Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Nieuws

Volg ons op social media
LinkedIn
YouTube

Friet met een verhaal

26 juli 2016 - Nieuwsbericht

Verse friet doet het altijd goed: bij jong en oud, arm en rijk. Maar als je friet voor mensen maakt, doe het dan goed en zo duurzaam mogelijk.” Dat was de gedachte van Roderick Heijning (28) toen hij in 2011 startte met zijn biologische Frietfiets. Weekend aan weekend stond hij op evenementen aardappels te snijden en in verantwoord vet te bereiden. Met succes. Uiteindelijk zei hij zijn baan als maatschappelijk werker op. Nu runt hij samen met zakenpartner Siem van Bruggen het duurzame bedrijf dapp bio food en zijn er naast vier Frietfietsen ook al drie Frietwinkels in Utrecht, Den Haag en Breda.

Duurzaam, ambachtelijk, biologisch
"Ik vind het zelf volstrekt normaal dat je als ondernemer bewust bent van het effect dat je hebt op de wereld. In deze tijd is iedereen verplicht over duurzaamheid na te denken. Dat willen wij zelf en onze klanten ook. Dus gieten wij al vanaf de start onze frieten in een heel ander concept. De drie pijlers van dapp staan nog steeds als een huis: duurzaam, ambachtelijk en biologisch."

Frituurolie wordt biodiesel
“We gaan bewust om met producten en grondstoffen. Denk aan zoveel mogelijk hergebruik en gerecycled materiaal zoals servetten en verpakkingen. Onze frituurolie recyclen we tot biodiesel voor ons eigen transport. Wij streven naar zo min mogelijk afval. Dat wat we overhouden aan afval scheiden we om te recyclen tot nieuwe grondstoffen en materialen. Vanzelfsprekend maken we gebruik van groene energie.”

Puur met respect voor natuur
Het ambachtelijke ziet de klant direct terug in de verse frieten waar de stukjes schil nog aan zitten. “We serveren de aardappel in haar pure vorm zonder onnodige toevoegingen. Geteeld met respect voor de natuur, zonder chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest. Dat is gezonder voor dieren, planten en de mens.  Natuurlijk is alles biologisch. Ook de kroketten.” Dapp is Skal gecertificeerd, net als alle leveranciers.

Terug naar basis
“Ons uitgangspunt is ‘terug naar de basis’: focussen op één ding zodat je dat heel erg goed doet. Een voortreffelijk product komt voor ons op de eerste plaats. Onze Frietwinkels zijn bijzonder en  hierdoor hebben we een eigen klantenkring opgebouwd. Tegelijkertijd  zijn wij laagdrempelig want friet is er voor iedereen.”

Verhaal vertellen
Een bio-product van topkwaliteit verdient bijzondere aandacht en soms wat meer uitleg. “In de dapp-academie leren onze medewerkers, die wij dappers noemen, waarom we al deze verantwoorde keuzes maken. Zij kunnen ons verhaal goed en enthousiast doorvertellen aan klanten. Het gaat uiteindelijk om zo veel meer dan alleen de frieten zelf.”

Cirkel van duurzaamheid
“We groeien als onderneming steeds verder in duurzaamheid. Ooit hopen we geheel afvalvrij te zijn : we onderzoeken nu hoe we ons afval kunnen composteren en de compost terug kunnen geven aan de boer. Het is een leuke uitdaging om te blijven innoveren. Elke dag poppen er nieuwe technologieën of concepten op. Met een biologisch natuurproduct als een aardappel blijft het ook spannend om constant de juiste kwaliteit te blijven vinden. Ons toekomstbeeld is dat we de cirkel van duurzaamheid rond maken. Misschien zelfs tot aan eigen aardappelvelden toe. Voor nu richten wij ons op korte termijn op het openen van meer Frietwinkels door heel Nederland en erbuiten.”

Duurzaam doorgroeien
“Al sinds de eerste winkel in 2014 open ging gebruiken we energie van Greenchoice. Greenchoice was de enige leverancier die paste bij het beeld van dapp hoe je duurzaam met energie omgaat. Ik merkte dat zij echt voor groen gaan en dezelfde uitgangspunten hebben als wij. Wat ik leuk vind is dat we - nu we voor een periode van groei staan – die fase ook weer samen met Greenchoice invullen. Ze denken met ons mee hoe we duurzame energie nog beter in kunnen zetten.”

“Mijn advies aan andere ondernemers: fócus. Doe één ding heel erg goed. Daar volgt vanzelf uit dat je gaat innoveren en alles rondom je product steeds een beetje beter kan maken. Duurzaam ondernemen is op alle fronten een plezierig avontuur. Ik krijg er in elk geval zelf heel veel energie van.“

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
5 5
Greenchoice 4,2 1037 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg