Wat is customer match?

Customer Match (of klantenmatch) is een mogelijkheid bij (social)mediapartners om onze advertenties relevanter te maken door middel van 'online doelgroepen'. Online doelgroepen zijn bepaalde groepen mensen die we online kunnen herkennen. Op basis van online doelgroepen kunnen we beslissen aan wie we wel (of aan wie we geen) bepaalde advertentie laten zien. Als je bijvoorbeeld al klant bent van Greenchoice val je in een andere online doelgroep dan mensen die dat niet zijn. We kunnen je dan advertenties tonen met bijvoorbeeld informatie over onze klantenservice in plaats van informatie over de producten van Greenchoice. Het doel van Customer match vanuit Greenchoice is het tonen van relevante advertenties op onze via Google of bijvoorbeeld facebook. Zonder customer match of vergelijkbare technieken, kunnen we je niet herkennen en kunnen we je geen persoonlijke advertenties laten zien. Je kan dan nog steeds (algemene) advertenties van ons tegenkomen. Samenwerkingspartners kunnen je bijvoorbeeld ook advertenties laten zien op basis van historische data.

Online doelgroepen werden meestal gemaakt op basis van cookies. Maar cookies zijn niet altijd even betrouwbaar. Customer Match maakt het daarom mogelijk om online doelgroepen te maken door middel van versleutelde en beveiligde klantgegevens. Deze versleuteling wordt ook wel ‘hashing’ genoemd.

Wat is hashing?

Hashing is een Engels woord en betekent in het Nederlands 'mengelmoes'. Het is het proces waarbij je een reeks aan getallen en/of letters (bijvoorbeeld een emailadres) naar een nieuwe reeks willekeurige getallen en/of letters omzet. De omvorming van de ene reeks naar de andere reeks wordt gedaan door middel van een hashing algoritme. Voor Customer Match wordt er gebruik gemaakt van het SHA-256 algoritme, waar SHA staat voor Secure Hashing Algorithm. Zo'n algoritme ervoor zorgt dat de gegevens worden omgezet naar een hashcode die niet terug te herleiden is naar de originele gegevens. Daarmee zorgt een alogoritme dat de gegevens veilig zijn. Echter, in theorie kan je eindeloos verschillende invoergegevens te proberen, net zo lang totdat je de gezochte hashwaarde tegenkomt maar dit kan wel honderden jaren duren.

Voor het gemak kan je hashing (met het SHA-256 algoritme) zien als een machine waar je iets instopt en vervolgens iets anders uithaalt. Je kan er alle soorten letters en cijfers ingooien en er komt altijd een nieuwe reeks aan cijfers en letters uit. In het geval van SHA-256 algoritme bestaat deze reeks uit 64 tekens. De reeks die eruit komt noemen we een hash.

Wat gebeurt er na de hashing?

Hashing wordt altijd gedaan vóórdat deze gegevens worden gedeeld met (social)mediapartners. (Social)mediapartners ontvangen dus alleen een niet herkenbare reeks van willekeurige cijfers en letters (hashcode) en niet het emailadres zelf. Vervolgens hashen de (social)mediapartners zelf ook hun eigen database met hetzelfde hashing algoritme. Als ze hetzelfde mailadres hebben komt er eenzelfde onherkenbare reeks van cijfers en letters uit en kan er een 'match' gemaakt worden. Als (social)mediapartners zelf niet het emailadres in de eigen database hebben staan kunnen (social)mediapartners het niet ‘matchen’ met de database van de (social)mediapartners zelf. Als er wel een match is, dan kan Greenchoice de advertenties optimaliseren en relevanter maken op basis van de nieuwe online doelgroepen.

Er zal geen dataverrijking plaatsvinden van (social)mediapartners zelf. Dit wordt bijvoorbeeld ook door Goolge zelf aangegeven.

Waarom maakt Greenchoice gebruik van customer match?

Greenchoice is altijd bezig om de ervaring van klanten te verbeteren. Advertenties zien die niet relevant voor iemand zijn kan als vervelend en zelfs irritant worden ervaren. Daarom proberen we door middel van online doelgroepen onze advertenties relevanter in te zetten. Online doelgroepen op basis van cookies zijn niet altijd even correct en kloppen vaak niet.

Daarom hebben we grondig gekeken of Customer Match een alternatief kon zijn. We vinden het namelijk belangrijk dat we goed omgaan met onze klantgegevens. Omdat er gebruik wordt gemaakt van hashing voordat (social)mediapartners iets ontvangen, én omdat we vooraf toestemming vragen aan de klant of we deze gehashte gegevens mogen delen, zien we Customer Match als een goede oplossing.

Ben je klant van Greenchoice en heb je je eerder aangemeld, maar wil je niet meer mee doen met Customer Match? Dan kan je via Mijn Greenchoice hier makkelijk en altijd weer voor afmelden.

Past customer match binnen de regels van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)?

Ook al worden de persoonsgegevens versleuteld (gehasht) en zijn ze gepseudonimiseerd, blijven het persoonsgegevens. Uiteraard willen we daar zorgvuldig mee omgaan. We vragen daarom uit voorzorg eerst toestemming (bij je aanmelding of middels een email) voordat we deze versleutelde gegevens delen. Het kan echter voorkomen dat deze gegevens ook buiten de Europese Economische Ruimte worden verwerkt. Wil je dit liever niet? Je kan op elk moment de toestemming weer intrekken via mijn.greenchoice.nl.

Bij wie kan ik terecht voor vragen over customer match?

Op deze pagina an Google kan je lezen hoe er wordt omgegaan met klantgegevens. Mocht je vragen hebben aan Greenchoice, dan beantwoorden we deze ook graag. Je kan een emailsturen naar privacy@greenchoice.nl en we helpen je graag verder.