Klantenservice mkb

Wat jouw vraag ook is, wij helpen je verder

Heb je een energievraag over jouw mkb? Bijvoorbeeld over je termijnbedrag, verbruik of meterstanden? Of heb je een vraag over een nota of betalen? Wij helpen je verder met uitgebreide informatie en antwoorden op de veelgestelde vragen. Wist je trouwens dat je de meeste energiezaken snel en eenvoudig zelf regelt in Mijn Greenchoice Zakelijk? Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact met ons op. 

Klantenservice onderwerpen

  • Top 10 veelgestelde vragen
Aanmelden
  • Nieuw pand of werkadres
  • Overstappen
  • Verhuizen
  • Muteren
Contract
  • Tarieven
  • Variabel contract
  • Verlengen
  • Particulier of zakelijk
  • Opzeggen
Facturen
  • Maandnota (maandfactuur)
  • Jaarnota en Eindnota
Betalingen
  • Betalen
  • Termijnbedrag
Besparen en Opwekken
  • Zonnepanelen
  • Btw netto teruglevering
  • Energiecoöperaties
Verbruik en Meterstanden
  • Energiemeter
  • Enkeltarief en Dubbeltarief
  • Verbruik
  • Netbeheer
Energiebelasting en Btw
  • Energiebelasting en ODE
  • Fiscale regelingen
Mijn Greenchoice Zakelijk
  • Mijn Greenchoice (oude omgeving)
  • Mijn Greenchoice Zakelijk
Wanneer start Greenchoice Zakelijk met leveren na een overstap?

Greenchoice Zakelijk start met leveren op de gewenste ingangsdatum die in de toekomst ligt. We kunnen de ingangsdatum niet met terugwerkende kracht in laten gaan.

Heb je nog een vast contract met een bepaalde einddatum? Controleer dan goed vanaf welk moment je kan overstappen. Zo voorkom je een eventuele boete van jouw huidige leverancier.

Grootverbruikaansluiting
Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan moet de gewenste ingangsdatum bij Greenchoice Zakelijk minimaal vijf werkdagen in de toekomst liggen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Moet ik ook betalen bij leegstand?

Staat een pand tijdelijk leeg? Dan kun je een leegstandstarief aanvragen bij Greenchoice Zakelijk. We berekenen dan het termijnbedrag opnieuw voor je uit, zodat je alleen maar betaalt voor de vaste leveringskosten en een aangepast verbruik voor een bepaalde periode. Neem hiervoor na de ingangsdatum van de levering contact met ons op.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe is het energietarief opgebouwd?

Het energietarief die je betaalt per eenheid energie is opgebouwd uit het leveringstarief, de overheidsheffingen en de btw. Naast het energietarief betaal je ook vaste kosten per dag aan de energieleverancier en/of netbeheerskosten aan de netbeheerder.

All-in-tarief: Over de bovenstaande posten wordt normaal gesproken 21% btw geheven, waardoor het all-in-tarief als volgt is: All-in-tarief per eenheid energie = (leveringstarief + energiebelasting + opslag duurzame energie) + 21% btw.

Het leveringstarief: Het leveringstarief is de prijs die Greenchoice Zakelijk als leverancier per eenheid energie aan je vraagt. Deze prijs bepalen wij dus zelf.

Overheidsheffingen: Er zijn twee overheidsheffingen; energiebelasting (EB) en opslag duurzame energie (ODE). Met deze overheidsheffingen worden investeringen gedaan in de Nederlandse energiehuishouding en in duurzame producten. Op de overheidsheffingen heeft Greenchoice Zakelijk geen invloed en wij rekenen deze heffingen één op één door.

De overheid stelt de overheidsheffingen elk jaar opnieuw vast. Het kan ook voorkomen dat de overheid de btw voor energie aanpast. Het maakt hierbij niet uit of je een vast of variabel contract hebt. Het kan dus voorkomen dat de all-in-tarieven (de tarieven inclusief alle overheidsheffingen en btw) tijdens de looptijd van jouw contract veranderen.

Bekijk onze pagina over overheidsheffingen om meer te lezen, bijvoorbeeld over de TEK-regeling.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waar kan ik mijn tarieven vinden?

In Mijn Greenchoice Zakelijk kun je jouw huidige tarieven vinden. Ook staan de energietarieven in de jaarnota, maandnota (bij grootverbruikaansluitingen) of eindnota.

Zoek je oudere tarieven en staan deze niet in Mijn Greenchoice Zakelijk? Kijk dan in de voorgaande (oude) omgeving.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn vaste leveringskosten?

De vaste leveringskosten (ook wel vastrecht genoemd) zijn de servicekosten die je per dag betaalt aan een energieleverancier. Dit wordt los van het verbruik berekend. Je kunt de huidige vaste leveringskosten vinden op Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de jaarnota, maandnota (voor grootverbruikaansluitingen) of eindnota kun je ook de vaste leveringskosten vinden.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn netbeheerkosten?

De netbeheerkosten zijn de kosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk, het transport van de energie en de meterhuur. (Lees er meer over op onze pagina over netbeheerders). De netbeheerkosten voor kleinverbruikaansluitingen verrekent Greenchoice Zakelijk op jouw (jaar)nota’s. Zo heb je alle kosten voor jouw energieverbruik overzichtelijk bij elkaar.

Bij grootverbruikaansluitingen worden de netbeheerkosten wél rechtstreeks door de netbeheerder bij jou gefactureerd.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waar kan ik mijn oude en nieuwe variabele tarieven terugvinden?

Je huidige tarieven kan je altijd terugvinden in Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de dag dat het variabel tarief wijzigt wordt het oude tarief vervangen door het nieuwe tarief. De oude tarieven kan je terugvinden in de jaarnota, maandnota of eindnota.


Heeft dit antwoord geholpen?
Krijg ik een boete als ik opzeg bij Greenchoice Zakelijk?

Als je een leveringsovereenkomst aangaat met Greenchoice Zakelijk dan kopen wij voor de overeengekomen looptijd energie voor je in. Beëindig je het contract binnen deze looptijd, dan spreken we van contractbreuk en hebben we mogelijk inkoopverlies. Hiervoor mogen wij wettelijk gezien een opzegvergoeding in rekening brengen.

De hoogte van de opzegboete die wij in rekening brengen is onder andere afhankelijk van de zwaarte van de aansluiting, de overeengekomen prijzen en het verbruik.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe wijzig ik mijn termijnbedrag?

Via Mijn Greenchoice Zakelijk kun je het maandelijks termijnbedrag naar boven of naar beneden bijstellen met maximaal 10%. Dat kan verstandig zijn als je nu al weet dat je het komend jaar meer of minder gaat verbruiken.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is het verschil tussen een klein- en grootverbruikaansluiting?

Kleinverbruik en grootverbruik volgens de Electriciteitswet
Grootverbruikaansluitingen zijn stroom- en gasaansluitingen met een zeer hoge capaciteit. Voor stroom zijn dit alle aansluitingen groter dan 3x80 ampère grootverbruik. Voor gas zijn dit alle aansluitingen groter dan G25.

Kleinverbruiksaansluitingen zijn aansluitingen met kleinere capaciteit. Voor stroom is de elektriciteitsaansluiting maximaal 3x80 ampère (tot maximaal 100.000 kWh). Voor gas is bij kleinverbruik de aansluiting maximaal G25 (met een doorlaatwaarde van 40 m3 per uur).

Kleinzakelijk en grootzakelijk bij Greenchoice
Binnen Greenchoice hanteren we het volgende onderscheid: Tot aan het verbruik van 135.000 kWh en 35.000 m3 ben je bij Greenchoice een kleinzakelijke klant. Val je hierboven dan ben je een grootzakelijke klant. Heb je meer dan 15 aansluitingen per klantnummer? Dan ben je bij Greenchoice ook een grootzakelijke klant, ongeacht het verbruik.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is het meetbedrijf?

Als grootverbruiker ben je verplicht om zelf een meetbedrijf in te schakelen. Zij meten het daadwerkelijke verbruik van jouw bedrijf, beheren deze data en versturen dit naar je energieleverancier. De energieleverancier maakt hiermee vervolgens de juiste facturen op.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe kan ik een nieuw pand of werkadres aanmelden bij Greenchoice Zakelijk?

Heb je een kleinverbruikaansluiting? Dan kan je eenvoudig via onze website een aanmelding doorgeven voor groene stroom en bosgecompenseerd gas van Greenchoice Zakelijk. We hebben een aantal opties voor een zakelijk contract klaarstaan. Heb je een grootverbruikaansluiting? Vraag dan online een offerte aan.

Kleinverbruik of grootverbruik?
Volgens de Elektriciteitswet val je binnen de categorie kleinverbruik als je aansluiting maximaal 3x80 Ampère groot is (tot 100.000 kWh). Voor de Gaswet geldt dat je gasaansluiting(en) een maximale capaciteit heeft van G25 hebt met een doorlaatwaarde van 40 m³ gas per uur.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is het verschil tussen een werkadres en een woonadres?

In Nederland heeft elk adres een gebruiksdoel geregistreerd staan in het BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Het soort contract dat je bij Greenchoice kunt aangaan is afhankelijk van het gebruiksdoel dat in het BAG geregistreerd staat. Je kunt dit zelf ook checken via de BAG Viewer van het Kadaster.

