoals een woningbouwvereniging)? Vraag online een offerte aan of neem contact op met een van onze accountmanagers voor een maatwerkofferte.
Nee, je kunt niet kosteloos annuleren bij het aangaan van een zakelijk leveringscontract. Wij hanteren bij een zakelijk leveringscontract geen bedenktermijn.
Nee, er kan maar één leverancier per stroom- of gasaansluiting leveren. Zodra een nieuwe leverancier begint met leveren, eindigt automatisch de levering van de andere leverancier. Als je voor jouw stroomaansluiting een andere leverancier kiest dan voor jouw gasaansluiting, kunnen er wél twee leveranciers actief zijn.
Het is wel mogelijk om de levering en teruglevering van stroom op dezelfde stroomaansluiting te laten verzorgen door verschillende leveranciers. Dit noemen we MLOEA (Meerdere Leveranciers Op Eén Aansluiting).
Kleinverbruikers zakelijk
Ben je kleinverbruiker, meld je dan direct online aan!
Voor het aanmelden van jouw bedrijfslocatie waar kleinverbruikaansluitingen onder vallen, hebben we minimaal de volgende gegevens nodig:
Grootverbruikers zakelijk
Ben je grootverbruiker, vraag dan een offerte bij ons aan!
Het direct aanmelden van een grootverbruikaansluiting of multi-site is helaas niet mogelijk. Voor het aanmelden van grootverbruikaansluitingen of multi-sites hebben we vaak meer informatie nodig om eerst een offerte op te maken. Denk bijvoorbeeld aan:
Kleinverbruikaansluiting
Ja, wij zeggen jouw huidige contract op bij jouw huidige leverancier. Je hoeft hier bij een variabel tarief zelf niets voor te doen.
Heb je nog een vast tarief bij jouw huidige leverancier? Dan kun je bij aanmelding bij Greenchoice de einddatum van dat contract invullen als startdatum van ons contract. Wij verzorgen op het juiste moment de overstap naar Greenchoice. Je dient het vaste contract een maand van te voren bij jouw oude leverancier op te zeggen. Dit om een automatische verlenging te voorkomen.
Grootverbruikaansluiting
Nee, bij een grootverbruikaansluiting zeggen wij het contract bij jouw huidige leverancier niet op, doe dit zelf tijdig om opzegboetes te voorkomen. Controleer dus zelf eerst op welke datum je kunt overstappen met jouw grootverbruikaansluiting voordat je een contract aangaat met Greenchoice Zakelijk.
Het kan voorkomen dat jouw vorige energieleverancier nog incasseert na de einddatum van de levering. Bijvoorbeeld omdat er in de betreffende maand nog wel energie geleverd is of omdat je bij die leverancier vooruitbetaalt. Uiteindelijk worden op de eindnota van jouw vorige leverancier alle betaalde termijnbedragen verrekend met jouw energieverbruik tot je overstapdatum.
Je betaalt nooit dubbel voor energie bij Greenchoice Zakelijk.
Het kan wel voorkomen dat tijdens de overstap een termijnbedrag al gefactureerd is door jouw vorige energieleverancier. De kosten worden dan verrekend op de eindnota van deze leverancier.
Greenchoice Zakelijk start met leveren op de gewenste ingangsdatum die in de toekomst ligt. We kunnen de ingangsdatum niet met terugwerkende kracht in laten gaan.
Heb je nog een vast contract met een bepaalde einddatum? Controleer dan goed vanaf welk moment je kan overstappen. Zo voorkom je een eventuele boete van jouw huidige leverancier.
Grootverbruikaansluiting
Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan moet de gewenste ingangsdatum bij Greenchoice Zakelijk minimaal vijf werkdagen in de toekomst liggen.
Wil je jouw zakelijke leveringscontract omzetten naar een particulier contract? Dat kan! Meld je dan aan als nieuwe particuliere klant via onze website. Wij regelen verder de overstap. Voor de zakelijke levering krijg je een eindnota van Greenchoice Zakelijk.
Let op! Houd hierbij wel rekening met de overeengekomen einddatum en opzegtermijn van jouw zakelijke overeenkomst. Ook bij een overstap naar een particuliere levering bij Greenchoice kunnen wij eventueel een opzegboete in rekening brengen voor inkoopverlies van het zakelijk contract.
Een verhuizing van (een van) jouw bedrijfslocatie(s) kan je doorgeven via e-mail. Stuur een bericht naar [zakelijk@greenchoice.nl](mailto:zakelijk@greenchoice.nl?subject=Verhuizing via Klantenservice pagina) en vermeld in ieder geval de onderstaande gegevens:
Het contract meeverhuizen van jouw huidige bedrijfslocatie naar een nieuw bedrijfslocatie is mogelijk als het om gelijkwaardige aansluitingen gaat. Heb je nu bijvoorbeeld een kleinverbruikaansluiting en op de nieuwe locatie ook? Dan kan het contract gewoon mee. Ga je bijvoorbeeld van kleinverbruik naar grootverbruik, dan moet je hiervoor een nieuw leveringscontract aanvragen.
Heb je woningen in beheer en wil je deze aan- of afmelden? Lees dan verder onder subcategorie 'Muteren' om te zien hoe je mutaties aan Greenchoice Zakelijk kunt doorgeven.
Nee. Als je niet vrij bent om je eigen leverancier te kiezen op jouw nieuwe bedrijfslocatie dan kan je het huidige leveringscontract bij Greenchoice Zakelijk niet meeverhuizen. Let er in dat geval goed op dat je het huidige leveringscontract tijdig opzegt volgens het overeengekomen opzegtermijn.
Beëindig je het contract voordat de overeengekomen einddatum van het contract is verstreken, dan kunnen wij een opzegvergoeding in rekening brengen. De einddatum van jouw contract(en) kun je vinden bij je aansluitingen in Mijn Greenchoice Zakelijk.
Staat een pand tijdelijk leeg? Dan kun je een leegstandstarief aanvragen bij Greenchoice Zakelijk. We berekenen dan het termijnbedrag opnieuw voor je uit, zodat je alleen maar betaalt voor de vaste leveringskosten en een aangepast verbruik voor een bepaalde periode. Neem hiervoor na de ingangsdatum van de levering contact met ons op.
Bij Greenchoice Zakelijk is een nieuwe aansluiting of bedrijfslocatie niet hetzelfde als een verhuizing. Voor de nieuwe locatie moet je daarom een nieuw leveringscontract afsluiten.
Alleen als er sprake is van een leveringscontract met een overeengekomen mutatiebandbreedte is het mogelijk om extra adressen/aansluitingen aan te melden onder een bestaande leveringsovereenkomst.
Heb je een contract waarbij een mutatiebandbreedte is overeengekomen? Dan kun je een (vooraf) bepaald aantal adressen aan- en afmelden gedurende de looptijd van het contract. Dit noemen wij ‘mutaties’ of ‘adresmutaties’.
Een mutatiebandbreedte is alleen mogelijk bij een grootzakelijk contract. Bespreek met onze accountmanager de mogelijkheden voor het muteren van adressen of aansluitingen.
Beheer je woningen of panden die (tijdelijk) leeg staan? Maak dan gebruik van een speciaal contract voor leegstand. Met dit contract stemmen we het termijnbedrag van de adressen of panden af op jouw situatie en betaal je alleen voor de vaste kosten en een afgestemd verbruik. Na het beëindigen van adressen of panden maken wij een eindnota waarop wij alle kosten verrekenen. Neem contact op met een van onze accountmanagers voor een maatwerkofferte.
Wil je een adres of pand muteren? In Mijn Greenchoice Zakelijk kun je eenvoudig adressen aan- en afmelden. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met jouw accountmanager of stuur een mail naar [grootzakelijk@greenchoice.nl](mailto:grootzakelijk@greenchoice.nl?subject=Vraag over muteren via de Klantenservice pagina).
Het energietarief die je betaalt per eenheid energie is opgebouwd uit het leveringstarief, de overheidsheffingen en de btw. Naast het energietarief betaal je ook vaste kosten per dag aan de energieleverancier en/of netbeheerskosten aan de netbeheerder.
All-in-tarief: Over de bovenstaande posten wordt normaal gesproken 21% btw geheven, waardoor het all-in-tarief als volgt is: All-in-tarief per eenheid energie = (leveringstarief + energiebelasting + opslag duurzame energie) + 21% btw.
Het leveringstarief: Het leveringstarief is de prijs die Greenchoice Zakelijk als leverancier per eenheid energie aan je vraagt. Deze prijs bepalen wij dus zelf.
Overheidsheffingen: Er zijn twee overheidsheffingen; energiebelasting (EB) en opslag duurzame energie (ODE). Met deze overheidsheffingen worden investeringen gedaan in de Nederlandse energiehuishouding en in duurzame producten. Op de overheidsheffingen heeft Greenchoice Zakelijk geen invloed en wij rekenen deze heffingen één op één door.
De overheid stelt de overheidsheffingen elk jaar opnieuw vast. Het kan ook voorkomen dat de overheid de btw voor energie aanpast. Het maakt hierbij niet uit of je een vast of variabel contract hebt. Het kan dus voorkomen dat de all-in-tarieven (de tarieven inclusief alle overheidsheffingen en btw) tijdens de looptijd van jouw contract veranderen.
Bekijk onze pagina over overheidsheffingen om meer te lezen, bijvoorbeeld over de TEK-regeling.
In Mijn Greenchoice Zakelijk kun je jouw huidige tarieven vinden. Ook staan de energietarieven in de jaarnota, maandnota (bij grootverbruikaansluitingen) of eindnota.
Zoek je oudere tarieven en staan deze niet in Mijn Greenchoice Zakelijk? Kijk dan in de voorgaande (oude) omgeving.
De vaste leveringskosten (ook wel vastrecht genoemd) zijn de servicekosten die je per dag betaalt aan een energieleverancier. Dit wordt los van het verbruik berekend. Je kunt de huidige vaste leveringskosten vinden op Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de jaarnota, maandnota (voor grootverbruikaansluitingen) of eindnota kun je ook de vaste leveringskosten vinden.
De netbeheerkosten zijn de kosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk, het transport van de energie en de meterhuur. (Lees er meer over op onze pagina over netbeheerders). De netbeheerkosten voor kleinverbruikaansluitingen verrekent Greenchoice Zakelijk op jouw (jaar)nota’s. Zo heb je alle kosten voor jouw energieverbruik overzichtelijk bij elkaar.
Bij grootverbruikaansluitingen worden de netbeheerkosten wél rechtstreeks door de netbeheerder bij jou gefactureerd.
De vermindering energiebelasting is een tegemoetkoming vanuit de overheid voor de kosten van jouw stroomverbruik. De overheid ziet een deel van het stroomverbruik namelijk als basisbehoefte.
Hoogte vermindering energiebelasting
De vermindering energiebelasting is een vast bedrag per kalenderjaar. Het bedrag wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld.
Op de website van de belastingdienst staat een tabel met de hoogte van de vermindering energiebelasting van dit kalenderjaar en de voorgaande jaren.
Voorwaarden vermindering energiebelasting
Voor toepassing van de vermindering energiebelasting gelden de volgende voorwaarden:
Voorbeelden geen/wel verblijfsfunctie
Je huidige tarieven kan je altijd terugvinden in Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de dag dat het variabel tarief wijzigt wordt het oude tarief vervangen door het nieuwe tarief. De oude tarieven kan je terugvinden in de jaarnota, maandnota of eindnota.
Het variabele tarief kan gedurende het jaar meerdere keren wijzigen. We laten dit altijd op tijd weten, en sturen je minimaal 30 dagen voorafgaand de nieuwe tarieven. Met de keuze voor een variabel contract ga je daardoor mee met de marktontwikkelingen.
Enkele maanden voor de einddatum van jouw contract met een vaste looptijd doen wij je een verlengaanbod. Je kunt altijd contact opnemen met Greenchoice Zakelijk voor een offerte.
Kleinverbruikaansluiting
Nadat je vaste contract afloopt, zetten we de levering automatisch over op een variabele contract voor onbepaalde tijd. Stap je over? Dan regelt de nieuwe leverancier de overstap. Houd rekening met een opzegtermijn van 30 dagen.
Grootverbruikaansluiting
Heb je een grootzakelijkcontract? Dan geldt er een opzegtermijn van drie maanden. Als wij geen tijdige opzegging hebben ontvangen, dan verlengen we de levering met één jaar op basis van een marktconform tarief.
Bij een verlenging blijft jouw termijnbedrag hetzelfde. Wil je het termijnbedrag naar boven of beneden bijstellen, dan kun je dit zelf regelen in Mijn Greenchoice Zakelijk.
