Nieuws

Volg ons op social media
LinkedIn
YouTube

Kijkje in de keuken bij Instock

20 juli 2017 - Interview met Djaja van den Berg

Ook deze maand hebben we weer een kijkje genomen in de (letterlijke) keuken van één van onze duurzame klanten. Deze keer Instock. Een fantastisch mooi concept, opgezet door jonge ondernemers, die zich hard maken om voedselverspilling tegen te gaan. Dit doen zij door te koken met producten die anders het bord niet zouden halen, en deze te serveren in hun drie restaurants gevestigd in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Daarnaast hebben ze hun eigen productlijn van o.a. speciaalbiertjes van aardappelen en brood, eigengemaakte granola, een kookboek én geven ze masterclasses. We spreken met community manager Djaja van den Berg.

 

Kun je iets vertellen over de ontstaansgeschiedenis van Instock?
“De vier oprichters van Instock liepen een traineeship bij Albert Heijn en verbaasden zich over de hoeveelheid eten dat weggegooid werd, wat eigenlijk nog gewoon goed was. Dat was héél veel. We zagen hier een kans liggen, verdiepten ons in dit thema en zochten uit wat we hiermee konden doen. Zo ontstond het idee om gerechten te maken van producten die het bord niet haalden, en met dat idee hebben we in januari 2014 de Young Ahold prijs gewonnen. Ahold vond het zo’n sympathiek idee dat we het gelijk mochten gaan realiseren!”

 

Dat is snel gegaan dus, en toen?
“Ja, het is zeker snel gegaan! In juni 2014 was het moment dat we onze eerste pop-up in het Westerpark in Amsterdam opende. Inmiddels drie jaar later hebben we een foodtruck, drie restaurants op permanente locaties in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Daarnaast hebben we onze eigen productenlijn van speciaalbiertjes, granola, een eigen kookboek en geven we masterclasses en workshops.”

 

Bier en granola. Vertel!
“Natuurlijk bestaat onze productenlijn ook uit voedsel die anders het bord niet zouden halen. Ons Pieper Biertje maken we van aardappelen die worden verspild. Jaarlijks is dit meer dan 340 miljoen kilo, vanwege overproductie, te hoge kwaliteitseisen of schoonheidsfoutjes. Bammetje Bier maken we van gered brood, waarvan jaarlijks maar liefst 380 kilo wordt weggegooid! De granola maken we van Bierborstel, een moutrestant dat overblijft na het brouwen van bier. Voor de brouwers een restproduct, voor ons een nieuwe uitdaging om voedsel te redden!”

 

En jullie Masterclasses?
“We geven
Masterclasses aan de hand van ons kookboek, een interactief kookboek zou je dus kunnen zeggen. We geven in het kookboek en de workshop tips hoe je met de groenten die je nog hebt liggen gerechten kunt maken, en dus niks hoeft weg te gooien. We leren duurzame conserveringtechnieken, hoe je kunt fermenteren en hoe je het beste je boodschappen inkoopt om verspilling tegen te gaan. We laten mensen dingen zien, proeven en uiteindelijk mogen ze zelf aan de slag!”

 

Hebben gasten een andere eetbeleving dan in andere restaurants?
“Ja, zeker. We werken natuurlijk noodgedwongen met een bepaalde oogst, en zijn afhankelijk van de producten die onverkocht blijven. Hierdoor ziet ons
menu er altijd anders uit, dit is een heel andere beleving dan een vaste menukaart. 168 supermarkten van Albert Heijn zijn inmiddels aangesloten dus we hebben in drie jaar wel steeds meer keuze gekregen. We weten bijvoorbeeld nu dat we vandaag paprika’s hebben, en morgen appels waardoor we daarop kunnen anticiperen. Uiteindelijk is de beleving daardoor wel anders en zijn gasten zich ervan bewust dat ze eten wat er op dat moment beschikbaar is.”

 

Hoe ziet jullie kaart eruit?
“Onze ontbijt- en lunchkaart is een vaste kaart, met bijvoorbeeld onze
eigengemaakte granola en soep van de dag. De soep maken we dan wel weer met de groenten die we op dat moment in huis hebben. Ons avondmenu varieert wekelijks, maar we serveren altijd een viergangendiner met culinaire hoogstandjes. Op alle vestigingen maken de chefs hun eigen creaties met de producten die we dan hebben. Gasten eten dus op iedere vestiging iets anders, gemaakt van dezelfde producten. Onze chefs zijn onwijs creatief, wat ook wel moet met al die verschillende producten. Daarnaast redden we ook wijnen omdat het label verkeerd gedrukt is, of omdat er een mooi verhaal achter zit. Bijvoorbeeld wijnen die zijn gemaakt door mensen die verder van de arbeidsmarkt afstaan. Niet alleen voor het eten kom je bij ons, maar dus ook echt voor de beleving.”

 

Hoe werken jullie, naast de duurzame producten, zo duurzaam mogelijk?
“We proberen het op verschillende manieren door te trekken. Bijvoorbeeld door met Greenchoice in zee te gaan en je ziet het ook terug in ons interieur. We gebruiken oude schoolstoelen en onze lampen zijn
onder andere van oude verkeerslampen gemaakt. Het zijn leuke details waar je de duurzaamheid in terugziet. Daarnaast hebben we op iedere vestiging een Instock shop waar we duurzame producten verkopen van andere ondernemers en natuurlijk ons eigen kookboek en granola.”

 

Wat zou je het komende jaar/jaren willen bereiken met Instock?
“We willen uiteraard groeien! De reststromen van voedsel zijn zo groots dat we dat met drie restaurants niet kunnen opvangen. Misschien willen we dus nog wel een vestiging erbij openen. Om écht een verschil te maken denken we aan het opzetten van een distributieschakel zodat we kunnen leveren aan andere restaurants. Zo kunnen we miljoenen kilo’s redden per jaar. We willen daarmee de norm creëren dat weggooien niet normaal is. We willen dus blijven groeien, innoveren en mensen inspireren. We blijven in ieder geval creatief bezig om overbodig te worden zodat voedselverspilling uiteindelijk niet meer bestaat. Dat zou natuurlijk het állermooiste zijn!”

 

Heb je tips voor mensen die ook duurzaam willen ondernemen?
“Heel simpel: gewoon doen, en vooral niet denken in obstakels. Duurzaam ondernemen geeft zoveel meer voldoening. Als ik kijk bij bij Instock en de mensen om mij heen die met zoveel passie werken, krijg ik daar echt energie van.
De huisstijl bestond bijvoorbeeld nog niet, terwijl de deuren van ons restaurant al open stonden, haha!”

 

Daar worden wij blij van! En tot slot, waarom hebben jullie gekozen voor Greenchoice als energieleverancier?
“We staan voor groen en duurzaamheid op elk gebied. Greenchoice is het groenste energiebedrijf van Nederland. Wat wij ook belangrijk vinden is dat de energie lokaal wordt opgewekt en je ziet waar de stroom vandaan komt. Daarnaast heeft Greenchoice een prettige klantenservice, wat voor ons de doorslaggevende reden was om ons bij Greenchoice aan te sluiten.”