Wij maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van onze website te analyseren en om de inhoud van onze website & advertenties af te stemmen op jouw voorkeuren. Lees meer over onze cookies of hoe wij omgaan met jouw privacy. Wanneer je de cookies accepteert plaatsen wij naast functionele & analytische cookies ook marketing cookies. Wil je dit liever niet? Klik dan op sluiten of ga naar Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Meter

Hoe lees ik mijn stroom- en gasmeter af?

Snel en eenvoudig je meterstanden aflezen en doorgeven? Dat kan! Bekijk onze afleesinstructies en geef de standen gemakkelijk door via Mijn Greenchoice of de app.

Wanneer en aan wie geef ik mijn meterstanden door?

Je geeft meterstanden door aan je energieleverancier bij de start of het einde van de energielevering en één keer per jaar voor de jaarnota. Heb je een slimme meter die wij mogen uitlezen? Dan hoef je geen meterstanden aan ons door te geven. Daarnaast kun je meterstanden doorgeven wanneer en hoevaak je wilt, bijvoorbeeld om je verbruik te bekijken of termijnbedrag te controleren. Ga hiervoor naar Mijn Greenchoice of de Greenchoice app.

Bij wie moet ik zijn als ik problemen heb met de meter

Jouw netbeheerder is eigenaar van jouw meter. Indien je vermoedt dat jouw meter defect is, kan jouw netbeheerder je hiermee helpen. In eerste instantie zullen zij je telefonisch advies geven. Het is ook mogelijk jouw meter door de netbeheerder te laten ijken. Dit gebeurt op basis van ongelijk: indien de meter inderdaad defect is, betaalt de netbeheerder de kosten. Maar als er geen defect wordt geconstateerd, zijn de kosten voor jou.

Hoe kan ik een nieuwe aansluiting laten plaatsen of een bestaande aansluiting verwijderen?

Nieuwe aansluiting plaatsen
Als je een nieuwe aansluiting wilt realiseren, kun je dit aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. Je netbeheerder maakt voor de nieuwe aansluiting een EAN-code aan. Deze EAN-code meld je vervolgens bij ons aan, zodat de netbeheerder weet dat de stroom of het gas door Greenchoice geleverd gaat worden. Daarna kun je met je netbeheerder een afspraak inplannen om een meter te laten plaatsen.

Aansluiting verwijderen
Je kunt een stroom- of gasmeter laten verwijderen of verzegelen door je netbeheerder. Ook dit regel je via www.mijnaansluiting.nl. Vergeet niet om je leveringscontract voor de betreffende aansluiting bij ons op te zeggen. Nadat alles is afgerond ontvang je een nota met de kosten (verbruikskosten, vaste leveringskosten en netbeheerkosten) tot aan de afsluiting. De kosten voor het verwijderen van de aansluiting betaal je aan de netbeheerder.

Heb ik een andere meter nodig voor de levering van groene stroom en bosgecompenseerd gas van Greenchoice?

Nee, je behoudt je huidige stroom- en gasmeter. De stroom die uit jouw stopcontact komt, is een mix van alle opwekkingsbronnen. Op het moment dat je naar Greenchoice overstapt, wordt het aandeel groene stroom in deze mix groter. Voor gas is vrijwel geen verschil in opwekking mogelijk. Jouw gasverbruik wordt door Greenchoice gecompenseerd door de aanplant en het onderhoud van bomen in wereldwijde bosprojecten. Greenchoice produceert op kleine schaal echt groen gas.

Slimme meter

Wat is een slimme meter?

Met een slimme, digitale meter kunnen jouw meterstanden op afstand worden uitgelezen. Zo hoef je zelf geen meterstanden meer door te geven! Ook krijg je inzicht in het verbruik via een maandelijks verbruik- en kostenoverzicht en kunnen storingen sneller opgespoord en opgelost worden.

Hoe vaak wordt mijn slimme meter uitgelezen?

De meter wordt uitgelezen bij de start en het einde van de energielevering op jouw adres, wanneer het tijd is voor de jaarnota en voor het verbruik- en kostenoverzicht. Wil je een specifieker inzicht in je verbruik? Kies er dan voor om de meter iedere dag of ieder kwartier uit te lezen. Aanpassen kan via de Greenchoice app of Mijn Greenchoice via Instellingen. Deelnemers van het spaarprogramma Samen Greenchoice worden beloond met 350 extra punten als zij ervoor kiezen om hun slimme meter per kwartier uit te lezen.

Kan ik het uitlezen van de meterstanden uitschakelen?

Standaard wordt je meter eenmaal per maand uitgelezen. Via de Greenchoice app of Mijn Greenchoice kun je de uitleesfrequentie verhogen of verlagen, maar je kunt het uitlezen niet uitschakelen. Dat kan alleen de netbeheerder. Neem dus contact op met de netbeheerder om de slimme functie uit te schakelen. Daarna werkt de meter als een normale digitale meter.

Wanneer krijg ik een slimme meter?

In 2014 zijn alle netbeheerders in Nederland gestart met de uitrol van de slimme meter. Ze streven ernaar dat dit jaar elk huishouden kosteloos een slimme meter aangeboden heeft gekregen. Klik hier voor meer informatie over de slimme meterplaatsing.  

Kan ik zelf een slimme meter aanvragen?

Ja, je kunt een prioriteitsplaatsing aanvragen. Houd er rekening mee dat de netbeheerder hiervoor kosten in rekening brengt. Een prioriteitsplaatsing voor stroom én gas kost ongeveer €75. De exacte kosten kun je bij je netbeheerder opvragen.

Kan ik een slimme meter weigeren?

Het weigeren van een slimme meter kan bij de netbeheerder, mits de huidige meter goed functioneert. Wil je niet dat de meter op afstand wordt uitgelezen? Dan kun je het uitlezen door de netbeheerder laten blokkeren. Of je kiest ervoor om de meter slechts een keer per jaar voor de nota uit te laten lezen.

Moet ik iets doen als ik een nieuwe meter krijg of heb gekregen?

Nee, je hoeft niets te doen. Je netbeheerder geeft de meterstanden van de oude en nieuwe meters aan ons door. Met de meterstanden van de oude meter maken wij een tussentijdse nota op. Deze ontvang je binnen zes weken na de meterwissel.

We hebben twee tips:
- Neem vlak voor de meterwissel een foto van de meterstanden, het meternummer en dagtekening;
- Vraag na de meterwissel de meterwisselbon met de gegevens van de oude en nieuwe meter op bij de monteur.

Zo heb je altijd een bewijs van de laatste meterstanden op de oude meter.

Hoe zit het met de veiligheid met betrekking tot hacken, privacy en straling?

Hacken
Het slimmemetersysteem is uitgebreid getest en beveiligd tegen inbraakpogingen (hacken). Alle meterstanden worden zo goed mogelijk beveiligd door de netbeheerders en energieleveranciers. Zij hebben uitgebreide maatregelen genomen om de energienetten en het dataverkeer met de nieuwste technologie te beveiligen. Bovendien voldoen alle slimme meters aan de wettelijke veiligheidseisen.

Privacy
De privacy is beschermd door diverse wet- en regelgeving. Wil je weten wat je van ons kan verwachten met betrekking tot privacy en de slimme meter, dan kun je de Gedragscode Slimme Meter nalezen. Hierin staat hoe wij en andere partijen (die zijn aangesloten bij Energie Nederland) om moeten gaan met persoonsgegevens die we verkrijgen door op afstand jouw slimme meter uit te lezen.

Straling
Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van de straling van de slimme meter. Daaruit blijkt dat de straling die deze meter produceert beperkt is, omdat de meter incidenteel wordt uitgelezen en er alleen straling is tijdens een uitlezing. Uit de onderzoeken blijkt dat deze straling geen grenzen overschrijdt.