Je kunt een vast contract verlengen, maar niet tussentijds aanpassen. Als een contract bij Greenchoice Zakelijk vroegtijdig wordt beëindigd, brengen we een opzegboete in rekening (Zie artikel 22 "Duur leveringsovereenkomst/opzegging" in de Algemene Leveringsvoorwaarden).
Heb je een ander aanbod gekregen en heb je hulp nodig bij het vergelijken? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag met het maken van een eerlijke vergelijking.
Bij Greenchoice is het mogelijk om een leveringsovereenkomst af te sluiten als consument of voor jouw bedrijf. Een voorwaarde voor het aangaan van een zakelijke overeenkomst is dat het leveringsadres een zakelijk gebruiksdoel heeft.
BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen)
In Nederland heeft elk adres een gebruiksdoel geregistreerd staan in het BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Staat er minimaal één zakelijk gebruiksdoel geregistreerd, dan zien wij het adres als werkadres (zakelijk). Voor dat adres kan je een zakelijk contract aangaan. Staat er geen zakelijk gebruiksdoel geregistreerd, dan behandelen we het adres als woonadres (niet-zakelijk) en kan er geen zakelijk contract afgesloten worden. We maken wel een uitzondering voor ondernemingen die woningen of panden in beheer hebben.
Verschil inkoopbeleid
Een ander verschil tussen particulier en zakelijk is dat het inkoopbeleid anders is bij Greenchoice Zakelijk ten opzichte van de particuliere tak van Greenchoice. Hierdoor verschillen de tarieven voor consumenten en bedrijven. Over het algemeen zijn de tarieven bij Greenchoice Zakelijk lager. Het komt natuurlijk ook wel eens voor dat de tarieven bij consumenten juist voordeliger zijn.
Bij een zakelijke levering kan je ook te maken krijgen met grootverbruikaansluitingen. Voor deze zware aansluitingen gelden andere regels en voorwaarden dan bij kleinverbruikaansluitingen. Greenchoice Zakelijk heeft daarnaast een eigen klantenservice en maakt gebruik van een andere online omgeving. Jouw energiezaken regel je online via Mijn Greenchoice Zakelijk.
Wil je weten wat de einddatum is van jouw huidige overeenkomst? Kijk dan in de contractbevestiging of in Mijn Greenchoice Zakelijk.
Je lopende contract bij Greenchoice Zakelijk kun je beëindigen per e-mail.
Bij een kleinverbruikaansluiting kun je je aanmelden bij een andere leverancier. Zij zeggen vervolgens je contract op bij ons.
Heb je een grootverbruikaansluiting, dan moet je zelf je contract opzeggen bij ons per e-mail. Doe dit tijdig om opzegboetes te voorkomen. Controleer dus zelf eerst op welke datum je kunt overstappen met jouw grootverbruikaansluiting.
Als je een leveringsovereenkomst aangaat met Greenchoice Zakelijk dan kopen wij voor de overeengekomen looptijd energie voor je in. Beëindig je het contract binnen deze looptijd, dan spreken we van contractbreuk en hebben we mogelijk inkoopverlies. Hiervoor mogen wij wettelijk gezien een opzegvergoeding in rekening brengen.
De hoogte van de opzegboete die wij in rekening brengen is onder andere afhankelijk van de zwaarte van de aansluiting, de overeengekomen prijzen en het verbruik.
Voor kleinverbruikaansluitingen hanteren wij een opzegtermijn van één maand.
Voor grootverbruikaansluitingen hanteren wij doorgaans een opzegtermijn van drie maanden.
De opzegtermijn die voor jou geldt, kun je altijd terug vinden in je contractvoorwaarden of de algemene voorwaarden voor zakelijke afnemers.
Opzegging contract, levering pand gaat door
Bij een grootverbruikaansluiting spreek je van opzegging contract, terwijl je wel het pand aanhoudt. Het tijdig opzeggen van jouw contract zorgt ervoor dat je na de einddatum van het grootverbruik contract vrij bent om een nieuw vast contract aan te gaan bij Greenchoice Zakelijk. Ook kan het zijn dat je van van energieleverancier wilt wisselen zonder een opzegboete te riskeren.
Bij een kleinverbruikaansluiting stap je meestal over naar een andere leverancier, om je contract op te zeggen. In dit geval krijgen wij altijd een bericht van de nieuwe leverancier. Zij zorgen ervoor dat zij vanaf een bepaalde datum starten met leveren en dat wij de levering stoppen.
Wil je de levering van energie daadwerkelijk stoppen vanaf een bepaalde datum, dan moet je dit duidelijk aangeven.
Opzegging contract, levering pand eindigt
Het beëindigen van de levering kan alleen bij faillissement of als je vertrekt uit het pand. Dan geldt de opzegtermijn die hoort bij je contract en vermeld je de reden bij de opzegging.
Wanneer je met je kleinverbruikaansluiting een contract afsluit bij een andere energieleverancier, verzorgt de nieuwe leverancier de overstap voor je. Jouw nieuwe energieleverancier geeft de overstap aan ons door en wij beëindigen vervolgens de levering per opgegeven datum. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Houd wel rekening met de opzegtermijn en einddatum van een eventueel lopende overeenkomst om een opzegboete te voorkomen.
Bij grootverbruikaansluitingen dien je het contract zelf tijdig op te zeggen om boetevrij over te stappen of de levering te stoppen.
Een maandnota is een maandelijkse of periodieke nota voor grootverbruikaansluitingen. Deze aansluitingen worden maandelijks gefactureerd op basis van het verbruik van de vorige maand(en). De verbruiken ontvangen wij via de netbeheerder van het zelfgekozen meetbedrijf.
Een maandnota is anders dan een jaarnota:
Ontvang jij maandnota's en heb je vragen over je meterstanden of je verbruik? Neem dan altijd contact op met het zelfgekozen meetbedrijf.
Op een jaarnota wordt het bij ons bekende verbruik en de kosten van stroom en/of gas, over een bepaalde periode gefactureerd. Alle (over de betreffende leveringsperiode) in rekening gebrachte termijnbedragen worden in mindering gebracht op het door jou te betalen bedrag.
We maken je jaarnota op als je een jaar klant bent, of een jaar na je vorige jaarnota van ons, meestal in dezelfde maand. Je ontvangt dan een e-mail van ons binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen.
Als het mogelijk is lezen we je meterstanden uit vanaf je slimme meter. Als dit niet lukt of je hebt een conventionele (analoge) meter, dan vragen we de meterstanden bij je op.
Een eindnota maken we op we de levering hebben beëindigd door het vertrek uit het pand of bij een overstap naar een andere leverancier.
Net als bij een jaarnota wordt het bij ons bekende verbruik en de kosten van stroom en/of gas, tot aan de einddatum van levering gefactureerd. Alle (over de betreffende leveringsperiode) in rekening gebrachte termijnbedragen worden in mindering gebracht op het door jou te betalen bedrag.
Via Mijn Greenchoice Zakelijk vind je alle zakelijke facturen terug. Kun je hier bepaalde facturen niet terugvinden? Probeer dan in te loggen in de oude Mijn Greenchoice omgeving.
Wijkt het tarief op jouw nota af van het tarief op de contractbevestiging? Dit kan twee redenen hebben:
1. De overheidsheffingen zijn gewijzigd
De tarieven voor energiebelasting (EB) en opslag duurzame energie (ODE) worden door de overheid per kalenderjaar vastgesteld. Als je een nota ontvangt over verschillende kalenderjaren zie je een gemiddelde staan. Dit kun je controleren door de nota op te zoeken in Mijn Greenchoice Zakelijk en te klikken op de notadatum. Daar vind je de uitsplitsing van energiebelasting en opslag duurzame energie per periode.
2. Je hebt gebruik gemaakt van verschillende leveringstarieven
Een notaperiode loopt soms niet gelijk met de periode waarin de tarieven vaststaan. Op jouw nota staat in dit geval een gemiddelde van verschillende leveringstarieven. Om dit te controleren kun je de nota via Mijn Greenchoice Zakelijk bekijken door te klikken op de notadatum. Vervolgens zie je een uitsplitsing per contractperiode, inclusief het bijbehorende leveringstarief.
Neem contact met onze klantenservice op, als de eindstanden op de jaar- of eindnota niet kloppen. Wij ontvangen graag de juiste eindstanden.
Als je foto's of het overdrachts- of inspectieformulier van de eindstanden, hebt, stuur deze dan alvast door naar servicezakelijk@greenchoice.nl. Vermeld hierbij je klantnummer of postcode/huisnummer.
Na ontvangst van de juiste eindstanden maken wij een correctienota op. De eerder opgestelde eindnota wordt gecrediteerd en komt te vervallen.
Een bijbetaling op de nota kan verschillende redenen hebben:
Heb je moeite om de nota te betalen? Neem dan contact op met onze zakelijke klantenservice. We kunnen dan met je meekijken naar de mogelijkheden voor een betalingsregeling.
De manier waarop wij jouw teruglevering factureren hangt af van de type meter waarop wordt teruggeleverd.
Analoge (klassieke) meter
Een klassieke meter of Ferrarismeter (ook wel analoge meter) is een 100 jaar oude methode om met een ronddraaiende schijf en teller het verbruik van elektriciteit te meten. Hoe meer je verbruikt, hoe sneller de schijf draait en de teller vooruitgaat. Bij dit type meter is op de nota niet duidelijk hoeveel energie er in totaal van het net is afgenomen en hoeveel eraan is teruggeleverd. Jouw recente meterstand kan hoger of lager zijn dan de beginmeterstand. Is de recente meterstand hoger, dan vind je op de nota een verbruik. Is de recente meterstand lager, dan heb je per saldo meer teruggeleverd dan verbruikt. Voor deze netto teruglevering ontvang je een terugleververgoeding die je terugvindt op de nota. Bij dit type meter verloopt de saldering automatisch.
Digitale meter
Bij dit type meter zie je hoeveel stroom er van het net is afgenomen en hoeveel energie er is teruggeleverd aan het net. Jouw verbruik en jouw teruglevering vind je in aparte regels op de nota. Als jouw verbruik per saldo hoger is dan jouw teruglevering, dan vind je de afgesproken tarieven terug. Heb je per saldo meer teruggeleverd dan verbruikt? Dan zie je bij de tarieven de terugleververgoeding staan. De afgesproken tarieven zijn bij netto teruglevering niet meer van belang, omdat het verbruik al volledig is gesaldeerd!
Lees meer over de verschillende meters en het aflezen van op deze pagina.
Dit komt omdat er verschil is tussen bruto teruglevering en netto opwekking. Op de nota wordt enkel de bruto teruglevering weergeven.
Bruto teruglevering wordt geregistereerd op de stroommeter van de netbeheerder. De netbeheerder en de energieleverancier ontvangen hier de gegevens van. Deze meter registreert alleen de opgewekte energie door de zonnepanelen, dat teruggeleverd is aan het stroomnet. De teruglevering vindt plaats als de opgewekte energie niet direct in het pand verbruikt kan worden.
Netto opwekking wordt geregistreerd op de omvormer en geeft de totale opwekking door de zonnepanelen weer. De netbeheerder en de energieleverancier ontvangen hier géén gegevens van.
Voorbeeld bruto teruglevering vs netto opwekking
De omvormer geeft aan dat je in totaal 10.000 kWh hebt opgewekt via de zonnepanelen van 1-1-2022 tot 1-1-2023. De stroommeter geeft aan dat er 4.000 kWh is terug geleverd aan stroom in dezelfde periode.
De totale opwekking minus de teruglevering is de opgewekte energie dat direct in het pand verbruikt is.
Rekensom: 10.000 kWh - 4.000 kWh = 6.000 kWh.
Lees je wel de stroommeter af en komt de teruglevering op de nota niet overeen? Neem dan contact op via onze zakelijke klantenservice.
Lees meer over zonnepanelen en salderen.
Ja, er kan een betalingsregeling getroffen worden op jouw jaarnota of eindnota. Je kan maximaal voor zes termijnen een betalingsregeling treffen. Neem hiervoor contact op met onze zakelijke klantenservice.
Let op! Je kunt alleen een regeling treffen over het bedrag van de jaar- of eindnota en niet over het maandelijks termijnbedrag.
Greenchoice werkt met automatische incasso of losse overboeking.
Bij automatische incasso schrijven wij rond de 6de (vooraf) of 25e (achteraf) van de maand het termijnbedrag af.
Bij losse overboeking dien je het termijnbedrag zelf over te maken naar IBAN: NL02RABO0300899548 onder vermelding van het factuurnummer of klantnummer. Je ontvangt een factuur waarbij je kan instellen wat de betaaltermijn wordt namelijk betaling binnen 14, 21 of 30 dagen.
Wil je de betaalwijze wijzigen? Neem hiervoor even contact op met onze zakelijke klantenservice.
Het verzoek is om het bedrag los over te maken naar IBAN: NL02RABO0300899548 bij een mislukte incassopoging. Greenchoice incasseert namelijk eenmalig een bedrag.
Hieronderonder staat de IBAN en een aantal bedrijfsgegevens van Greenchoice Zakelijk.
Vergeet niet om jouw klant- en factuurnummer te vermelden in de omschrijving van de betaling.
Het wijzigen van de IBAN kan gemakkelijk via Mijn Greenchoice Zakelijk.
Anders kun je contact opnemen met de klantenservice zakelijk om een SEPA-machtiging op te vragen. Dit dien je vervolgens in te vullen en terug te sturen naar servicezakelijk@greenchoice.nl.
Een termijnbedrag is een voorschotbedrag dat je maandelijks betaalt aan Greenchoice. De totale kosten baseren wij op het gemiddeld jaarverbruik op jouw adres.
Je kunt je termijnbedrag naar boven of naar beneden bijstellen met maximaal 10% via Mijn Greenchoice Zakelijk.
Wij berekenen het maandelijks termijnbedrag aan de hand van het gemiddeld jaarverbruik (uit het verleden) op jouw aansluiting. Dit gemiddeld jaarverbruik wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld door jouw netbeheerder.
Bij de berekening van het termijnbedrag houden we rekening met de tarieven die je betaalt per kilowattuur stroom en kubieke meter gas (inclusief overheidsheffingen en btw). Hier komen de vaste leveringskosten en netbeheerkosten bij. Alle jaarlijkse kosten bij elkaar opgeteld delen we door twaalf maanden.
Wij baseren het termijnbedrag voor kleinverbruikaansluitingen op het jaarverbruik, omdat het energieverbruik per maand erg verschilt.
In de wintermaanden verbruik je vaak veel meer gas dan in de zomermaanden. Om te voorkomen dat je in de winter een veel hoger bedrag moet betalen dan in de zomer, berekenen wij een gemiddeld bedrag per maand.
Het kan gebeuren dat wij een standaard jaarverbruik hanteren dat naar jouw mening verkeerd is. Dat kan het geval zijn als je bijvoorbeeld een nieuw pand in gebruik neemt. Ook bij nieuwbouw wijkt onze berekening van het termijnbedrag vaak af van wat je zelf in gedachten had.
Dat komt omdat het standaard jaarverbruik van de vorige afnemers was, terwijl jouw bedrijf misschien wel heel anders van grootte is of je bent vaker open dan de vorige afnemer.
Bij nieuwbouw zijn er geen historische gegevens beschikbaar en maakt de netbeheerder een schatting van het standaard jaarverbruik op basis van de grootte van de aansluiting.
Als je het niet eens bent met het verbruik dat wij hanteren voor de berekening van het termijnbedrag, neem dan contact op met onze zakelijke klantenservice.
Je zonnepanelen aanmelden bij ons hoeft niet.
Registreren bij je netbeheerder is wél nodig, want dan kunnen wij de teruglevering aan jou vergoeden. Dat kan op https://www.energieleveren.nl/.
BTW-nummer
Het btw-nummer kan je aan ons doorgeven via de verklaring Self-billing. Dan kunnen wij de btw vergoeden over de stroom die je netto teruglevert.
Met zonnepanelen wek je je eigen stroom op. Een deel van de opgewekte stroom wordt direct verbruikt. Hierdoor hoef je minder van het stroomnet af te nemen en bespaar je dus direct op de energienota.
Op momenten dat de opwekking niet direct nodig is wordt de ‘overtollige’ stroom teruggeleverd aan het stroomnet. Dit wordt door Greenchoice gesaldeerd. Dit betekent dat de teruggeleverde energie volledig wordt verrekend met de energie die je hebt afgenomen.
Je ontvangt voor de saldering exact hetzelfde tarief (inclusief overheidsheffingen) als het tarief voor de stroom die je van ons afneemt. Dit geldt voor particulieren en klein-zakelijke aansluitingen (tot maximaal 3x80 Ampère).
Let op! Voor grootzakelijke opwekking gelden andere vergoedingen. Vraag hier een offerte aan voor grootverbruik.
Wek je met je zonnepanelen jaarlijks tóch meer energie op dan je verbruikt? Dan ga je netto terugleveren na saldering en dat levert geld op. De teruglevergoeding die je van Greenchoice Zakelijk ontvangt, vind je terug in Mijn Greenchoice Zakelijk onder 'Contracten'.
Met zonnepanelen wek je zelf stroom op. Maar je wekt niet alleen op, je verbruikt ook stroom. Pas als je méér stroom opwekt dan je verbruikt, ga je stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet.
Jouw slimme meter meet alleen hoeveel stroom je verbruikt en hoeveel er weer terug het net op gaat.
Wat er achter de meter plaatsvindt registreert hij niet. Dus ook niet wat jouw zonnepanelen opwekken. In de app of website van de omvormer van jouw zonnepanelen kun je zien hoeveel energie jouw zonnepanelen in totaal hebben opgewekt.
Het is belangrijk dat jouw zonnepanelen-installatie geregistreerd staat bij jouw netbeheerder. Dat regel je eenvoudig via www.energieleveren.nl. Na registratie controleert de netbeheerder of jouw meter geschikt is voor teruglevering.
Een analoge meter die geschikt is zal 'achteruitdraaien' op momenten dat je teruglevert. Sommige analoge meters kunnen dit niet. In dat geval zullen de meeste netbeheerders jouw meter (mogelijk kosteloos) vervangen door een digitale meter met aparte telwerken voor de teruglevering.
Bijkomend voordeel van zo’n digitale meter is dat je vanwege de aparte telwerken beter inzicht hebt in jouw verbruik en teruglevering. Het laten vervangen van analoge meters is op dit moment nog niet verplicht maar wij adviseren je om het wel te doen.
Ja, voor zonnepanelen zijn er zakelijke subsidieregelingen beschikbaar voor klein- en grootverbruikaansluitingen.
Kleinverbruikaansluiting (aansluiting tot en met 3x80 Ampère)
Voor een kleinverbruikaansluiting kun je onder voorwaarden een zakelijk subsidieregeling aanvagen via ISDE (Investeringssubside duurzame energie en energiebesparing). Meer informatie kun je hier vinden.
Let op! Deze subsidie loopt tot en met 31 december 2023.
Grootverbruikaansluiting (aansluiting groter dan 3x80 Ampère)
Voor een grootverbruikaansluiting kun je onder voorwaarden een zakelijke subsidieregeling aanvragen via SDE++ (Stimulering duurzame energieproductie en klimaattransitie).
Als deze subsidie toegewezen wordt ontvang je 15 jaar lang een vast subsidiebedrag per opgewekt kWh. Meer informatie kun je hier vinden.
Let op! Er gelden specifieke aanvraagmomenten voor SDE++. Deze momenten kun je hier vinden.
Er gelden twee situaties voor het terugvragen van de btw over de aanschaf en installatie van zonnepanelen:
Je hebt recht op de teruggave van de btw over de vergoeding voor de teruglevering als je voldoet aan de volgende voorwaarden:
Voldoe je aan de voorwaarden? Vul de verklaring self-billing in en stuur dit op naar servicezakelijk@greenchoice.nl.
Nee. Maar zonder aanmelding als btw-ondernemer kun je ook geen btw terugvragen over de aanschafkosten van de zonnepanelen.
Greenchoice weet niet of je als ondernemer geregistreerd bent bij de belastingdienst tenzij je jouw btw-nummer aan ons doorgeeft. We hebben daarom iedereen btw uitgekeerd, ongeacht of iemand er recht op had. Vanaf nu zullen we de btw alleen uitkeren aan klanten die hier recht op hebben.
Een energiecoöperatie is een initiatief van lokale bewoners en/of ondernemers die de handen ineenslaan en aan de slag gaan met duurzame, lokale energie. Dat kan zijn door gezamenlijk te investeren in de opwekking van zon- of windenergie.
Wanneer je bijvoorbeeld geen eigen dak hebt of er geen zonnepanelen op je dak passen, bieden we de mogelijkheid lid te worden van een energiecoöperatie. De opbrengst hiervan wordt gebruikt voor andere investeringen in de lokale gemeenschap. Zo help je actief mee om jouw omgeving te verduurzamen en draag je bij aan de energietransitie.
Met de Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) kun je als energiecoöperatie of Vereniging van Eigenaren (VvE) gezamenlijk investeren in een productie-installatie om duurzame energie mee op te wekken. Denk aan zonnepanelen, windmolens of waterkracht.
Per 1 april 2021 vervangt deze nieuwe regeling de Regeling Verlaagd Tarief (postcoderoosregeling).
Let op! Deze subsidie aanvragen kan tot en met 1 november 2023 17:00 uur.
Grootverbruikaansluitingen zijn stroom- en gasaansluitingen met een zeer hoge capaciteit. Voor stroom zijn dit alle aansluitingen groter dan 3x80 ampère grootverbruik. Voor gas zijn dit alle aansluitingen groter dan G25.
Aparte overeenkomst met netbeheerder en meetbedrijf
Bij grootverbruikaansluitingen dien je zelf een overeenkomst af te sluiten met de netbeheerder voor de netbeheerkosten en met het meetbedrijf voor het meten van het grootverbruik.
Maandnota
Bij grootverbruik ontvang je maandnota’s en geen jaarnota. Op de maandnota's staan niet de meterstanden maar het verbruik, dat wij via de netbeheerder van het meetbedrijf ontvangen.
Via www.mijnaansluiting.nl kan je een nieuwe aansluiting laten plaatsen via uw netnetbeheerder.
Jouw netbeheerder maakt voor de nieuwe aansluiting een EAN-code aan. Deze EAN-code meld je vervolgens bij ons aan, zodat de netbeheerder weet dat de stroom of het gas door Greenchoice Zakelijk geleverd gaat worden. Daarna kun je met jouw netbeheerder een afspraak inplannen om een meter te laten plaatsen.
Via www.mijnaansluiting.nl kun je een stroom- of gasmeter laten verwijderen of verzegelen door jouw netbeheerder.
Vergeet niet om jouw leveringscontract voor de betreffende aansluiting bij ons op te zeggen. Nadat alles is afgerond ontvang je een eindnota met de kosten (verbruikskosten, vaste leveringskosten en netbeheerkosten) tot aan de afsluiting. De kosten voor het verwijderen van de aansluiting betaal je aan de netbeheerder.
Bij jouw netbeheerder of de klantenservice van Greenchoice Zakelijk.
Netbeheerder
Klantenservice Greenchoice Zakelijk
Een slimme meter leest de meterstandenop afstand uit. Zo hoef je niet meer handmatig jouw meterstanden door te geven.
Alle bedrijven in Nederland met een kleinverbruikaansluiting (3x25 ampère tot en met 3x80 ampère) kunnen een slimme meter aanvragen bij de netbeheerder. Hier zijn mogelijk kosten aan verbonden. Hoe hoog deze kosten zijn, is afhankelijk van jouw netbeheerder.
Ja, je kan het plaatsen van een slimme meter weigeren, behalve als jouw oude meter het niet meer doet. Dan kun je de meter niet weigeren. Wel kun je het uitlezen ervan door de netbeheerder laten blokkeren.
Nee, je hoeft niets te doen. Jouw netbeheerder geeft de meterstanden van de oude en nieuwe meters aan ons door. Op het moment dat de jaarnota wordt opgesteld, staan zowel de meterstanden van de oude als nieuwe meter op de nota.
We hebben twee tips:
Zo heb je altijd een bewijs van de laatste meterstanden op de oude meter.
Ja, je kan het uitlezen van de slimme meter uitschakelen als je liever zelf de standen doorgeeft. Neem hiervoor contact op met jouw netbeheerder.
Standaard wordt jouw slimme meter één keer in de maand uitgelezen en met het opstellen van de jaar- of eindnota.
Uitleesfrequentie wijzigen
Je kunt er ook voor kiezen om jouw slimme meter dagelijks of alleen met het opstellen van de jaar- of eindnota uit te lezen.
Via Mijn Greenchoice Zakelijk kun je onder 'Verbruik' de uitleesfrequentie zelf instellen op per maand/dag/kwartier of alleen voor de jaarnota.
Uitschakelen
Wil je het uitlezen volledig uitschakelen? Neem hiervoor contact op met jouw netbeheerder.