Staat er minimaal één zakelijk gebruiksdoel geregistreerd, dan zien wij het adres als werkadres (zakelijk). Staat er geen zakelijk gebruiksdoel, dan behandelen we het adres als woonadres (niet-zakelijk) en kan er geen zakelijk contract afgesloten worden. Aanmelden kan alsnog via ons particuliere aanmeldformulier.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik mijn onderneming zakelijk aanmelden voor de levering van energie aan een woonadres?

Nadat wij jouw aanmelding ontvangen, controleren wij het gebruiksdoel van het pand. Dit doen wij bij het BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Gaat het om een niet-zakelijk gebruiksdoel van het pand of woning? Dan kunnen wij de aanmelding niet zakelijk voltooien. Doe in dat geval een particuliere aanmelding.

Heb je een bedrijf waarbij woningen of panden in beheer staan (zoals een woningbouwvereniging)? Vraag online een offerte aan of neem contact op met een van onze accountmanagers voor een maatwerkofferte.


Heeft dit antwoord geholpen?
Tot wanneer kan ik mijn contract kosteloos annuleren?

Nee, je kunt niet kosteloos annuleren bij het aangaan van een zakelijk leveringscontract. Wij hanteren bij een zakelijk leveringscontract geen bedenktermijn.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kunnen er twee leveranciers tegelijkertijd energie leveren aan één stroom- of gasaansluiting?

Nee, er kan maar één leverancier per stroom- of gasaansluiting leveren. Zodra een nieuwe leverancier begint met leveren, eindigt automatisch de levering van de andere leverancier. Als je voor jouw stroomaansluiting een andere leverancier kiest dan voor jouw gasaansluiting, kunnen er wél twee leveranciers actief zijn.

Het is wel mogelijk om de levering en teruglevering van stroom op dezelfde stroomaansluiting te laten verzorgen door verschillende leveranciers. Dit noemen we MLOEA (Meerdere Leveranciers Op Eén Aansluiting).


Heeft dit antwoord geholpen?
Welke gegevens heeft Greenchoice nodig voor mijn zakelijke aanmelding?

Kleinverbruikers zakelijk
Ben je kleinverbruiker, meld je dan direct online aan!
Voor het aanmelden van jouw bedrijfslocatie waar kleinverbruikaansluitingen onder vallen, hebben we minimaal de volgende gegevens nodig:

  • Naam contactpersoon
  • Bedrijfsnaam
  • KvK-nummer
  • Leveringsadres
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • IBAN

Grootverbruikers zakelijk
Ben je grootverbruiker, vraag dan een offerte bij ons aan!
Het direct aanmelden van een grootverbruikaansluiting of multi-site is helaas niet mogelijk. Voor het aanmelden van grootverbruikaansluitingen of multi-sites hebben we vaak meer informatie nodig om eerst een offerte op te maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Meetdata
  • Aansluitwaarde
  • Volledige aansluitlijst
  • Profielen van de aansluitingen

Heeft dit antwoord geholpen?
Zegt Greenchoice mijn huidige zakelijke contract op?

Kleinverbruikaansluiting
Ja, wij zeggen jouw huidige contract op bij jouw huidige leverancier. Je hoeft hier bij een variabel tarief zelf niets voor te doen.

Heb je nog een vast tarief bij jouw huidige leverancier? Dan kun je bij aanmelding bij Greenchoice de einddatum van dat contract invullen als startdatum van ons contract. Wij verzorgen op het juiste moment de overstap naar Greenchoice. Je dient het vaste contract een maand van te voren bij jouw oude leverancier op te zeggen. Dit om een automatische verlenging te voorkomen.

Grootverbruikaansluiting
Nee, bij een grootverbruikaansluiting zeggen wij het contract bij jouw huidige leverancier niet op, doe dit zelf tijdig om opzegboetes te voorkomen. Controleer dus zelf eerst op welke datum je kunt overstappen met jouw grootverbruikaansluiting voordat je een contract aangaat met Greenchoice Zakelijk.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom betaal ik aan Greenchoice Zakelijk en aan mijn vorige leverancier een termijnbedrag voor dezelfde maand?

Het kan voorkomen dat jouw vorige energieleverancier nog incasseert na de einddatum van de levering. Bijvoorbeeld omdat er in de betreffende maand nog wel energie geleverd is of omdat je bij die leverancier vooruitbetaalt. Uiteindelijk worden op de eindnota van jouw vorige leverancier alle betaalde termijnbedragen verrekend met jouw energieverbruik tot je overstapdatum.


Heeft dit antwoord geholpen?
Betaal ik dubbel bij een overstap?

Je betaalt nooit dubbel voor energie bij Greenchoice Zakelijk.

Het kan wel voorkomen dat tijdens de overstap een termijnbedrag al gefactureerd is door jouw vorige energieleverancier. De kosten worden dan verrekend op de eindnota van deze leverancier.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer start Greenchoice Zakelijk met leveren na een overstap?

Greenchoice Zakelijk start met leveren op de gewenste ingangsdatum die in de toekomst ligt. We kunnen de ingangsdatum niet met terugwerkende kracht in laten gaan.

Heb je nog een vast contract met een bepaalde einddatum? Controleer dan goed vanaf welk moment je kan overstappen. Zo voorkom je een eventuele boete van jouw huidige leverancier.

Grootverbruikaansluiting
Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan moet de gewenste ingangsdatum bij Greenchoice Zakelijk minimaal vijf werkdagen in de toekomst liggen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik overstappen van zakelijk naar particulier?

Wil je jouw zakelijke leveringscontract omzetten naar een particulier contract? Dat kan! Meld je dan aan als nieuwe particuliere klant via onze website. Wij regelen verder de overstap. Voor de zakelijke levering krijg je een eindnota van Greenchoice Zakelijk.

Let op! Houd hierbij wel rekening met de overeengekomen einddatum en opzegtermijn van jouw zakelijke overeenkomst. Ook bij een overstap naar een particuliere levering bij Greenchoice kunnen wij eventueel een opzegboete in rekening brengen voor inkoopverlies van het zakelijk contract.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe kan ik een verhuizing van mijn bedrijfslocatie(s) doorgeven aan Greenchoice Zakelijk?

Een verhuizing van (een van) jouw bedrijfslocatie(s) kan je doorgeven via e-mail. Stuur een bericht naar [zakelijk@greenchoice.nl](mailto:zakelijk@greenchoice.nl?subject=Verhuizing via Klantenservice pagina) en vermeld in ieder geval de onderstaande gegevens:

  • KvK-nummer
  • Klantnummer
  • Huidige leveringsadres (inclusief postcode en plaats)
  • Gewenste einddatum op het huidige leveringsadres
  • Nieuw leveringsadres (inclusief postcode en plaats)
  • EAN-codes van de aansluiting(en) als deze bekend zijn
  • Welke producten je wenst te verhuizen (stroom/gas)
  • Gewenste startdatum op het nieuwe leveringsadres

Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik mijn contract meeverhuizen?

Het contract meeverhuizen van jouw huidige bedrijfslocatie naar een nieuw bedrijfslocatie is mogelijk als het om gelijkwaardige aansluitingen gaat. Heb je nu bijvoorbeeld een kleinverbruikaansluiting en op de nieuwe locatie ook? Dan kan het contract gewoon mee. Ga je bijvoorbeeld van kleinverbruik naar grootverbruik, dan moet je hiervoor een nieuw leveringscontract aanvragen.

Heb je woningen in beheer en wil je deze aan- of afmelden? Lees dan verder onder subcategorie 'Muteren' om te zien hoe je mutaties aan Greenchoice Zakelijk kunt doorgeven.


Heeft dit antwoord geholpen?
Op mijn nieuwe bedrijfslocatie kan ik zelf geen energieleverancier kiezen. Kan ik mijn huidige leveringscontract alsnog meenemen?

Nee. Als je niet vrij bent om je eigen leverancier te kiezen op jouw nieuwe bedrijfslocatie dan kan je het huidige leveringscontract bij Greenchoice Zakelijk niet meeverhuizen. Let er in dat geval goed op dat je het huidige leveringscontract tijdig opzegt volgens het overeengekomen opzegtermijn.

Beëindig je het contract voordat de overeengekomen einddatum van het contract is verstreken, dan kunnen wij een opzegvergoeding in rekening brengen. De einddatum van jouw contract(en) kun je vinden bij je aansluitingen in Mijn Greenchoice Zakelijk.


Heeft dit antwoord geholpen?
Moet ik ook betalen bij leegstand?

Staat een pand tijdelijk leeg? Dan kun je een leegstandstarief aanvragen bij Greenchoice Zakelijk. We berekenen dan het termijnbedrag opnieuw voor je uit, zodat je alleen maar betaalt voor de vaste leveringskosten en een aangepast verbruik voor een bepaalde periode. Neem hiervoor na de ingangsdatum van de levering contact met ons op.


Heeft dit antwoord geholpen?
Valt een nieuwe locatie automatisch onder hetzelfde contract?

Bij Greenchoice Zakelijk is een nieuwe aansluiting of bedrijfslocatie niet hetzelfde als een verhuizing. Voor de nieuwe locatie moet je daarom een nieuw leveringscontract afsluiten.

Alleen als er sprake is van een leveringscontract met een overeengekomen mutatiebandbreedte is het mogelijk om extra adressen/aansluitingen aan te melden onder een bestaande leveringsovereenkomst.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een (adres)mutatie?