Uiteraard bepaalt ieder voor zich wat wel of niet acceptabel is op deze gebieden, dus we respecteren jouw persoonlijke keuze hierin.

Enkel en dubbeltarief

Wanneer geldt het normaal- en daltarief?

Het normaaltarief geldt op weekdagen tussen 7.00 en 23.00 uur. Het daltarief geldt ’s nachts tussen 23.00 en 7.00 uur, in het weekend en op officiële feestdagen. In Noord-Brabant en Limburg gaat het daltarief doordeweeks al om 21.00 uur in. Je kunt alleen gebruikmaken van het normaal- en daltarief als je een dubbele meter hebt.

Wat is voordeliger: enkel- of dubbeltarief?

Als vuistregel houden wij aan: als je minimaal 55% van je stroomverbruik afneemt tijdens het daltarief – ’s nachts, in het weekend en op officiële feestdagen – is dubbeltarief rendabel. In andere gevallen is enkeltarief voordeliger, omdat je anders meer verbruik afrekent tegen het hogere normaaltarief. Als je voordeel wilt halen uit het dubbeltarief kun je proberen je verbruikspatroon aan te passen door zo veel mogelijk je grootverbruikers (bijvoorbeeld de wasmachine, wasdroger, vaatwasser) op de daluren aan te zetten. Heb je daar geen zin in, kies dan voor het enkeltarief.

Kan ik wil wisselen van enkel- naar dubbeltarief of andersom?

Ja, als je een meter hebt met twee telwerken kun je het tarief kosteloos omzetten. Neem hiervoor contact op met Greenchoice. Wij zetten het tarief met terugwerkende kracht in vanaf de startdatum van levering of huidige notaperiode. Vergeet niet; als we standen opvragen voor de jaarnota, om allebei de standen door te geven.

Ik heb een dubbele meter. Welk telwerk is normaaltarief en welk telwerk daltarief?

Wij hebben intructies uitgeschreven voor het aflezen van de meterstanden. Bekijk hier de afleesintructies.

Ik heb zonnepanelen, is enkeltarief dan niet voordeliger?

Nee, het dubbeltarief is voordeliger. Dat werkt als volgt: Overdag schijnt de zon en wekken je zonnepanelen de meeste energie op. Vijf dagen per week krijg je hiervoor een vergoeding tegen het normaaltarief en slechts twee dagen, namelijk in het weekend, krijg je een vergoeding tegen het daltarief. Bovendien kun je overdag gelijk gebruik maken van de energie die jouw panelen opwekken en neemt je verbruik op het normaaltarief af. Het grootste deel van je stroomafname vindt dus plaats op het daltarief. Kortom: met een dubbeltarief krijg je een hogere vergoeding voor jouw teruglevering en betaal je minder voor jouw afname.

Verbruik

Wat is mijn verbruik? En wat is een gemiddeld verbruik?

Jouw verbruik is het aantal kilowattuur stroom en kubieke meter gas dat je in een bepaalde periode hebt afgenomen van het energienet. Het verbruik wordt gemeten op basis van twee meterstanden op verschillende datums. Het verschil tussen die meterstanden is je verbruik in die periode. Een meterstand op zich zegt dus niets over je verbruik.

Hoe wordt mijn gasverbruik berekend?

Aardgas is een natuurproduct dat in werkelijkheid uit een mengsel van meerdere gassen bestaat. Daarom wordt er rekening gehouden met wisselende omstandigheden. Al deze omstandigheden bij elkaar noemen we op de jaarnota de gascorrectiefactor. Het gecorrigeerde verbruik dat wij met jou afrekenen kun je als volgt narekenen: (eindstand-beginstand) x gascorrectiefactor.

Hoe is de gascorrectiefactor opgebouwd?

De gascorrectiefactor bestaat uit drie onderdelen.