Hacken
Het slimmemetersysteem is uitgebreid getest en beveiligd tegen inbraakpogingen (hacken). Alle meterstanden worden zo goed mogelijk beveiligd door de netbeheerders en energieleveranciers. Zij hebben uitgebreide maatregelen genomen om de energienetten en het dataverkeer met de nieuwste technologie te beveiligen. Bovendien voldoen alle slimme meters aan de wettelijke veiligheidseisen.
Privacy
De privacy is beschermd door diverse wet- en regelgeving. Wil je weten wat je van ons kan verwachten met betrekking tot privacy en de slimme meter, dan kun je de Gedragscode Slimme Meter nalezen. Hierin staat hoe wij en andere partijen (die zijn aangesloten bij Energie Nederland) om moeten gaan met persoonsgegevens die we verkrijgen door op afstand een slimme meter uit te lezen.
Straling
Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van de straling van de slimme meter. Daaruit blijkt dat de straling die deze meter produceert beperkt is, omdat de meter incidenteel wordt uitgelezen en er alleen straling is tijdens een uitlezing. Uit de onderzoeken blijkt dat deze straling geen grenzen overschrijdt.
Uiteraard bepaalt ieder voor zich wat wel of niet acceptabel is op deze gebieden, dus we respecteren jouw persoonlijke keuze hierin.
Bij het enkeltarief is er één tarief die voor de hele dag geldt. Het dubbeltarief bestaat uit twee tarieven: het normaaltarief en het daltarief. Het normaaltarief geldt van ‘s ochtends tot ‘s avonds en het daltarief geldt ‘s nachts en in de weekenden.
Het normaaltarief geldt op weekdagen tussen 7.00 en 23.00 uur. Het daltarief geldt ’s nachts tussen 23.00 en 7.00 uur, in het weekend en op officiële feestdagen (in Noord-Brabant en Limburg tussen 21:00 en 07:00).
Als vuistregel houden wij aan: als je minimaal 55% van het stroomverbruik afneemt tijdens het daltarief (’s nachts, in het weekend en op officiële feestdagen) is dubbeltarief rendabel. In andere gevallen is enkeltarief voordeliger, omdat je anders meer verbruik afrekent tegen het hogere normaaltarief.
Als je een analoge meter heb, kun je alleen gebruik maken van enkeltarief. Jouw verbruik wordt met een analoge meter namelijk alleen geregistreerd op het normaaltelwerk sinds de uitfasering van het TF-signaal door de netbeheerders.
Het dubbeltarief is in de meeste gevallen voordeliger. Dat werkt als volgt:
Overdag schijnt de zon en wekken jouw zonnepanelen de meeste energie op. Vijf dagen per week krijg je hiervoor een vergoeding tegen het normaaltarief en slechts twee dagen, namelijk in het weekend, krijg je een vergoeding tegen het daltarief.
Bovendien kun je overdag gelijk gebruik maken van de energie die jouw panelen opwekken en neemt het verbruik op het normaaltarief af.
Het grootste deel van jouw stroomafname vindt dus plaats op het daltarief. Kortom: met een dubbeltarief krijg je een hogere vergoeding voor jouw teruglevering en betaal je minder voor jouw afname.
Ja, als je een slimme meter hebt met twee telwerken kun je het tarief kosteloos omzetten. Neem hiervoor contact op met de klantenservice. Wij zetten het tarief met terugwerkende kracht in, vanaf de startdatum van levering of de huidige notaperiode. Vergeet niet om allebei de standen door te geven als we standen opvragen voor de jaarnota.
Jouw verbruik is het aantal kilowattuur stroom en kubieke meter gas dat je in een bepaalde periode hebt afgenomen van het energienet. Het verbruik wordt gemeten op basis van twee meterstanden op verschillende data. Het verschil tussen die meterstanden is jouw verbruik in die periode. Een meterstand op zich zegt dus niets over jouw verbruik.
Heb je een grootverbruikaansluiting?
Dan zie je op de maandnota geen meterstanden, maar het verbruik over de betreffende periode. De meterstanden kan je opvragen bij de netbeheerder of het meetbedrijf.
Aardgas is een natuurproduct dat in werkelijkheid uit een mengsel van meerdere gassen bestaat. Daarom wordt er rekening gehouden met wisselende omstandigheden. Al deze omstandigheden bij elkaar noemen we op de jaarnota de ‘gascorrectiefactor’. Het gecorrigeerde verbruik dat wij met jou afrekenen kun je als volgt narekenen: (eindstand-beginstand) x gascorrectiefactor.
De gascorrectiefactor bestaat uit drie onderdelen.
Calorische correctiefactor
Elke kubieke meter gas die wordt afgeleverd is anders van samenstelling. Hierdoor geeft een kubieke meter gas meer of minder energie. Jouw netbeheerder meet op regionale punten waaruit dit mengsel van gassen bestaat. Ten opzichte van de Groningse standaard wordt jouw gas dan gecorrigeerd door middel van een calorische correctiefactor.
Temperatuurcorrectie
In Nederland gaan wij ervan uit dat de temperatuur van de meter gemiddeld 15 graden is. Dit is ook zo gemeten en afgesproken tussen netbeheerders en de ACM. Gas zet uit bij een hogere temperatuur en daarom wordt dit gecompenseerd. De Groningse standaard gaat namelijk uit van 7 graden. Bij sommige meters corrigeert de meter dit al zelf. Op de jaarnota staat dan factor 1 vermeld.
Telwerkfactor
Als de meter zich op meer dan 50 meter boven de zeespiegel bevindt (op de begane grond) kan er ook sprake zijn van een telwerkfactor. Hoe hoger de meter staat, hoe lager de luchtdruk. Dan zet aardgas relatief meer uit waardoor er meer gemeten wordt. Om dit te compenseren wordt een factor toegepast. Wat deze factor is wordt bepaald door de netbeheerder. Is dit niet van toepassing dan vind je een factor 1 op jouw jaarnota.
Let op: de temperatuurcorrectie en telwerkfactor worden in verband met een wetswijziging pas met ingang van 2015 toegepast. Loopt jouw factuur over eerdere jaren? Dan vind je een gewogen gemiddelde factor.
Als we de meterstanden van je nodig hebben voor de jaarnota of als begin- of eindstanden, dan sturen we je per e-mail of post een verzoek voor het indienen van jouw meterstanden.
De meterstanden kan je doorgeven via Mijn Greenchoice Zakelijk of neem contact op met de klantenservice.