Heb je een contract waarbij een mutatiebandbreedte is overeengekomen? Dan kun je een (vooraf) bepaald aantal adressen aan- en afmelden gedurende de looptijd van het contract. Dit noemen wij ‘mutaties’ of ‘adresmutaties’.

Een mutatiebandbreedte is alleen mogelijk bij een grootzakelijk contract. Bespreek met onze accountmanager de mogelijkheden voor het muteren van adressen of aansluitingen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een leegstandscontract?

Beheer je woningen of panden die (tijdelijk) leeg staan? Maak dan gebruik van een speciaal contract voor leegstand. Met dit contract stemmen we het termijnbedrag van de adressen of panden af op jouw situatie en betaal je alleen voor de vaste kosten en een afgestemd verbruik. Na het beëindigen van adressen of panden maken wij een eindnota waarop wij alle kosten verrekenen. Neem contact op met een van onze accountmanagers voor een maatwerkofferte.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe geef ik een mutatie door?

Wil je een adres of pand muteren? In Mijn Greenchoice Zakelijk kun je eenvoudig adressen aan- en afmelden. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met jouw accountmanager of stuur een mail naar [grootzakelijk@greenchoice.nl](mailto:grootzakelijk@greenchoice.nl?subject=Vraag over muteren via de Klantenservice pagina).


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe is het energietarief opgebouwd?

Het energietarief die je betaalt per eenheid energie is opgebouwd uit het leveringstarief, de overheidsheffingen en de btw. Naast het energietarief betaal je ook vaste kosten per dag aan de energieleverancier en/of netbeheerskosten aan de netbeheerder.

All-in-tarief: Over de bovenstaande posten wordt normaal gesproken 21% btw geheven, waardoor het all-in-tarief als volgt is: All-in-tarief per eenheid energie = (leveringstarief + energiebelasting + opslag duurzame energie) + 21% btw.

Het leveringstarief: Het leveringstarief is de prijs die Greenchoice Zakelijk als leverancier per eenheid energie aan je vraagt. Deze prijs bepalen wij dus zelf.

Overheidsheffingen: Er zijn twee overheidsheffingen; energiebelasting (EB) en opslag duurzame energie (ODE). Met deze overheidsheffingen worden investeringen gedaan in de Nederlandse energiehuishouding en in duurzame producten. Op de overheidsheffingen heeft Greenchoice Zakelijk geen invloed en wij rekenen deze heffingen één op één door.

De overheid stelt de overheidsheffingen elk jaar opnieuw vast. Het kan ook voorkomen dat de overheid de btw voor energie aanpast. Het maakt hierbij niet uit of je een vast of variabel contract hebt. Het kan dus voorkomen dat de all-in-tarieven (de tarieven inclusief alle overheidsheffingen en btw) tijdens de looptijd van jouw contract veranderen.

Bekijk onze pagina over overheidsheffingen om meer te lezen, bijvoorbeeld over de TEK-regeling.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waar kan ik mijn tarieven vinden?

In Mijn Greenchoice Zakelijk kun je jouw huidige tarieven vinden. Ook staan de energietarieven in de jaarnota, maandnota (bij grootverbruikaansluitingen) of eindnota.

Zoek je oudere tarieven en staan deze niet in Mijn Greenchoice Zakelijk? Kijk dan in de voorgaande (oude) omgeving.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn vaste leveringskosten?

De vaste leveringskosten (ook wel vastrecht genoemd) zijn de servicekosten die je per dag betaalt aan een energieleverancier. Dit wordt los van het verbruik berekend. Je kunt de huidige vaste leveringskosten vinden op Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de jaarnota, maandnota (voor grootverbruikaansluitingen) of eindnota kun je ook de vaste leveringskosten vinden.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn netbeheerkosten?

De netbeheerkosten zijn de kosten voor het gebruik en onderhoud van het netwerk, het transport van de energie en de meterhuur. (Lees er meer over op onze pagina over netbeheerders). De netbeheerkosten voor kleinverbruikaansluitingen verrekent Greenchoice Zakelijk op jouw (jaar)nota’s. Zo heb je alle kosten voor jouw energieverbruik overzichtelijk bij elkaar.

Bij grootverbruikaansluitingen worden de netbeheerkosten wél rechtstreeks door de netbeheerder bij jou gefactureerd.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is vermindering energiebelasting?

De vermindering energiebelasting is een tegemoetkoming vanuit de overheid voor de kosten van jouw stroomverbruik. De overheid ziet een deel van het stroomverbruik namelijk als basisbehoefte.

Hoogte vermindering energiebelasting
De vermindering energiebelasting is een vast bedrag per kalenderjaar. Het bedrag wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld.

Op de website van de belastingdienst staat een tabel met de hoogte van de vermindering energiebelasting van dit kalenderjaar en de voorgaande jaren.

Voorwaarden vermindering energiebelasting
Voor toepassing van de vermindering energiebelasting gelden de volgende voorwaarden:

  • Er is sprake van een verblijfsfunctie: een onroerende zaak heeft een verblijfsfunctie als de stroomaansluiting ten behoeve is van bewoning of uitoefening van een bedrijf of beroep;
  • Er is sprake van een kleinverbruikaansluiting voor stroom;
  • Er is sprake van minimaal 1 kWh verbruik.

Voorbeelden geen/wel verblijfsfunctie

  • Verblijfsfunctie: woning, kantoor, kassen, museum of clubhuis.
  • Geen verblijfsfunctie: garage, schuur, magazijn, loods, centrale voorzieningen, trapverlichting, lift of oplaadinstallaties.

Heeft dit antwoord geholpen?
Waar kan ik mijn oude en nieuwe variabele tarieven terugvinden?

Je huidige tarieven kan je altijd terugvinden in Mijn Greenchoice Zakelijk. Op de dag dat het variabel tarief wijzigt wordt het oude tarief vervangen door het nieuwe tarief. De oude tarieven kan je terugvinden in de jaarnota, maandnota of eindnota.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom wijzigen de tarieven van een variabel contract gedurende het jaar?

Het variabele tarief kan gedurende het jaar meerdere keren wijzigen. We laten dit altijd op tijd weten, en sturen je minimaal 30 dagen voorafgaand de nieuwe tarieven. Met de keuze voor een variabel contract ga je daardoor mee met de marktontwikkelingen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe verleng ik mijn contract?

Enkele maanden voor de einddatum van jouw contract met een vaste looptijd doen wij je een verlengaanbod. Je kunt altijd contact opnemen met Greenchoice Zakelijk voor een offerte.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat gebeurt er als ik mijn contract niet verleng?

Kleinverbruikaansluiting
Nadat je vaste contract afloopt, zetten we de levering automatisch over op een variabele contract voor onbepaalde tijd. Stap je over? Dan regelt de nieuwe leverancier de overstap. Houd rekening met een opzegtermijn van 30 dagen.

Grootverbruikaansluiting
Heb je een grootzakelijkcontract? Dan geldt er een opzegtermijn van drie maanden. Als wij geen tijdige opzegging hebben ontvangen, dan verlengen we de levering met één jaar op basis van een marktconform tarief.


Heeft dit antwoord geholpen?
Blijft mijn termijnbedrag gelijk als ik verleng?

Bij een verlenging blijft jouw termijnbedrag hetzelfde. Wil je het termijnbedrag naar boven of beneden bijstellen, dan kun je dit zelf regelen in Mijn Greenchoice Zakelijk.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik mijn contract tussentijds aanpassen of eerder verlengen?

Je kunt een vast contract verlengen, maar niet tussentijds aanpassen. Als een contract bij Greenchoice Zakelijk vroegtijdig wordt beëindigd, brengen we een opzegboete in rekening (Zie artikel 22 "Duur leveringsovereenkomst/opzegging" in de Algemene Leveringsvoorwaarden).


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan Greenchoice Zakelijk mij helpen bij het vergelijken van offertes?

Heb je een ander aanbod gekregen en heb je hulp nodig bij het vergelijken? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag met het maken van een eerlijke vergelijking.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is het verschil tussen particulier en zakelijk?

Bij Greenchoice is het mogelijk om een leveringsovereenkomst af te sluiten als consument of voor jouw bedrijf. Een voorwaarde voor het aangaan van een zakelijke overeenkomst is dat het leveringsadres een zakelijk gebruiksdoel heeft.

BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen)
In Nederland heeft elk adres een gebruiksdoel geregistreerd staan in het BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Staat er minimaal één zakelijk gebruiksdoel geregistreerd, dan zien wij het adres als werkadres (zakelijk). Voor dat adres kan je een zakelijk contract aangaan. Staat er geen zakelijk gebruiksdoel geregistreerd, dan behandelen we het adres als woonadres (niet-zakelijk) en kan er geen zakelijk contract afgesloten worden. We maken wel een uitzondering voor ondernemingen die woningen of panden in beheer hebben.

Verschil inkoopbeleid
Een ander verschil tussen particulier en zakelijk is dat het inkoopbeleid anders is bij Greenchoice Zakelijk ten opzichte van de particuliere tak van Greenchoice. Hierdoor verschillen de tarieven voor consumenten en bedrijven. Over het algemeen zijn de tarieven bij Greenchoice Zakelijk lager. Het komt natuurlijk ook wel eens voor dat de tarieven bij consumenten juist voordeliger zijn.

Bij een zakelijke levering kan je ook te maken krijgen met grootverbruikaansluitingen. Voor deze zware aansluitingen gelden andere regels en voorwaarden dan bij kleinverbruikaansluitingen. Greenchoice Zakelijk heeft daarnaast een eigen klantenservice en maakt gebruik van een andere online omgeving. Jouw energiezaken regel je online via Mijn Greenchoice Zakelijk.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waar kan ik de looptijd vinden van mijn contract?

Wil je weten wat de einddatum is van jouw huidige overeenkomst? Kijk dan in de contractbevestiging of in Mijn Greenchoice Zakelijk.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe kan ik opzeggen bij Greenchoice Zakelijk?

Je lopende contract bij Greenchoice Zakelijk kun je beëindigen per e-mail.

Bij een kleinverbruikaansluiting kun je je aanmelden bij een andere leverancier. Zij zeggen vervolgens je contract op bij ons.

Heb je een grootverbruikaansluiting, dan moet je zelf je contract opzeggen bij ons per e-mail. Doe dit tijdig om opzegboetes te voorkomen. Controleer dus zelf eerst op welke datum je kunt overstappen met jouw grootverbruikaansluiting.


Heeft dit antwoord geholpen?
Krijg ik een boete als ik opzeg bij Greenchoice Zakelijk?

Als je een leveringsovereenkomst aangaat met Greenchoice Zakelijk dan kopen wij voor de overeengekomen looptijd energie voor je in. Beëindig je het contract binnen deze looptijd, dan spreken we van contractbreuk en hebben we mogelijk inkoopverlies. Hiervoor mogen wij wettelijk gezien een opzegvergoeding in rekening brengen.

De hoogte van de opzegboete die wij in rekening brengen is onder andere afhankelijk van de zwaarte van de aansluiting, de overeengekomen prijzen en het verbruik.


Heeft dit antwoord geholpen?
Welke opzegtermijn houdt Greenchoice aan?

Voor kleinverbruikaansluitingen hanteren wij een opzegtermijn van één maand.

Voor grootverbruikaansluitingen hanteren wij doorgaans een opzegtermijn van drie maanden.

De opzegtermijn die voor jou geldt, kun je altijd terug vinden in je contractvoorwaarden of de algemene voorwaarden voor zakelijke afnemers.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is het verschil tussen een opzegging van het contract en beeindiging van levering?

Opzegging contract, levering pand gaat door
Bij een grootverbruikaansluiting spreek je van opzegging contract, terwijl je wel het pand aanhoudt. Het tijdig opzeggen van jouw contract zorgt ervoor dat je na de einddatum van het grootverbruik contract vrij bent om een nieuw vast contract aan te gaan bij Greenchoice Zakelijk. Ook kan het zijn dat je van van energieleverancier wilt wisselen zonder een opzegboete te riskeren.

Bij een kleinverbruikaansluiting stap je meestal over naar een andere leverancier, om je contract op te zeggen. In dit geval krijgen wij altijd een bericht van de nieuwe leverancier. Zij zorgen ervoor dat zij vanaf een bepaalde datum starten met leveren en dat wij de levering stoppen.

Wil je de levering van energie daadwerkelijk stoppen vanaf een bepaalde datum, dan moet je dit duidelijk aangeven.

Opzegging contract, levering pand eindigt
Het beëindigen van de levering kan alleen bij faillissement of als je vertrekt uit het pand. Dan geldt de opzegtermijn die hoort bij je contract en vermeld je de reden bij de opzegging.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat moet ik doen als ik overstap naar een andere leverancier?

Wanneer je met je kleinverbruikaansluiting een contract afsluit bij een andere energieleverancier, verzorgt de nieuwe leverancier de overstap voor je. Jouw nieuwe energieleverancier geeft de overstap aan ons door en wij beëindigen vervolgens de levering per opgegeven datum. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Houd wel rekening met de opzegtermijn en einddatum van een eventueel lopende overeenkomst om een opzegboete te voorkomen.

Bij grootverbruikaansluitingen dien je het contract zelf tijdig op te zeggen om boetevrij over te stappen of de levering te stoppen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een maandnota?

Een maandnota is een maandelijkse of periodieke nota voor grootverbruikaansluitingen. Deze aansluitingen worden maandelijks gefactureerd op basis van het verbruik van de vorige maand(en). De verbruiken ontvangen wij via de netbeheerder van het zelfgekozen meetbedrijf.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is het verschil tussen een maandnota en een jaarnota?

Een maandnota is anders dan een jaarnota:

  • Op de maandnota hanteren we directe verrekening van verbruik, daarom staan hierop geen meterstanden vermeld;
  • Greenchoice heeft geen inzicht in de meterstanden en de gegevens van de meter. Dit kun je opvragen bij het zelfgekozen meetbedrijf;
    Is het meetbedrijf niet bekend? Dan kun je dit opvragen bij de netbeheerder;
  • De netbeheerkosten staan niet op de maandnota. Je krijgt de factuur rechtstreeks van de netbeheerder opgestuurd;
  • Als je maandnota's ontvangt, ontvang je geen jaarnota's. Het verbruik is immers al direct verrekend.

Ontvang jij maandnota's en heb je vragen over je meterstanden of je verbruik? Neem dan altijd contact op met het zelfgekozen meetbedrijf.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een jaarnota?

Op een jaarnota wordt het bij ons bekende verbruik en de kosten van stroom en/of gas, over een bepaalde periode gefactureerd. Alle (over de betreffende leveringsperiode) in rekening gebrachte termijnbedragen worden in mindering gebracht op het door jou te betalen bedrag.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer wordt een jaarnota opgemaakt?

We maken je jaarnota op als je een jaar klant bent, of een jaar na je vorige jaarnota van ons, meestal in dezelfde maand. Je ontvangt dan een e-mail van ons binnen drie weken nadat we je meterstanden hebben ontvangen.

Als het mogelijk is lezen we je meterstanden uit vanaf je slimme meter. Als dit niet lukt of je hebt een conventionele (analoge) meter, dan vragen we de meterstanden bij je op.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een eindnota?

Een eindnota maken we op we de levering hebben beëindigd door het vertrek uit het pand of bij een overstap naar een andere leverancier.

Net als bij een jaarnota wordt het bij ons bekende verbruik en de kosten van stroom en/of gas, tot aan de einddatum van levering gefactureerd. Alle (over de betreffende leveringsperiode) in rekening gebrachte termijnbedragen worden in mindering gebracht op het door jou te betalen bedrag.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waar kan ik mijn jaarnota of eindnota vinden?

Via Mijn Greenchoice Zakelijk vind je alle zakelijke facturen terug. Kun je hier bepaalde facturen niet terugvinden? Probeer dan in te loggen in de oude Mijn Greenchoice omgeving.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom komt het tarief op mijn nota niet overeen met het tarief in mijn contract?

Wijkt het tarief op jouw nota af van het tarief op de contractbevestiging? Dit kan twee redenen hebben:

1. De overheidsheffingen zijn gewijzigd

De tarieven voor energiebelasting (EB) en opslag duurzame energie (ODE) worden door de overheid per kalenderjaar vastgesteld. Als je een nota ontvangt over verschillende kalenderjaren zie je een gemiddelde staan. Dit kun je controleren door de nota op te zoeken in Mijn Greenchoice Zakelijk en te klikken op de notadatum. Daar vind je de uitsplitsing van energiebelasting en opslag duurzame energie per periode.

2. Je hebt gebruik gemaakt van verschillende leveringstarieven

Een notaperiode loopt soms niet gelijk met de periode waarin de tarieven vaststaan. Op jouw nota staat in dit geval een gemiddelde van verschillende leveringstarieven. Om dit te controleren kun je de nota via Mijn Greenchoice Zakelijk bekijken door te klikken op de notadatum. Vervolgens zie je een uitsplitsing per contractperiode, inclusief het bijbehorende leveringstarief.


Heeft dit antwoord geholpen?
De eindstanden op mijn nota kloppen niet. Wat nu?

Neem contact met onze klantenservice op, als de eindstanden op de jaar- of eindnota niet kloppen. Wij ontvangen graag de juiste eindstanden.
Als je foto's of het overdrachts- of inspectieformulier van de eindstanden, hebt, stuur deze dan alvast door naar servicezakelijk@greenchoice.nl. Vermeld hierbij je klantnummer of postcode/huisnummer.

Na ontvangst van de juiste eindstanden maken wij een correctienota op. De eerder opgestelde eindnota wordt gecrediteerd en komt te vervallen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom moet ik bijbetalen op de eindnota terwijl mijn termijnbedrag voldoende was?

Een bijbetaling op de nota kan verschillende redenen hebben:

  • Het werkelijk verbruik is hoger dan het gemiddeld jaarverbruik, zoals Greenchoice van jouw netbeheerder ontvangt;
  • Er gelden verschillende tarieven (leveringstarieven, overheidsheffingen, netbeheerkosten) in de notaperiode;
  • In de notaperiode zijn geen constante maandelijkse termijnbedragen betaald;
  • Nota betreft een periode van < 12 maanden.

Heb je moeite om de nota te betalen? Neem dan contact op met onze zakelijke klantenservice. We kunnen dan met je meekijken naar de mogelijkheden voor een betalingsregeling.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe wordt mijn teruglevering gefactureerd op de jaarnota?

De manier waarop wij jouw teruglevering factureren hangt af van de type meter waarop wordt teruggeleverd.

