Bijlage B: Audit + Roadmap Transactionele Communicatie: E-mail
Tekstalternatieven - afbeeldingen en iconen
Criterium 1.1.1
Actie 1: Techniek
Er moet een nieuwe, vaste afbeeldingenbank aangelegd worden waarin voor alle afbeeldingen tekstalternatieven zijn opgenomen.
Actie 2: Opleiden
Iedereen die e-mail templates aanmaakt of verzendt moet juist opgeleid worden in het bepalen en schrijven van alt-attributen en/of andersoortige tekstalternatieven.
Actie 3: Alt-attribuut afbeeldingen
Alle afbeeldingen moeten in ieder e-mail template nagelopen worden om te beoordelen welke afbeelding wel/geen alt-attribuut nodig heeft en de templates hierop aanpassen. Dit gaat ook om feedbackiconen
Actie 4: Alt-attribuut tabellen
Tabellen en grafieken moeten worden nagelopen. Indien de tabel als decoratief bestempeld kan worden, kan alt-attribuut weggelaten worden. Het is dan wel belangrijk dat alle informatie uit de grafieken elders in de tekst uitgelegd wordt. Indien de grafiek wel van belang is kan er een kort tekstalternatief gegeven worden die de grafiek beschrijft en kan verwezen worden naar een langer tekstalternatief in een alt-attribuut. In het langere tekstalternatief kan een uitgebreide beschrijving van de grafiek geplaatst worden die de informatie uit de grafiek juist overbrengt in geschreven schrift.
- Wanneer: Q3 2026
- Verantwoordelijk: Marketing Automation Specialisten
Titels, koppen en linkjes - info en relaties
Criterium 1.3.1
Actie 1: Techniek
In alle templates wordt nog geen goed gebruik gemaakt van HTML-tags om de koppenstructuur en tekststructuur aan te geven. Dit moet voor alle templates aangepast worden. (h1’s, block quotes, tabellen, opsommingen (li- en ol-element), strong-elementen, p-elementen)
Actie 2: Opleiden
Iedereen die e-mail templates maakt moet juist opgeleid worden in het implementeren van HTML-tags
Actie 3: Koppen en CSS opmaak
Alle e-mail templates moeten worden nagelopen m.b.t. de juiste kopstructuren, het gebruik van <strong>, blockquotes, tabel en de gewenste CSS styling van teksten.
- Wanneer: Q1 2026
- Verantwoordelijk: Marketing Automation Specialisten
Linkdoel - linkdoel in context
Criterium 2.4.4, 4.1.2
Actie 1: Opleiden
Iedereen die e-mail templates aanmaakt moet juist opgeleid worden in het toevoegen van url-links en daarbij behorende tekst die linkdoel duidelijk maakt (en dus het verduidelijken van links als: ‘lees meer’, of ‘bekijk hier’.) Zodat alle linkdoelen in toekomstige mails goed worden toegepast.
- Wanneer: Q4 2025
- Verantwoordelijk: Marketing Automation Specialisten
Contrast
Criterium 1.3.4, 1.4.3.
Actie 1: Techniek/designsystem
Hoewel het in de huidige e-mail templates bijna overal goed gaat, moeten er voor alle toekomstige templates afspraken gemaakt worden over welke kleuren wel en niet bij elkaar gebruikt mogen worden in templates.
Actie 2: Opleiden
Iedereen die e-mail templates aanmaakt moet juist opgeleid worden in het toepassen van de contrastregels
- Wanneer: Q2 2026
- Verantwoordelijk: Marketing Automation Specialisten
Schaalbaarheid
Criterium 1.3.4, 1.4.3
Actie 1: Techniek
In e-mail templates met HTML-tabellen wordt er niet goed geschaald bij het inzoomen van de e-mail. Er moet uitgezocht worden hoe dit wel schaalbaar ingezet kan gaan worden, zodat dit in de toekomst automatisch en juist kan worden geïmplementeerd.
- Wanneer: Q2 2026
- Verantwoordelijk: Marketing Automation Specialisten
Begrijpelijkheid - Eenvoudige taal
Criterium 3.1.5
Actie 1: Content
Alle e-mail templates moeten nagelopen worden op taalgebruik. In veel templates die over het verbruik van energie of financiën gaan, wordt nog veel vaktaal gebruikt. Hier moet een alternatieve tekst voor komen of een extra uitleg bijkomen.
Actie 2: Opleiden
Iedereen die e-mail templates maakt en content voor e-mail schrijft, moet juist worden opgeleid in het toepassen van begrijpelijke en eenvoudige taal (en zoveel mogelijk B1). Hiervoor is al een interne opleiding
- Wanneer: Q4 2026
- Verantwoordelijk: Team Content