Heb je een slimme meter? Dan worden de meterstanden automatisch uitgelezen.
Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan hoef je geen meterstanden door te geven. Wij krijgen de verbruiken door van jouw meetbedrijf via de netbeheerder.
Een netbeheerder zorgt dat er in een bepaald regio een netwerk (kabels en leidingen) ligt, waardoor stroom en/of gas veilig en continu kan worden getransporteerd.
De netbeheerder is verantwoordelijk voor de stroom- en/of gasmeters, het aanvragen van en het wijzigen van de stroom- en/of gasaansluitingen, storingen aan de stroom- en/of gasmeter en de aansluit- en transportovereenkomst.
Bel het gratis Nationaal Storingsnummer (0800-9009) om de stroomstoring te melden.
Dit vind je op de nota's van Greenchoice onder de btw-specificaties of via het EAN-codeboek.
De EAN-code (European Article Number) is een unieke, 18-cijferige code die is gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting. Je kunt jouw EAN-codes terugvinden in het EAN-codeboek.
Energiebelasting is een overheidsheffing over jouw energieverbruik. Met deze energiebelasting worden investeringen gedaan in de Nederlandse energievoorziening en in duurzame projecten. De overheid stelt de energiebelasting elk jaar opnieuw vast, ongeacht of je een vast of variabel contract met een leverancier hebt afgesloten. Greenchoice heeft geen invloed op de hoogte van de energiebelasting. Wij berekenen de tarieven van de overheid aan je door, net als alle andere energieleveranciers.
Tarieven
Op de website van de belastingdienst staan tabellen met de tarieven voor milieubelastingen per kalenderjaar, zoals de energiebelasting.
De heffing voor Opslag duurzame energie (ODE) is een overheidsheffing die is verwerkt in je tarieven per kilowattuur stroom en kubieke meter gas. Iedere energieleverancier berekent de ODE in de energietarieven door. Per 1 januari 2024 is de ODE definitief afgeschaft. Voor het jaar 2023 stond deze al op €0,-.
Doel ODE
Het doel van ODE was om subsidies voor het duurzaam opwekken van energie te financieren. Dit soort subsidies werd betaald vanuit de opbrengsten van de ODE-heffing. Het heffen van ODE droeg dus bij aan de verduurzaming van de energiehuishouding in Nederland.
Tarieven
Op de website van de belastingdienst staan tabellen met de tarieven voor milieubelastingen per kalenderjaar.
Fiscale regelingen gelden in specifieke situaties voor de overheidsheffingen Energiebelasting of Opslag Duurzame Energie (ODE), waarbij een belastingvoordeel of aangepast tarief kan gelden.
Wil je weten of je in aanmerking komt voor een fiscale regeling? Op deze pagina vind je een overzicht van de verschillende fiscale regelingen en de bijbehorende verklaringen.
Ja, je kunt altijd jouw gegevens zoals oude nota's, verbruiken en meterstanden in Mijn Greenchoice Zakelijk (oud) blijven inzien.
Jouw gegevens zijn omgezet naar Mijn Greenchoice Zakelijk in de volgende situaties:
Ben je ingelogd en kan je geen gegevens vinden van een eerdere periode? Log dan in via de oude Mijn Greenchoice Zakelijk.
Mijn Greenchoice Zakelijk (oud) is het voormalig online klantportaal voor Greenchoice klanten. Hier kan je altijd oude nota's, verbruiken en meterstanden inzien.
Voor recente gegevens, zoals de termijnnota van deze maand, kan je voortaan naar de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk.
Vanwege de omzetting van alle zakelijke klanten naar Greenchoice Zakelijk N.V., heb je een eindnota gekregen van Greenchoice B.V.
Nieuw zakelijk klantnummerDoor de omzetting heb je namelijk een nieuw zakelijk klantnummer en een vernieuwd Mijn Greenchoice Zakelijk gekregen.
Weet je jouw nieuw zakelijk klantnummer niet?
Via Mijn Greenchoice Zakelijk. Hier heb je de keuze uit twee opties:
Mijn Greenchoice Zakelijk (oud)
Hier vind je gegevens van de periode vóór 1-1-2023.
Log hier óók in als je nog geen e-mail hebt ontvangen over de overgang naar Greenchoice Zakelijk NV.
Mijn Greenchoice Zakelijk (vernieuwd)
Hier vind je gegevens van de periode ná 01-01-2023.
Log in op de vernieuwde omgeving als je een e-mail hebt ontvangen over de overgang naar Greenchoice Zakelijk NV. Log hier óók in als je voorheen klant was bij De Groene Stroomfabriek óf Greenchoice klant bent geworden na 01-01-2023.
Zakelijke klanten vallen nu onder Greenchoice Zakelijk N.V. in plaats van Greenchoice B.V.
Er is nu een eigen zakelijk klantsysteem, waardoor ieder zakelijke klant een nieuw klantnummer en nieuw online klantportaal heeft gekregen. Hierin zijn meer mogelijkheden voor zakelijke klanten, zoals eigen inloggegevens per medewerker/afdeling.
Vanwege de omzetting van alle zakelijke klanten naar Greenchoice Zakelijk N.V., heb je een eindnota gekregen van Greenchoice B.V.
Nieuw zakelijk klantnummer
Door de omzetting heb je namelijk een nieuw zakelijk klantnummer en een vernieuwd Mijn Greenchoice Zakelijk gekregen.
Weet je jouw nieuw zakelijk klantnummer niet?
Voor inzicht in jouw huidige gegevens dien je in te loggen op de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk in de volgende situaties:
Ben je ingelogd en kan je geen gegevens vinden van een eerdere periode? Log dan in via de oude Mijn Greenchoice Zakelijk.
Nee, de gegevens in de oude Mijn Greenchoice Zakelijk kunnen niet gekoppeld worden aan de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk.
De gegevens in de oude Mijn Greenchoice Zakelijk kunt u wel blijven inzien via deze link.
Ja, in het vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk is het mogelijk dat verschillende personen eigen inloggegevens krijgen.
Stuur een e-mail vanuit het bij ons bekend e-mailadres naar servicezakelijk@greenchoice.nl, met daarin de volgende gegevens die toegevoegd kunnen worden:
Op zoek naar meer informatie? Kies het onderwerp waar je meer over wilt weten.
In Mijn Greenchoice Zakelijk regel je zelf je energiezaken. Snel, simpel en wanneer het jou uitkomt.