Analoge (klassieke) meter

Een klassieke meter of Ferrarismeter (ook wel analoge meter) is een 100 jaar oude methode om met een ronddraaiende schijf en teller het verbruik van elektriciteit te meten. Hoe meer je verbruikt, hoe sneller de schijf draait en de teller vooruitgaat. Bij dit type meter is op de nota niet duidelijk hoeveel energie er in totaal van het net is afgenomen en hoeveel eraan is teruggeleverd. Jouw recente meterstand kan hoger of lager zijn dan de beginmeterstand. Is de recente meterstand hoger, dan vind je op de nota een verbruik. Is de recente meterstand lager, dan heb je per saldo meer teruggeleverd dan verbruikt. Voor deze netto teruglevering ontvang je een terugleververgoeding die je terugvindt op de nota. Bij dit type meter verloopt de saldering automatisch.

Digitale meter

Bij dit type meter zie je hoeveel stroom er van het net is afgenomen en hoeveel energie er is teruggeleverd aan het net. Jouw verbruik en jouw teruglevering vind je in aparte regels op de nota. Als jouw verbruik per saldo hoger is dan jouw teruglevering, dan vind je de afgesproken tarieven terug. Heb je per saldo meer teruggeleverd dan verbruikt? Dan zie je bij de tarieven de terugleververgoeding staan. De afgesproken tarieven zijn bij netto teruglevering niet meer van belang, omdat het verbruik al volledig is gesaldeerd!

Lees meer over de verschillende meters en het aflezen van op deze pagina.


Heeft dit antwoord geholpen?
Mijn totale opwekking komt niet overeen met de teruglevering op de nota, hoe kan dat?

Dit komt omdat er verschil is tussen bruto teruglevering en netto opwekking. Op de nota wordt enkel de bruto teruglevering weergeven.

Bruto teruglevering wordt geregistereerd op de stroommeter van de netbeheerder. De netbeheerder en de energieleverancier ontvangen hier de gegevens van. Deze meter registreert alleen de opgewekte energie door de zonnepanelen, dat teruggeleverd is aan het stroomnet. De teruglevering vindt plaats als de opgewekte energie niet direct in het pand verbruikt kan worden.

Netto opwekking wordt geregistreerd op de omvormer en geeft de totale opwekking door de zonnepanelen weer. De netbeheerder en de energieleverancier ontvangen hier géén gegevens van.

Voorbeeld bruto teruglevering vs netto opwekking
De omvormer geeft aan dat je in totaal 10.000 kWh hebt opgewekt via de zonnepanelen van 1-1-2022 tot 1-1-2023. De stroommeter geeft aan dat er 4.000 kWh is terug geleverd aan stroom in dezelfde periode.

De totale opwekking minus de teruglevering is de opgewekte energie dat direct in het pand verbruikt is.
Rekensom: 10.000 kWh - 4.000 kWh = 6.000 kWh.

Lees je wel de stroommeter af en komt de teruglevering op de nota niet overeen? Neem dan contact op via onze zakelijke klantenservice.

Lees meer over zonnepanelen en salderen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik een betalingsregeling treffen?

Ja, er kan een betalingsregeling getroffen worden op jouw jaarnota of eindnota. Je kan maximaal voor zes termijnen een betalingsregeling treffen. Neem hiervoor contact op met onze zakelijke klantenservice.

Let op! Je kunt alleen een regeling treffen over het bedrag van de jaar- of eindnota en niet over het maandelijks termijnbedrag.


Heeft dit antwoord geholpen?
Welke betaalmogelijkheden biedt Greenchoice Zakelijk?

Greenchoice werkt met automatische incasso of losse overboeking.

Bij automatische incasso schrijven wij rond de 6de (vooraf) of 25e (achteraf) van de maand het termijnbedrag af.
Bij losse overboeking dien je het termijnbedrag zelf over te maken naar IBAN: NL02RABO0300899548 onder vermelding van het factuurnummer of klantnummer. Je ontvangt een factuur waarbij je kan instellen wat de betaaltermijn wordt namelijk betaling binnen 14, 21 of 30 dagen.

Wil je de betaalwijze wijzigen? Neem hiervoor even contact op met onze zakelijke klantenservice.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat gebeurt er als een incassopoging mislukt?

Het verzoek is om het bedrag los over te maken naar IBAN: NL02RABO0300899548 bij een mislukte incassopoging. Greenchoice incasseert namelijk eenmalig een bedrag.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn de bankgegevens van Greenchoice Zakelijk?

Hieronderonder staat de IBAN en een aantal bedrijfsgegevens van Greenchoice Zakelijk.

Vergeet niet om jouw klant- en factuurnummer te vermelden in de omschrijving van de betaling.

  • Bedrijfsnaam: Greenchoice Zakelijk N.V.
  • KvK-nummer: 62318381
  • Btw-nummer: NL8547.64.598.B01
  • IBAN: NL02 RABO03 00899548
  • BIC-code: RABONL2U
  • Vestigingsadres: Kruisplein 15, 3014 DB Rotterdam

Heeft dit antwoord geholpen?
Ik heb een nieuwe IBAN. Hoe kan ik de wijziging doorgeven?

Het wijzigen van de IBAN kan gemakkelijk via Mijn Greenchoice Zakelijk.
Anders kun je contact opnemen met de klantenservice zakelijk om een SEPA-machtiging op te vragen. Dit dien je vervolgens in te vullen en terug te sturen naar servicezakelijk@greenchoice.nl.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een termijnbedrag?

Een termijnbedrag is een voorschotbedrag dat je maandelijks betaalt aan Greenchoice. De totale kosten baseren wij op het gemiddeld jaarverbruik op jouw adres.

Je kunt je termijnbedrag naar boven of naar beneden bijstellen met maximaal 10% via Mijn Greenchoice Zakelijk.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe berekent Greenchoice Zakelijk mijn termijnbedrag?

Wij berekenen het maandelijks termijnbedrag aan de hand van het gemiddeld jaarverbruik (uit het verleden) op jouw aansluiting. Dit gemiddeld jaarverbruik wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld door jouw netbeheerder.

Bij de berekening van het termijnbedrag houden we rekening met de tarieven die je betaalt per kilowattuur stroom en kubieke meter gas (inclusief overheidsheffingen en btw). Hier komen de vaste leveringskosten en netbeheerkosten bij. Alle jaarlijkse kosten bij elkaar opgeteld delen we door twaalf maanden.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom betaal ik niet elke maand precies wat ik heb verbruikt?

Wij baseren het termijnbedrag voor kleinverbruikaansluitingen op het jaarverbruik, omdat het energieverbruik per maand erg verschilt.

In de wintermaanden verbruik je vaak veel meer gas dan in de zomermaanden. Om te voorkomen dat je in de winter een veel hoger bedrag moet betalen dan in de zomer, berekenen wij een gemiddeld bedrag per maand.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom is mijn jaarverbruik anders dan in de berekening van Greenchoice Zakelijk?

Het kan gebeuren dat wij een standaard jaarverbruik hanteren dat naar jouw mening verkeerd is. Dat kan het geval zijn als je bijvoorbeeld een nieuw pand in gebruik neemt. Ook bij nieuwbouw wijkt onze berekening van het termijnbedrag vaak af van wat je zelf in gedachten had.

Dat komt omdat het standaard jaarverbruik van de vorige afnemers was, terwijl jouw bedrijf misschien wel heel anders van grootte is of je bent vaker open dan de vorige afnemer.

Bij nieuwbouw zijn er geen historische gegevens beschikbaar en maakt de netbeheerder een schatting van het standaard jaarverbruik op basis van de grootte van de aansluiting.

Als je het niet eens bent met het verbruik dat wij hanteren voor de berekening van het termijnbedrag, neem dan contact op met onze zakelijke klantenservice.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe meld ik mijn zonnepanelen aan bij Greenchoice Zakelijk?

Je zonnepanelen aanmelden bij ons hoeft niet.

Registreren bij je netbeheerder is wél nodig, want dan kunnen wij de teruglevering aan jou vergoeden. Dat kan op https://www.energieleveren.nl/.

BTW-nummer
Het btw-nummer kan je aan ons doorgeven via de verklaring Self-billing. Dan kunnen wij de btw vergoeden over de stroom die je netto teruglevert.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat betaalt Greenchoice Zakelijk mij voor mijn opgewekte stroom?

Met zonnepanelen wek je je eigen stroom op. Een deel van de opgewekte stroom wordt direct verbruikt. Hierdoor hoef je minder van het stroomnet af te nemen en bespaar je dus direct op de energienota.

Op momenten dat de opwekking niet direct nodig is wordt de ‘overtollige’ stroom teruggeleverd aan het stroomnet. Dit wordt door Greenchoice gesaldeerd. Dit betekent dat de teruggeleverde energie volledig wordt verrekend met de energie die je hebt afgenomen.

Je ontvangt voor de saldering exact hetzelfde tarief (inclusief overheidsheffingen) als het tarief voor de stroom die je van ons afneemt. Dit geldt voor particulieren en klein-zakelijke aansluitingen (tot maximaal 3x80 Ampère).

Let op! Voor grootzakelijke opwekking gelden andere vergoedingen. Vraag hier een offerte aan voor grootverbruik.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat gebeurt er als ik meer stroom teruglever dan ik zelf verbruik?

