Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Rockin’ Green Duurzaam ondernemen

Rockin’ Green biedt uitkomst voor jonge ouders die duurzame en milieuvriendelijke kleding en producten willen voor hun kids. Bovendien zijn ze ook nog superhip en fair trade. We spraken oprichtster Renate. Met welk visie is ze deze shop gestart? En wat is voor haar het verschil tussen normaal en duurzaam ondernemen? Lees het hier!

Hoe is Rockin’ Green ontstaan? 
“Rockin’ Green is in maart 2016 ontstaan, nadat mijn tweede zoontje was geboren. Toen ik net van mijn eerste zoontje was bevallen, was alles qua opvoeding en ritme nieuw en had ik weinig tijd. Om kinderkleding te kopen ging ik daarom naar de reguliere, grotere winkelketens. Ik ben wel altijd al bezig geweest met duurzaamheid, en vertaal dat ook door naar de kleding die ik mijn kinderen aantrek en het speelgoed waarmee ze spelen. In kinderkleding en -producten zitten namelijk vaak chemicaliën, zonder dat bekend is wat het effect daarvan op lange termijn is. Tijdens mijn tweede zwangerschap dacht ik: “nu wil ik het anders.” Ik wilde ervoor zorgen dat ouders gemakkelijk kindvriendelijk kleding en producten konden kopen én dat deze op een eerlijke manier werden gemaakt. Met de online shops www.rockingreen.nl heb ik nu een verzamelplatform van duurzame en eerlijk producten, en inmiddels ook een vaste winkel aan de Kleiweg in Rotterdam.”

Wie is je doelgroep?
De ‘eco doelgroep’ hoef ik niet meer te overtuigen. Zij shoppen graag in mijn webshop en komen in mijn winkel. Daar ben ik heel blij mee. De doelgroep die lastiger te bereiken is zijn de ouders die hun kind fashionable willen aankleden, en daardoor het idee van eco direct aan de kant schuiven. De uitdaging is des te groter om met Rockin’Green te laten zien dat ecokleding en - producten fair trade, kindvriendelijk én stoer zijn.

Hoe is de markt voor duurzame speelgoed?
Die markt wordt gelukkig steeds groter. Er zijn steeds meer mensen die duurzaam, ecologisch geproduceerd speelgoed belangrijk vinden. Er hangt inderdaad vaak wel een ander prijskaartje aan, maar gelukkig worden die verschillen steeds kleiner. Soms zelfs letterlijk maar €1,-. Dan kun je jezelf afvragen wat het je waard is om gerecycled speelgoed te kopen in plaats van plastic speelgoed. Veel mensen willen dit wel, maar weten niet waar dit te koop is.

En voor duurzame kleding?
Het prijsverschil tussen reguliere en ecologisch kleding is iets groter. Sommige kledingmerken zijn erg prijzig, en ik wil juist een oplossing bieden voor iedereen. Kinderen groeien snel uit hun kleding en er gaat nogal eens iets kapot. Niet iedereen wilt €60,- betalen voor een trui. Ik wil graag goede en eerlijke kleding aanbieden voor een betaalbare prijs. Daar is mijn eigen kledinglijn RG Organic vanuit ontstaan.

Wetend dat je meehelpt de wereld te verduurzamen maakt het 100% de moeite waard! Renate Rocha, eigenaresse Rockin' Green 

Ja, vertel daar eens meer over!
“Ik ben hier sinds kort mee gestart en de ontwikkeling ervan gaat rap. Ons eigen kledingmerk is ontstaan vanuit het idee om biologisch katoenen, eerlijke kleding toegankelijk te maken voor iedereen. Ik wil weg van tussenleveranciers en af van de reguliere merken, want hierdoor wordt deze kleding vaak prijzig en eentonig. Onze eigen kledinglijn RG Organic bestaat uit betaalbare basics van eerlijk biologisch katoen, en is geschikt voor zowel kinderen als volwassenen. We bedrukken ze vervolgens zelf met toffe teksten en kleurrijke beelden: organic with an urban twist. Leuk toch?”

Wat ervaar ik als ik jouw winkel binnenloop?
“Een heleboel, haha! Ik hoop dat mensen vooral zien en ervaren dat eco echt niet saai hoeft te zijn, maar juist heel stoer is. Des te leuker is het dus als mensen in mijn winkel komen zeggen “oh wat leuk, ik wist niet dat dat ook eco kon”. Dit kan gaan over kleding, tassen, maar ook over een duurzame speen of een puzzel van gerecycled materiaal. En natuurlijk kunnen mensen dit ook online vinden op mijn online webshop www.rockingreen.nl.”

Wat maakt het verschil voor jou tussen duurzaam ondernemen en normaal ondernemen?
“In vergelijking met de reguliere markt van kinderkleding en producten is het aanbod van ecologische en duurzame kleding en producten een stuk beperkter. Ik moet dus zelf gericht op zoek, en achterhalen wat er over een paar maanden nieuw op de markt komt. Je moet daarnaast je doelgroep en hun wensen goed kennen, en weten wat ze voor producten willen betalen.”

Zit daar een extra uitdaging in dan met normaal ondernemen?
“Er zullen altijd mensen sceptisch zijn, of niet in in het duurzame concept geloven. De wens om te verduurzamen is er nog lang niet bij iedereen. Je moet dus accepteren dat dat tijd kost. Ik ben inmiddels gestopt om mensen te overtuigen waarom ik duurzaam onderneem, dat zijn nu mijn klanten nog niet. Aan de andere kant, je kunt ook niet iedereen bedienen. Maar gelukkig zijn er veel mensen die wél in jouw idee of concept geloven en dit waarderen. Juist die mensen zijn mijn klanten!”

Heb je tips voor mensen die duurzaam willen ondernemen?
“Allereerst: gewoon doen. Het is belangrijk om dicht bij je eigen idealen te blijven, ondanks dat dit niet altijd makkelijk is. Met duurzaam ondernemen loop je vaker tegen een ander financieel plaatje aan dan met niet-duurzame producten. Dat is belangrijk om rekening mee te houden. Ik heb tegenslagen gehad, maar dat heeft er ook voor gezorgd dat ik ben gegroeid. Ik weet nu hoe je bepaalde situaties beter aanpakt. Wetend dat je meehelpt de wereld te verduurzamen maakt het 100% de moeite waard!”

 

Ben je MKB/ZZP-er?

Groene producten voor ondernemers met een verbruik onder 100.000 kWh en 25.000 m3

Naar MKB/ZZP

Ben je Grootzakelijk?

Oplossingen op maat voor bedrijven met een verbruik vanaf 100.000 kWh en 25.000 m3

Naar Grootzakelijk

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
4 5
Greenchoice 4,2 1055 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg