Wij maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van onze website te analyseren en om de inhoud van onze website & advertenties af te stemmen op jouw voorkeuren. Lees meer over onze cookies of hoe wij omgaan met jouw privacy. Wanneer je de cookies accepteert plaatsen wij naast functionele & analytische cookies ook marketing cookies. Wil je dit liever niet? Klik dan op sluiten of ga naar Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies

Meter

Hoe moet ik mijn stroom- en gasmeter aflezen?

Meters zijn er in veel soorten en maten. Er zijn analoge meters met één of meerdere telwerken. En er zijn digitale meters met een klein display waarop één of meerdere telwerken afwisselend in beeld komen. Hoe lees je die meters nu af? Hieronder geven we tips, maar je kunt ook deze video bekijken.

Analoge stroommeter
Een analoge meter heeft een telwerk (enkele meter) of twee telwerken (dubbele meter). De telwerken bestaan uit vier tot zes telwielen (cijfers die ronddraaien). Je leest de cijfers van links naar rechts. Het laatste cijfer draait het snelst en is daarom vaak niet goed in beeld. Meestal hoort dit laatste cijfer wél bij de meterstand. Behalve als er duidelijk een komma voor staat. Op de meeste meters staat er dan ook een rood vlak om het laatste cijfer. Staat er een komma voor en/of een rood vlak om het laatste cijfer? Dan hoeft je dit laatste cijfer niet te noteren. Als je twee telwerken hebt, is het de bedoeling dat je beide meterstanden doorgeeft.

Digitale stroommeter
Een digitale meter heeft een digitaal display waarop een tot wel vier telwerken getoond kunnen worden. Op de meeste digitale meters is een legenda zichtbaar die aangeeft wat de verschillende telwerken betekenen (levering/teruglevering en normaal-/daltarief). Met een knopje naast het display kun je schakelen tussen de telwerken. Hierdoor licht het display ook op en worden de standen beter zichtbaar (handig in een donkere meterkast!). Als je twee telwerken hebt voor levering, dan noemen we dat een dubbele meter. Het is de bedoeling dat je alle meterstanden doorgeeft.

Slimme stroommeter
Een slimme stroommeter is een speciaal soort digitale meter waarmee de meterstanden op afstand kunnen worden uitgelezen door de leverancier. Je hoeft dan dus geen meterstanden aan ons door te geven. Elke slimme meter is digitaal, maar niet elke digitale meter is ook slim. Bij een slimme meter kan de slimme functie ook uit staan. In dat geval vragen we de meterstanden bij je op als het tijd is voor de jaarnota. Een slimme meter die niet op afstand uitleesbaar is, kun je zelf aflezen zoals een normale digitale meter (hierboven beschreven).

Analoge gasmeter
Een analoge gasmeter heeft een telwerk met daarop een aantal telwielen (cijfers die ronddraaien). Vrijwel alle gasmeters hebben cijfers achter de komma en/of in het rood. Deze cijfers hoef je niet te noteren.

Digitale gasmeter
Een digitale gasmeter heeft een display waarop de gasmeterstand getoond wordt. Er zit een knopje naast het display om het te op laten lichten. De cijfers achter de komma hoef je niet door te geven.

Slimme gasmeter
Een slimme gasmeter is een speciaal soort digitale meter waarmee de meterstand op afstand kan worden uitgelezen door de leverancier. Dit kan alleen als er een slimme stroommeter aan gekoppeld is. Alleen de slimme stroommeter is namelijk verbonden met het net. In sommige woningen liggen de stroom- en gasmeter te ver uit elkaar om aan elkaar te koppelen. Dan is een slimme gasmeter helaas niet mogelijk.

Bij wie moet ik zijn als ik problemen heb met de meter?

Jouw netbeheerder is eigenaar van jouw meter. Indien je vermoedt dat jouw meter defect is, kan jouw netbeheerder je hiermee helpen. In eerste instantie zullen zij je telefonisch advies geven. Het is ook mogelijk jouw meter door de netbeheerder te laten ijken. Dit gebeurt op basis van ongelijk: indien de meter inderdaad defect is, betaalt de netbeheerder de kosten. Maar als er geen defect wordt geconstateerd, zijn de kosten voor jou.

Hoe kan ik een nieuwe aansluiting laten plaatsen of een bestaande aansluiting verwijderen?

Nieuwe aansluiting plaatsen
Als je een nieuwe aansluiting wilt realiseren, kun je dit aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. Je netbeheerder maakt voor de nieuwe aansluiting een EAN-code aan. Deze EAN-code meld je vervolgens bij ons aan, zodat de netbeheerder weet dat de stroom of het gas door Greenchoice geleverd gaat worden. Daarna kun je met je netbeheerder een afspraak inplannen om een meter te laten plaatsen.

Aansluiting verwijderen
Je kunt een stroom- of gasmeter laten verwijderen of verzegelen door je netbeheerder. Ook dit regel je via www.mijnaansluiting.nl. Vergeet niet om je leveringscontract voor de betreffende aansluiting bij ons op te zeggen. Nadat alles is afgerond ontvang je een nota met de kosten (verbruikskosten, vaste leveringskosten en netbeheerkosten) tot aan de afsluiting. De kosten voor het verwijderen van de aansluiting betaal je aan de netbeheerder.

Wordt er een andere meter geplaatst als ik overstap naar Greenchoice? Er moet toch groene stroom en groen gas worden geleverd?

In de opwekking van stroom kan verschil zitten, in de stroom zelf niet. De stroom die uit jouw stopcontact komt, is een mix van alle opwekkingsbronnen. Er hoeft dus geen andere leiding of een andere meter te worden geplaatst. Op het moment dat je naar Greenchoice overstapt, wordt het aandeel groene stroom in de stroommix groter. Voor gas is er geen verschil in opwekking (hoewel Greenchoice wel sinds kort als eerste in Nederland op kleine schaal echt groen gas produceert). De schadelijke gevolgen van jouw gasverbruik worden door Greenchoice gecompenseerd door de aanplant en het onderhoud van bomen. 

Wanneer en aan wie geef ik mijn meterstanden door?

Sinds 1 augustus 2013 zijn de energieleveranciers verantwoordelijk voor het opnemen, controleren en vaststellen van de meterstanden. Daarvoor was dit een taak van de netbeheerders. Door je meterstanden tijdig aan ons door te geven voorkom je dat wij deze moeten schatten. Als je een slimme meter hebt, hoef je je meterstanden niet aan ons door te geven. Voorwaarde is dan wel dat de slimme functie is ingeschakeld door de netbeheerder. Met de meterstanden maken we jaarlijks een energienota op. De netbeheerder is de eigenaar van de meters en zal (minimaal) eens per drie jaar bij je langskomen om de meterstanden op te nemen en vast te stellen of de meter het nog goed doet.

Slimme meter

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een nieuw soort digitale energiemeter. Je netbeheerder kan via deze digitale meter jouw meterstanden op afstand lezen als je daartegen geen bezwaar hebt. Deze meterstanden zijn dan ook beschikbaar voor Greenchoice, bijvoorbeeld voor de jaarnota of voor het tonen van een uitgebreid verbruiksoverzicht.

Wat zijn de voordelen van de slimme meter?

De slimme meter heeft meerdere voordelen:

- De meterstanden worden op afstand uitgelezen. Zelf standen doorgeven is niet meer nodig.
- Je krijgt meer inzicht in het verbruik via het verbruik-, en kostenoverzicht.
- Storingen worden sneller opgespoord en opgelost.
- De netbeheerder krijgt meer inzicht in aanbod en verbruik van energie en kan zo het net beter in balans houden

Hoe vaak wordt mijn slimme meter uitgelezen?

De meter wordt uitgelezen bij de start en het einde van de energielevering op jouw adres, wanneer het tijd is voor de jaarnota en voor het verbruik- en kostenoverzicht. Wil je een specifieker inzicht in je verbruik? Kies er dan voor om de meter iedere dag of ieder kwartier uit te lezen. Aanpassen kan via de Greenchoice app of Mijn Greenchoice via Instellingen.

Kan ik het uitlezen van de meterstanden uitschakelen?

Standaard wordt je meter eenmaal per maand uitgelezen. Via de Greenchoice app of Mijn Greenchoice kun je de uitleesfrequentie verhogen of verlagen, maar je kunt het uitlezen niet uitschakelen. Dat kan alleen de netbeheerder. Neem dus contact op met de netbeheerder om de slimme functie uit te schakelen. Daarna werkt de meter als een normale digitale meter.

Wanneer krijg ik een slimme meter?

In 2014 zijn alle netbeheerders in Nederland gestart met de uitrol van de slimme meter. Alle huishoudens krijgen kosteloos een slimme meter aangeboden. Op de website van je netbeheerder kun je nagaan wanneer je aan de beurt bent. Het project wordt naar verwachting eind 2020 afgerond.

Kan ik zelf een slimme meter aanvragen?

De netbeheerders streven ernaar om uiterlijk in 2020 in ieder huishouden een slimme meter te plaatsen. Op de meeste plekken is dit inmiddels al gebeurd. Heb jij nog geen slimme meter maar wil je er wel een? Dan kun je een prioriteitsplaatsing aanvragen. Houd er rekening mee dat de netbeheerder hiervoor kosten in rekening brengt. Een prioriteitsplaatsing van beide slimme meters kost ongeveer €75. De exacte kosten kun je bij je netbeheerder opvragen.

Kan ik een slimme meter weigeren?

Wil je niet dat de meter op afstand wordt uitgelezen? Dan kunnen wij het uitlezen van de meterstanden uitzetten (met uitzondering voor de jaarnota). Je kan de meter ook geheel weigeren zodra de netbeheerder een slimme meter aanbiedt. Weigeren kan alleen bij je netbeheerder en niet bij ons.  

Krijg je een nieuwe meter omdat je oude meter niet goed functioneert? Dan kan je de meter niet weigeren. Het uitlezen van de meterstanden kan dan wel geblokkeerd worden.

Moet ik iets doen als ik een nieuwe meter krijg of heb gekregen?

Nee, je hoeft niets te doen. Je netbeheerder geeft de meterstanden van de oude en nieuwe meters aan ons door. Met de meterstanden van de oude meter maken wij een tussentijdse nota op. Deze ontvang je binnen zes weken na de meterwissel.

We hebben twee tips:
- Neem vlak voor de meterwissel een foto van de meterstanden, het meternummer en dagtekening;
- Vraag na de meterwissel de meterwisselbon met de gegevens van de oude en nieuwe meter op bij de monteur.

Zo heb je altijd een bewijs van de laatste meterstanden op de oude meter.

Hoe zit het met de veiligheid met betrekking tot hacken, privacy en straling?

Hacken
Het slimmemetersysteem is uitgebreid getest en beveiligd tegen inbraakpogingen (hacken). Alle meterstanden worden zo goed mogelijk beveiligd door de netbeheerders en energieleveranciers. Zij hebben uitgebreide maatregelen genomen om de energienetten en het dataverkeer met de nieuwste technologie te beveiligen. Bovendien voldoen alle slimme meters aan de wettelijke veiligheidseisen.

Privacy
De privacy is beschermd door diverse wet- en regelgeving. Wil je weten wat je van ons kan verwachten met betrekking tot privacy en de slimme meter, dan kun je de Gedragscode Slimme Meter nalezen. Hierin staat hoe wij en andere partijen (die zijn aangesloten bij Energie Nederland) om moeten gaan met persoonsgegevens die we verkrijgen door op afstand jouw slimme meter uit te lezen.

Straling
Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van de straling van de slimme meter. Daaruit blijkt dat de straling die deze meter produceert beperkt is, omdat de meter incidenteel wordt uitgelezen en er alleen straling is tijdens een uitlezing. Uit de onderzoeken blijkt dat deze straling geen grenzen overschrijdt.

Uiteraard bepaalt ieder voor zich wat wel of niet acceptabel is op deze gebieden, dus we respecteren jouw persoonlijke keuze hierin.

Enkel en dubbeltarief

Wanneer geldt het normaal- en daltarief?

Het normaaltarief geldt op weekdagen tussen 7.00 en 23.00 uur. Het daltarief geldt ’s nachts tussen 23.00 en 7.00 uur, in het weekend en op officiële feestdagen. In Noord-Brabant en Limburg gaat het daltarief doordeweeks al om 21.00 uur in. Je kunt alleen gebruikmaken van het normaal- en daltarief als je een dubbele meter hebt.

Wat is voordeliger: enkel- of dubbeltarief?

Als vuistregel houden wij aan: als je minimaal 55% van je stroomverbruik afneemt tijdens het daltarief – ’s nachts, in het weekend en op officiële feestdagen – is dubbeltarief rendabel. In andere gevallen is enkeltarief voordeliger, omdat je anders meer verbruik afrekent tegen het hogere normaaltarief. Als je voordeel wilt halen uit het dubbeltarief kun je proberen je verbruikspatroon aan te passen door zo veel mogelijk je grootverbruikers (bijvoorbeeld de wasmachine, wasdroger, vaatwasser) op de daluren aan te zetten. Heb je daar geen zin in, kies dan voor het enkeltarief.

Kan ik wil wisselen van enkel- naar dubbeltarief of andersom?

Als je twee actieve telwerken hebt en wilt wisselen van enkel- naar dubbeltarief of andersom, dan is dit een eenvoudige administratieve omzetting. Deze wijziging kun je bij Greenchoice aanvragen en gaat met terugwerkende kracht in vanaf de startdatum van de huidige notaperiode. Wij rekenen hier geen kosten voor.

Heb je nu een stroommeter met één actief telwerk en wil je wisselen naar dubbeltarief? Dan is het nodig dat de netbeheerder een tweede telwerk activeert. Hiervoor moet de netbeheerder soms een nieuwe meter plaatsten. Voor het aanvragen en meer informatie over het activeren van een tweede telwerk kun je contact opnemen met je netbeheerder. De netbeheerder kan dan ook aangeven of er kosten aan verbonden zijn.

Ik heb een dubbele meter. Welk telwerk is normaaltarief en welk telwerk daltarief?

Bij het overgrote deel van de dubbele meters registreert teller 1/I of 1.8.1 het daltarief en teller 2/II of 1.8.2 het normaaltarief. Als de verdeling op jouw meter niet duidelijk is, kun je dit eenvoudig controleren met de volgende test. Neem op een doordeweekse dag de beide meterstanden op. Doe dit een paar uur later weer. Het telwerk dat heeft gelopen is de normaalteller. Let wel op dat je de test uitvoert tussen 7.00 en 21.00/23.00 uur. Dit zijn namelijk de tijdstippen waartussen het normaaltarief geldt.

Verbruik

Wat is mijn verbruik? En wat is een gemiddeld verbruik?

Jouw verbruik is het aantal kilowattuur stroom en kubieke meter gas dat je in een bepaalde periode hebt afgenomen van het energienet. Het verbruik wordt gemeten op basis van twee meterstanden op verschillende datums. Het verschil tussen die meterstanden is je verbruik in die periode. Een meterstand op zich zegt dus niets over je verbruik.

Hoe wordt mijn gasverbruik berekend?

Aardgas is een natuurproduct dat in werkelijkheid uit een mengsel van meerdere gassen bestaat. Daarom wordt er rekening gehouden met wisselende omstandigheden. Al deze omstandigheden bij elkaar noemen we op de jaarnota de gascorrectiefactor. Het gecorrigeerde verbruik dat wij met jou afrekenen kun je als volgt narekenen: (eindstand-beginstand) x gascorrectiefactor.

Hoe is de gascorrectiefactor opgebouwd?

De gascorrectiefactor bestaat uit drie onderdelen.

Calorische correctiefactor
Elke kubieke meter gas die bij je thuis wordt afgeleverd is anders van samenstelling. Hierdoor geeft een kubieke meter gas meer of minder energie. Je netbeheerder meet op regionale punten waaruit dit mengsel van gassen bestaat. Ten opzichte van de Groningse standaard wordt jouw gas dan gecorrigeerd door middel van een calorische correctiefactor.

Temperatuurcorrectie
In Nederland gaan wij er vanuit dat de temperatuur van de meter in jouw huis gemiddeld 15 graden is. Dit is ook zo gemeten en afgesproken tussen netbeheerders en de ACM. Gas zet uit bij een hogere temperatuur en daarom wordt dit gecompenseerd. De Groningse standaard gaat namelijk uit van 7 graden. Bij sommige meters corrigeert de meter dit al zelf. Op de jaarnota staat dan factor 1 vermeld.

Telwerkfactor
Als je meer dan 50 meter boven de zeespiegel woont (op de begane grond) kan er ook sprake zijn van een telwerkfactor. Hoe hoger je woont, hoe lager de luchtdruk. Dan zet aardgas relatief meer uit waardoor er meer gemeten wordt. Om dit te compenseren wordt een factor toegepast. Wat deze factor is wordt bepaald door de netbeheerder. Is dit niet van toepassing dan vind je een factor 1 op jouw jaarnota. Let op: de temperatuurcorrectie en telwerkfactor worden in verband met een wetswijziging pas met ingang van 2015 toegepast. Loopt jouw factuur over eerdere jaren? Dan vind je een gewogen gemiddelde factor.

Wat is het verbruik van een gemiddeld huishouden?

Hieronder vind je een overzicht van een gemiddeld verbruik per huishoudgrootte in Nederland. Overigens zegt de huishoudgrootte lang niet alles over het verbruik. Factoren als woonoppervlakte, soort woning (vrijstaand, rijtjeswoning, appartement), mate van isolatie en dergelijke hebben ook een grote invloed. De hieronder genoemde verbruiken kunnen dus flink afwijken van jouw persoonlijke situatie en hanteren we puur als richtlijn.

1-persoonshuishouden > Stroom (kWh):1500, Gas (m3): 1100
2-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 2500, Gas (m3): 1100
3-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 4000, Gas (m3): 1500
4-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 4500, Gas (m3): 1750
5+persoonshuishouden > Stroom (kWh): 5000, Gas (m3): 2000
Gemiddeld Nederland > Stroom (kWh): 3500, Gas (m3): 1600

Netbeheer

Wat doet een netbeheerder?

Een netbeheerder is een organisatie die ervoor zorgt dat er in een bepaalde regio een netwerk (kabels en leidingen) ligt, waardoor stroom en/of gas veilig en continu kan worden getransporteerd. De netbeheerder is daarnaast ook verantwoordelijk voor aanvragen van en wijzigingen aan de energieaansluiting, storingen, de gas- en stroommeter en de aansluit- en transportovereenkomst. Ook is de netbeheerder eigenaar van de meters in de meterkast. Ter controle zal de netbeheerder (minimaal) eens in de drie jaar fysiek de meterstanden opnemen.

Wie is mijn netbeheerder?

Dat verschilt per regio. Kijk op Netbeheer Nederland voor meer informatie.

Wat is een EAN-code?

De EAN-code (European Article Number) is een unieke, 18-cijferige code die is gekoppeld aan jouw gas- of stroomaansluiting. Met deze code kan een leverancier de levering aanvragen of overnemen. Krijg je een nieuwe meter, met dus een ander meternummer, dan wordt het nieuwe meternummer gekoppeld aan de bestaande EAN-code. Je kunt jouw EAN-codes terugvinden in het EAN-codeboek op www.eancodeboek.nl. Houd er rekening mee dat in sommige plaatsen de huisnummertoevoegingen kunnen afwijken van de toevoegingen in de gemeentelijke administratie.

Waar kunnen we je mee helpen?

Greenchoice maakt gebruik van cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Kies hieronder van welke cookies u gebruik wilt maken.

Logo Greenchoice Greenchoice
4 5
Greenchoice 4,2 3196 https://www.greenchoice.nl/images/logo.svg