Wek je met je zonnepanelen jaarlijks tóch meer energie op dan je verbruikt? Dan ga je netto terugleveren na saldering en dat levert geld op. De teruglevergoeding die je van Greenchoice Zakelijk ontvangt, vind je terug in Mijn Greenchoice Zakelijk onder 'Contracten'.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom zie ik bij Mijn Greenchoice Zakelijk alleen wat ik teruglever en niet wat ik opwek?

Met zonnepanelen wek je zelf stroom op. Maar je wekt niet alleen op, je verbruikt ook stroom. Pas als je méér stroom opwekt dan je verbruikt, ga je stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet.

Jouw slimme meter meet alleen hoeveel stroom je verbruikt en hoeveel er weer terug het net op gaat.

Wat er achter de meter plaatsvindt registreert hij niet. Dus ook niet wat jouw zonnepanelen opwekken. In de app of website van de omvormer van jouw zonnepanelen kun je zien hoeveel energie jouw zonnepanelen in totaal hebben opgewekt.


Heeft dit antwoord geholpen?
Maakt het met zonnepanelen uit of ik een analoge of digitale meter heb?

Het is belangrijk dat jouw zonnepanelen-installatie geregistreerd staat bij jouw netbeheerder. Dat regel je eenvoudig via www.energieleveren.nl. Na registratie controleert de netbeheerder of jouw meter geschikt is voor teruglevering.

Een analoge meter die geschikt is zal 'achteruitdraaien' op momenten dat je teruglevert. Sommige analoge meters kunnen dit niet. In dat geval zullen de meeste netbeheerders jouw meter (mogelijk kosteloos) vervangen door een digitale meter met aparte telwerken voor de teruglevering.

Bijkomend voordeel van zo’n digitale meter is dat je vanwege de aparte telwerken beter inzicht hebt in jouw verbruik en teruglevering. Het laten vervangen van analoge meters is op dit moment nog niet verplicht maar wij adviseren je om het wel te doen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Is er een subsidieregeling voor het plaatsen van zonnepanelen?

Ja, voor zonnepanelen zijn er zakelijke subsidieregelingen beschikbaar voor klein- en grootverbruikaansluitingen.

Kleinverbruikaansluiting (aansluiting tot en met 3x80 Ampère)
Voor een kleinverbruikaansluiting kun je onder voorwaarden een zakelijk subsidieregeling aanvagen via ISDE (Investeringssubside duurzame energie en energiebesparing). Meer informatie kun je hier vinden.

Let op! Deze subsidie loopt tot en met 31 december 2023.

Grootverbruikaansluiting (aansluiting groter dan 3x80 Ampère)
Voor een grootverbruikaansluiting kun je onder voorwaarden een zakelijke subsidieregeling aanvragen via SDE++ (Stimulering duurzame energieproductie en klimaattransitie).
Als deze subsidie toegewezen wordt ontvang je 15 jaar lang een vast subsidiebedrag per opgewekt kWh. Meer informatie kun je hier vinden.

Let op! Er gelden specifieke aanvraagmomenten voor SDE++. Deze momenten kun je hier vinden.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe werkt het terugvragen van btw op de aanschafkosten van zonnepanelen?

Er gelden twee situaties voor het terugvragen van de btw over de aanschaf en installatie van zonnepanelen:

  • Koop vóór 1 januari 2023
    Heb je zonnepanelen met 21% gekocht vóór 1 januari 2023? Dan kun je de btw over de aanschaf en installatie van de zonnepanelen terugvragen via de btw-aangifte. Meer informatie hierover kun je vinden via de Belastingdienst.
  • Koop ná 1 januari 2023
    Heb je zonnepanelen gekocht na 1 januari 2023? Dan betaal je geen btw meer voor de zonnepanelen. Dit betekent dat je geen btw kunt terugvragen. Meer informatie kun je hier vinden.

Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn de voorwaarden voor het recht op teruggave van btw?

Je hebt recht op de teruggave van de btw over de vergoeding voor de teruglevering als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • je bent geregistreerd als ondernemer voor de omzetbelasting;
  • je maakt geen gebruik van de mogelijkheid om btw-aangifte over jouw zonnepanelen met forfait te doen. Forfait houdt in dat de Belastingdienst een tarief of bedrag vooraf heeft vastgesteld. Bekijk voor meer informatie over het forfait de website van de belastingdienst;
  • je maakt geen gebruik van de kleine ondernemersregeling (KOR).

Voldoe je aan de voorwaarden? Vul de verklaring self-billing in en stuur dit op naar servicezakelijk@greenchoice.nl.


Heeft dit antwoord geholpen?
Ben ik verplicht om mij aan te meldenbij de belastingdienst als btw-ondernemer?

Nee. Maar zonder aanmelding als btw-ondernemer kun je ook geen btw terugvragen over de aanschafkosten van de zonnepanelen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Ik heb altijd btw vergoed gekregen, waarom nu niet meer?

Greenchoice weet niet of je als ondernemer geregistreerd bent bij de belastingdienst tenzij je jouw btw-nummer aan ons doorgeeft. We hebben daarom iedereen btw uitgekeerd, ongeacht of iemand er recht op had. Vanaf nu zullen we de btw alleen uitkeren aan klanten die hier recht op hebben.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een energiecoöperatie?

Een energiecoöperatie is een initiatief van lokale bewoners en/of ondernemers die de handen ineenslaan en aan de slag gaan met duurzame, lokale energie. Dat kan zijn door gezamenlijk te investeren in de opwekking van zon- of windenergie.

Wanneer je bijvoorbeeld geen eigen dak hebt of er geen zonnepanelen op je dak passen, bieden we de mogelijkheid lid te worden van een energiecoöperatie. De opbrengst hiervan wordt gebruikt voor andere investeringen in de lokale gemeenschap. Zo help je actief mee om jouw omgeving te verduurzamen en draag je bij aan de energietransitie.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is de Subsidieregeling coöperatieve energieopwekking (SCE)?

Met de Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) kun je als energiecoöperatie of Vereniging van Eigenaren (VvE) gezamenlijk investeren in een productie-installatie om duurzame energie mee op te wekken. Denk aan zonnepanelen, windmolens of waterkracht.

Per 1 april 2021 vervangt deze nieuwe regeling de Regeling Verlaagd Tarief (postcoderoosregeling).

Let op! Deze subsidie aanvragen kan tot en met 1 november 2023 17:00 uur.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een grootverbruikaansluiting?

Grootverbruikaansluitingen zijn stroom- en gasaansluitingen met een zeer hoge capaciteit. Voor stroom zijn dit alle aansluitingen groter dan 3x80 ampère grootverbruik. Voor gas zijn dit alle aansluitingen groter dan G25.

Aparte overeenkomst met netbeheerder en meetbedrijf
Bij grootverbruikaansluitingen dien je zelf een overeenkomst af te sluiten met de netbeheerder voor de netbeheerkosten en met het meetbedrijf voor het meten van het grootverbruik.

Maandnota
Bij grootverbruik ontvang je maandnota’s en geen jaarnota. Op de maandnota's staan niet de meterstanden maar het verbruik, dat wij via de netbeheerder van het meetbedrijf ontvangen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe kan ik een nieuwe aansluiting laten plaatsen?

Via www.mijnaansluiting.nl kan je een nieuwe aansluiting laten plaatsen via uw netnetbeheerder.

Jouw netbeheerder maakt voor de nieuwe aansluiting een EAN-code aan. Deze EAN-code meld je vervolgens bij ons aan, zodat de netbeheerder weet dat de stroom of het gas door Greenchoice Zakelijk geleverd gaat worden. Daarna kun je met jouw netbeheerder een afspraak inplannen om een meter te laten plaatsen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe kan ik een bestaande aansluiting laten verwijderen?

Via www.mijnaansluiting.nl kun je een stroom- of gasmeter laten verwijderen of verzegelen door jouw netbeheerder.

Vergeet niet om jouw leveringscontract voor de betreffende aansluiting bij ons op te zeggen. Nadat alles is afgerond ontvang je een eindnota met de kosten (verbruikskosten, vaste leveringskosten en netbeheerkosten) tot aan de afsluiting. De kosten voor het verwijderen van de aansluiting betaal je aan de netbeheerder.


Heeft dit antwoord geholpen?
Bij wie moet ik zijn als ik problemen heb met een meter?

Bij jouw netbeheerder of de klantenservice van Greenchoice Zakelijk.

Netbeheerder

  • Gas-of stroomstoring: Bel het Nationaal storingsnummer 0800-9009 of kijk op Gas- en stroomstoringen voor actuele meldingen;
  • Display stroom en/of gasmeter werkt niet;
  • Meterstanden op de meter staan stil;
  • Opvragen ijking omdat je de stroom en/of gasmeter niet vertrouwd (let op: hier kunnen kosten aan verbonden worden).

Klantenservice Greenchoice Zakelijk

  • Overige problemen, zoals de slimme meterstanden worden niet of nauwelijks uitgelezen maar de meter zelf werkt wel.

Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een slimme meter?

Een slimme meter leest de meterstandenop afstand uit. Zo hoef je niet meer handmatig jouw meterstanden door te geven.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer krijg ik een slimme meter?

Alle bedrijven in Nederland met een kleinverbruikaansluiting (3x25 ampère tot en met 3x80 ampère) kunnen een slimme meter aanvragen bij de netbeheerder. Hier zijn mogelijk kosten aan verbonden. Hoe hoog deze kosten zijn, is afhankelijk van jouw netbeheerder.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik een slimme meter weigeren?