Calorische correctiefactor
Elke kubieke meter gas die bij je thuis wordt afgeleverd is anders van samenstelling. Hierdoor geeft een kubieke meter gas meer of minder energie. Je netbeheerder meet op regionale punten waaruit dit mengsel van gassen bestaat. Ten opzichte van de Groningse standaard wordt jouw gas dan gecorrigeerd door middel van een calorische correctiefactor.

Temperatuurcorrectie
In Nederland gaan wij er vanuit dat de temperatuur van de meter in jouw huis gemiddeld 15 graden is. Dit is ook zo gemeten en afgesproken tussen netbeheerders en de ACM. Gas zet uit bij een hogere temperatuur en daarom wordt dit gecompenseerd. De Groningse standaard gaat namelijk uit van 7 graden. Bij sommige meters corrigeert de meter dit al zelf. Op de jaarnota staat dan factor 1 vermeld.

Telwerkfactor
Als je meer dan 50 meter boven de zeespiegel woont (op de begane grond) kan er ook sprake zijn van een telwerkfactor. Hoe hoger je woont, hoe lager de luchtdruk. Dan zet aardgas relatief meer uit waardoor er meer gemeten wordt. Om dit te compenseren wordt een factor toegepast. Wat deze factor is wordt bepaald door de netbeheerder. Is dit niet van toepassing dan vind je een factor 1 op jouw jaarnota. Let op: de temperatuurcorrectie en telwerkfactor worden in verband met een wetswijziging pas met ingang van 2015 toegepast. Loopt jouw factuur over eerdere jaren? Dan vind je een gewogen gemiddelde factor.

Wat is het verbruik van een gemiddeld huishouden?

Hieronder vind je een overzicht van een gemiddeld verbruik per huishoudgrootte in Nederland. Overigens zegt de huishoudgrootte lang niet alles over het verbruik. Factoren als woonoppervlakte, soort woning (vrijstaand, rijtjeswoning, appartement), mate van isolatie en dergelijke hebben ook een grote invloed. De hieronder genoemde verbruiken kunnen dus flink afwijken van jouw persoonlijke situatie en hanteren we puur als richtlijn.

1-persoonshuishouden > Stroom (kWh):1500, Gas (m3): 1100
2-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 2500, Gas (m3): 1100
3-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 4000, Gas (m3): 1500
4-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 4500, Gas (m3): 1750
5+persoonshuishouden > Stroom (kWh): 5000, Gas (m3): 2000
Gemiddeld Nederland > Stroom (kWh): 3500, Gas (m3): 1600

Netbeheer

Wat doet een netbeheerder?

Een netbeheerder is een organisatie die ervoor zorgt dat er in een bepaalde regio een netwerk (kabels en leidingen) ligt, waardoor stroom en/of gas veilig en continu kan worden getransporteerd. De netbeheerder is daarnaast ook verantwoordelijk voor aanvragen van en wijzigingen aan de energieaansluiting, storingen, de gas- en stroommeter en de aansluit- en transportovereenkomst. Ook is de netbeheerder eigenaar van de meters in de meterkast. Ter controle zal de netbeheerder (minimaal) eens in de drie jaar fysiek de meterstanden opnemen.

Wie is mijn netbeheerder?

Dat verschilt per regio. Kijk op Netbeheer Nederland voor meer informatie.

Wat is een EAN-code?

De EAN-code (European Article Number) is een unieke, 18-cijferige code die is gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting. Met deze code kan een leverancier de levering aanvragen of overnemen. Krijg je een nieuwe meter, met dus een ander meternummer, dan wordt het nieuwe meternummer gekoppeld aan de bestaande EAN-code. Je kunt jouw EAN-codes terugvinden in het EAN-codeboek op www.eancodeboek.nl. Houd er rekening mee dat in sommige plaatsen de huisnummertoevoegingen kunnen afwijken van de toevoegingen in de gemeentelijke administratie.

Waar kunnen we je mee helpen?

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
5 5
Greenchoice 4,2 3434 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg