Verbruik

Veelgestelde vragen over verbruik

Hoe komen jullie aan mijn verbruiksgegevens?

Wij lezen iedere eerste dag van de maand je meterstanden af van je slimme meter. Het is ook mogelijk dat je meterstanden iedere dag of elk kwartier worden uitgelezen. Met de meterstanden van de eerste dag van de maand weten wij wat je maandelijks verbruikt. De kosten per maand berekenen we met je tarieven en de vaste kosten. Wil je dat je meter vaker of minder vaak wordt uitgelezen? Je kan de uitleesfrequentie aanpassen via Instellingen in Mijn Greenchoice.

Ik neem stroom én gas af, maar zie op mijn overzicht maar één product. Hoe komt dit?

Het kan gebeuren dat je een overzicht krijgt voor één product terwijl je twee producten bij ons hebt. Dit kan komen door:

  • Geen meterstand van het ontbrekende product, omdat er geen slimme meter is of de meter geblokkeerd is.
  • Een (tijdelijke) storing waardoor we de meterstanden niet konden uitlezen.
  • Het ontbrekende product is niet de hele maand geleverd, omdat het in de loop van de maand is aan- of afgemeld.
Moet ik het bedrag op het verbruiksoverzicht betalen?

Nee, het verbruiksoverzicht is geen nota die je moet betalen. In het overzicht worden de verwachte kosten bij het verbruik van die maand weergeven. De werkelijke kosten worden altijd met je verrekend op de jaarnota.

Waarom heb ik geen verbruiksoverzicht ontvangen?

Heb je na 3 weken nog geen verbruiksoverzicht gekregen? Dit kan verschillende redenen hebben:

  • Je hebt geen slimme meter
  • We hebben geen toestemming om meterstanden uit te lezen
  • Door een (tijdelijke) storing kunnen we geen meterstanden uitlezen
  • Je energielevering is in de loop van de maand aan- of afgemeld
  • Het overzicht is in de map met ongewenste e-mail terechtgekomen. Al jouw verbruiksoverzichten staan in berichten in Mijn Greenchoice.
  • Je hebt aangegeven dat je geen maandelijks overzicht wilt ontvangen. Dit pas je aan bij je instellingen in Mijn Greenchoice.
Waarom krijg ik een verbruiksoverzicht?

We vinden het belangrijk om je inzicht te geven in je verbruik en kosten. Met dit inzicht kun je energie besparen. Zo kan iedereen een bijdrage leveren aan een duurzaam Nederland. Dat geeft een goed gevoel én je bespaart op je verbruik en kosten.
Het versturen van een gedetailleerd overzicht met bespaaradviezen of -tips staat in het Energieakkoord. Alle energieleveranciers bieden dit aan.

Waarom zijn sommige maanden niet ingevuld in het jaaroverzicht?

Als maanden niet gevuld zijn met verbruik, dan is er niet genoeg historische data van jouw slimme meter beschikbaar. Dit kan komen doordat je voorheen bij een andere leverancier zat of het niet gelukt is om meterstanden uit te lezen.

Wat is de reden dat stroomverbruik afhangt van het aantal personen en gasverbruik van het woningtype?

Het stroomverbruik in je huis hangt af van de apparaten die je gebruikt, hoe energiezuinig ze zijn, en hoe vaak je ze gebruikt. Dit laatste hangt vaak af van het aantal mensen in je huis. Bijvoorbeeld, een gezin met drie kinderen gebruikt de wasmachine vaker dan een stel zonder kinderen.
Bij gasverbruik gaat ongeveer 80 procent naar het verwarmen van je huis. Het type huis speelt hierbij een grote rol. Appartementen zijn vaak kleiner en worden omringd door andere woningen, waardoor ze minder gas verbruiken dan een vrijstaand huis.