Ja, je kan het plaatsen van een slimme meter weigeren, behalve als jouw oude meter het niet meer doet. Dan kun je de meter niet weigeren. Wel kun je het uitlezen ervan door de netbeheerder laten blokkeren.


Heeft dit antwoord geholpen?
Moet ik iets doen als ik een nieuwe meter krijg of heb gekregen?

Nee, je hoeft niets te doen. Jouw netbeheerder geeft de meterstanden van de oude en nieuwe meters aan ons door. Op het moment dat de jaarnota wordt opgesteld, staan zowel de meterstanden van de oude als nieuwe meter op de nota.

We hebben twee tips:

  • Neem vlak voor de meterwissel een foto van de meterstanden, het meternummer en dagtekening;
  • Vraag na de meterwissel de meterwisselbon met de gegevens van de oude en nieuwe meter op bij de monteur.

Zo heb je altijd een bewijs van de laatste meterstanden op de oude meter.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik het uitlezen van de slimme meter uitschakelen?

Ja, je kan het uitlezen van de slimme meter uitschakelen als je liever zelf de standen doorgeeft. Neem hiervoor contact op met jouw netbeheerder.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe vaak wordt mijn slimme meter uitgelezen?

Standaard wordt jouw slimme meter één keer in de maand uitgelezen en met het opstellen van de jaar- of eindnota.

Uitleesfrequentie wijzigen
Je kunt er ook voor kiezen om jouw slimme meter dagelijks of alleen met het opstellen van de jaar- of eindnota uit te lezen.
Via Mijn Greenchoice Zakelijk kun je onder 'Verbruik' de uitleesfrequentie zelf instellen op per maand/dag/kwartier of alleen voor de jaarnota.

Uitschakelen
Wil je het uitlezen volledig uitschakelen? Neem hiervoor contact op met jouw netbeheerder.


Heeft dit antwoord geholpen?
Is een slimme meter wel veilig?

Hacken

Het slimmemetersysteem is uitgebreid getest en beveiligd tegen inbraakpogingen (hacken). Alle meterstanden worden zo goed mogelijk beveiligd door de netbeheerders en energieleveranciers. Zij hebben uitgebreide maatregelen genomen om de energienetten en het dataverkeer met de nieuwste technologie te beveiligen. Bovendien voldoen alle slimme meters aan de wettelijke veiligheidseisen.

Privacy

De privacy is beschermd door diverse wet- en regelgeving. Wil je weten wat je van ons kan verwachten met betrekking tot privacy en de slimme meter, dan kun je de Gedragscode Slimme Meter nalezen. Hierin staat hoe wij en andere partijen (die zijn aangesloten bij Energie Nederland) om moeten gaan met persoonsgegevens die we verkrijgen door op afstand een slimme meter uit te lezen.

Straling

Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van de straling van de slimme meter. Daaruit blijkt dat de straling die deze meter produceert beperkt is, omdat de meter incidenteel wordt uitgelezen en er alleen straling is tijdens een uitlezing. Uit de onderzoeken blijkt dat deze straling geen grenzen overschrijdt.

Uiteraard bepaalt ieder voor zich wat wel of niet acceptabel is op deze gebieden, dus we respecteren jouw persoonlijke keuze hierin.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is het verschil tussen enkeltarief en dubbeltarief?

Bij het enkeltarief is er één tarief die voor de hele dag geldt. Het dubbeltarief bestaat uit twee tarieven: het normaaltarief en het daltarief. Het normaaltarief geldt van ‘s ochtends tot ‘s avonds en het daltarief geldt ‘s nachts en in de weekenden.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer geldt het normaal- en daltarief?

Het normaaltarief geldt op weekdagen tussen 7.00 en 23.00 uur. Het daltarief geldt ’s nachts tussen 23.00 en 7.00 uur, in het weekend en op officiële feestdagen (in Noord-Brabant en Limburg tussen 21:00 en 07:00).


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is voordeliger: Enkel- of dubbeltarief?

Als vuistregel houden wij aan: als je minimaal 55% van het stroomverbruik afneemt tijdens het daltarief (’s nachts, in het weekend en op officiële feestdagen) is dubbeltarief rendabel. In andere gevallen is enkeltarief voordeliger, omdat je anders meer verbruik afrekent tegen het hogere normaaltarief.

Als je een analoge meter heb, kun je alleen gebruik maken van enkeltarief. Jouw verbruik wordt met een analoge meter namelijk alleen geregistreerd op het normaaltelwerk sinds de uitfasering van het TF-signaal door de netbeheerders.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is voordeliger als ik zonnepanelen heb: Enkel- of dubbeltarief?

Het dubbeltarief is in de meeste gevallen voordeliger. Dat werkt als volgt:

Overdag schijnt de zon en wekken jouw zonnepanelen de meeste energie op. Vijf dagen per week krijg je hiervoor een vergoeding tegen het normaaltarief en slechts twee dagen, namelijk in het weekend, krijg je een vergoeding tegen het daltarief.

Bovendien kun je overdag gelijk gebruik maken van de energie die jouw panelen opwekken en neemt het verbruik op het normaaltarief af.

Het grootste deel van jouw stroomafname vindt dus plaats op het daltarief. Kortom: met een dubbeltarief krijg je een hogere vergoeding voor jouw teruglevering en betaal je minder voor jouw afname.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik wisselen van enkel- naar dubbeltarief of andersom?

Ja, als je een slimme meter hebt met twee telwerken kun je het tarief kosteloos omzetten. Neem hiervoor contact op met de klantenservice. Wij zetten het tarief met terugwerkende kracht in, vanaf de startdatum van levering of de huidige notaperiode. Vergeet niet om allebei de standen door te geven als we standen opvragen voor de jaarnota.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is mijn verbruik?

Jouw verbruik is het aantal kilowattuur stroom en kubieke meter gas dat je in een bepaalde periode hebt afgenomen van het energienet. Het verbruik wordt gemeten op basis van twee meterstanden op verschillende data. Het verschil tussen die meterstanden is jouw verbruik in die periode. Een meterstand op zich zegt dus niets over jouw verbruik.

Heb je een grootverbruikaansluiting?
Dan zie je op de maandnota geen meterstanden, maar het verbruik over de betreffende periode. De meterstanden kan je opvragen bij de netbeheerder of het meetbedrijf.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe wordt mijn gasverbruik berekend?

Aardgas is een natuurproduct dat in werkelijkheid uit een mengsel van meerdere gassen bestaat. Daarom wordt er rekening gehouden met wisselende omstandigheden. Al deze omstandigheden bij elkaar noemen we op de jaarnota de ‘gascorrectiefactor’. Het gecorrigeerde verbruik dat wij met jou afrekenen kun je als volgt narekenen: (eindstand-beginstand) x gascorrectiefactor.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe is de gascorrectiefactor opgebouwd?

De gascorrectiefactor bestaat uit drie onderdelen.

Calorische correctiefactor

Elke kubieke meter gas die wordt afgeleverd is anders van samenstelling. Hierdoor geeft een kubieke meter gas meer of minder energie. Jouw netbeheerder meet op regionale punten waaruit dit mengsel van gassen bestaat. Ten opzichte van de Groningse standaard wordt jouw gas dan gecorrigeerd door middel van een calorische correctiefactor.

Temperatuurcorrectie

In Nederland gaan wij ervan uit dat de temperatuur van de meter gemiddeld 15 graden is. Dit is ook zo gemeten en afgesproken tussen netbeheerders en de ACM. Gas zet uit bij een hogere temperatuur en daarom wordt dit gecompenseerd. De Groningse standaard gaat namelijk uit van 7 graden. Bij sommige meters corrigeert de meter dit al zelf. Op de jaarnota staat dan factor 1 vermeld.

Telwerkfactor

Als de meter zich op meer dan 50 meter boven de zeespiegel bevindt (op de begane grond) kan er ook sprake zijn van een telwerkfactor. Hoe hoger de meter staat, hoe lager de luchtdruk. Dan zet aardgas relatief meer uit waardoor er meer gemeten wordt. Om dit te compenseren wordt een factor toegepast. Wat deze factor is wordt bepaald door de netbeheerder. Is dit niet van toepassing dan vind je een factor 1 op jouw jaarnota.

Let op: de temperatuurcorrectie en telwerkfactor worden in verband met een wetswijziging pas met ingang van 2015 toegepast. Loopt jouw factuur over eerdere jaren? Dan vind je een gewogen gemiddelde factor.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer en hoe geef ik mijn meterstanden door?

Als we de meterstanden van je nodig hebben voor de jaarnota of als begin- of eindstanden, dan sturen we je per e-mail of post een verzoek voor het indienen van jouw meterstanden.

De meterstanden kan je doorgeven via Mijn Greenchoice Zakelijk of neem contact op met de klantenservice.

Heb je een slimme meter? Dan worden de meterstanden automatisch uitgelezen.

Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan hoef je geen meterstanden door te geven. Wij krijgen de verbruiken door van jouw meetbedrijf via de netbeheerder.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat doet een netbeheerder?

Een netbeheerder zorgt dat er in een bepaald regio een netwerk (kabels en leidingen) ligt, waardoor stroom en/of gas veilig en continu kan worden getransporteerd.

De netbeheerder is verantwoordelijk voor de stroom- en/of gasmeters, het aanvragen van en het wijzigen van de stroom- en/of gasaansluitingen, storingen aan de stroom- en/of gasmeter en de aansluit- en transportovereenkomst.


Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe bereik ik mijn netbeheerder bij een stroomstoring?

Bel het gratis Nationaal Storingsnummer (0800-9009) om de stroomstoring te melden.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wie is mijn netbeheerder?

Dit vind je op de nota's van Greenchoice onder de btw-specificaties of via het EAN-codeboek.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is een EAN-code?

De EAN-code (European Article Number) is een unieke, 18-cijferige code die is gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting. Je kunt jouw EAN-codes terugvinden in het EAN-codeboek.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is energiebelasting?

Energiebelasting is een overheidsheffing over jouw energieverbruik. Met deze energiebelasting worden investeringen gedaan in de Nederlandse energievoorziening en in duurzame projecten. De overheid stelt de energiebelasting elk jaar opnieuw vast, ongeacht of je een vast of variabel contract met een leverancier hebt afgesloten. Greenchoice heeft geen invloed op de hoogte van de energiebelasting. Wij berekenen de tarieven van de overheid aan je door, net als alle andere energieleveranciers.

Tarieven
Op de website van de belastingdienst staan tabellen met de tarieven voor milieubelastingen per kalenderjaar, zoals de energiebelasting.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is opslag duurzame energie?

De heffing voor Opslag duurzame energie (ODE) is een overheidsheffing die is verwerkt in je tarieven per kilowattuur stroom en kubieke meter gas. Iedere energieleverancier berekent de ODE in de energietarieven door. Per 1 januari 2024 is de ODE definitief afgeschaft. Voor het jaar 2023 stond deze al op €0,-.

Doel ODE
Het doel van ODE was om subsidies voor het duurzaam opwekken van energie te financieren. Dit soort subsidies werd betaald vanuit de opbrengsten van de ODE-heffing. Het heffen van ODE droeg dus bij aan de verduurzaming van de energiehuishouding in Nederland.

Tarieven
Op de website van de belastingdienst staan tabellen met de tarieven voor milieubelastingen per kalenderjaar.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat zijn fiscale regelingen?

Fiscale regelingen gelden in specifieke situaties voor de overheidsheffingen Energiebelasting of Opslag Duurzame Energie (ODE), waarbij een belastingvoordeel of aangepast tarief kan gelden.

Wil je weten of je in aanmerking komt voor een fiscale regeling? Op deze pagina vind je een overzicht van de verschillende fiscale regelingen en de bijbehorende verklaringen.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan ik na de omzetting nog inloggen op Mijn Greenchoice Zakelijk (oud) en blijven mijn gegevens bewaard?

Ja, je kunt altijd jouw gegevens zoals oude nota's, verbruiken en meterstanden in Mijn Greenchoice Zakelijk (oud) blijven inzien.


Heeft dit antwoord geholpen?
Ben ik al over op de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk?

Jouw gegevens zijn omgezet naar Mijn Greenchoice Zakelijk in de volgende situaties:

  • Je hebt een e-mail dat jouw account is overgezet naar Greenchoice Zakelijk NV. (je krijgt tevens een eindnota om de leveringsperiode via Greenchoice BV. af te ronden);
  • Je was voorheen klant bij De Groene Stroomfabriek;
  • Je bent sinds 1 januari 2023 een nieuwe klant bij Greenchoice Zakelijk

Ben je ingelogd en kan je geen gegevens vinden van een eerdere periode? Log dan in via de oude Mijn Greenchoice Zakelijk.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wat is Mijn Greenchoice Zakelijk (oud)?

Mijn Greenchoice Zakelijk (oud) is het voormalig online klantportaal voor Greenchoice klanten. Hier kan je altijd oude nota's, verbruiken en meterstanden inzien.

Voor recente gegevens, zoals de termijnnota van deze maand, kan je voortaan naar de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk.


Heeft dit antwoord geholpen?
Ik heb een eindnota gekregen van Greenchoice, maar ik ben nog klant. Waarom?

Vanwege de omzetting van alle zakelijke klanten naar Greenchoice Zakelijk N.V., heb je een eindnota gekregen van Greenchoice B.V.

Nieuw zakelijk klantnummerDoor de omzetting heb je namelijk een nieuw zakelijk klantnummer en een vernieuwd Mijn Greenchoice Zakelijk gekregen.

Weet je jouw nieuw zakelijk klantnummer niet?

  • Ga naar Inloggegevens vergeten van de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk en vul hier jouw e-mailadres als gebruikersnaam in. Je ontvangt een e-mail waarmee je een wachtwoord kunt aanmaken. Vervolgens kan je inloggen in de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk met alle bijbehorende gegevens, zoals het nieuwe klantnummer;
  • Neem contact op met de klantenservice zakelijk.

Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe log ik in op Mijn Greenchoice Zakelijk?

Via Mijn Greenchoice Zakelijk. Hier heb je de keuze uit twee opties:

  • Mijn Greenchoice Zakelijk (oud)
  • Mijn Greenchoice Zakelijk (vernieuwd)

Mijn Greenchoice Zakelijk (oud)
Hier vind je gegevens van de periode vóór 1-1-2023. 
Log hier óók in als je nog geen e-mail hebt ontvangen over de overgang naar Greenchoice Zakelijk NV.

Mijn Greenchoice Zakelijk (vernieuwd)
Hier vind je gegevens van de periode  01-01-2023.
Log in op de vernieuwde omgeving als je een e-mail hebt ontvangen over de overgang naar Greenchoice Zakelijk NV. Log hier óók in als je voorheen klant was bij De Groene Stroomfabriek óf Greenchoice klant bent geworden na 01-01-2023.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom is Mijn Greenchoice Zakelijk vernieuwd?

Zakelijke klanten vallen nu onder Greenchoice Zakelijk N.V. in plaats van Greenchoice B.V.

Er is nu een eigen zakelijk klantsysteem, waardoor ieder zakelijke klant een nieuw klantnummer en nieuw online klantportaal heeft gekregen. Hierin zijn meer mogelijkheden voor zakelijke klanten, zoals eigen inloggegevens per medewerker/afdeling.


Heeft dit antwoord geholpen?
Waarom ontvang ik een eindnota van Greenchoice?

Vanwege de omzetting van alle zakelijke klanten naar Greenchoice Zakelijk N.V., heb je een eindnota gekregen van Greenchoice B.V.

Nieuw zakelijk klantnummer
Door de omzetting heb je namelijk een nieuw zakelijk klantnummer en een vernieuwd Mijn Greenchoice Zakelijk gekregen.

Weet je jouw nieuw zakelijk klantnummer niet?

  • Ga naar Inloggegevens vergeten van de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk en vul hier jouw e-mailadres als gebruikersnaam in. Je ontvangt een e-mail waarmee je een wachtwoord kunt aanmaken. Vervolgens kan je inloggen in de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk met alle bijbehorende gegevens, zoals het nieuwe klantnummer;
  • Neem contact op met de klantenservice zakelijk.

Heeft dit antwoord geholpen?
Hoe weet ik dat ik moet inloggen op de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk?

Voor inzicht in jouw huidige gegevens dien je in te loggen op de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk in de volgende situaties:

  • Je hebt een e-mail dat jouw account is overgezet naar Greenchoice Zakelijk NV. (je krijgt tevens een eindnota om de leveringsperiode via Greenchoice BV. af te ronden);
  • Je was voorheen klant bij De Groene Stroomfabriek;
  • Je bent sinds 1 januari 2023 een nieuwe klant bij Greenchoice Zakelijk

Ben je ingelogd en kan je geen gegevens vinden van een eerdere periode? Log dan in via de oude Mijn Greenchoice Zakelijk.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kan de oude Mijn Greenchoice Zakelijk gekoppeld worden aan de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk?

Nee, de gegevens in de oude Mijn Greenchoice Zakelijk kunnen niet gekoppeld worden aan de vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk.
De gegevens in de oude Mijn Greenchoice Zakelijk kunt u wel blijven inzien via deze link.


Heeft dit antwoord geholpen?
Kunnen verschillende personen eigen inloggegevens krijgen voor Mijn Greenchoice Zakelijk?

Ja, in het vernieuwde Mijn Greenchoice Zakelijk is het mogelijk dat verschillende personen eigen inloggegevens krijgen.

Stuur een e-mail vanuit het bij ons bekend e-mailadres naar servicezakelijk@greenchoice.nl, met daarin de volgende gegevens die toegevoegd kunnen worden:

  • Initialen en achternaam;
  • Afdeling (optioneel);
  • E-mailadres;
  • Telefoonnummer (optioneel);
  • Akkoord voor inzicht in volgende opties:
    - Contracten
    - Aansluitingen
    - Verbruik
    - Facturen
  • Toegang tot de volgende functionaliteiten (optioneel):
    - Meterstanden toevoegen en termijnbedrag wijzigen.

Heeft dit antwoord geholpen?

Ik wil iets weten

Op zoek naar meer informatie? Kies het onderwerp waar je meer over wilt weten.

Contactopties mkb

Stuur ons een bericht

Servicezakelijk@greenchoice.nl 
(klantenservice)

Zakelijk@greenchoice.nl 
(contract/tarieven)

Grootzakelijke klant of zzp'er?